Gjest HHP58 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 I dagens europa kan man bli både 90 og 100 år før man legger inne årene.Betyr dette at disse menneskene har drevet mye idrett,har spist mye fisk og grønnsaker,eller at de har gode gener? fra 1912-1932 var det vel få som hadde tid til mye idrett siden det var vanlig å jobbe på lørdager,og søndag ble brukt til hvile og kirkebesøk.Sild og poteter var i mange år en vanlig kost for de fattige.Grønnsaker var ikke så vanlig som nå,men gullerøtter,kålrabi og diverse neper ble nok brukt en del.Mais og paprika var ukjent.Det gikk mye i brød og grøt.Gjerne også flatbrød.Maten ble saltet ned i tønner og de fleste bakte brødet hjemme. Er da fisk alene årsaken til høy alder? Jeg tror vel på en kombinasjon av gode gener,hardt arbeide og mye fisk.Sukker var nok en luksusartikkel,og salt var nok mest brukt i kosten. Av dette kan man kanskje avlede at mangel på sukker og mye bruk av brød og noe grønnsaker kan være viktig for høy alder. Min påstand blir da følgende: 2/3 av årsakene skyldes miljøpåvirkning og 1/3 gener.Man døde jo ofte i 40 og 50 års alderen da lege og medisiner var dyrt.Man ble etter krigen stadigvekk eldre og både 50 åog 60 års alder ble vanlig.Alderstrygden kom i 1967 og vi fant olje i 1969. Av de 2/3 vil jeg påstå at 1/3 skyldes hardt arbeide og brukbar helse og 1/3 mat og begrenset bruk av tobakk og alkohol. Enig eller uenig? Har jeg helt feil premisser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383161-alder-og-mat-100-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det er massevis av faktorer å ta hensyn til når det gjelder levealder. F.eks. forsvant en del av "utvalget" ditt (fødselskullene 1912 - 32) allerede i ungdomsårene pga. tub og polio. Mange døde også i god tid før de ble 80 år av hjerte- og karsykdommer, nå vet vi litt mer om hvordan de kan unngås. På den annen side var det lavere risiko for å bli drept i bilulykker mens fartsgrensa var 35 km/t, slik den var da faren min vokste opp. Nesten alle seriøse studier konkluderer med at både gener og livsstil har betydning. Genene er det vanskelig å få gjort noe med, men de fleste kan eliminere de verste uvanene som f.eks. røyking. Samtidig får selv kjernesunne asketer kreft og hjerteinfarkt, så man må ha flaks også ;-) Hvis fisk i kosten hadde hatt veldig stor betydning for de som vokste opp på den tiden, tror jeg vi ville sett tydeligere forskjell på levealderen ved kysten kontra innlandet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383161-alder-og-mat-100-%C3%A5r/#findComment-3383020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det er massevis av faktorer å ta hensyn til når det gjelder levealder. F.eks. forsvant en del av "utvalget" ditt (fødselskullene 1912 - 32) allerede i ungdomsårene pga. tub og polio. Mange døde også i god tid før de ble 80 år av hjerte- og karsykdommer, nå vet vi litt mer om hvordan de kan unngås. På den annen side var det lavere risiko for å bli drept i bilulykker mens fartsgrensa var 35 km/t, slik den var da faren min vokste opp. Nesten alle seriøse studier konkluderer med at både gener og livsstil har betydning. Genene er det vanskelig å få gjort noe med, men de fleste kan eliminere de verste uvanene som f.eks. røyking. Samtidig får selv kjernesunne asketer kreft og hjerteinfarkt, så man må ha flaks også ;-) Hvis fisk i kosten hadde hatt veldig stor betydning for de som vokste opp på den tiden, tror jeg vi ville sett tydeligere forskjell på levealderen ved kysten kontra innlandet. Men var det ikke mange år med ekstremt mye sild? Ville ikke da hele landet få billig sild og ikke bare kysten? Trodde virkelig at sild og poteter var det billigste maten man kunne få fra ca 1930-40.i 1945 begynte man vel å få billig mat fra utlandet og da spesielt usa.Hermetikk ble billigere å lage og blikk ga ikke fra seg så mye gift som bly gjorde.Kom ikke bananene på 60 tallet? Og kanskje også appelsiner fra Israel? Hvs vi i dag tar oss en tur på gamle og sykehjemmet og får de over 80 i tale som ikke er demente/Altzheimer,tror jeg det vil være flest kvinner og at de hverken røyke eller drakk.At de spiste godt fra 1945 og til i dag.De fattigste ville ikke hatt råd til vin,men kanskje mer fisk enn kjøtt? Gulrøtter og poteter var jo vanlig i de fleste hjem på 60 og 70 tallet. Ja det finnes også mange tynne som spiser feil mat og aldri legger på seg vesentlig.Dog får de problemer med hjertet og kanskje også lunger og lever om de røker og drikker.. Jeg har bevist valgt å leve litt usundt for å kunne bli ca 75-80 år og kunne ha nydt livet i fulle drag.Jeg er lat og er stolt av det.Jeg spiser lite enda vekta står på 1xx.Jeg stresser aldri og har god tid siden jeg bor på landet,og må ha bil. Tror nok at stress,alkohol,tobakk og narkotika er farligere enn sukker,salt,fett og karbohydrater.Det er jo begrenset hvor mye mat man klarer å dytte i seg på en dag.Da blir man jo så mett at man kanskje ikke spiser mer mat den dagen,og kanskje også dropper frokost.Jeg forsøker å spise 3-4 måltider per dag,og minst 2 måltider med 3 skiver kneipp og lettmelk. Liten middag i 19-20 tida og nattmat ca kl 22-23 om jeg spiste tidlig lunsj.Men da bare 1-2 skiver kneipp eller bare h-melk 1 glass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383161-alder-og-mat-100-%C3%A5r/#findComment-3383348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.