Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Gjest Liker ikke

Laguna er vel nærmere førti tror jeg, men hun er da langt fra den eneste som oppfører seg merkelig i denne tråden. Det er alt fra trassige røykere til fantatiske ikkerøykere som reagerer med halssnurp når de ser en røyker på TV, jo. Milde måne så mye man kan lage problemer av hvis bare viljen er tilstede!:)

Jeg kan ikke se så mange fanatiske ikke røykere. Hvis du mener de reaksjonene enkelte får ved kontakt av røyk så er de i aller høyeste grad reelle. Man behøver ikke ha astma for å få pusteproblemer av ymse slag.

Vi mennesker er forskjellige og har forskjellig toleranse grense. Det noen tåler veldig godt gjør andre syke. Mange har skjøre slimhinner, noe som faktisk kan gjøre at de får problemer etter å ha blitt eksponert kun kort tid. Dette gjelder for både røyk og parfyme, eksos osv.

Jeg er ingen fanatiker, folk må gjerne røyke for meg både ute og inne. Og røyk er en privatsak, men den blir ikke det hvis den er til sjenanse for andre.

Om folk står ute på en gata og røyker så et vel helt greit. Men å gjøre det i en busskø hvor det finnes både barn, astmatikere, eldre osv. ( man vet jo ikke det) er ikke nødvendig.

Og folk må virkelig få lov til å ha stuene og soverommene sine frie for andres røyk. Jeg trodde nok ikke selv hvor ikke det var før jeg selv flyttet i blokk.

Det drar faktisk rett inn.. Det er rett og slett ubehagelig.

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• Dorthe

6

• Goliath

5

• Mandolaika

5

Jeg røyker, og fikk faktisk mye mere sympati for meg selv og andre av å lese innlergget ditt :)

Ja, jeg driter i at andre kan bli plaget av at jeg røyker UTE, og at til og med BARNA kan få litt røyklukt inn til seg om jeg røyker i hagen. (Det må nok være skadelige greier..du og du!)

Nå fikk jeg fakisk innmari lyst til å gå ut og røyke en tjuepakning på en kjip og selvmedlidende astmatiker og slutte å være den høflige røykeren, som jeg vanligvis er.

''Ja, jeg driter i at andre kan bli plaget av at jeg røyker UTE, og at til og med BARNA kan få litt røyklukt inn til seg om jeg røyker i hagen.''

Altså, hvis du ser helt, helt objektivt på det (det er kanskje vanskelig) - hva er det som gjør at du alene skal påvirker luften i en viss avstand rundt deg (hvis du står på et fortau osv - ikke langt inni skogen) slik at alle som går forbi skal lukte og få inn i lungene den røyken du puster ut?

Jeg plages ikke spesielt av det - men det er det jo mange andre som gjør. Ikke pleier jeg å tenke så mye over det, men jeg synes at hvis man ser helt uhildet på det, er det litt spesielt at én eneste person skal påvirke alle som står på et busstopp, går inn i en butikk, passerer på et fortau... Uansett om det er røyklukt eller andre sjenerende og påtrengende lukter.

Jeg kan ikke se så mange fanatiske ikke røykere. Hvis du mener de reaksjonene enkelte får ved kontakt av røyk så er de i aller høyeste grad reelle. Man behøver ikke ha astma for å få pusteproblemer av ymse slag.

Vi mennesker er forskjellige og har forskjellig toleranse grense. Det noen tåler veldig godt gjør andre syke. Mange har skjøre slimhinner, noe som faktisk kan gjøre at de får problemer etter å ha blitt eksponert kun kort tid. Dette gjelder for både røyk og parfyme, eksos osv.

Jeg er ingen fanatiker, folk må gjerne røyke for meg både ute og inne. Og røyk er en privatsak, men den blir ikke det hvis den er til sjenanse for andre.

Om folk står ute på en gata og røyker så et vel helt greit. Men å gjøre det i en busskø hvor det finnes både barn, astmatikere, eldre osv. ( man vet jo ikke det) er ikke nødvendig.

Og folk må virkelig få lov til å ha stuene og soverommene sine frie for andres røyk. Jeg trodde nok ikke selv hvor ikke det var før jeg selv flyttet i blokk.

Det drar faktisk rett inn.. Det er rett og slett ubehagelig.

Jeg har aldri bodd i blokk med verandarøykere, så jeg vet ikke hvor mye som egentlig siver inn der, men jeg synes det høres ut som det er noe psykisk når folk reagerer på at det står noen og røyker 30 meter unna. Og so what om man må passere noen som røyker utenfor kjøpesenteret. Kan man ikke bare holde pusten idet man går forbi dem? Det er neppe snakk om mange nok meter til at man dør av surstoffmangel, og ikke tror jeg man svimer av heller. Jeg skjønner godt at de få røykerne som er igjen føler seg som fritt vilt. Det hadde kanskje vært bra for alle om vi innførte røykeblokker og røykfri blokker? Kanskje barnefri blokker også. Selv kunne jeg tenkt meg en dyrefri blokk. Eller nei vent, jeg vil ikke bo i blokk. Jeg trives mye bedre i et hus:)

Jeg har aldri bodd i blokk med verandarøykere, så jeg vet ikke hvor mye som egentlig siver inn der, men jeg synes det høres ut som det er noe psykisk når folk reagerer på at det står noen og røyker 30 meter unna. Og so what om man må passere noen som røyker utenfor kjøpesenteret. Kan man ikke bare holde pusten idet man går forbi dem? Det er neppe snakk om mange nok meter til at man dør av surstoffmangel, og ikke tror jeg man svimer av heller. Jeg skjønner godt at de få røykerne som er igjen føler seg som fritt vilt. Det hadde kanskje vært bra for alle om vi innførte røykeblokker og røykfri blokker? Kanskje barnefri blokker også. Selv kunne jeg tenkt meg en dyrefri blokk. Eller nei vent, jeg vil ikke bo i blokk. Jeg trives mye bedre i et hus:)

''eg har aldri bodd i blokk med verandarøykere, så jeg vet ikke hvor mye som egentlig siver inn der, men jeg synes det høres ut som det er noe psykisk når folk reagerer på at det står noen og røyker 30 meter unna.''

Hvordan kan det være psykisk når naboen røyk siver inn i min stue fra hans veranda og inn gjennom min åpne dør - jeg merker jo røyklukta med nesa og åndedrettsorganene, jeg ser den jo ikke når jeg sitter i sofaen innerst i rommet.

''eg har aldri bodd i blokk med verandarøykere, så jeg vet ikke hvor mye som egentlig siver inn der, men jeg synes det høres ut som det er noe psykisk når folk reagerer på at det står noen og røyker 30 meter unna.''

Hvordan kan det være psykisk når naboen røyk siver inn i min stue fra hans veranda og inn gjennom min åpne dør - jeg merker jo røyklukta med nesa og åndedrettsorganene, jeg ser den jo ikke når jeg sitter i sofaen innerst i rommet.

Bor naboen din 30 meter unna?

Annonse

Nei, han gjør ikke det dessverre, men skjønner du virkelig ikke at røyk driver med vinden og det trenger ikke være storm akkurat for at den skal drive avgårde?

Men røyklukten blir jo tynnet ut med lufta, den er jo ikke kompakt når den har blåst 30 meter? Og lukt er det jo i all luft, kumøkk, eksos, gress, hegg, syrin etc. Synes det er mye hysteri rundt røyklukt..

Men røyklukten blir jo tynnet ut med lufta, den er jo ikke kompakt når den har blåst 30 meter? Og lukt er det jo i all luft, kumøkk, eksos, gress, hegg, syrin etc. Synes det er mye hysteri rundt røyklukt..

.. og jeg røyker ikke, sluttet for 12 år siden.

Og du må jo være ganske tett i pappen også som tror at folk får pusteproblemer av å gå forbi en røyker på gata eller av at naboen står ute på verandaen sin og røyker! Er det mulig, sier jeg bare...

Du og dine likesinnede får enten: 1. Holde dere innendørs resten av livet! Eksos fra biler mopeder, motorsykler, røyk fra agregater og ulike frabrikker, osv. kan jo ødelegge dere for livet. Og all støvet og skitten som finnes ute i lufta ellers... huff og huff... (Men husk at dere kan også kan få forurenset luft ned i de sarte lungene deres innendørs, tenk f.eks. på all støvmidden!)

2. Søke hjelp hos en psykolog for behandling av paranoia og røykefobi.

3 Begynne på antipsykotisk medisin.

''Og du må jo være ganske tett i pappen også som tror at folk får pusteproblemer av å gå forbi en røyker på gata eller av at naboen står ute på verandaen sin og røyker! Er det mulig, sier jeg bare...''

Oi.... nå dummer du deg loddrett ut her ;) Jeg har selv vokst opp med en astmatisk søster som fikk pusteproblemer av å være i nærheten av røyk.... Det var viktig for henne å holde pusten når hun gikk forbi folk som røkte utenfor kjøpesentra etc - dette for å unngå sykehusinnleggelse.

Dette er sannheten! - og allikevel er jeg av de som mener at røykere også må få lov til å "leve" og dermed få røyke utendørs så lenge de tar så mye hensyn som man kan forvente.

Jeg vet det hørres helt umulig ut, men det er faktisk sant. Jeg har opplevd det flere ganger.

Jeg reagerer mest på sigarettrøyk, sterk parfymelukt, spraybokser. Det er også ei pest og ei plage å fylle bensin.

Man skulle ikke tro det, men jeg merker også når det røykes i bilen som kjører foran meg.

''Man skulle ikke tro det, men jeg merker også når det røykes i bilen som kjører foran meg.''

På veien med begge biler med lukka vinduer? Hvordan skiller du f.eks e-røykere (med vanndamp) fra andre? Jeg e-røyker aldri i bilen, men tenker likevel at denne reaksjonen må til en viss grad være psykisk, det samme med reaksjon på røykere 30 meter unna.

Jeg er nøye med å ta hensyn, men dette blir i overkant drøyt.

Gjest maiapril

''Og du må jo være ganske tett i pappen også som tror at folk får pusteproblemer av å gå forbi en røyker på gata eller av at naboen står ute på verandaen sin og røyker! Er det mulig, sier jeg bare...''

Oi.... nå dummer du deg loddrett ut her ;) Jeg har selv vokst opp med en astmatisk søster som fikk pusteproblemer av å være i nærheten av røyk.... Det var viktig for henne å holde pusten når hun gikk forbi folk som røkte utenfor kjøpesentra etc - dette for å unngå sykehusinnleggelse.

Dette er sannheten! - og allikevel er jeg av de som mener at røykere også må få lov til å "leve" og dermed få røyke utendørs så lenge de tar så mye hensyn som man kan forvente.

Oi... Hvordan klarte/klarer denne søstra di i det hele tatt å leve?

Annonse

Oi... Hvordan klarte/klarer denne søstra di i det hele tatt å leve?

Det var tøft i oppveksten, men hun er ikke like plaget idag som den gangen. Heldigvis noen år siden hun var innlagt pga astmaanfall, men det blir i perioder endel legebesøk pga astma - idag helst pga at hun har vært sammen med folk som f.eks. har klappet hund/hest - hun reagerer lettest dersom hun fra før er litt forkjølet.

Hun kan ikke besøke folk som f.eks. har hund i huset - men katt går stort sett bra.

Røykeloven gjør at hun endelig kan spise ute på resturant og gå ut i helgene :)

Pr. idag takler hun røyking ute ganske bra - mens hun før måtte ta mange forholdsregler i forhold til hvor hun bevegde seg osv.

Hun kunne jo nesten ikke legge seg ned og dø heller (selv om hun var døden nær minst en gang...det satte dype spor i meg som storesøster :/) - men måtte leve så godt det var mulig.

Gjest maiapril

Det var tøft i oppveksten, men hun er ikke like plaget idag som den gangen. Heldigvis noen år siden hun var innlagt pga astmaanfall, men det blir i perioder endel legebesøk pga astma - idag helst pga at hun har vært sammen med folk som f.eks. har klappet hund/hest - hun reagerer lettest dersom hun fra før er litt forkjølet.

Hun kan ikke besøke folk som f.eks. har hund i huset - men katt går stort sett bra.

Røykeloven gjør at hun endelig kan spise ute på resturant og gå ut i helgene :)

Pr. idag takler hun røyking ute ganske bra - mens hun før måtte ta mange forholdsregler i forhold til hvor hun bevegde seg osv.

Hun kunne jo nesten ikke legge seg ned og dø heller (selv om hun var døden nær minst en gang...det satte dype spor i meg som storesøster :/) - men måtte leve så godt det var mulig.

Huffda... Det høres ille ut. Det må ha vært en tøff tid for dere alle. Godt hun har det bedre i dag og at sykdommen er mer under kontroll.

Føler meg egentlig litt dum nå, som har svart folk slik jeg har gjort i denne tråden her. Jeg bare trodde ikke at det var mulig å reagere astmatisk på røyk som var flere meter unna og i tillegg "utblandet" med luft. men nå har jeg tatt innover meg at det faktisk er mulig.

Huffda... Det høres ille ut. Det må ha vært en tøff tid for dere alle. Godt hun har det bedre i dag og at sykdommen er mer under kontroll.

Føler meg egentlig litt dum nå, som har svart folk slik jeg har gjort i denne tråden her. Jeg bare trodde ikke at det var mulig å reagere astmatisk på røyk som var flere meter unna og i tillegg "utblandet" med luft. men nå har jeg tatt innover meg at det faktisk er mulig.

Takk for at du forstår :)

Unner ikke min verste fiende å få et kraftig astmaanfall der man føler man blir kvalt... Har aldri hatt astma selv, men med en lillesøster som hadde dette i hele min oppvekst, så har jeg sett hvor forferdelig det kan være. Altfor mange tror det er "bare å ta medisiner" - men så enkelt er det dessverre ikke for veldig mange av de som er plaget... Begge mine søstre tok astma- og allergimedisiner i oppveksten (hun som er hardest ramma tar det fortsatt), noe som medførte mye trøtthet osv. De ble rett og slett funksjonshemma i perioder pga at mennesker ute på gata røkte, hadde dyr etc... Skjønner jo at det ikke er mulig å bli tatt 100 % hensyn til i alle sammenhenger, men det er utrolig sårt når så mange tror man overdriver og/eller har innbilte symptomer...søsteren min som er hardest ramma starta med plagene allerede da hun var baby, så innbilning var det iallefall ikke ;))

Nei, han gjør ikke det dessverre, men skjønner du virkelig ikke at røyk driver med vinden og det trenger ikke være storm akkurat for at den skal drive avgårde?

Jo, det skjønner jeg selvfølgelig, men når røyken har blåst med vinden og blandet seg med all den "rene" luften er det ikke plagsomt mye igjen av den når den når nesa mi. Jeg har meget god luktesans, men det er ytterst sjelden jeg kan merke noe på en slik avstand. Jeg synes det høres veldig merkelig ut om noen skal bli fysisk syke av det. Det må være snakk om meget spesielle tilfeller i så fall, vel?

''I dårlige perioder har jeg opplevd at halsen snører seg sammen av at folk har røykt 20-30 meter unna meg utendørs. Heldigvis er det ikke like ille hele tiden.''

Da kan jeg heldigvis berolige deg med å si at denne sammensnøringen i halsen du da kjenner, IKKE kommer av at folk røyker 20-30 m unna deg, men det kommer av ANGST. Angst for røykere og røyk. Psyken er en artig mekanisme. Ser du noen røyker 20-30 m unna deg, så kan den få halsen til å snøre seg sammen. Merkelig fenomen den der angsten, gitt.

Det er først etter at halsen har snørt seg sammen, at jeg oppdagerer røykeren. Jeg går ikke å engster meg for røykere. Normalt går det helt greit med utendørsrøyking, men i dårlige perioder blir jeg ekstremt sensitiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...