Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• Dorthe

6

• Goliath

5

• Mandolaika

5

Klart det er, jeg griller stadig vekk på balkongen og i Oslo er det lov med både gass og elektrisk grill på balkongene.

Jeg bor ikke i Oslo og her hos oss er det ikke tillatt med grilling på verandaene og jeg vet flere borettslag / sameier hvor det ikke er tillatt. Selv om det er tillatt hos deg så betyr ikke det at det er tillatt overalt.

Og du må jo være ganske tett i pappen også som tror at folk får pusteproblemer av å gå forbi en røyker på gata eller av at naboen står ute på verandaen sin og røyker! Er det mulig, sier jeg bare...

Du og dine likesinnede får enten: 1. Holde dere innendørs resten av livet! Eksos fra biler mopeder, motorsykler, røyk fra agregater og ulike frabrikker, osv. kan jo ødelegge dere for livet. Og all støvet og skitten som finnes ute i lufta ellers... huff og huff... (Men husk at dere kan også kan få forurenset luft ned i de sarte lungene deres innendørs, tenk f.eks. på all støvmidden!)

2. Søke hjelp hos en psykolog for behandling av paranoia og røykefobi.

3 Begynne på antipsykotisk medisin.

I dårlige perioder har jeg opplevd at halsen snører seg sammen av at folk har røykt 20-30 meter unna meg utendørs. Heldigvis er det ikke like ille hele tiden.

Er det for ille pleier jeg å forlate stedet, men står jeg i en kø, er det ikke så enkelt. Så jeg holder meg heller edru på julebord for å slippe å stå i en eviglang drosjekø, der folk røyker i køen.

I dårlige perioder har jeg opplevd at halsen snører seg sammen av at folk har røykt 20-30 meter unna meg utendørs. Heldigvis er det ikke like ille hele tiden.

Er det for ille pleier jeg å forlate stedet, men står jeg i en kø, er det ikke så enkelt. Så jeg holder meg heller edru på julebord for å slippe å stå i en eviglang drosjekø, der folk røyker i køen.

Jeg håper du, for din egen del, skjønner at dette er en umulig fysisk reaksjon. Man kan ikke reagere på den måten for det som kommer ut av en sigarett. Da ville ikke røykere ha overlevd i så mange år som de gjør.

Hvordan reagerer du på annen form for forurensing? Som biltrafikk og fyring fra vedovner osv.?

Det er greit og være røykemotstander, men reaksjoner bør stå i forhold til virkeligheten, og det som er mulig ifg. den.

Annonse

Jeg håper du, for din egen del, skjønner at dette er en umulig fysisk reaksjon. Man kan ikke reagere på den måten for det som kommer ut av en sigarett. Da ville ikke røykere ha overlevd i så mange år som de gjør.

Hvordan reagerer du på annen form for forurensing? Som biltrafikk og fyring fra vedovner osv.?

Det er greit og være røykemotstander, men reaksjoner bør stå i forhold til virkeligheten, og det som er mulig ifg. den.

Jeg vet det hørres helt umulig ut, men det er faktisk sant. Jeg har opplevd det flere ganger.

Jeg reagerer mest på sigarettrøyk, sterk parfymelukt, spraybokser. Det er også ei pest og ei plage å fylle bensin.

Man skulle ikke tro det, men jeg merker også når det røykes i bilen som kjører foran meg.

Jeg vet det hørres helt umulig ut, men det er faktisk sant. Jeg har opplevd det flere ganger.

Jeg reagerer mest på sigarettrøyk, sterk parfymelukt, spraybokser. Det er også ei pest og ei plage å fylle bensin.

Man skulle ikke tro det, men jeg merker også når det røykes i bilen som kjører foran meg.

Jeg kan også reagere på div. lukter ved at jeg ikke "liker dem". Hvis jeg tar på meg parfyme, og legger meg med parfymelukten, så kan det forstyrre innsovingen. Jeg kan like parfymelukt vanligvis, men ikke når jeg skal sove:-) Og jeg ville ikke ha likt at det luktet sigarettrøyk på soverommet. Og røyk fra vedovner om natten kan virkelig plage meg. Men halsen snører seg ikke sammen:-)

Hvis du er så plaget så må det jo finnes en diagnose? For dette er jo ikke en normal reaksjon?

Jeg kan også reagere på div. lukter ved at jeg ikke "liker dem". Hvis jeg tar på meg parfyme, og legger meg med parfymelukten, så kan det forstyrre innsovingen. Jeg kan like parfymelukt vanligvis, men ikke når jeg skal sove:-) Og jeg ville ikke ha likt at det luktet sigarettrøyk på soverommet. Og røyk fra vedovner om natten kan virkelig plage meg. Men halsen snører seg ikke sammen:-)

Hvis du er så plaget så må det jo finnes en diagnose? For dette er jo ikke en normal reaksjon?

Jeg fikk først en astmadiagnose, men da legen døde og jeg fikk ny lege, så sa han at jeg ikke hadde astma, men en irritasjon i øvre luftveier.

I tenårene fikk jeg også vondt i halsen av lukten av rå løk. Folk bare lo av meg da jeg fortalte det. Nå reagerer jeg ikke på løklukt lenger. Det går generelt bedre, og jeg er veldig takknemlig for alle røykelovene, som har gjort hverdagen lettere :-)

Tidligere da folk røykte overalt, fikk jeg hjelp med astmamedisin. Nå trenger jeg ikke den lenger, for folk er flinkere til å ta hensyn. Det at jeg reagerer på røyking langt unna, skjer heldigvis ikke så ofte. Vanligvis går det helt greit med utendørsrøyking, men som sagt, hender det at jeg har dårlige perioder, og da er jeg overfølsom.

Jeg fikk først en astmadiagnose, men da legen døde og jeg fikk ny lege, så sa han at jeg ikke hadde astma, men en irritasjon i øvre luftveier.

I tenårene fikk jeg også vondt i halsen av lukten av rå løk. Folk bare lo av meg da jeg fortalte det. Nå reagerer jeg ikke på løklukt lenger. Det går generelt bedre, og jeg er veldig takknemlig for alle røykelovene, som har gjort hverdagen lettere :-)

Tidligere da folk røykte overalt, fikk jeg hjelp med astmamedisin. Nå trenger jeg ikke den lenger, for folk er flinkere til å ta hensyn. Det at jeg reagerer på røyking langt unna, skjer heldigvis ikke så ofte. Vanligvis går det helt greit med utendørsrøyking, men som sagt, hender det at jeg har dårlige perioder, og da er jeg overfølsom.

Ok:-) Da skjønner jeg. Leit at du skal være så plaget.

Gjest Scarlet O'Hara

''men når de satte seg ved siden av oss dagen etter, da ba hun dem finne seg et annet bord å spise på, det samme hadde jeg gjort.''

Man røyker ikke ved matbordet! Det er enkel folkeskikk. Din svigerinne er svært uhøflig og mangler manerer.

Synes

Det er da helt normalt å røyke ved matbordet på uterestauranter?! Står det askebeger der, er det lov til å røyke, står det ikke askebeger der, tar man hintet og lar være...

Det er da helt normalt å røyke ved matbordet på uterestauranter?! Står det askebeger der, er det lov til å røyke, står det ikke askebeger der, tar man hintet og lar være...

''Det er da helt normalt å røyke ved matbordet på uterestauranter?!''

Og det er grunnen til at jeg mer eller mindre aldri sitter ved utebordene om jeg er på restaurant og spiser og det er fint vær. Det er som å sitte i et gammeldags røykerom og da sitter jeg heller inne.

''Jeg håper du, for din egen del, skjønner at dette er en umulig fysisk reaksjon. Man kan ikke reagere på den måten for det som kommer ut av en sigarett.''

Vi er faktisk flere her inne som reagerer på sigarettrøyk ved at det kjennes som om strupen snører seg sammen og ikke vil slippe luften ned. Og dere er flere som bare fnyser og påstår at det ikke er mulig. Dere har ikke våre struper eller våre kropper og kan rett og slett ikke si noe det er mulig eller ikke mulig. Jeg skal love deg at det er høyst mulig! Og jævlig ubehagelig.

Av en eller annen grunn virker ikke eksos på samme måte, jeg kan faktisk sitte i bilen med vinduene åpne midt i rushtrafikken uten å merke noe særlig til eksosen fra de andre bilene rundt meg, men tenner noen en røyk i bilen foran og har vinduene åpne så merker jeg det.

Annonse

''Man skulle ikke tro det, men jeg merker også når det røykes i bilen som kjører foran meg.''

Jeg svarte akkurat det samme og det var litt morsomt å se at du også sier dette! Det er noe spesielt med akkurat sigarett- / tobakksrøyk.

Jeg er så glad for at alle jeg kjenner og omgås røyker. Naboene mine røyker også så slipper jeg slike innspill som denne tråden her i virkeligheten og det er bare et oppstyltet nettdebatt for meg.

Rart... nesten ingen av de vi går sammen med, røyker. Min søster hadde visst begynt litt igjen (etter mange år uten) nå i sommer, men mannen hennes sluttet å røyke i vinter, så jeg tror nok hun kutter ut igjen hun og, at det bare ble sommerrøyking. Dattera deres på tjue og kjæresten røyker forresten.

Men ingen av vennene våre gjør det. Vi har vært på turer med mange ulike folk, og jeg kommer ikke på noen verken i nærmeste vennekrets eller de litt mer perifere (mellom 30 og 50 år) som røyker. Vi er ca 20 personer på kontoret mitt, og kun to av dem røyker. 5-6 snuser.

Svigermor røyker. Svigerfar røykte, men døde av kols.

Gjest i grunn enig ja

Umulig fysisk reaksjon?? Nei, det er nok ikke det.

Min sønn reagerer også på samme måte, halsen snører seg sammen, og får problemer med pusten, og hoster og harker. Han har riktignok astma, som veldig mange andre i Norge også har. Og dette oppstår selv om han går på forebyggende medisiner morgen som kveld.

Gjest røykvarsler

Jeg opplever det på samme måte.

Jeg røyker, og fikk faktisk mye mere sympati for meg selv og andre av å lese innlergget ditt :)

Ja, jeg driter i at andre kan bli plaget av at jeg røyker UTE, og at til og med BARNA kan få litt røyklukt inn til seg om jeg røyker i hagen. (Det må nok være skadelige greier..du og du!)

Nå fikk jeg fakisk innmari lyst til å gå ut og røyke en tjuepakning på en kjip og selvmedlidende astmatiker og slutte å være den høflige røykeren, som jeg vanligvis er.

Gjest røykvarsler

Jeg røyker, og fikk faktisk mye mere sympati for meg selv og andre av å lese innlergget ditt :)

Ja, jeg driter i at andre kan bli plaget av at jeg røyker UTE, og at til og med BARNA kan få litt røyklukt inn til seg om jeg røyker i hagen. (Det må nok være skadelige greier..du og du!)

Nå fikk jeg fakisk innmari lyst til å gå ut og røyke en tjuepakning på en kjip og selvmedlidende astmatiker og slutte å være den høflige røykeren, som jeg vanligvis er.

''Nå fikk jeg fakisk innmari lyst til å gå ut og røyke en tjuepakning på en kjip og selvmedlidende astmatiker og slutte å være den høflige røykeren, som jeg vanligvis er.''

Herregud...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...