Gå til innhold

Kjøpe demobil? Peugeot 5008


Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe en halvt år gammel demobil - Peugeot 5008, som har gått 9000 km.

Har noen av dere erfaringer med å kjøpe demobil (blir de kjørt hardt, eller er folk generelt litt forsiktige når de prøver nye biler)? Noen som har erfaringer med en Peugeot 5008?

Synes den ser veldig grei ut. Stilig å se på, praktisk med tre individuelle seter bak, 7 seter, OK bagasjeplass (selv om jeg tror Passaten vår rommer mer bagasje), fint design på dashbordet, stilig panorama-takvindu osv.

Det negative er at den er litt svak - 1,6 liters motor, mens vi har 2,0 nå på Passaten. Hva tenker dere om det? Vi er litt i tvil om den er for svak? Vi kjører en del langturer over fjellet, og i tillegg bruker vi tilhenger av og til, men ikkke campingvogn.

Ka dokker trur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382587-kj%C3%B8pe-demobil-peugeot-5008/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener de kan bli kjørt hardt. De fleste vil kjøre som de pleier å gjøre, men det kan være en som kjører hardt av de. Du får jo vanlig garanti, og biler tar ikke skade av å bli kjørt hardt, så jeg hadde kjøpt den.

He - he nå svarte du jo litt tvetydig :-)

Vi kjenner selgeren, og han er veldig OK. Mannen min prøvde den tidligere i sommer, og i dag skal jeg prøve den. Hadde ikke mulighet til å prøve den selv i helga, fikk bare sittet i den og sett på den. Likte den veldig godt!

Nå har jeg null peiling på bil, men jeg vet at de skal kjøres inn litt sånn pent og rolig - og hvem kjører pent og rolig når de skal prøve bil?

Hvis dere føler at Passaten har passe med krefter til deres bruk er det kanskje ikke så lurt å gå særlig ned i motorstørrelse?

Nå har jeg null peiling på bil, men jeg vet at de skal kjøres inn litt sånn pent og rolig - og hvem kjører pent og rolig når de skal prøve bil?

Hvis dere føler at Passaten har passe med krefter til deres bruk er det kanskje ikke så lurt å gå særlig ned i motorstørrelse?

Neeeei, du sier noe. Det er så vanskelig, dette med bil.

Vi har lenge lurt på å skifte ut Passaten, fordi det nå begynner å komme en god del verkstedkostnader på den. Og den er trang i baksetet for våre tre store barn.

Dermed ønsker vi en flerbruksbil med individuelle seter. Og de største er så himla dyre, jeg vil ikke ha Touran, og vi synes ikke utvalget er så stort i prisklasse 300-400.000 for en 0-2 år gammel bil...

Stortparten av tida brukes den jo til småkjøring rundt om her da, og da trenger vi jo ikke så stor motor. Og så er jo spørsmålet HVOR mye vi egentlig kommer til å merke den reduskjonen i motoren da på langturene...

Annonse

Ferskenblomst

Vi kjøpte demobil i 2010. En Audi A4 stasjonsvogn 2010 mod. importert fra Tyskland. Den hadde gått 20 000 da vi kjøpte den. Vi har vært VELDIG fornøyd med vår dempbil. I og med at den er demokjørt er jo alle "smånykkene" plukket vekk. Heller ikke er den "daukjørt" noe som kan være tilfelle med nye biler. Vi har en 2,0 liters motor. Vi kjører også en del med henger, og innimellom opp den bratte svingete veien til hytta, og ville ikke ha mindre motor enn dette. Videre må man jo ha trekkraft nok til forbikjøringer. Akkurat Peugeot har vi ikke noe erfaring med, men vi er ialleall veldig fornøyd med vår Audi.

Angående motor, så må den bare prøves. Mange av de nyere bilene har mindre motor, men føles likevel spreke.

Angående demobil, så tror jeg ikke jag hadde vært så veldig skeptisk egentlig. Den kan jo ha blitt kjørt av mange forskjellige. Både hardt og daukjørt, men med garantier fra fabrikant og butikk, så er du ganske godt sikret.

Gjest Peugeot 5008

Vi kjøpte en Peugeot 5008 i sommer. Så langt veldig fornøyd. Behagelig å kjøre. Mye praktisk ekstrautstyr på bilen. Kjekt med panoramatak- får bilen til å virke større enn den er innvendig.

Motoren på vår er også svakere enn den vi hadde, men vi tenker ikke så mye på det. Vi har elektronisk manuell gir på bilen, og mulighet til å bruke en sportsfunksjon i f.eks rundkjøringer der en må være rask.

Vi kjøpte en Peugeot 5008 i sommer. Så langt veldig fornøyd. Behagelig å kjøre. Mye praktisk ekstrautstyr på bilen. Kjekt med panoramatak- får bilen til å virke større enn den er innvendig.

Motoren på vår er også svakere enn den vi hadde, men vi tenker ikke så mye på det. Vi har elektronisk manuell gir på bilen, og mulighet til å bruke en sportsfunksjon i f.eks rundkjøringer der en må være rask.

Så bra å høre! Men hva er elektronisk manuelt gir?

Hvordan synes du den er på ujevn vei? Rister den mye? Ser på tester at den scorer litt dårlig på stabilitet på små ujevnheter. Mannen min sa det samme da han prøvde den tidlig i sommer.

Vi fikk ikke prøvd den i går - skal gjøre det sienere i uka. Bra å høre at dere ikke tenker på at motoren er mindre. Det er noe med dreiemomentet som jeg ikke skjønner - slik at en ikke uten videre kan sammenlikne 1,6 liters motor med den 2,0 literen vi har nå. Kan du forklare meg det?

Gjest Peugeot 5008

Så bra å høre! Men hva er elektronisk manuelt gir?

Hvordan synes du den er på ujevn vei? Rister den mye? Ser på tester at den scorer litt dårlig på stabilitet på små ujevnheter. Mannen min sa det samme da han prøvde den tidlig i sommer.

Vi fikk ikke prøvd den i går - skal gjøre det sienere i uka. Bra å høre at dere ikke tenker på at motoren er mindre. Det er noe med dreiemomentet som jeg ikke skjønner - slik at en ikke uten videre kan sammenlikne 1,6 liters motor med den 2,0 literen vi har nå. Kan du forklare meg det?

Elektronisk manuell gir (EMG) er en slags automatgir, men ikke helt det samme som tradisjonell automatgir. Man merker giringen bedre med EMG. Vi hadde Mercedes med automatgir før vi kjøpte denne, og merket overgangen til denne bilen. Nå tenker vi ikke på det.

Når det gjelder motoren, har jeg ikke noe mer greie på det enn at vi har vent oss til denne bilen. Mercedesen kom fortere opp i fart, og "drog mer på" i oppoverbakker. Peugeoten er mye mer praktisk, og det veier opp for det andre.

Merker nok underlaget, ja, men gjør man ikke det i de fleste biler av denne typen?

Vi prøvekjørte en Audi Q5 før vi kjøpte bilen.Hadde vi hatt litt mer penger, hadde vi kanskje kjøpt den. Vidunderlig å kjøre...

Fordelen med en demobil er at den ofte er forholdsvis godt utstyrt, og at du kan slippe en god del rimligere unna ved at du får god rabatt på mye av dette da den selges brukt.

Jeg hadde ikke vært spesielt bekymret for at den er kjørt hardt. Det er ikke noen sportsbil, så jeg vil anta at de fleste som har kjørt bilen (mest av selgeren?) har kjørt den slik de pleier å kjøre en bil - dvs ganske så normalt.

Ulempen ved dette valget er heller at det er en Peogeot, som ikke er kjent for å være "helt problemfrie" - for å si det slik (som for alle franske biler). Det har nok blitt en del bedre de siste årene, men fremdeles kommer de et stykke ned på liste over biler med minst feil.

1.6 liter kan virke litt lite i en såpass stor bil, men det må dere prøve ved testkjøring for å finne ut av. Huske bare at med liten motor, så merker man det spesielt godt når/hvis bilen fylles med en hel familie med bagasje - kontra bare med en eller to i bilen.

Hvis dere er fornøyd med Passat'en, så tror jeg at jeg sterkt ville vurdert en nyere Passat - og i hvert fall sammenliknet den nøye med Peogeot'en før dere tok en beslutning.....

Fordelen med en demobil er at den ofte er forholdsvis godt utstyrt, og at du kan slippe en god del rimligere unna ved at du får god rabatt på mye av dette da den selges brukt.

Jeg hadde ikke vært spesielt bekymret for at den er kjørt hardt. Det er ikke noen sportsbil, så jeg vil anta at de fleste som har kjørt bilen (mest av selgeren?) har kjørt den slik de pleier å kjøre en bil - dvs ganske så normalt.

Ulempen ved dette valget er heller at det er en Peogeot, som ikke er kjent for å være "helt problemfrie" - for å si det slik (som for alle franske biler). Det har nok blitt en del bedre de siste årene, men fremdeles kommer de et stykke ned på liste over biler med minst feil.

1.6 liter kan virke litt lite i en såpass stor bil, men det må dere prøve ved testkjøring for å finne ut av. Huske bare at med liten motor, så merker man det spesielt godt når/hvis bilen fylles med en hel familie med bagasje - kontra bare med en eller to i bilen.

Hvis dere er fornøyd med Passat'en, så tror jeg at jeg sterkt ville vurdert en nyere Passat - og i hvert fall sammenliknet den nøye med Peogeot'en før dere tok en beslutning.....

Takk for innspill.

Vi er fornøyde med Passaten når det gjelder motor og bagasjeplass, men ikek med plassen i baksetet.

Vi har tre barn på 8, 11 og 13 år, og hun på 11 hater å ha noen nær seg i bilen, og kranlger høylytt når de er tre bak. Ofte sitter jeg bak i midten som buffer, og siden bakakslingnen er frohøyet, er det dårlig plass til beina, pluss at det ikke er tre individuelle seter.

På peugoten kunne de tre setene stilles individuelt, slik at en unngår albuekrasjing mellom ungene, og forhåpentligvis mindre krangling.

Vi kunne valgt Touran, men jeg synes ikke den bilen er fin, har fått den litt i vrangstrupen. Synes bagasjerommet på Touranen er altfor liten - dvs - en kan jo lesse i høyden, men i praksis blir det tungvint.

Full vinteroppakning for fem personer (takboks med ti par ski og ti par støvler) vil jo bli tungt når barna også blir ungdommer. Jeg er jo litt redd for at bilen blir for svak på vinterturer over fjellet - men i det daglige tror jeg den vil passe oss bra.

Drømmen er S-max, men da må vi opp enda 100.000.

Annonse

Takk for innspill.

Vi er fornøyde med Passaten når det gjelder motor og bagasjeplass, men ikek med plassen i baksetet.

Vi har tre barn på 8, 11 og 13 år, og hun på 11 hater å ha noen nær seg i bilen, og kranlger høylytt når de er tre bak. Ofte sitter jeg bak i midten som buffer, og siden bakakslingnen er frohøyet, er det dårlig plass til beina, pluss at det ikke er tre individuelle seter.

På peugoten kunne de tre setene stilles individuelt, slik at en unngår albuekrasjing mellom ungene, og forhåpentligvis mindre krangling.

Vi kunne valgt Touran, men jeg synes ikke den bilen er fin, har fått den litt i vrangstrupen. Synes bagasjerommet på Touranen er altfor liten - dvs - en kan jo lesse i høyden, men i praksis blir det tungvint.

Full vinteroppakning for fem personer (takboks med ti par ski og ti par støvler) vil jo bli tungt når barna også blir ungdommer. Jeg er jo litt redd for at bilen blir for svak på vinterturer over fjellet - men i det daglige tror jeg den vil passe oss bra.

Drømmen er S-max, men da må vi opp enda 100.000.

Citroen Picasso da? Eksen har den og de er storfornøyde. :o) De to ekstra setene i "bagasjerommet" (de har en 7-seter) er jo ubrukelige, men de har godt med bagasjeplass da.

Elektronisk manuell gir (EMG) er en slags automatgir, men ikke helt det samme som tradisjonell automatgir. Man merker giringen bedre med EMG. Vi hadde Mercedes med automatgir før vi kjøpte denne, og merket overgangen til denne bilen. Nå tenker vi ikke på det.

Når det gjelder motoren, har jeg ikke noe mer greie på det enn at vi har vent oss til denne bilen. Mercedesen kom fortere opp i fart, og "drog mer på" i oppoverbakker. Peugeoten er mye mer praktisk, og det veier opp for det andre.

Merker nok underlaget, ja, men gjør man ikke det i de fleste biler av denne typen?

Vi prøvekjørte en Audi Q5 før vi kjøpte bilen.Hadde vi hatt litt mer penger, hadde vi kanskje kjøpt den. Vidunderlig å kjøre...

Har ikke prøvd Audi, men jeg drømmer om Ford S-max - men da må vi opp enda 100.000 eller muligens 150.000.

Citroen Picasso da? Eksen har den og de er storfornøyde. :o) De to ekstra setene i "bagasjerommet" (de har en 7-seter) er jo ubrukelige, men de har godt med bagasjeplass da.

Mjo.... En nabo har den - og jeg synes kanskje den ser litt kjedelig ut i utseendet. Men jeg tror de er fornøyde ja. De har også tre barn som er like gamle som våre, men de barna er tynne og smale og lette, i motsetning til mine ;-)

Takk for innspill.

Vi er fornøyde med Passaten når det gjelder motor og bagasjeplass, men ikek med plassen i baksetet.

Vi har tre barn på 8, 11 og 13 år, og hun på 11 hater å ha noen nær seg i bilen, og kranlger høylytt når de er tre bak. Ofte sitter jeg bak i midten som buffer, og siden bakakslingnen er frohøyet, er det dårlig plass til beina, pluss at det ikke er tre individuelle seter.

På peugoten kunne de tre setene stilles individuelt, slik at en unngår albuekrasjing mellom ungene, og forhåpentligvis mindre krangling.

Vi kunne valgt Touran, men jeg synes ikke den bilen er fin, har fått den litt i vrangstrupen. Synes bagasjerommet på Touranen er altfor liten - dvs - en kan jo lesse i høyden, men i praksis blir det tungvint.

Full vinteroppakning for fem personer (takboks med ti par ski og ti par støvler) vil jo bli tungt når barna også blir ungdommer. Jeg er jo litt redd for at bilen blir for svak på vinterturer over fjellet - men i det daglige tror jeg den vil passe oss bra.

Drømmen er S-max, men da må vi opp enda 100.000.

Den kommer jo godt ut i denne testen (se link), og 1.6 literen fikk overraskende mye skryt - så det kan godt være at dette er en meget god bil i forhold til de behov og rammer dere har:

http://www.dinside.no/838519/test-peugeot-5008-et-funn-for-familien

Den kommer jo godt ut i denne testen (se link), og 1.6 literen fikk overraskende mye skryt - så det kan godt være at dette er en meget god bil i forhold til de behov og rammer dere har:

http://www.dinside.no/838519/test-peugeot-5008-et-funn-for-familien

Ja, jeg har lest den testen :-)

Men kan du forklare meg fosrkjllene mellom motorstørrelse ( i liter), hestekrefter og dreiemoment?

Hvorfor er ikke nødvendigvis en ny 1,6 liters motor veldig mye svakere enn en eldre 2,0 liters motor?

Ja, jeg har lest den testen :-)

Men kan du forklare meg fosrkjllene mellom motorstørrelse ( i liter), hestekrefter og dreiemoment?

Hvorfor er ikke nødvendigvis en ny 1,6 liters motor veldig mye svakere enn en eldre 2,0 liters motor?

Nye turbomotorer har fått en mye bedre effektkarakteristikk - dvs evne til å levere kraft over et større turtallsområde, i tillegg til at de har fått større dreiemoment (som er viktig for evnen til å trekke tung last).

Spesielt har dieselmotorer blitt mye bedre enn tidligere, selv om utviklingen også har vært veldig bra for bensinmotorer med turbo.

Turboen gjør at motorvolumet ikke lenger er like viktig for effekten som tidligere (både i hk og Nm).

At en bil har høy effekt og kraft (hk og Nm) spiller lite rolle for "kjørbarheten", hvis maks effekt kun kan leveres på et lite turtallsområde. Men hvis kraften (Nm - dreiemoment) kommer tidlig i turtallsområdet (typisk 1.100-1.200 rpm), og holder seg lenge (til nærmere 4.500-5.000 rpm ) så både oppleves og er bilen vesneltig kvikkere.

Problemet med tidligere dieselturbo-motorer med lavt volum var at de gikk raskt "tom for kraft" (mistet effekt allerede før 4.000 rpm). Problemet med bensinturbo-motorer var at du måtte veldig høyt i turtall før du fikk godt nok med effekt.

Med ny motorteknologi på små turbomotorer, så har begge typer motorer (diesel og bensin) blitt vesentlig mye bedre.

Det har for øvrig også skjedd med større turbomotorer, ved at de har blitt mye mer bensin/dieselgjerrige uten at det har gått på bekostning av effekten - så du får store og meget sterke motorer som likevel ikke bruker mye drivstoff.

Dessverre gjør idiotisk høye norske avgifter på hk det helt håpløst å kjøpe slike biler i Norge, da de blir alt for dyre - selv om de ikke forurenser mer enn biler med vesentlig mindre motorer.......

Nye turbomotorer har fått en mye bedre effektkarakteristikk - dvs evne til å levere kraft over et større turtallsområde, i tillegg til at de har fått større dreiemoment (som er viktig for evnen til å trekke tung last).

Spesielt har dieselmotorer blitt mye bedre enn tidligere, selv om utviklingen også har vært veldig bra for bensinmotorer med turbo.

Turboen gjør at motorvolumet ikke lenger er like viktig for effekten som tidligere (både i hk og Nm).

At en bil har høy effekt og kraft (hk og Nm) spiller lite rolle for "kjørbarheten", hvis maks effekt kun kan leveres på et lite turtallsområde. Men hvis kraften (Nm - dreiemoment) kommer tidlig i turtallsområdet (typisk 1.100-1.200 rpm), og holder seg lenge (til nærmere 4.500-5.000 rpm ) så både oppleves og er bilen vesneltig kvikkere.

Problemet med tidligere dieselturbo-motorer med lavt volum var at de gikk raskt "tom for kraft" (mistet effekt allerede før 4.000 rpm). Problemet med bensinturbo-motorer var at du måtte veldig høyt i turtall før du fikk godt nok med effekt.

Med ny motorteknologi på små turbomotorer, så har begge typer motorer (diesel og bensin) blitt vesentlig mye bedre.

Det har for øvrig også skjedd med større turbomotorer, ved at de har blitt mye mer bensin/dieselgjerrige uten at det har gått på bekostning av effekten - så du får store og meget sterke motorer som likevel ikke bruker mye drivstoff.

Dessverre gjør idiotisk høye norske avgifter på hk det helt håpløst å kjøpe slike biler i Norge, da de blir alt for dyre - selv om de ikke forurenser mer enn biler med vesentlig mindre motorer.......

Takk for fin forklaring! Tror jeg hang med :-)

Det med avgiftene har vi sett mye på - vi har importert begge de to Passatene vi har, og da var jeg ganske oppdatert på tollreglene :-( Ikke særlig storfamilievennlige regler :-((((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...