Gå til innhold

Er jeg fordomsfull? (om kriminalitet)

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det så må mennesker som skader andre for personlig vinning, eller av sadisme, manglende impulskontroll o.l, være psykopater. Alle vet att psykopati er en lidelse som ikke plager den som har den, men snarere omgivelsene. Og den er ikke behandlingsbar. Så mitt spørsmål er hvorfor er det så lave straffer? Hvordan kan folk som feks terroriserer partneren, eller andre folk med grov vold, voldtekter, evnt misbruker barn o.l, få endeløse antall sjangser og strafferabatt. Min påstand er att kriminalomsorgen har blitt så tannløs, og inadekvat mht til de som er psykopater. Stoler du på att politiet hjelper deg, dersom du blir ett offer for en utspekulert psykopat? Det gjør ikke jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382486-er-jeg-fordomsfull-om-kriminalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i at straffenivået for vold og annen grov krimminalitet er for lavt. Men det blir en overforenkling å kalle alle psykopater.

Vinningskrimminalitet kan ha sammensatte årsaker der tilfredstillelse over å skade andre ikke nødvendigvis behøver å være en av dem.

mvh

Er enig i at straffenivået for vold og annen grov krimminalitet er for lavt. Men det blir en overforenkling å kalle alle psykopater.

Vinningskrimminalitet kan ha sammensatte årsaker der tilfredstillelse over å skade andre ikke nødvendigvis behøver å være en av dem.

mvh

Hvis man ser på kriminelle så vil jeg tro av egen kvalifisert gjettning, att det er 2/3 grupper som preger innsatte i fengsler:

1 antisosiale personer (psykopater)

2 AD/HD

3 og kanskje størst Rusmisbrukere

OFte er det sikkert en stor del av overlappere av de 3 gruppene, dvs folk som har flere av "lidelsene".

Så det med psykopater har jeg forklart hvorfor jeg vil ha de innelåst. Så da tar jeg for meg rusmisbrukere. Hvorfor skal man være så tolerante att man lar folk ruse seg til kriminalitet og hjerneskader ved å gå på heroin og amfetamin i årevis? Ødlegge sitt liv, og bli skygger av det de engang var? Er det humanisme? Hvorfor skal man tolerere att titusenvis av mennesker ruser seg til grunne på illegale stoffer?

Hvis man ser på kriminelle så vil jeg tro av egen kvalifisert gjettning, att det er 2/3 grupper som preger innsatte i fengsler:

1 antisosiale personer (psykopater)

2 AD/HD

3 og kanskje størst Rusmisbrukere

OFte er det sikkert en stor del av overlappere av de 3 gruppene, dvs folk som har flere av "lidelsene".

Så det med psykopater har jeg forklart hvorfor jeg vil ha de innelåst. Så da tar jeg for meg rusmisbrukere. Hvorfor skal man være så tolerante att man lar folk ruse seg til kriminalitet og hjerneskader ved å gå på heroin og amfetamin i årevis? Ødlegge sitt liv, og bli skygger av det de engang var? Er det humanisme? Hvorfor skal man tolerere att titusenvis av mennesker ruser seg til grunne på illegale stoffer?

Etter mitt syn blir dette en grov forenkling.

Noen stjeler fordi de trenger en ny TV. Noen svindler fordi de har satt seg i bunnløs gjeld. Vinningskrimminalitet er primært en snarvei til noe man vil ha.

Ofte går det hånd i hånd med rus, men ikke alltid. Å drysse ut psykoat- og ADHD-etiketter uten nærmere ettertanke, gir lite mening.

At straffenivået burde ligge langt høyere for de groveste forbrytelsene og for gjengangerne er vi eninge om. Psykopater eller ikke.

mvh

Etter mitt syn blir dette en grov forenkling.

Noen stjeler fordi de trenger en ny TV. Noen svindler fordi de har satt seg i bunnløs gjeld. Vinningskrimminalitet er primært en snarvei til noe man vil ha.

Ofte går det hånd i hånd med rus, men ikke alltid. Å drysse ut psykoat- og ADHD-etiketter uten nærmere ettertanke, gir lite mening.

At straffenivået burde ligge langt høyere for de groveste forbrytelsene og for gjengangerne er vi eninge om. Psykopater eller ikke.

mvh

Det er ikke forenkling i det hele tatt. Jeg har vært fattig som faen, uten å stjele, fordi jeg tenker på de som ville vært ofrene for tyveriet.

Annonse

Min jobb går ut på å forsvare disse menneskene, og gjennom kontakten jeg har hatt med folk som har begått diverse forbrytelser så har jeg ihvertfall lært at verden ikke er sort-hvit. Ingen er bare slemme og ingen er bare snille.

Folk spør meg gjerne hva det gjør med meg som menneske å ha denne jobben. Mitt svar er alltid det samme: det gjør meg ydmyk. Ydmyk for den familien jeg har fått, den barndommen jeg har hatt og de muligheter livet har gitt meg. Det er ikke alle forunt å ha det godt!

Så ja - jeg syns du er fordomsfull og at du forenkler veldig. Samtidig har jeg forståelse for standpunktet ditt, men problemstillingen er alt for sammensatt til å finne en enkel løsning.

Min jobb går ut på å forsvare disse menneskene, og gjennom kontakten jeg har hatt med folk som har begått diverse forbrytelser så har jeg ihvertfall lært at verden ikke er sort-hvit. Ingen er bare slemme og ingen er bare snille.

Folk spør meg gjerne hva det gjør med meg som menneske å ha denne jobben. Mitt svar er alltid det samme: det gjør meg ydmyk. Ydmyk for den familien jeg har fått, den barndommen jeg har hatt og de muligheter livet har gitt meg. Det er ikke alle forunt å ha det godt!

Så ja - jeg syns du er fordomsfull og at du forenkler veldig. Samtidig har jeg forståelse for standpunktet ditt, men problemstillingen er alt for sammensatt til å finne en enkel løsning.

Veldig godt svar Nikki!

Verden vil bedras. Jeg hadde en jævlig barndom, med omsorgssvikt, det lærte meg ikke til å stjele. Å høre psykopater forsvare seg med ting som andre har kommet greit igjennom, det er forsvarsadvokatenes bedrag.

Verden vil bedras. Jeg hadde en jævlig barndom, med omsorgssvikt, det lærte meg ikke til å stjele. Å høre psykopater forsvare seg med ting som andre har kommet greit igjennom, det er forsvarsadvokatenes bedrag.

Jeg er ikke naiv og lar meg sjelden bedras. Psykopater finnes, men de er i et klart mindretall. Det er godt å høre at det har gått bar med deg, men slik er ikke virkeligheten for mange. Samtidig er det mange med flotte utgangspunkt som havner skjevt ut. Som sagt: verden er ikke sort/hvitt og problemstillingen er sammensatt.

Flott at du har klart deg bra. Men man trenger ikke være psykopat om man ikke er like flink som deg.

Nyanser er en fin ting.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...