Gå til innhold

Kanskje noe å tenke på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan argumentere for det (uten at jeg blir videre overbevist) fra et religionsfrihetsperspektiv, og sikkert en del annet.

Men å sammenligne (slik han gjør) tannregulering og dåp (som ikke etterlater noen fysiske eller psykologiske traumer) (og hvis man bruke såpe er det sikkert nyttig! ;-) ) med å permanent skjære vekk en del av kjønnsorganet er så virkelighetsfjernt at det ødelegger hele artikkelen, synes jeg.

Hvis det er hans argument, så er det tynnere argumentasjon enn jeg forventet.

Med vennlig hilsen

Man kan argumentere for det (uten at jeg blir videre overbevist) fra et religionsfrihetsperspektiv, og sikkert en del annet.

Men å sammenligne (slik han gjør) tannregulering og dåp (som ikke etterlater noen fysiske eller psykologiske traumer) (og hvis man bruke såpe er det sikkert nyttig! ;-) ) med å permanent skjære vekk en del av kjønnsorganet er så virkelighetsfjernt at det ødelegger hele artikkelen, synes jeg.

Hvis det er hans argument, så er det tynnere argumentasjon enn jeg forventet.

Med vennlig hilsen

Det er selvsagt snakk om omskjæring av guttebarn på sykehus ;)

Det er selvsagt snakk om omskjæring av guttebarn på sykehus ;)

Hei,

Joda, jeg forstår selvsagt det, men det er fremdeles et permanent og (medisinsk) helt unødvendig inngrep.

Likevel, jeg faktisk reagerte på da jeg leste artikkelen tidligere var at sammenligningene hans er så tåpelige - det er en fundamental forskjell mellom å skvette vann på noen, og skjære i dem. Det følger ikke at siden tannregulering er greit så er omkjæring det også. Omskjæring er noe som varer resten av livet.

Og "argumentrekken" hans kan jo brukes av hvem som helst for å rettferdiggjøre hva som helst - til og med kvinnelig kjønnslemlestelse kan bortforklares på det viset der.

Så jeg vil ærbødigst påstå at det ikke er religion som man viser forakt for hvis man er motstander av omskjæring, men fysiske inngrep som ikke kan reverseres.

Og derfor synes jeg faktisk han agerer som en selvoppnevnt martyr - det er ikke på grunn av religionen som folk opponerer. Derimot er det på grunn av religionen at folk vil omskjære.

:-)

Med vennlig hilsen

Hei,

Joda, jeg forstår selvsagt det, men det er fremdeles et permanent og (medisinsk) helt unødvendig inngrep.

Likevel, jeg faktisk reagerte på da jeg leste artikkelen tidligere var at sammenligningene hans er så tåpelige - det er en fundamental forskjell mellom å skvette vann på noen, og skjære i dem. Det følger ikke at siden tannregulering er greit så er omkjæring det også. Omskjæring er noe som varer resten av livet.

Og "argumentrekken" hans kan jo brukes av hvem som helst for å rettferdiggjøre hva som helst - til og med kvinnelig kjønnslemlestelse kan bortforklares på det viset der.

Så jeg vil ærbødigst påstå at det ikke er religion som man viser forakt for hvis man er motstander av omskjæring, men fysiske inngrep som ikke kan reverseres.

Og derfor synes jeg faktisk han agerer som en selvoppnevnt martyr - det er ikke på grunn av religionen som folk opponerer. Derimot er det på grunn av religionen at folk vil omskjære.

:-)

Med vennlig hilsen

For meg var det ikke primært omskjæringstanken som var poenget, men det at man godtar så mye lettere det man er "vant med" og det man har tradisjon for, enn det som virker "fremmed og merkelig" fordi man ikke har egen erfaring med det. Mennesker forstår seg selv best...

For meg var det ikke primært omskjæringstanken som var poenget, men det at man godtar så mye lettere det man er "vant med" og det man har tradisjon for, enn det som virker "fremmed og merkelig" fordi man ikke har egen erfaring med det. Mennesker forstår seg selv best...

Jeg er helt enig med det du skriver der, selv om jeg ikke klarer å få det til at det er det som står i artikkelen! ;-)

Men ja, ting vi er vant med er merkelige for "andre", og omvendt. Og ting som "andre" gjør nå, som mange har glemt at "vi" selv gjorde for 50 eller 100 eller 200 år siden.

Interessant. Og jeg ser det spesielt ofte når jeg reiser rundt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Bet meg merke i denne:

''Da minstemann var ett år, reiste vi til Sør-Amerika som misjonærer, og alle fikk en haug ekstra vaksiner. Smertene barna ble påført, var et direkte resultat av at min tro.''

Hvor mye fysisk risiko, belastninger, smerter og eventuelle skader påfører vi barn pga våre valg av livsstil, f.eks. reisevaner?

Ingen baby har behov for å sitte et halvt døgn på fly for å dra på ferie til Thailand, tilpasse seg en annen tidssone, høyere temeperatur, andre lyder, skiftende omgivelser. - Bare for å slepes motsatt vei en til to uker senere.

Hva gir mest smerte og risiko? En omskjærelse eller en tur til Bali?

Han har et veldig godt poeng. Hva vi aksepterer at barn skal utsettes for er sterkt kulturelt betinget.

Skulle jeg forby noe, ville begynne med drikking på danskebåten når man har ansvaret for barn.

Om omskjærelse skal forbys, lurer jeg på hvordan man skal forholde seg til de mange kulturelt betingede omskårne amerikanske guttene.

mvh

Bet meg merke i denne:

''Da minstemann var ett år, reiste vi til Sør-Amerika som misjonærer, og alle fikk en haug ekstra vaksiner. Smertene barna ble påført, var et direkte resultat av at min tro.''

Hvor mye fysisk risiko, belastninger, smerter og eventuelle skader påfører vi barn pga våre valg av livsstil, f.eks. reisevaner?

Ingen baby har behov for å sitte et halvt døgn på fly for å dra på ferie til Thailand, tilpasse seg en annen tidssone, høyere temeperatur, andre lyder, skiftende omgivelser. - Bare for å slepes motsatt vei en til to uker senere.

Han har et veldig godt poeng. Hva vi aksepterer at barn skal utsettes for er sterkt kulturelt betinget.

Skulle jeg forby noe, ville begynne med drikking på danskebåten når man har ansvaret for barn.

Om omskjærelse skal forbys, lurer jeg på hvordan man skal forholde seg til de mange kulturelt betingede omskårne amerikanske guttene.

mvh

Mange gode tanker der :)

Jeg har igrunnen ikke et svar, men tenker det er greit å kunne tenke litt over dette - og se ting fra andres ståsted, og ikke bare sitt eget :)

Bet meg merke i denne:

mvh

''Hvor mye fysisk risiko, belastninger, smerter og eventuelle skader påfører vi barn pga våre valg av livsstil, f.eks. reisevaner?

Ingen baby har behov for å sitte et halvt døgn på fly for å dra på ferie til Thailand, tilpasse seg en annen tidssone, høyere temeperatur, andre lyder, skiftende omgivelser. - Bare for å slepes motsatt vei en til to uker senere.''

Får de noen permanente skader av dette?

Er "andre lyder" og "skiftende omgivelser" skadelig på noe vis?

''Hva gir mest smerte og risiko? En omskjærelse eller en tur til Bali?''

Omskjæring, hvis du snakker om noe som er permanent og irreversibelt.

''Han har et veldig godt poeng. Hva vi aksepterer at barn skal utsettes for er sterkt kulturelt betinget.''

Selvsagt - men det er en non sequitur at omskjæring derfor er på linje med dåp.

''Skulle jeg forby noe, ville begynne med drikking på danskebåten når man har ansvaret for barn.''

Joda, men det kan man vel gjøre uavhengig av hva man mener om omskjæring?

''Om omskjærelse skal forbys, lurer jeg på hvordan man skal forholde seg til de mange kulturelt betingede omskårne amerikanske guttene.

''

Hvordan skal man forholde seg til dem? Et ev. forbud vil jo ikke ramme de som er omskåret i USA.

Med vennlig hilsen

Mange gode tanker der :)

Jeg har igrunnen ikke et svar, men tenker det er greit å kunne tenke litt over dette - og se ting fra andres ståsted, og ikke bare sitt eget :)

''Jeg har igrunnen ikke et svar, men tenker det er greit å kunne tenke litt over dette - og se ting fra andres ståsted, og ikke bare sitt eget :)''

Jeg har også fått en ny vinkling.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...