Gå til innhold

Hvordan kan barnehager ha opptak flere ganger?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt dette at politikerne gir løfter om at det skal skje opptak flere ganger i året, og at flere skal bli lovet plass underveis.

Det er jo ikke plasser ledige i en barnehage før de slutter pga skolen. Da måtte i tilfelle skolene også ha opptak flere ganger i året.

Hvis ikke må man kjøre med lavt belegg i barnehagen på høsten, og så mye større belegg på vårhalvåret??

Kan noen forklare meg, jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå i praksis.

Fortsetter under...

Etter nyttår vil de barna som ble/blir to i 2012 fylle tre. For barn under tre er det anbefalt bemanning på en voksen pr tre barn, for de over tre (året de fyller tre) er det anbefalt en per seks barn. Dermed frigjøres det personellmessig kapasitet, selv om det ikke har blitt færre barn i bhg, eller flere voksne for den saks skyld. Men det krever at det er tilstrekkelig med plass.

Jeg er stadig forundret over at ikke dette utnyttes i større grad.

Persille1365381127

Etter nyttår vil de barna som ble/blir to i 2012 fylle tre. For barn under tre er det anbefalt bemanning på en voksen pr tre barn, for de over tre (året de fyller tre) er det anbefalt en per seks barn. Dermed frigjøres det personellmessig kapasitet, selv om det ikke har blitt færre barn i bhg, eller flere voksne for den saks skyld. Men det krever at det er tilstrekkelig med plass.

Jeg er stadig forundret over at ikke dette utnyttes i større grad.

''Jeg er stadig forundret over at ikke dette utnyttes i større grad.''

Det blir utnyttet så godt det lar seg gjøre i alle barnehager jeg kjenner til.

Men det er ikke alltid slik at man får ledige plasser. Innimellom har man kanskje hatt et barn for mye gjennom fire måneder om høsten for å få det riktig på våren, og noen ganger har man et barn for lite gjennom høsten for å kunne ta inn på våren.

Det er imidlertid slik at tilskuddet vårt for 2013 måles ut fra den barnegruppen vi har 15. desember 2012. Dermed er det ikke lønnsomt å ta inn barn i januar, ettersom vi ikke får tilskudd for disse.

Derfor har mange barnehager stoppet dette inntaket - fordi kommunene nekter å behandle tilskuddene to ganger. Dersom de blir behandlet flere ganger i året, så kan man ha flere opptak også.

Men det er ikke alltid slik at man får ledige plasser. Innimellom har man kanskje hatt et barn for mye gjennom fire måneder om høsten for å få det riktig på våren, og noen ganger har man et barn for lite gjennom høsten for å kunne ta inn på våren.

Det er imidlertid slik at tilskuddet vårt for 2013 måles ut fra den barnegruppen vi har 15. desember 2012. Dermed er det ikke lønnsomt å ta inn barn i januar, ettersom vi ikke får tilskudd for disse.

Derfor har mange barnehager stoppet dette inntaket - fordi kommunene nekter å behandle tilskuddene to ganger. Dersom de blir behandlet flere ganger i året, så kan man ha flere opptak også.

Helt enig i at om det skal gjøres et ekstra opptak, så må det en ekstra tilskuddsrunde til. Men reint praktisk sett er det ofte mulig. Har forsøkt å fremme denne muligheten politisk for å kunne gi et bedre tilbud til småbarnsforeldre i vår lille avkrok. Så langt har det bare møtt motstand.

Har aldri hørt om bhg som tar inn ekstra barn på høstopptaket heller. Mulig det er mer vanlig praksis i private bhg, som vi ikke har så mye av her.

Godt spørsmål.

Er fasinert av hvordan de rødgrønne har definert seg til full barnehagedekning. De som er født 1.sept. eller senere er ekskuldert og regnes ikke.

mvh

Det er da ikke spesielt rødgrønt å definere full barnehagedekning litt ettersom det passer? Valgerd Svarstad Haugland bedrev også svært avansert matematikk i sin tid, for å bevise at full dekning var rett rundt hjørnet. For å nevne én.

Alle politikere, uansett farge, er glade i å kaste tall og snedige definisjoner i hodet på hverandre og på velgerne.

Men det er ingen tvil om hvilke grupper som har fått til noe vesentlig når det gjelder barnehager.

Annonse

Bare en liten avsporing. Jeg tenkte jeg kunne spørre deg om dette. Jeg spør av ren nysgjerrighet, altså, ikke fordi det egentlig angår meg. Jeg har jo ikke barnehagebarn lenger.

En venninne fortalte meg at i der hun jober tar de ikke inn barn som ikke har rett til barnehageplass, dvs barn som er født etter 1. september. Dette fordi barnehagen ikke får tilskudd for disse barna. Derfor kan det godt hende at barnehagen kjører med ledige plasser, og det står barn på venteliste. Men det er barn uten rett til plass.

Stemmer dette virkelig?

• 2 uker senere...
Persille1365381127

Bare en liten avsporing. Jeg tenkte jeg kunne spørre deg om dette. Jeg spør av ren nysgjerrighet, altså, ikke fordi det egentlig angår meg. Jeg har jo ikke barnehagebarn lenger.

En venninne fortalte meg at i der hun jober tar de ikke inn barn som ikke har rett til barnehageplass, dvs barn som er født etter 1. september. Dette fordi barnehagen ikke får tilskudd for disse barna. Derfor kan det godt hende at barnehagen kjører med ledige plasser, og det står barn på venteliste. Men det er barn uten rett til plass.

Stemmer dette virkelig?

Nei, det stemmer ikke. Vi har hatt et barn født i januar 2012 (altså etter 1. september 2011) inne siden august, og jeg får tilskudd for det barnet.

Men det kan hende det praktiseres annerledes i andre kommuner enn Oslo...

Persille1365381127

Helt enig i at om det skal gjøres et ekstra opptak, så må det en ekstra tilskuddsrunde til. Men reint praktisk sett er det ofte mulig. Har forsøkt å fremme denne muligheten politisk for å kunne gi et bedre tilbud til småbarnsforeldre i vår lille avkrok. Så langt har det bare møtt motstand.

Har aldri hørt om bhg som tar inn ekstra barn på høstopptaket heller. Mulig det er mer vanlig praksis i private bhg, som vi ikke har så mye av her.

Men det sier seg selv at dette er vanskelig å gjennomføre i praksis.

En barnehage er godkjent for 30 barn (f.eks), og vil dermed ha 30 plasser tilgjengelig. Når disse 30 er fylt opp (slik de alltid er), så spiller det ingen rolle hvor mange opptak det er - dersom ingen forsvinner fra plassen sin. For at noen skal oppgi en plass må de slutte i barnehagen. Og når slutter barn i barnehagen?

Når de begynner på skolen, eller flytter.

Og så lenge alle begynner på skolen i august, så vil det bli ledige plasser i august - ikke i januar, november eller mars. Det hender at barn flytter, men det er ikke mange nok til at man kan ha flere organiserte opptak ila året, det er bare ett barn her og der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...