Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fin fine turen. :0D Men det var lite bær i forhold til i fjor. Det var myyyye smått og umodent. Jeg tror ikke den rekker det før frosten tar den.

Men vi fikk tre liter. Og det har jeg kokt. Jeg gjorde ikke det i fjor, bare sukret og frøs ned. Men så kom jeg på noe i avisene.. et eller annet om rev og hund og parasitter.

Alltid tenkt at den kokinga handler om å få syltetøyet tykt/geleaktig og sånn husmorgreie. Men er det faktisk pga utøy?

Jeg skal koke heretter i alle fall. :0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382639-3-liter-bl%C3%A5b%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Har plukket 8 liter blåbær i dag. Men å koke bæra? Nei det gjør jeg ikke. Bare sukrer den lett og så i fryseren. Deilig å ta frem å spise, gjerne rett fra boksen. Her er det ingen som spiser bæra om den er kokt til syltetøy. Den skal være hel og smake som nyplukket.

Gjest bærplukkeren

Koker aldri selvplukket bær (blåbær, tyttebær, molter, rips og bringebær)

Plukker, rensker og fryser de ned hele.

Så sukrer og rører jeg bæra etterhvert som jeg tar de opp til bruk.

Moltene pleier jeg gi et lite oppkok før jeg tar de på sylteglasset.

Jordbær fryser jeg sjeldent og aldri ned, syns det blir fort sånn ekkel smak på de etter å ha tint de opp .... fikk et tips av bestemoren til mannen min å gi de et lite oppkok i sukkerlake, forsøkte dette noen ganger, vi spiste de kanskje ikke opp fort nok .... men de var veldig gode til å lage seg en strawberry dequery av :)))))

Frysingen tar nok like mye utøyene som oppkoket gjør :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...