Gå til innhold

kredittkortgjeld på 30 000kr

Anbefalte innlegg

Gjest venninnen hennes
Skrevet

En venninne av meg har hatt en stor uforutsett utgift på kr 30 000 som hun måtte betale med kredittkort, da det var noe som hastet. Hun har ikke mulighet til å betale ned kredittgjelden i det fulle, så det må betales litt hver måned over en ca 6 mnd periode, men dette vil bety at hun betaler skyhøye renter.

Jeg nevnte for henne at hun heller burde prøve å bake inn lånet i billånet hennes (hun eier ikke bolig). Men går det ann? Billånet er på ca 140 000kr, og vil det være mulig å øke dette til 170 000?

Eller er det noen andre alternativer?

Gjest Parkbenken
Skrevet

Det tviler jeg på. Et billån er til bil, med sikkerhet i bilen. Det går ikke å låne mer enn det bilen er verdt.

Skrevet

Hvis hun har 15% rente på kredittkortet og betaler ned i løpet av 6 måneder, så koster det henne under 1500 kroner i renter.

Det vil neppe lønne seg å øke billånet, da dette normalt vil innebære diverse gebyrer slik at dette vil innebære at hun må betale mer totalt sett enn hun gjør med nåværende ordning.

Gjest venninnen hennes
Skrevet

Hvis hun har 15% rente på kredittkortet og betaler ned i løpet av 6 måneder, så koster det henne under 1500 kroner i renter.

Det vil neppe lønne seg å øke billånet, da dette normalt vil innebære diverse gebyrer slik at dette vil innebære at hun må betale mer totalt sett enn hun gjør med nåværende ordning.

Takk for svar. Ja du har nok rett i at å øke billånet ikke er det mest lønnsomme.

Hun har kredittkort fra Norwegian og det ser ut som eff.rente er på 23,1%, altså ganske høyt.

https://www.banknorwegian.no/Kredittkort/Priser

Jeg lurer derfor på om det ville vært mer lønnsomt for henne å søke om et forbruktslån med lavere rente?

Gjest Benosita
Skrevet

Synes ikke det er så farlig med høy rente om hun betaler det raskt ned. Alternativt må hun høre med banken sin. Ekspressbanken tror jeg har lavest rente på usikrede lån. Kanskje hun skal få gjort det om til lån i Bank Norwegian istedenfor kredittkort?

Høy rente er farligst på slike lån når man betaler kun det månedlige. Da tar det veldig lang tid å nedbetale. Fordi avdraget blir så ufattelig lite i forhold til renten man betaler på.

Skrevet

Takk for svar. Ja du har nok rett i at å øke billånet ikke er det mest lønnsomme.

Hun har kredittkort fra Norwegian og det ser ut som eff.rente er på 23,1%, altså ganske høyt.

Jeg lurer derfor på om det ville vært mer lønnsomt for henne å søke om et forbruktslån med lavere rente?

Det beste er vel å betale ned den kredittkortgjelden hun har så fort som mulig.

På forbukslån er det vel også etableringsgebyr så det er vel neppe sikkert at dte blir noe billigere - ref. at hun skal betale ned på 6 mnd.

Skrevet

Jeg tror at så lenge hun klarer å nedbetale i løpet av 6 mnd så er det lite å hente på endringer.

Gjest Pengegaloppen
Skrevet

Synest ikke dette høres ille ut og ville gjort slik hun planlegger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...