Gå til innhold

Smerter i arm - ikke nakke?

Anbefalte innlegg

Jeg har en mnds tid vært plaget med smerter i venstre arm (har vært hos lege og fastslått at det ikke har noe med hjertet å gjøre, ei heller blodpropp i armen) og leser jo til øyet blir stort og vått om at slike smerter kan komme fra nakken. Men jeg har jo overhodet ikke smerter eller ubehag i nakken! Og hadde det vært en prolaps i en skive der så hadde jeg vel hatt tildels store smerter der også?

Jeg vet akkurat når smertene oppsto, men kan ikke peke på noen spesiell årsak til at de skulle komme. De kommer når jeg har slappet av, helst når jeg har ligget flatt en stund, ergo er det verst tidlig om morgenen. Ikke konstant, men når jeg da strammer musklene i armen for f.eks. å snu meg i sengen, strekke meg eller slike ting. Når jeg kommer meg opp i stående stilling er smertene stort sett borte.

Jeg kan belaste hånden/armen helt normalt på dagtid uten smerter, bortsett fra om jeg sitter i en stol og skal sette f.eks. laptopen ned på gulvet og lener meg fremover, da kommer smertene igjen. De kan ikke relateres til leddene, men sitter i musklene i armen og jeg synes heller ikke det virker som en betennelse - da ville det vel gjort vondt hele tiden?

Har vurdert kiropraktor med tanke på om det kan være en nerve i klem eller noe, men er svært usikker da ryggsøylen min er temmelig deformert i nakken så jeg vil egentlig ikke ha noen til å knekke og kna oppi der...

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382831-smerter-i-arm-ikke-nakke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si hva dette er, men vil bare si at det er fullt mulig å ha prolaps med utstrålende smerter uten å ha vondt i nakken. (Tilsvarende gjelder ved prolaps i korsryggen; noen ganger har man kun smerter i leggen, overhodet ikke i ryggen.)

Jeg hadde ikke gått til en kiropraktor med dette, fordi jeg ikke ville latt noen manipulere nakken min uten at det var klart hva som var årsaken til smertene.

Jeg kan ikke si hva dette er, men vil bare si at det er fullt mulig å ha prolaps med utstrålende smerter uten å ha vondt i nakken. (Tilsvarende gjelder ved prolaps i korsryggen; noen ganger har man kun smerter i leggen, overhodet ikke i ryggen.)

Jeg hadde ikke gått til en kiropraktor med dette, fordi jeg ikke ville latt noen manipulere nakken min uten at det var klart hva som var årsaken til smertene.

''Jeg hadde ikke gått til en kiropraktor med dette, fordi jeg ikke ville latt noen manipulere nakken min uten at det var klart hva som var årsaken til smertene.''

Det er hva jeg tenker også, smertestillende hjelper lite. I dag har jeg vondt i hele venstre arm og litt i skulderbladpartiet, dette er nytt, og tok to paracet for en time siden med liten eller ingen virkning. Må vel ta en tur til legen min, han hadde sommerferie sist jeg var der og jeg var hos en annen da. Han er sikkert like dyktig han også, men det er nå dette med en lege som kjenner en og kjenner til sykehistorien da... :o)

Jeg gikk til legen fordi jeg var overbevist om at jeg hadde betennelse i en skulder (eller, ihvertfall at problemet var i skulderen, for det var der jeg hadde vondt!) I tillegg strålte det litt ut i fingrene på samme siden, disse var vonde og "dovne" innimellom....

For å gjøre en lang historie kort: MR påviste at jeg hadde en prolaps i nakken, noe fysioterapeuten jeg ble henvist til mistenkte umiddelbart. Jeg hadde på ingen måte vondt i nakken på det tidspunktet. Det kom imidlertid etter en stund, men det tok en god del uker før jeg merket noe i nakken, ja!

Det er fullt mulig at problemene kommer fra nakken selvom du bare har vondt i armen, det er ihvertfall min erfaring!

Synes du burde sjekke det, jeg.... ;)

Jeg gikk til legen fordi jeg var overbevist om at jeg hadde betennelse i en skulder (eller, ihvertfall at problemet var i skulderen, for det var der jeg hadde vondt!) I tillegg strålte det litt ut i fingrene på samme siden, disse var vonde og "dovne" innimellom....

For å gjøre en lang historie kort: MR påviste at jeg hadde en prolaps i nakken, noe fysioterapeuten jeg ble henvist til mistenkte umiddelbart. Jeg hadde på ingen måte vondt i nakken på det tidspunktet. Det kom imidlertid etter en stund, men det tok en god del uker før jeg merket noe i nakken, ja!

Det er fullt mulig at problemene kommer fra nakken selvom du bare har vondt i armen, det er ihvertfall min erfaring!

Synes du burde sjekke det, jeg.... ;)

Fanken... Med denne nakken min skulle det egentlig ikke forbause meg, det er i grunnen rart den ikke har gjort noe utav seg tidligere. Jeg får bestille legetime igjen da.

Fanken... Med denne nakken min skulle det egentlig ikke forbause meg, det er i grunnen rart den ikke har gjort noe utav seg tidligere. Jeg får bestille legetime igjen da.

Det positive er at dette startet i november.... Eller, det startet sikkert litt før det, men det var da jeg gikk til legen... Det var grusomt vondt rundt jule- og nyttårstider, men jeg jobbet 50% fra slutten av januar og var friskmeldt fra månedsskiftet februar/mars.

Siden da har jeg ikke hatt noen som helst symptomer!

Så det går an at det går over uten at det tar evigheter ;)

Annonse

Jeg hadde noe lignende i fjor, trodde det var noe som heter "frozen shoulder", men det vistes ikke på MR annet enn en rift i en sene tror jeg det var. Jeg kunne ikke løfte armen høyere enn "nazi-hilsen", verken ved egen hjelp eller hvis jeg hjalp til med den andre armen.

Det var uansett dritvondt, og tok flere måneder før det ble bra. Smertestillende hjalp lite. Husker jeg lå på sofaen og grein flere netter fordi det gjorde så vondt.

Det gikk over etterhvert, og en kiropraktor hjalp meg å få bevegelighet i armen igjen. Nå er det 95% i orden.

Dra til legen og få det sjekka ut, og be om noen sterke ibux kanskje?

Jeg hadde noe lignende i fjor, trodde det var noe som heter "frozen shoulder", men det vistes ikke på MR annet enn en rift i en sene tror jeg det var. Jeg kunne ikke løfte armen høyere enn "nazi-hilsen", verken ved egen hjelp eller hvis jeg hjalp til med den andre armen.

Det var uansett dritvondt, og tok flere måneder før det ble bra. Smertestillende hjalp lite. Husker jeg lå på sofaen og grein flere netter fordi det gjorde så vondt.

Det gikk over etterhvert, og en kiropraktor hjalp meg å få bevegelighet i armen igjen. Nå er det 95% i orden.

Dra til legen og få det sjekka ut, og be om noen sterke ibux kanskje?

Jeg har ingen problemer med å løfte armen helt opp, men den blir vond dersom jeg ligger når jeg strekker armene over hodet og strammer musklene som man gjør når man strekker seg.

Skal bestille ny legetime i morgen den dag. I dag har armen vært vond også på dagtid og to paracet hjalp ikke det spøtt så noe er det.

Jeg har ingen problemer med å løfte armen helt opp, men den blir vond dersom jeg ligger når jeg strekker armene over hodet og strammer musklene som man gjør når man strekker seg.

Skal bestille ny legetime i morgen den dag. I dag har armen vært vond også på dagtid og to paracet hjalp ikke det spøtt så noe er det.

prøvd Ibux? Den er bedre mot muskelsmerter tror jeg. Evt en av hver.

Skal en tur på apoteket i morgen og kjøpe Ibux, ellers sverger jeg vanligvis til Paracet som jeg synes funker bedre, men altså ikke denne gangen.

Jeg fikk voltaren da jeg hadde vondt i armen. De sa armen skulle bli bedre men at jeg kunne få vondt i magen av den.

Jeg merka ingenting, hverken på armen eller magen - kunne like gjerne knasket sukkertøy, hehe.

Jeg fikk voltaren da jeg hadde vondt i armen. De sa armen skulle bli bedre men at jeg kunne få vondt i magen av den.

Jeg merka ingenting, hverken på armen eller magen - kunne like gjerne knasket sukkertøy, hehe.

Voltaren fikk jeg da jeg tok mandlene for noen år siden og det funka som bare det. :o) Det er sikkert flere ukers ventetid hos legen, men jeg får prøve ibux når det er som verst inntil da. Tror jeg har både paralgin forte og bextra (?) stikkpiller liggende etter at jeg tok mandlene ennå (jeg fikk 100 sterke smertestillende og brukte kanskje 30!), men det er vel ikke å anbefale å begynne å ta dem nå - dessuten hr de vel gått ut på dato forlengst...

Da har jeg handlet Ibux og bestilt ny legetime. Fikk time hos vikarlege først, da fikk jeg om 3 dager, men jeg vil til legen MIIIIN. :o) Så jeg ringte og fikk omgjort det, jeg kan da alltids vente et par uker, sånn bråhast har det heldigvis ikke. *liker legen sin*

Annonse

Det positive er at dette startet i november.... Eller, det startet sikkert litt før det, men det var da jeg gikk til legen... Det var grusomt vondt rundt jule- og nyttårstider, men jeg jobbet 50% fra slutten av januar og var friskmeldt fra månedsskiftet februar/mars.

Siden da har jeg ikke hatt noen som helst symptomer!

Så det går an at det går over uten at det tar evigheter ;)

Jeg tror du har rett gitt... Jeg klemte forsiktig langs ryggsøylen i nakken nå og på ett liten punkt ble det kjempevondt og smerten strålte ut mot høyre side. Jeg prøvde en gang til - samme resultat. Blir vel fysioterapi og greier på meg i vinter da sikkert.

Jeg tror du har rett gitt... Jeg klemte forsiktig langs ryggsøylen i nakken nå og på ett liten punkt ble det kjempevondt og smerten strålte ut mot høyre side. Jeg prøvde en gang til - samme resultat. Blir vel fysioterapi og greier på meg i vinter da sikkert.

Fysioterapeuten turte ikke å ta i meg i starten, men han hadde noen øvelser som han ga meg, som jeg tror hadde effekt!

Gjorde at jeg fikk litt respekt for "tilstanden" også, når en så dyktig fysioterapeut sier at han ikke tør å ta i meg før det er bedre....

Men som sagt, det kan hende at det ikke trenger å bli så langvarig, altså!! Tror ingen ønsker seg en nakkeprolaps, man har alltid hørt at det kan dra ut....

Fysioterapeuten turte ikke å ta i meg i starten, men han hadde noen øvelser som han ga meg, som jeg tror hadde effekt!

Gjorde at jeg fikk litt respekt for "tilstanden" også, når en så dyktig fysioterapeut sier at han ikke tør å ta i meg før det er bedre....

Men som sagt, det kan hende at det ikke trenger å bli så langvarig, altså!! Tror ingen ønsker seg en nakkeprolaps, man har alltid hørt at det kan dra ut....

Jeg hadde planer om å begynne å trene (i dag faktisk!), men nå avventer jeg det en stund gitt. Og ettersom jeg har en sykkel som jeg sitter svært foroverlent på tør jeg ikke sykle på den heller, det blir jo en uheldig vinkel på nakken når jeg skal se opp og frem.

Men gå kan jeg! :o) Smertene har endret seg litt de siste dagene så det skjer ting baki nakken, det er det ingen tvil om.

''Gjorde at jeg fikk litt respekt for "tilstanden" også, når en så dyktig fysioterapeut sier at han ikke tør å ta i meg før det er bedre....''

Oj, da tør vel ikke en fysioterapeut ta i meg heller med denne deformerte nakken her...

''Men som sagt, det kan hende at det ikke trenger å bli så langvarig, altså!! Tror ingen ønsker seg en nakkeprolaps, man har alltid hørt at det kan dra ut....''

Håper ikke det vedvarer i mange mnd nei. :o( Plutselig kan jeg bli kjempesliten og tung i armene eller få en litt prikkende, nummen smertefølelse, spesielt i venstre armen. Nakken er litt øm av og til også, synes jeg da, og jeg føler at det knaker inni der rett som det er når jeg rører på hodet - men jeg vet jo ikke hvor mye av det som sitter mellom ørene og hvor mye som er reellt. :o)

Jeg hadde planer om å begynne å trene (i dag faktisk!), men nå avventer jeg det en stund gitt. Og ettersom jeg har en sykkel som jeg sitter svært foroverlent på tør jeg ikke sykle på den heller, det blir jo en uheldig vinkel på nakken når jeg skal se opp og frem.

Men gå kan jeg! :o) Smertene har endret seg litt de siste dagene så det skjer ting baki nakken, det er det ingen tvil om.

Det at smertene endrer seg opplevde jo jeg også som sagt....

Synes dessverre det kan høres ut som du har det jeg hadde....

Det at smertene endrer seg opplevde jo jeg også som sagt....

Synes dessverre det kan høres ut som du har det jeg hadde....

2 uker til legetime i dag så jeg får bare ta det med ro så lenge. Jeg er glad du kom med antagelsen om prolaps i nakken ellers hadde jeg vel glatt gjort vondt verre frem til legen får sett på det igjen.

2 uker til legetime i dag så jeg får bare ta det med ro så lenge. Jeg er glad du kom med antagelsen om prolaps i nakken ellers hadde jeg vel glatt gjort vondt verre frem til legen får sett på det igjen.

Og jeg er glad for at du hørte på meg ;)

Jeg kan jo tipse deg om, som jeg fikk tips om mens jeg hadde vondt: Det er ikke FARLIG at det gjør vondt, og du skal holde deg i bevegelse, men helst unngå det som gjør vondt! Dette for å ikke "trigge" prolapsen som ligger der og gnisser. Ibux er ikke farlig å ta, så lenge man husker omtrent hvor grensene går UTEN med tanke på når det gjør vondt. Tvert i mot så kan det være lurt å holde seg jevnlig "dopet", sånn at man ikke spenner seg ekstra og det setter seg spenninger andre steder i tillegg....

Det var vel omtrent det jeg fikk av tips - tenkte det kunne være greit å vite sånn at du ikke må gå enda to uker før du evt får de samme tipsene ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...