Gjest ikke lege, bare nysgjerrig på sammenhenger Skrevet 29. august 2012 Skrevet 29. august 2012 Er det en sammenheng her? Dette er sakset fra en kommentar i følgende artikkel: Redusert størrelse på magesekk fører til redusert inntak av kalorier og redusert lengde på tarmen fører til nedsatt opptak av næringsstoffer. Dette kan få følgende ernæringsmessige konsekvenser: • Proteinmangel som blant annet kan medføre nedsatt sårtilheling, redusert immunforsvar og redusert muskelstyrke • B-vitamin mangel: folat, thiamin, B12 mangel (gastrisk bypass) • Jernmangel • Kalsiummangel • Mangel på fettløselige vitaminer A, D, E, K (spesielt etter duodenal switch) Eksempler på bivirkninger er sure oppstøt, oppkast, "dumping syndrom" (svetting, matthet og hjerteklapp m.m.), luftplager i magen, illeluktende avføring, diaré, kvalme, forstoppelse, håravfall og underernæring. Pasienter som er operert med gastrisk bypass eller duodenal switch trenger tilskudd av vitaminer og mineraler resten av livet. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10064763 Hvis det er slik at kroppen ikke klarer å ta opp næringsstoffer, så er det kanskje en sammenheng mellom bivirkninger av gastrisk bypass og ME? Eller er jeg på vidda? 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. august 2012 Skrevet 29. august 2012 På en måte kan man jo lure. Men man måler jo om man har for lite av de vitaminene, og tar tilskudd om man har for lite. Så ikke enkelt å vite. På Aleris sa de at mange ble slappe etterpå, og at trening motvirket det. Men tror det var liksom første året. De som får konstatert ME tror jeg ikke bare er slapp altså. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. august 2012 Skrevet 30. august 2012 Jeg er operert GBP (2008) og har nå også fått ME (syk sept. 2011, diagnosen juni2012). Jeg har blitt fulgt godt opp av ernæringsfysiolog helt siden før GBP-operasjonen. Ernæringsnivået mitt har hele tiden vært godt. Jeg tar daglig tilskudd, og får B12 intramuskulært. Jeg har vært litt lav på jern, og tar derfor en god dose jern daglig, og nivået her er også bra. Jeg har tenkt på om ME'n min kan være forårsaket av operasjonen, men jeg tror ikke det. Jeg hadde ingen problemer i etterkant av operasjonen, og var veldig nøye med å spise nok hele tiden. Fulgte planen slavisk og hadde alarm på mobilen for å minne meg på å spise ofte nok Jeg startet studie 3 mnd etter operasjonen, og derfor var jeg nok ekstra nøye med maten for å unngå å bli så sliten at jeg ikke klarte å studere. Slik jeg føler det, så kan naturligvis operasjonen være en medvirkende årsak, men langt i fra hovedårsaken eller den eneste årsaken. Jeg tror mer på at jeg hadde veldig stor belastning over lang tid. Liten/ingen mulighet til å hente meg inn. Familieære kriser som bare måtte håndteres. Til slutt sa det bare totalt stopp... 0 Siter
Gjest gbp Skrevet 30. august 2012 Skrevet 30. august 2012 Nei, det er nok ingen sammenheng. Men jeg kjenner en som gjennomgikk gastrisk bypass som ikke orket mye det første året. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.