Gå til innhold

Barnebursdag, alle eller noen i klassen?

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen til Kaya

Når er det greit å invitere noen i klassen og ikke alle?

Min datter har begynt i fjerde. ( Som regel inviterer de bare av samme kjønn, og tenker da på om det er ok å invitere bare noen jenter og ikke alle.?)

Takknemlig for svar.

Ps. Bor i Kristiansand

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382767-barnebursdag-alle-eller-noen-i-klassen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jenter er jenter verst

Da er det fort at noen blir uttafor... i disse mobbedager.

ALle eller ingen sier man.. Skal man invitere bare noen,

så er det greit at invitasjonene gis utenom skoletid og at man avtaler med barna at man ikke snakker så mye om bursdagen.

Evnt. kan dere avtale å ha loddtrekning om hvem som får komme,

da vil det føles mer rettferdig for elevene.

Jeg vant jo en sånn loddtrekning en gang, men venninna mi var så lei seg

for at hun ikke kunne komme, og skulle jeg komme og ikke hun buhuuu.

Det endte med at jeg ga fra meg mitt "lodd" til noen andre i klassen.

Jenter er jenter verst, det bare sier jeg deg...

Gjest annet erfaring

så er det greit at invitasjonene gis utenom skoletid og at man avtaler med barna at man ikke snakker så mye om bursdagen.

Det er bare tull. Har vært lærer flere steder rundt om. Fra 4 trinn er det nokså vanlig at ikke alle blir invitert.

Har også selv tre jenter i barneskolen. Har vært obs på både i klassesammenheng og med jentene mine om det er "de samme" som alltid blir invitert. Dette stemmer ikke. Alle blir invitert, men ikke alltid. Har også hatt dette som tema på foreldremøte og ingen har hatt noen innvendinger i mot dette. Tror de fleste foreldrene synes det er en grei ordning når barna kommer opp i en viss alder at de slipper å ha f.eks 17 unger på barnebursdag.

Alle (av et kjønn) eller færre enn halvparten (av et kjønn) er en god tommelfingerregel. Om ikke alle inveteres bør ikke invitasjonene leveres ut i på skolen, men sendes i posten eller leveres på døren.

Jeg forsøker å lære ungene å ikke annonsere til andre hva de ikke får være med på.

Poenget er at ikke én eller to skal bli stående utenfor.

mvh

Annonse

''Alle eller ingen sier man.''

Bursdagsfeiring er ingen offentlig sak. Ingen kan nekte noen å feire bursdagen sin i liten målestokk. "Alle eller ingen" betyr at de som kan tenke seg noe annet enn et stort, støyende selskap (det finnes sånne barn), forbys å feire den. Intet foreldremøte eller nabolag har noen myndighet til det.

Selvsagt skal man ikke invitere _nesten_ alle, eller gjøre utvalgsprosessen til allmenn underholdning. Normale regler for høflighet og omtanke gjelder også for bursdagsfeiringer.

Klassebegrepet er opphevet eller utvannet på mange skoler, så det er ikke alltid så lett å definere hvor mange "alle jentene / guttene i klassen" egentlig er. Et prinsipp som gjør enhver bursdagsfeiring til en gigantfest som krever leid lokale og innleid hjelp, er utgått på dato.

Gjest mamma til gutter

Det er bare tull. Har vært lærer flere steder rundt om. Fra 4 trinn er det nokså vanlig at ikke alle blir invitert.

Har også selv tre jenter i barneskolen. Har vært obs på både i klassesammenheng og med jentene mine om det er "de samme" som alltid blir invitert. Dette stemmer ikke. Alle blir invitert, men ikke alltid. Har også hatt dette som tema på foreldremøte og ingen har hatt noen innvendinger i mot dette. Tror de fleste foreldrene synes det er en grei ordning når barna kommer opp i en viss alder at de slipper å ha f.eks 17 unger på barnebursdag.

Lærerene på vår skole sier at det faktisk er noen som aldri blir invitert. Det gjelder sikkert få, men det fins barn som aldri blir første, andre eller tredjevalg når man bare inviterer noen få.

Eldste her er tolv og vi alltid invitert alle jentene i klassen. Enkelt og greit!

Vet at ikke alle har gjort det samme etter 10 årsdagen, men vi har valgt å gjøre det på denne måten likevel.

Det samme med yngste på snart 9. Vi har også hatt selskaper utenom de i klassen, men har som sagt valgt å ha ett "klasseselskap". Jeg tenker dette er vårt bidrag til å bygge opp et godt og inkluderende klassemiljø.

Jeg vil ikke være den som stenger noen ute, og jeg har ikke oversikt over hvem som blir invitert når. Dette er det som passer oss best.

Eldste her er tolv og vi alltid invitert alle jentene i klassen. Enkelt og greit!

Vet at ikke alle har gjort det samme etter 10 årsdagen, men vi har valgt å gjøre det på denne måten likevel.

Det samme med yngste på snart 9. Vi har også hatt selskaper utenom de i klassen, men har som sagt valgt å ha ett "klasseselskap". Jeg tenker dette er vårt bidrag til å bygge opp et godt og inkluderende klassemiljø.

Jeg vil ikke være den som stenger noen ute, og jeg har ikke oversikt over hvem som blir invitert når. Dette er det som passer oss best.

Vi gjør som dere. Ser at det er de samme som ikke blir bedt når noen ber færre. Synes det er trist, og velger derfor å be alle, (selv om barnebursdag ikke er mitt favorittselskap å arrangere..)

Bursdagsfeiring er ingen offentlig sak. Ingen kan nekte noen å feire bursdagen sin i liten målestokk. "Alle eller ingen" betyr at de som kan tenke seg noe annet enn et stort, støyende selskap (det finnes sånne barn), forbys å feire den. Intet foreldremøte eller nabolag har noen myndighet til det.

Selvsagt skal man ikke invitere _nesten_ alle, eller gjøre utvalgsprosessen til allmenn underholdning. Normale regler for høflighet og omtanke gjelder også for bursdagsfeiringer.

Klassebegrepet er opphevet eller utvannet på mange skoler, så det er ikke alltid så lett å definere hvor mange "alle jentene / guttene i klassen" egentlig er. Et prinsipp som gjør enhver bursdagsfeiring til en gigantfest som krever leid lokale og innleid hjelp, er utgått på dato.

Enig!

Gjest mamma til gutt og jente

Fy flate så sant!! Gode poeng.. Og HELT ENIG!!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...