Gå til innhold

Hvordan er min lydverden?

Anbefalte innlegg

Fant en spennende link som viser hvordan lydverdenen er for oss med CI i forhold til en "normal" lydverden. Denne kan sikkert gi en liten pekepinn for de som er nysgjerrige på dette :)

http://www.hvafor.no/kategorier/teknologi/552-hvordan-hores-verden-ut-for-en-med-cochleaimplantat

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383096-hvordan-er-min-lydverden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gurimalla togli, dette hadde jeg sett (pling!) for meg helt annerledes. Jeg trodde du var mye nærmere oss hørede i lydbilde enn du er - greier du virkelig å skille ord fra hverandre når folk snakker? :) Lydfilen fant jeg (en visss;) rytmikk i, men ordfilen ga absolutt ingen mening i mine ører :)

Annonse

Gurimalla togli, dette hadde jeg sett (pling!) for meg helt annerledes. Jeg trodde du var mye nærmere oss hørede i lydbilde enn du er - greier du virkelig å skille ord fra hverandre når folk snakker? :) Lydfilen fant jeg (en visss;) rytmikk i, men ordfilen ga absolutt ingen mening i mine ører :)

Jeg er ualminnelig god på å tolke setninger... gir du meg et ord, så oppfatter jeg det kanskje ikke - men er ordet sagt i en hel setning så oppfatter jeg 100 %.... men jeg vet også at vi med CI ikke oppfatter det samme, så tipper dette er et slags "gjennomsnitt"..

Oi, det var spennende, ja! Første gang jeg hørte gjennom taleklippet oppfattet jeg lite, men andre og tredje gang (ja, jeg ga meg ikke, hehe), skjønte jeg hva som ble sagt. :)

Sånn er det litt med CI - i starten er det grøtete, men så blir det klart og tydelig (i min verden iallefall :P)

Det der går det jo ikke an å skjønne, mente 10-åringen...

Hehe, mine unger gjorde også store øyne ;) De mente jeg hørte langt bedre enn dette ;) Dette er sikkert et snitt av oppfattelsen til mange med CI. Mange av mine venner oppfatter ikke tale uten munnavlesning, mens jeg og noen få andre gjør det.. så vi hører sikkert ikke helt likt heller.

Jeg er ualminnelig god på å tolke setninger... gir du meg et ord, så oppfatter jeg det kanskje ikke - men er ordet sagt i en hel setning så oppfatter jeg 100 %.... men jeg vet også at vi med CI ikke oppfatter det samme, så tipper dette er et slags "gjennomsnitt"..

Imponerende og veldig artig å få en test på hvordan det er :)

Hehe, mine unger gjorde også store øyne ;) De mente jeg hørte langt bedre enn dette ;) Dette er sikkert et snitt av oppfattelsen til mange med CI. Mange av mine venner oppfatter ikke tale uten munnavlesning, mens jeg og noen få andre gjør det.. så vi hører sikkert ikke helt likt heller.

det var ihvertfal interessant å høre - og så fikk jeg forklart jentungen litt om høreapparater og implantater etc.

Rørende videoer på den siden også, særlig babyen som ble så blid!

Annonse

det var ihvertfal interessant å høre - og så fikk jeg forklart jentungen litt om høreapparater og implantater etc.

Rørende videoer på den siden også, særlig babyen som ble så blid!

Hehe:)

Traff selv en baby med CI for en tid tilbake.. Ungen var fire mnd gammel og på shopping med sine foreldre - på et shoppingsenter... Lyden hadde blitt påkopla dagen før og foreldrene byssa på en utrøstelig baby som hylte av alle sine lungers kraft..... Jeg gikk bort til dem og ba dem ta av babyen CI for å se om han ble rolig da..... Det smilet ungen ga meg gjennom tårene et par minutter etterpå glemmer jeg aldri.. Like før jeg begynte å stortute!! Forsto jo den babyen så inderlig vel ;)

Hm, ja... nå er det jo også slik at ikke alle med CI oppfatter tale like godt, så jeg tipper dette er et slags "gjennomsnitt" av hva vi hører?

Det var i alle fall en formidabel forskjell på det en normalt hørende og en med CI hørte på den siten.

Det sto jo noe om at dere med CI blir veldig flinke til å tolke det dere hører, så egentlig hører nok dere langt bedre uansett enn det vi gjorde da vi spilte lydfila. Regner med at dette sammen med leppelesing forbedrer det dere "hører" veldig?

Hehe:)

Traff selv en baby med CI for en tid tilbake.. Ungen var fire mnd gammel og på shopping med sine foreldre - på et shoppingsenter... Lyden hadde blitt påkopla dagen før og foreldrene byssa på en utrøstelig baby som hylte av alle sine lungers kraft..... Jeg gikk bort til dem og ba dem ta av babyen CI for å se om han ble rolig da..... Det smilet ungen ga meg gjennom tårene et par minutter etterpå glemmer jeg aldri.. Like før jeg begynte å stortute!! Forsto jo den babyen så inderlig vel ;)

uff stakkars liten. Hva slags info hadde de foreldra fått da tro?

Interessant å se.

Må bare spørre om en ting - vet du noe om hvordan implantat er for en som hører litt, (men ganske dårlig) i forhold til hvordan det fungerer for helt ikke-hørende? Ørelegen her vurderer det nemlig for meg, men han skal ta noen undersøkelser til først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...