Gå til innhold

Det går mot skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest ved skilsmisse

Det ser ut for at det store steget nå er tatt og vi er enige om å gå hvert til vårt. Selv om det har ligget " litt i kortene" så er det ganske så fortvilende. Mannen min kommer til å flytte ut slik at sønnen våres og jeg blir boende i huset.

Jeg er ufør og lurer på om det vil være noe endringer ifht stønad og evt barnetrygd ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384070-det-g%C3%A5r-mot-skilsmisse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

For enslig uførepensjonist utgjør grunnbeløpet 1 G, og hvis du får særtillegg (i stedet for tilleggspenjon) vil det også utgjøre 1 G for enslig uførepensjonist. I tillegg kan du ha krav på forsørgingstillegg 40% av 1 G.

http://www.nav.no/Pensjon/Pensjon/Beregning+av+uf%C3%B8repensjon%2C+gjenlevendepensjon+og+offentlig+AFP.1026.cms

Du kan også ha krav på en barnetrygd ekstra.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Gjest ved skilsmisse

For enslig uførepensjonist utgjør grunnbeløpet 1 G, og hvis du får særtillegg (i stedet for tilleggspenjon) vil det også utgjøre 1 G for enslig uførepensjonist. I tillegg kan du ha krav på forsørgingstillegg 40% av 1 G.

http://www.nav.no/Pensjon/Pensjon/Beregning+av+uf%C3%B8repensjon%2C+gjenlevendepensjon+og+offentlig+AFP.1026.cms

Du kan også ha krav på en barnetrygd ekstra.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Takk for link :-)

Slik saken er så kommer vi ikke til å selge huset våres. Mannen min vil at jeg skal bo her med sønnen våres, og så kjøper han seg en annen leiligjet i nærheten. Vi skal da først selge vår fjell leilihget slik at han kan få litt egenkapital ved kjøp av nytt sted. Vi fordeler restlånet og vil sitte igjen med ca 850 000 i lån hver. Oppgjøret for huset vil skje den dagen jeg selger eller det som han sa " om ny partner kommer inn i bildet" (ser ikke for meg dette men...) Vi må skrive en kontrakt på at halve huset eies av han selv om vi skilles. Jeg føler at situasjonen er rar. Er det vanlig at sånne løsninger velges ?

Gjest Høstløvet

Slik saken er så kommer vi ikke til å selge huset våres. Mannen min vil at jeg skal bo her med sønnen våres, og så kjøper han seg en annen leiligjet i nærheten. Vi skal da først selge vår fjell leilihget slik at han kan få litt egenkapital ved kjøp av nytt sted. Vi fordeler restlånet og vil sitte igjen med ca 850 000 i lån hver. Oppgjøret for huset vil skje den dagen jeg selger eller det som han sa " om ny partner kommer inn i bildet" (ser ikke for meg dette men...) Vi må skrive en kontrakt på at halve huset eies av han selv om vi skilles. Jeg føler at situasjonen er rar. Er det vanlig at sånne løsninger velges ?

''Jeg føler at situasjonen er rar. Er det vanlig at sånne løsninger velges ?''

Jeg har lite erfaring med hva som er vanlig ved skilsmisser.

Hvis det hadde vært meg, ville jeg foretrukket at vi delte alt ved skilsmissen, slik en står fri for alle pengerelasjoner til eksen, det er ikke gitt på forhånd at samarbeidet vil gå like knirkefritt som en forventer ved samlivsbruddet.

Dessuten vil din mann få andel i evt. verdiøkning på huset i den tiden han sitter med 50% eierskap, mens du ikke vil få samme fordel i forhold til hans leilighet.

Det virker som om dere har endel verdier som vil bli gjenstand for deling og det er enklest å forholde seg til deling ved samlivsbrudd i stedet for å vente i mange år. Det blir mindre forutsigbart økonomisk.

''Oppgjøret for huset vil skje den dagen jeg selger eller det som han sa " om ny partner kommer inn i bildet" (ser ikke for meg dette men...) Vi må skrive en kontrakt på at halve huset eies av han selv om vi skilles. Jeg føler at situasjonen er rar. Er det vanlig at sånne løsninger velges ?''

Jeg hadde aldri gått med på en slik løsning. Gjør opp alt økonomisk med en gang så slipper dere å dra på slike spøkelser. Dessuten vil han på denne måten øke sin formue på din bekostning, det er lite trolig at eiendommen vil falle i pris med årene. Har du ikke råd til å sitte med huset alene siden du da vil måtte kjøpe ham ut så bør du tenke på å finne et annet bosted.

Og når det kommer en ny partner inn i bildet (enten hos deg eller hos ham) så kan ting endre seg på måter man ikke kunne se for seg var mulig på forhånd. Ikke for å skremme vannet av deg, hos oss har det heldigvis gått helt fint, men jeg har da sett og hørt om eksempler på det totalt motsatte også.

Jeg er enig med høstløv her. En venninna av meg har ikke fått oppgjør for leiligheten enda da han ble boende der med tenåringen og tenåringen har blitt over 30 år, er gift og har barn.

Annonse

''Oppgjøret for huset vil skje den dagen jeg selger eller det som han sa " om ny partner kommer inn i bildet" (ser ikke for meg dette men...) Vi må skrive en kontrakt på at halve huset eies av han selv om vi skilles. Jeg føler at situasjonen er rar. Er det vanlig at sånne løsninger velges ?''

Jeg hadde aldri gått med på en slik løsning. Gjør opp alt økonomisk med en gang så slipper dere å dra på slike spøkelser. Dessuten vil han på denne måten øke sin formue på din bekostning, det er lite trolig at eiendommen vil falle i pris med årene. Har du ikke råd til å sitte med huset alene siden du da vil måtte kjøpe ham ut så bør du tenke på å finne et annet bosted.

Og når det kommer en ny partner inn i bildet (enten hos deg eller hos ham) så kan ting endre seg på måter man ikke kunne se for seg var mulig på forhånd. Ikke for å skremme vannet av deg, hos oss har det heldigvis gått helt fint, men jeg har da sett og hørt om eksempler på det totalt motsatte også.

''Jeg hadde aldri gått med på en slik løsning. Gjør opp alt økonomisk med en gang så slipper dere å dra på slike spøkelser. Dessuten vil han på denne måten øke sin formue på din bekostning, det er lite trolig at eiendommen vil falle i pris med årene. Har du ikke råd til å sitte med huset alene siden du da vil måtte kjøpe ham ut så bør du tenke på å finne et annet bosted.

''

Helt enig i alt du skriver. Jeg er en av dem som aldri i livet forutså hvor skittent det hele endte opp med å bli. Anbefaler alle å få unna det økonomiske oppgjøret - jo før, jo bedre.

Gjest ved skilsmisse

for meg så virker det som om han gjør det for at vi skal ha et fint sted å bo, og vi kan ikke bo billigere andre steder. Det hører med til historien at vi har en utleieleilighet i underetg som vi får 9000,- i inntekt på hver mnd.. disse pengene sier han skal gå til meg. disse vil være med på å dekke forsikringer og diverse på huset. Jeg synes han er for snill ? Han har en høy inntekt, jeg er ufør, så utgangspunktet for hver av oss er ganske så forskjellig.

for meg så virker det som om han gjør det for at vi skal ha et fint sted å bo, og vi kan ikke bo billigere andre steder. Det hører med til historien at vi har en utleieleilighet i underetg som vi får 9000,- i inntekt på hver mnd.. disse pengene sier han skal gå til meg. disse vil være med på å dekke forsikringer og diverse på huset. Jeg synes han er for snill ? Han har en høy inntekt, jeg er ufør, så utgangspunktet for hver av oss er ganske så forskjellig.

Jeg ville gjort alt jeg kunne for å få råd til å kjøpe ham ut og dermed sitte med huset som din eiendom, ikke deres. Med 9000,- i leieinntekter kommer du kanskje langt?

Gjest gjør opp nå

Jeg er enig med de andre her. Gjør det du kan for å betjene lånet på boligen din alene (at du har 1,6 mill i lån alene), og klarer du ikke det, ville jeg heller sett meg om etter noe rimeligere, eller latt noen andre enn eksen (foreldrene dine?) eie den delen du ikke har råd til.

Kjempefint at du og (eks)mannen din er gode venner nå! Min erfaring er at det er mye større sjanse for at dere kan beholde vennskapet i fremtiden, hvis dere avklarer alt det økonomiske nå.

Hva hvis taket plutselig må skiftes, er det han som skal betale sin andel av det nye taket? Hvis du betaler hele taket, skal han da ha sin fulle andel av verdistigningen på huset ti år etterpå når det skal selges, eller skal dere da trekke fra det det kostet å oppgradere taket? (taket er bare et eksempel, det kan være alt fra nedbrent hus til mindre vedlikehold som gjør at fordelingen etterpå blir vanskelig). Hvis han eller du har en ny partner når dere skal deles, er det ikke sikkert at det er like enkelt å være raus mot eksen, da settes det opp mot å ha råd til et liv med den nye partneren.

Hvis alt gjøres opp nå i løpet av det første året, er sjansene større for at dere kan ha fokus på å være gode foreldre sammen for deres barn, og ikke behøve å forholde dere til felles økonomi.

Dårlig samvittighet for noe du ikke vet om..?

Jeg er ganske enig med alle her, du bør sørge for at alt økonomisk er oppgjort og ute av verden.

Gjest ved skilsmisse

Jeg er ganske enig med alle her, du bør sørge for at alt økonomisk er oppgjort og ute av verden.

ikke som jeg vet om. Og siden vi skal vente til etter jul, til feb / mars, så regner jeg med at det ikke er en annen som venter.

Synes ikke det er urimelig at din mann får 50% av verdistigningen hvis han hjelper deg å beholde et hus som du normalt sett ikke har mulighet til å beholde. Men om du ønsker å beholde alt selv kanskje du kan få hjelp av startlån og tilskudd(egenkapital) av kommunen.

Lykke til.

Annonse

Helt enig med de andre - gjør opp med eksen nå!

Beste er om det er helt opp og avgjort med eksen, men om han ønsker å være snill for at du og barn skal få bli boende i huset, kan han evt. stille med et rentefritt eller billig lån. Dermed er det ikke tvil om at du eier huset og skal stå for både utgifter og verdistigning her. Bedre er det dog om du låner pengene andre steder - er det f.eks. mulighet for at dine foreldre kan gi deg et fordelaktig lån?

Gjest Nickløsheletida

''Dårlig samvittighet for noe du ikke vet om..?''

Eller at han kanskje tenker på sønnen sin?

Jeg ville definitivt gjort opp med en gang. Det er vanlig med velvilje til å begynne med. I det øyeblikket du så mye som ser på en annen mann, kan han snu helt om og skape trøbbel for deg. Det samme gjelder hvis han finner seg en ny dame, plutselig ønsker han oppgjør, noe som kan sette deg i en vanskelig situasjon.

Hvis det ikke er andre med i bildet, vil ting allikevel etter en stund komme på avstand, og han kan komme til å ønske et oppgjør.

Jeg tror ikke en slik løsning er lur på sikt. Jeg hadde ikke orket å leve med så mye usikkerhet.

Skal han eie leiligheten han kjøper alene? Denne er jo finansiert med midler fra deres felles fjell leilighet.

Og han skal i tillegg eie 50% av huset.

Missforsto jeg dette?

Hvis du har et lån på 1,6 mill, vil de 9000 tusen du får i leieinntekt dekke det mnd beløpet i lån.

Undersøk med husbanken, startlån har veldig rimelig rente.

Lykke til.

• 4 uker senere...
Gjest ved skilsmisse

er det regler for hvor mye barnebidrag man får når man har barnet mest.. dvs at far skal ha 12 åringen hver torsdag og annenhver helg ??

Han sa at det er en avtale partene gjør med hverandre ! Hvor står dette ?

Og siden han sier at vi bor i huset, så får jeg ikke begge deler.. dvs leieinntektene og så barnebidrag... hva hvis leietagerene flytter og det tar tid å få inn nye, eller leietagere ikke betaler for seg.. mye å tenke på nå , om vi skal bo her eller ikke,, eller selge med en gang....

er det regler for hvor mye barnebidrag man får når man har barnet mest.. dvs at far skal ha 12 åringen hver torsdag og annenhver helg ??

Og siden han sier at vi bor i huset, så får jeg ikke begge deler.. dvs leieinntektene og så barnebidrag... hva hvis leietagerene flytter og det tar tid å få inn nye, eller leietagere ikke betaler for seg.. mye å tenke på nå , om vi skal bo her eller ikke,, eller selge med en gang....

Man kan inngå private avtaler, eller la NAV ta seg av det mor et gebyr. Du kan lese mer om dette her: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder

Det kan være ok å bruke bidrageveilederen til NAV for å få en indikasjon på hva bidraget bør fastsettes til. Bidragsveilederen finner du her:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Dersom du blir boende i huset, vil selvfølgelig dette innvirke på bidraget.

Gjest Høstløvet

Her finner du NAV's bidragsveileder:

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder

Hvis han stiller seg så vrang allerede nå, så ville jeg ikke ta sjansen på at videre kommunikasjon og samarbeide om delvis felles økonomi vil gå glatt.

Ta oppgjøret nå og få helt adskilt økonomi, det er fremdeles mitt råd.

Håper det går bra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...