Gå til innhold

Råd angående utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest utdanning_råd

Ett av mine barn ønsker å ta sosionomutdanning. Eller studere psykologi ( Ikke for å bli psykolog, men for å arbeide med mennesker, og er veldig intr i nettopp psykologi) H*n har i dag ikke gode nok karakterer til å komme inn hverken på psykologstudiet eller sosionom. Kravene er veldig høye.

På videregående valgte h*n feil og hadde IKT, men ønsker nå altså å gå en helt annen retning.

Spørsmålet er, hva lønner det seg å gjøre? Kan h*n gå feks et år på helse og sosial først? Eller ta årstudium i psykologi som nettstudie, vil det gi noe som helst poeng som tas med hvis han velger å søke sosionomstudie eller bachlerstudi i psykolog neste år. Eller er det noe annet som lønner seg å gjøre?

Noen som har litt greie på dette og som kan gi oss noen råd?

Utrolig takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382555-r%C3%A5d-ang%C3%A5ende-utdanning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er gjennomsnittet høyt alle studiesteder?

Visst han er villig til å flytte hvor som helst, så tror jeg han har bedre muligheter.....men nå vet ikke jeg snittet hans da, og ikke har jeg undersøkt snittet alle steder i Norge heller..

Ellers støtter jeg huuff i å ta noen fag som privatist, jeg vet flere som har fokusert feil på videregående og dermed valgt å ta ekstra fag, eller fag om igjen for å komme inn på hva de vil. Jeg kjenner en legestudent som brukte flere år på det, men hun kom inn, og fullførte legestudiet :)

Visst han er villig til å flytte hvor som helst, så tror jeg han har bedre muligheter.....men nå vet ikke jeg snittet hans da, og ikke har jeg undersøkt snittet alle steder i Norge heller..

Ellers støtter jeg huuff i å ta noen fag som privatist, jeg vet flere som har fokusert feil på videregående og dermed valgt å ta ekstra fag, eller fag om igjen for å komme inn på hva de vil. Jeg kjenner en legestudent som brukte flere år på det, men hun kom inn, og fullførte legestudiet :)

Forresten...et år med helse og sosial betyr at han må ta mye fag som ikke er så teoretisk rettet, og sosionomstudiet og psykologistudiet er jo teoretisk, på den annen side, så er det teoretiske nivå ikke så høyt som allmenn, dermed er det lettere å få gode karakterer. Men jeg ville nok heller rådet ham til å ta opp igjen fag for å forbedre snittet.

Et år med psykologistudier over nett, vil så vidt meg bekjent, ikke gi ham andre fordeler enn eventuelle "fritak for fag" når han kommer inn på sitt studie.

Husk også at man får alderspoeng etterhvert...

Det lønner seg nok best, rent poengmessig, å ta opp noen fag fra videregående (eller ta nye fag og bytte ut noen). Dessuten bør h*n sjekke alle studiesteder godt, for det finnes som regel studiesteder på småplasser med litt lavere snitt enn i de klassiske studiebyene.

Annonse

Gjest utdanning_råd

Det går også an å ringe en rådgiver i videregående skole og spørre om en samtale. Så kan h*n få mer info om de ulike studiene, hva som kreves, innhold, poenggrenser osv.

Flere fylker har karrieresenter som skal veilede gratis.

''Flere fylker har karrieresenter som skal veilede gratis.''

Takk dette var nyttig. jeg var faktisk ikke klar over at de fantes.

Gjest utdanning_råd

Det lønner seg nok best, rent poengmessig, å ta opp noen fag fra videregående (eller ta nye fag og bytte ut noen). Dessuten bør h*n sjekke alle studiesteder godt, for det finnes som regel studiesteder på småplasser med litt lavere snitt enn i de klassiske studiebyene.

ja, det er en ide å forsøke å bedre karakterene. Snittet var over 5 i år, og det er veldig høyt.

Gjest utdanning_råd

Vi har diskutert muligheten for at han går opp i noen fag som privatist i kveld, evt.. tar opp igjen fag fra videregående.

Takk for innspill.

Snittet var veldig høyt de fleste steder. over 5 for ham som ikke ikke kommer rett fra videregående. Og det er jo høyt.

Jeg vil anbefale å ta opp fag fra videregående for å forbedre snittet,slik flere er inne på her. Han kan jo også jobbe litt ved siden av i et omsorgsyrke feks, for å se hva slike typer oppgaver kan bestå av.

Ellers så går det an å undersøke alternative studier.. Du skriver "noe med mennesker" --> hva vil han egentlig drive med? Hvilke arbeidsoppgaver, hvilket arbeidssted osv.? Det er stor forskjell på psykologi og sosionom.. hva med eks vernepleier, ergoterapeut, barnevernspedagog,sykepleier?

Personlig tror jeg det er bedre å bruke et år på å finne ut hva som _egentlig_ er målet, og så jobbe hardt med karakterer o.l. for å nå dette målet, enn det er å ta nettstudier med psykologi... hvis man kommer direkte fra videregående (?) , kan det være tøft med et nettstudium, da får man ikke den stimuleringen fra studentmiljøet som kan være viktig for å komme inn i gode rutiner osv med studiene.

Gjest utdanning_råd

Jeg vil anbefale å ta opp fag fra videregående for å forbedre snittet,slik flere er inne på her. Han kan jo også jobbe litt ved siden av i et omsorgsyrke feks, for å se hva slike typer oppgaver kan bestå av.

Ellers så går det an å undersøke alternative studier.. Du skriver "noe med mennesker" --> hva vil han egentlig drive med? Hvilke arbeidsoppgaver, hvilket arbeidssted osv.? Det er stor forskjell på psykologi og sosionom.. hva med eks vernepleier, ergoterapeut, barnevernspedagog,sykepleier?

Personlig tror jeg det er bedre å bruke et år på å finne ut hva som _egentlig_ er målet, og så jobbe hardt med karakterer o.l. for å nå dette målet, enn det er å ta nettstudier med psykologi... hvis man kommer direkte fra videregående (?) , kan det være tøft med et nettstudium, da får man ikke den stimuleringen fra studentmiljøet som kan være viktig for å komme inn i gode rutiner osv med studiene.

hei og takk

Vi har kommet til at et nettstudie ikke er veien å gå nå, og at han trenger å kontakte en rådgiver for å finne ut litt mer.

Ta realfag som privatist eller på privatskole, det gir ekstrapoeng. Gå ett år på folkehogskole eller militære, gir også tilleggspoeng. Sjekk poengene for de ulike kvotene, primærpoengskvoten og skolepoenkvoten, tror jeg det het. Det står på samordna opptak.

Hvis dere bor i Oslo - ta med vitnemålet til Bjørknes og be dem gi råd om hvilke fag hn bør forbedre og ta i tillegg for å oppnå ønsket poengsum.

Gjest utdanning_råd

Ta realfag som privatist eller på privatskole, det gir ekstrapoeng. Gå ett år på folkehogskole eller militære, gir også tilleggspoeng. Sjekk poengene for de ulike kvotene, primærpoengskvoten og skolepoenkvoten, tror jeg det het. Det står på samordna opptak.

Hvis dere bor i Oslo - ta med vitnemålet til Bjørknes og be dem gi råd om hvilke fag hn bør forbedre og ta i tillegg for å oppnå ønsket poengsum.

takk for gode råd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...