Gå til innhold

Tyvenes nye metoder for å lure deg.

Anbefalte innlegg

Jeg stopper vanligvis ikke for folk langs vegen, for jeg kan ikke hjelpe med noe som har med biltrøbbel å gjøre uansett.

Utnytting av folks hjelpsomhet og medmenneskelighet, er noe av det styggeste som finnes.

http://www.dagbladet.no/2012/08/28/nyheter/innenriks/svindel/23137569/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383117-tyvenes-nye-metoder-for-%C3%A5-lure-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp.

Men jeg er allikevel ikke interessert i å slutte å være et hjelpsomt medmenneske, for da vinner på en måte de tyvene og de dårlige, om du skjønner?

Jeg kjører ikke bil selv, men mann og jeg hjelper om det er noe, tar opp haikere, og selv stanser jeg alltid om noen spør meg om hjelp til noe, selvom jeg kanskje setter meg i en posisjon der jeg kan bli lurt, frastjålet ting eller gjør meg litt utsatt.

Vil ikke bli så redd for folk, ting og tang at man blir boende i en boble.

:)

Jepp.

Men jeg er allikevel ikke interessert i å slutte å være et hjelpsomt medmenneske, for da vinner på en måte de tyvene og de dårlige, om du skjønner?

Jeg kjører ikke bil selv, men mann og jeg hjelper om det er noe, tar opp haikere, og selv stanser jeg alltid om noen spør meg om hjelp til noe, selvom jeg kanskje setter meg i en posisjon der jeg kan bli lurt, frastjålet ting eller gjør meg litt utsatt.

Enig. Da jeg var i Russland for noen år tilbake døde en mann (type uteligger) utenfor hotellet og det tok over en dag før politiet fjernet han. Jeg prøvde å få resepsjonen til å skaffe hjelp (visste jo ikke om han var død eller bevisstløs) men de lekte at de ikke forsto. Jeg var rystet, og håper virkelig ikke det er dit vi skal.

Jeg ser dessuten at de sier at dette oppgis å skje daglig, men syns det er litt mistenkelig at jeg ikke har hørt om en eneste person som har opplevd noe sånt når det åpenbart skal være såpass utbredt...

Gjest Tante Navn

''Jeg stopper vanligvis ikke for folk langs vegen, for jeg kan ikke hjelpe med noe som har med biltrøbbel å gjøre uansett''

Noe kan du gjøre!

Tenk om du fikk motorstopp midt på høyfjellet og ingen ville stoppe og prøve å hjelpe deg? Kanskje mobildekningen var dårlig.

Jepp.

Jeg hjelper jo folk på andre måter da, folk som spør om vegen, gamle folk som trenger hjelp med en handlepose, folk i rullestol som skal åpne en heisdør hvor det ikke er døråpningsknapp osv., men jeg stopper ikke for folk langs vegen da jeg ikke kan hjelpe med noe biltrøbbel og haikere tar jeg virkelig ikke opp.

Annonse

''Jeg stopper vanligvis ikke for folk langs vegen, for jeg kan ikke hjelpe med noe som har med biltrøbbel å gjøre uansett''

Noe kan du gjøre!

Tenk om du fikk motorstopp midt på høyfjellet og ingen ville stoppe og prøve å hjelpe deg? Kanskje mobildekningen var dårlig.

''Noe kan du gjøre!''

Så fint at du vet det da. :)

''Tenk om du fikk motorstopp midt på høyfjellet og ingen ville stoppe og prøve å hjelpe deg? Kanskje mobildekningen var dårlig.''

Damer med biltrøbbel får nesten alltid hjelp uansett. :)

Jeg stopper, men med låste dører og går ikke ut av bilen før jeg er sikker på at det er trygt. Låser også bildørene etter meg hvis jeg går ut av bilen. Har delvis fullført bilmekanikerutdanning, så noe kan jeg faktisk gjøre... Har også stor nok bil til eventuelt å slepe til nærmeste verksted.

Har forresten merket at de med uærlige hensikter sjelden prøver å stoppe biler med flere personer i...

''Noe kan du gjøre!''

''Tenk om du fikk motorstopp midt på høyfjellet og ingen ville stoppe og prøve å hjelpe deg? Kanskje mobildekningen var dårlig.''

Nei, det stemmer ikke alltid. Jeg sto høygravid på vei til skolen ved siden av bilen og ikke et menneske stoppet. Og det var til og med feil kjøreretning hjem så jeg kunne ikke engang ta en taxi for å komme meg hjem og vente til noen kunne hjelpe meg med bilen.

Enig. Da jeg var i Russland for noen år tilbake døde en mann (type uteligger) utenfor hotellet og det tok over en dag før politiet fjernet han. Jeg prøvde å få resepsjonen til å skaffe hjelp (visste jo ikke om han var død eller bevisstløs) men de lekte at de ikke forsto. Jeg var rystet, og håper virkelig ikke det er dit vi skal.

Jeg ser dessuten at de sier at dette oppgis å skje daglig, men syns det er litt mistenkelig at jeg ikke har hørt om en eneste person som har opplevd noe sånt når det åpenbart skal være såpass utbredt...

Det er forferdelig! :o

Jeg opplevde en trist historie i Oslo også. Det var en narkoman gutt, bare sånn 17-20 år gammel (?), jeg pleide å hjelpe ham med litt penger, kaffe, mat og lue, votter og sokker fikk han av meg også, han var alltid så tynnkledd..

Han frøs i hjel, midt på dagen, uten for apoteket i Markveien for endel år tilbake!! Et av de mest befolka områdene i Oslo!

Jeg har hele tiden tenkt tilbake på hvilken infernalsk råtten måte det må være å dø på, midt blandt folk som strener forbi og gir faen i en..:(

En sånn som går forbi vil jeg ALDRI bli. Da utsetter jeg meg heller for litt fare.

(Nå skal det sies at overnevnte guttunge var det mest harmløse jeg har sett..Men samme vurdering ville blitt gjort av meg angående nesten hvem som helst)

Jeg opplevde en trist historie i Oslo også. Det var en narkoman gutt, bare sånn 17-20 år gammel (?), jeg pleide å hjelpe ham med litt penger, kaffe, mat og lue, votter og sokker fikk han av meg også, han var alltid så tynnkledd..

Han frøs i hjel, midt på dagen, uten for apoteket i Markveien for endel år tilbake!! Et av de mest befolka områdene i Oslo!

Jeg har hele tiden tenkt tilbake på hvilken infernalsk råtten måte det må være å dø på, midt blandt folk som strener forbi og gir faen i en..:(

En sånn som går forbi vil jeg ALDRI bli. Da utsetter jeg meg heller for litt fare.

(Nå skal det sies at overnevnte guttunge var det mest harmløse jeg har sett..Men samme vurdering ville blitt gjort av meg angående nesten hvem som helst)

Var det han lille søte med krøllene?

Helt forferdelig historie du forteller der.

''En sånn som går forbi vil jeg ALDRI bli. Da utsetter jeg meg heller for litt fare.''

Det er jeg helt enig i, men det er forskjellige måter å hjelpe på. Husk bare at når det kommer til det å utsette seg selv for reell fare, så må det bli opp til hver enkelt. Det kan være at man f.eks. har små barn og ikke uten videre utsetter seg selv for fare man ikke må, men heller tar en telefon til politiet f.eks.

Annonse

''Noe kan du gjøre!''

''Damer med biltrøbbel får nesten alltid hjelp uansett. :)''

Jeg punkterte en gang utenfor et lite kjøpesenter, midt i ettermiddagsrushet. Strødde godt rundt meg med reservedekk, jekk og diverse, men samtlige som gikk forbi snudde seg bort med handleposene sine - ingen som gadd rekke meg en hjelpende hånd. :o(

''Damer med biltrøbbel får nesten alltid hjelp uansett. :)''

Jeg punkterte en gang utenfor et lite kjøpesenter, midt i ettermiddagsrushet. Strødde godt rundt meg med reservedekk, jekk og diverse, men samtlige som gikk forbi snudde seg bort med handleposene sine - ingen som gadd rekke meg en hjelpende hånd. :o(

:-(

Nei, det stemmer ikke alltid. Jeg sto høygravid på vei til skolen ved siden av bilen og ikke et menneske stoppet. Og det var til og med feil kjøreretning hjem så jeg kunne ikke engang ta en taxi for å komme meg hjem og vente til noen kunne hjelpe meg med bilen.

:-(

Det var dårlig.

Var det han lille søte med krøllene?

Han var brunhåret, litt fall i håret, og snakka sørlandsdialekt..Og var bare unggutten..Men så fælt sliten ut.!Du husker han sikkert, han var en av "mine"..Og jeg mener han døde etter at jeg hadde blitt kjent med deg.

Jeg var veldig opprørt over det..Det var i januar et år..2006?2007? Det kan ha vært tidøigere også, årtallhusken min er ikke helt god.

Helt forferdelig historie du forteller der.

''En sånn som går forbi vil jeg ALDRI bli. Da utsetter jeg meg heller for litt fare.''

Det er jeg helt enig i, men det er forskjellige måter å hjelpe på. Husk bare at når det kommer til det å utsette seg selv for reell fare, så må det bli opp til hver enkelt. Det kan være at man f.eks. har små barn og ikke uten videre utsetter seg selv for fare man ikke må, men heller tar en telefon til politiet f.eks.

Joda, folk får løse slikt på sin måte, klart det.

Men jeg mener å registrere at veldig mange reagerer med kulde og likgyldighet på folk som ikke er dem, eller en av deres nærmeste.

Akkurat der vil jeg tillate meg å skryte av meg selv (med de mange feil og mangler jeg ellers har plenty av), jeg er modig, og jeg hjelper folk, deler av det lille jeg har, og jeg BRYR meg, selvom det skulle koste meg litt, både risikomessig og ellers.

Både for min egen integritet og morals del, og selvfølgelig fordi jeg ser at det spiller en rolle, selvom den ikke er så stor.

Han var brunhåret, litt fall i håret, og snakka sørlandsdialekt..Og var bare unggutten..Men så fælt sliten ut.!Du husker han sikkert, han var en av "mine"..Og jeg mener han døde etter at jeg hadde blitt kjent med deg.

Jeg var veldig opprørt over det..Det var i januar et år..2006?2007? Det kan ha vært tidøigere også, årtallhusken min er ikke helt god.

Ja, det er den samme. Jeg husker en gang han kjøpte is til minstemann :) Han pratet og var bestandig blid og jeg tror alle visste hvem han var. Det var han som pleide å stå utenfor Joker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...