Gå til innhold

VG mener Stoltenberg bør gå av.

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.

''Nytter ikke å sammneligne det olje-stinne Norge med Sverige på noen som helst måte''

Jeg minner om at arbeidsledigheten skjøt i været i Sverige _etter_ at den borgelige regjeringen tok over. Det kan ikke borforklares med mindre oljepenger. De hadde ikke mer oljepenger før den borgelige regjeringen tok over heller.

Poenget er at norsk og svensk økonomi ikke er sammenligbar. Svingninger i sysselsetningen har gått opp og ned som en jojo, ikke bare i Sverige men i alle vestlige land bestandig helt uavhegig av hvilken regjering som har sittet. Europa er nå inne i en lavkonjunktur.

Sverige har ikke noe oljefond hvor de kan pøse inn milliarder i nye offentlige stillinger og til å vedlikeholde offentlige bygg for å holde sysselsetniongen oppe slik Norge har gjort de siste åra.

Ikke har de råd til å ha mer en tretti prosent av befolkningen på trygd heller, slik vi har, og hvor det kamufleres masse arbeidsløshet, spesielt i distriktene.

Jeg gjentar: det er nesten umulig å vanstyre et så styrtrikt land som Norge økonomisk.

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

38

• Sør

16

• Goliath

14

• Mrs D

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Poenget er at norsk og svensk økonomi ikke er sammenligbar. Svingninger i sysselsetningen har gått opp og ned som en jojo, ikke bare i Sverige men i alle vestlige land bestandig helt uavhegig av hvilken regjering som har sittet. Europa er nå inne i en lavkonjunktur.

Sverige har ikke noe oljefond hvor de kan pøse inn milliarder i nye offentlige stillinger og til å vedlikeholde offentlige bygg for å holde sysselsetniongen oppe slik Norge har gjort de siste åra.

Ikke har de råd til å ha mer en tretti prosent av befolkningen på trygd heller, slik vi har, og hvor det kamufleres masse arbeidsløshet, spesielt i distriktene.

Jeg gjentar: det er nesten umulig å vanstyre et så styrtrikt land som Norge økonomisk.

Les dette

http://klartale-atle.blogspot.no/2011/10/6-ar-med-rdgrnn-regjering-hurra.html#!/2011/10/6-ar-med-rdgrnn-regjering-hurra.html

Gjest Nord og ned.

Ja, og på hvilken måte er det i konfllikt med hva jeg skrev? Selv om det stykket selvsagt bare er subjektivt skryt.

Gjest Nickløsheletida

Ja, og på hvilken måte er det i konfllikt med hva jeg skrev? Selv om det stykket selvsagt bare er subjektivt skryt.

Dette er i konflikt med det du skrev.

''Den er lavere nå, en under den siste borgerlige regjeringen (Bondevik 2) styrte. Og de styrte Norge mens det var høykonjektur i verden, der alle økonomiske pillene i verden pekte oppover. Nå raser en finanskris , og Norge har lavere arbeidsledighet en under høykonjekturen''

Mye propaganda der og det eneste stedet det har blitt flere arbeidsplasser er i offentlig sektor, uten at det hjelper. Veiene forfaller hvert år. Noen klarer ikke se realitetene. Og helsevesenet er et kapittel for seg. Når fanger har det bedre i fengslene enn de eldre har det på gamlehjem, og vi lar det skje, ja da vet jeg ikke hva man skal si.

Annonse

Gjest Nord og ned.

Dette er i konflikt med det du skrev.

''Den er lavere nå, en under den siste borgerlige regjeringen (Bondevik 2) styrte. Og de styrte Norge mens det var høykonjektur i verden, der alle økonomiske pillene i verden pekte oppover. Nå raser en finanskris , og Norge har lavere arbeidsledighet en under høykonjekturen''

Bortsett fra at det ikke er jeg som har skrevet det du siterer.

Gjest Nickløsheletida

Mye propaganda der og det eneste stedet det har blitt flere arbeidsplasser er i offentlig sektor, uten at det hjelper. Veiene forfaller hvert år. Noen klarer ikke se realitetene. Og helsevesenet er et kapittel for seg. Når fanger har det bedre i fengslene enn de eldre har det på gamlehjem, og vi lar det skje, ja da vet jeg ikke hva man skal si.

http://www.nationen.no/2012/05/20/nyheter/samferdsel/trafikk/trafikkulykker/veier/7441505/

Gjest Nord og ned.

Nei, det sa jeg vel ikke. Jeg sa at dette var i konflikt med det du skrev.

Nei, det er ikke i konflikt med hva jeg skrev.

Det er under lavkonjunktur, når andre land sliter, at et styrtrikt land som Norge kan åpne penesekken kalt oljefondet og pøse inn milliarder i offentlige uproduktive jobber og prosjekter. Under høykonkunktur vil dette lage inflajon og ødelegge for økonomien.

Selvsagt er ikke denne politikken bærekraftig på lang sikt, men det skiter både AP og Flåten i.

Gjest Nickløsheletida

Nei, det er ikke i konflikt med hva jeg skrev.

Det er under lavkonjunktur, når andre land sliter, at et styrtrikt land som Norge kan åpne penesekken kalt oljefondet og pøse inn milliarder i offentlige uproduktive jobber og prosjekter. Under høykonkunktur vil dette lage inflajon og ødelegge for økonomien.

Selvsagt er ikke denne politikken bærekraftig på lang sikt, men det skiter både AP og Flåten i.

''Det er under lavkonjunktur, når andre land sliter, at et styrtrikt land som Norge kan åpne penesekken kalt oljefondet og pøse inn milliarder i offentlige uproduktive jobber og prosjekter''

Eksempler?

''Det er ikke tvil om at det har vært mye naivitet her i landet.''

Jens svarte at han ikke hadde vært naiv, MEN at de hadde feil holdning til trusselbildet.... Og det var han som til syvende og sist sørget for at Grubbegata faktisk IKKE ble avstengt. Helt håpløst.

Hadde det ikke vært Grubbegaten så hadde det vært en annen.

Skal du stenge alle gatene i Oslo? Operatunnellen? Oslo S? Nationalteateret? Alle T-banestasjonene?

Alt og alle er potensielle mål for terror.

Norske gamlehjem er på 3. plass i OECD - bare Østerike og Sverige er bedre.

Annonse

Gjest Nord og ned.

''Det er under lavkonjunktur, når andre land sliter, at et styrtrikt land som Norge kan åpne penesekken kalt oljefondet og pøse inn milliarder i offentlige uproduktive jobber og prosjekter''

Eksempler?

Eksempelet foregår her og nå rett foran dine øyne. Det er de siste 4 åra spyttet inn mange titalls milliarder kroner til opprusting av sykehus, skoler og mange andre offentlige bygg, som selvsagt trenger oppussing, men hvor hensikten like mye er å opprettholde sysselsetningen innen bygg og anlegg, som jo er den bransjen som aller først og aller sterkest merker en lavkonjunktur.

For 5-10 år siden kunne ikke staten gjort det samme, da en slik politikk ville virket lønns og inflasjonsdrivende.

I land hvor det mangler et oljefond som f.eks Sverige er en liknende politikk i nedgangstuder bare en våt drøm, en utopi.

Jeg har heller ikke kalt VG venstreekstrem, jeg kalte den rød og det er den.

Å påstå at VG er "rød" faller på sin egen urimelighet. Så sent som i går ledet de idiotiet med at Stoltenberg skulle "trekke seg". Det er ikke akkurat "rødt"....

Tvert i mot viser det jo nettopp at VG (om noe) heller er mot den rødgrønne regjeringen.

Gjest Nickløsheletida

Eksempelet foregår her og nå rett foran dine øyne. Det er de siste 4 åra spyttet inn mange titalls milliarder kroner til opprusting av sykehus, skoler og mange andre offentlige bygg, som selvsagt trenger oppussing, men hvor hensikten like mye er å opprettholde sysselsetningen innen bygg og anlegg, som jo er den bransjen som aller først og aller sterkest merker en lavkonjunktur.

For 5-10 år siden kunne ikke staten gjort det samme, da en slik politikk ville virket lønns og inflasjonsdrivende.

I land hvor det mangler et oljefond som f.eks Sverige er en liknende politikk i nedgangstuder bare en våt drøm, en utopi.

Men det nåværende regjeringen vil stramme inn mer i gode tider enn den borgelige for å kunne bruke mer i dårlige tider. Vi kan ikke stole på at oljepengene skal redde oss til evig tid.

''Jeg hører stadig at VG (og resten av pressen for den saks skyld) er en "rød" avis. Hva bygger du det på?''

"Seks av ti journalister stemmer rødgrønt"

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/seks-av-ti-journalister-stemmer-roedgroent-3777751.html

"Frp-fritt på Stortinget hvis journalister fikk bestemme"

http://www.dagbladet.no/2009/05/07/nyheter/innenriks/stortinget/journalister/media/6103098/

Ja, det er journalister (som nok er mer opplyst enn gjennomsnittet).

Derimot er det ikke jounalistene som bestemmer avisens politiske profil - det gjør eierne og redaktøren, og da ville nok statistikken vise noe annet.

Gjest Nord og ned.

Men det nåværende regjeringen vil stramme inn mer i gode tider enn den borgelige for å kunne bruke mer i dårlige tider. Vi kan ikke stole på at oljepengene skal redde oss til evig tid.

''Men det nåværende regjeringen vil stramme inn mer i gode tider enn den borgelige for å kunne bruke mer i dårlige tide''

Det er en helt annen diskusjon, og et gedigent luksusproblem.

Utgangspunktet her er Flåtens påstand om at man uten videre kan sammenline Norge og Sverige. Det kan man ikke.

''Men det nåværende regjeringen vil stramme inn mer i gode tider enn den borgelige for å kunne bruke mer i dårlige tide''

Det er en helt annen diskusjon, og et gedigent luksusproblem.

Utgangspunktet her er Flåtens påstand om at man uten videre kan sammenline Norge og Sverige. Det kan man ikke.

Flåten sammenlignet ikke 'uten videre'. Han sammenlignet ikke Norge og Sverige, men det som var før og etter borgerlig regjering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...