PieLill Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Eyvind Hellstrøm får kritikk for å skremme unge fra å ta kokkeutdanning. Faglærer Marit Romfog mener han kjefter for mye i TV-ruta.'' Les mer: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046890 Kanskje Hellstrøms programmer har skapt økt fokus på arbeidsforholdene for kokker. Og at det i sin tur skremmer folk vekk. Det er en bransje med mange svin på skauen hva arbeidsforhold angår. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Kanskje Hellstrøms programmer har skapt økt fokus på arbeidsforholdene for kokker. Og at det i sin tur skremmer folk vekk. Det er en bransje med mange svin på skauen hva arbeidsforhold angår. mvh – PieLill'' Tja - han er jo selv en del av problemet. Han burde jo heller bruke makten sin til å gjøre noe med forholdene, fremfor bare å demonstrere at det er ille. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Kanskje Hellstrøms programmer har skapt økt fokus på arbeidsforholdene for kokker. Og at det i sin tur skremmer folk vekk. Det er en bransje med mange svin på skauen hva arbeidsforhold angår. mvh – PieLill'' Tja - han er jo selv en del av problemet. Han burde jo heller bruke makten sin til å gjøre noe med forholdene, fremfor bare å demonstrere at det er ille. Med vennlig hilsen Tja han gjør vel egentlig det når han fillerister eierene og innfører nye rutiner, blant annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Tja han gjør vel egentlig det når han fillerister eierene og innfører nye rutiner, blant annet. Vel, hans stadige utbrudd og aggressivitet vitner jo ikke om noe arbeidsmiljø som "normale" folk er tiltrukket av. Jeg ville ikke likt å arbeide under slike forhold, og jeg kan ikke tenke meg at du heller ønsket det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Vel, hans stadige utbrudd og aggressivitet vitner jo ikke om noe arbeidsmiljø som "normale" folk er tiltrukket av. Jeg ville ikke likt å arbeide under slike forhold, og jeg kan ikke tenke meg at du heller ønsket det. Med vennlig hilsen Hadde jeg vært kokkelærling hadde jeg blitt overlykkelig over å jobbe under Hellstrøm og jeg tolker hans, ditt uttrykk, "aggressivitet" som lidenskap, pasjon, et brennede ønske om å lage god mat. Faktisk ser jeg ikke på Hellstrøm som sint. Samme pasjon ser jeg også hos Sonja Lee. Hans "utbrudd" kommer i forbindelse med horrible rutiner og arbeidsforhold og noe eiere og kokker kaller mat men som er nedfrosset Toro-varer, lett oppvarmet (om man er heldig). Det er akkurat dette han gjør noe med, han innfører god mat og snur disse fastgrodde rutinene, han skaper et godt klima på en arbeidsplass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hadde jeg vært kokkelærling hadde jeg blitt overlykkelig over å jobbe under Hellstrøm og jeg tolker hans, ditt uttrykk, "aggressivitet" som lidenskap, pasjon, et brennede ønske om å lage god mat. Faktisk ser jeg ikke på Hellstrøm som sint. Samme pasjon ser jeg også hos Sonja Lee. Hans "utbrudd" kommer i forbindelse med horrible rutiner og arbeidsforhold og noe eiere og kokker kaller mat men som er nedfrosset Toro-varer, lett oppvarmet (om man er heldig). Det er akkurat dette han gjør noe med, han innfører god mat og snur disse fastgrodde rutinene, han skaper et godt klima på en arbeidsplass. Joda, men poenget er ikke så mye hvem aggressiviteten går mot, men at han er så aggressiv. De fleste klarer jo å tenke at "hvis han er så slem mot X når X har gjort en feil, så vil han i neste omgang være like slem mot meg hvis han mener jeg har gjort en feil". Ergo frister det ikke å jobbe i et miljø som er slik. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Joda, men poenget er ikke så mye hvem aggressiviteten går mot, men at han er så aggressiv. De fleste klarer jo å tenke at "hvis han er så slem mot X når X har gjort en feil, så vil han i neste omgang være like slem mot meg hvis han mener jeg har gjort en feil". Ergo frister det ikke å jobbe i et miljø som er slik. Med vennlig hilsen ''Joda, men poenget er ikke så mye hvem aggressiviteten går mot, men at han er så aggressiv.'' Som sagt, jeg opplever ham hverken som urettmessig aggressiv, eller som mer sint enn andre. Da Hellstrøm tok jakken og sa opp på Bagatelle fulgte hele staben etter ham av fri vilje. Vitner det om en aggressiv sjef? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Joda, men poenget er ikke så mye hvem aggressiviteten går mot, men at han er så aggressiv.'' Som sagt, jeg opplever ham hverken som urettmessig aggressiv, eller som mer sint enn andre. Da Hellstrøm tok jakken og sa opp på Bagatelle fulgte hele staben etter ham av fri vilje. Vitner det om en aggressiv sjef? ''Som sagt, jeg opplever ham hverken som urettmessig aggressiv, eller som mer sint enn andre. Da Hellstrøm tok jakken og sa opp på Bagatelle fulgte hele staben etter ham av fri vilje. Vitner det om en aggressiv sjef? – XbellaX'' Men han er kjent for å være "sint" på TV, og det er jo derfor man diskuterer dette. Det er godt mulig at han i en arbeidssituasjon er bedre, og når han er omgitt av folk han selv har valgt. Det er dog inntrykket av en skrike-bransje som folk sitter igjen med. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Som sagt, jeg opplever ham hverken som urettmessig aggressiv, eller som mer sint enn andre. Da Hellstrøm tok jakken og sa opp på Bagatelle fulgte hele staben etter ham av fri vilje. Vitner det om en aggressiv sjef? – XbellaX'' Men han er kjent for å være "sint" på TV, og det er jo derfor man diskuterer dette. Det er godt mulig at han i en arbeidssituasjon er bedre, og når han er omgitt av folk han selv har valgt. Det er dog inntrykket av en skrike-bransje som folk sitter igjen med. Med vennlig hilsen ''Men han er kjent for å være "sint" på TV, og det er jo derfor man diskuterer dette. Det er godt mulig at han i en arbeidssituasjon er bedre, og når han er omgitt av folk han selv har valgt. Det er dog inntrykket av en skrike-bransje som folk sitter igjen med.'' Han er sint av klare årsaker: dårlige eller evt fraværende rutiner, elendig mat og bruk av ressurser, ansvarsfraskrivende ledere, dårlig arbeidsmiljø, +++ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Som sagt, jeg opplever ham hverken som urettmessig aggressiv, eller som mer sint enn andre. Da Hellstrøm tok jakken og sa opp på Bagatelle fulgte hele staben etter ham av fri vilje. Vitner det om en aggressiv sjef? – XbellaX'' Men han er kjent for å være "sint" på TV, og det er jo derfor man diskuterer dette. Det er godt mulig at han i en arbeidssituasjon er bedre, og når han er omgitt av folk han selv har valgt. Det er dog inntrykket av en skrike-bransje som folk sitter igjen med. Med vennlig hilsen Synes ikke det er en "skrikebransje". Han tar tak i viktige ting, både hos elendige restauranter og hjemme hos folk. Synes han virker oppriktig opptatt av mat, og også av menneskene. Jeg blir inspirert til å lage sunnere mat! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Hadde jeg vært kokkelærling hadde jeg blitt overlykkelig over å jobbe under Hellstrøm og jeg tolker hans, ditt uttrykk, "aggressivitet" som lidenskap, pasjon, et brennede ønske om å lage god mat. Faktisk ser jeg ikke på Hellstrøm som sint. Samme pasjon ser jeg også hos Sonja Lee. Hans "utbrudd" kommer i forbindelse med horrible rutiner og arbeidsforhold og noe eiere og kokker kaller mat men som er nedfrosset Toro-varer, lett oppvarmet (om man er heldig). Det er akkurat dette han gjør noe med, han innfører god mat og snur disse fastgrodde rutinene, han skaper et godt klima på en arbeidsplass. På hjemmefronten opplever jeg Hellstrøm som en som legger listen alt for høyt, selv om det også er mye bra i det han kommer med. Ingen ting blir bra nok. Jeg ville f.eks. ikke vært villig til å gi opp buljongterninger og frosne grønnsaksblandinger som innslag i hverdagsmaten. Eller ikke bruke mel e.l. som tykkningsmiddel i saus. Toro er også greit i hverdagen synes jeg. På restaurant-fronten har jeg mer sansen for opplegget. Det har fullstendig skandale når det finnes bedervet mat i et profft kjøkken. Det bør gjøre en hver kokk med yrkesstolthet bestyrtet. Har også sans for hans fokus på råvarer. Dessuten har Hellstrøm i motsetning til Gordon Ramsey et velutviklet ordforåd. Ramsy klarer ikke en gang å variere banningen. Jeg har stor sans for at Hellstrøm bruker sin offentlige stemme til å kjempe både kjempe for bedre råvarer og mindre industrimat. Ikke minst i offentlige institusjoner. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Men han er kjent for å være "sint" på TV, og det er jo derfor man diskuterer dette. Det er godt mulig at han i en arbeidssituasjon er bedre, og når han er omgitt av folk han selv har valgt. Det er dog inntrykket av en skrike-bransje som folk sitter igjen med.'' Han er sint av klare årsaker: dårlige eller evt fraværende rutiner, elendig mat og bruk av ressurser, ansvarsfraskrivende ledere, dårlig arbeidsmiljø, +++ Ja, men årsakene er ikke så vesentlige. Man oppnår mye mer ved å ta tak i tingene uten å være skrike/sinne. Derimot skaper man et dårlig arbeidsmiljø ved å være sint, uansett hvem man er sint på. De færreste liker et arbeidsmiljø hvor man løser konflikter på et slikt lavnivå. Det er, for å si det høflig, ikke noen god promotering av det yrket, og det er nettopp det som blir påpekt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 På hjemmefronten opplever jeg Hellstrøm som en som legger listen alt for høyt, selv om det også er mye bra i det han kommer med. Ingen ting blir bra nok. Jeg ville f.eks. ikke vært villig til å gi opp buljongterninger og frosne grønnsaksblandinger som innslag i hverdagsmaten. Eller ikke bruke mel e.l. som tykkningsmiddel i saus. Toro er også greit i hverdagen synes jeg. På restaurant-fronten har jeg mer sansen for opplegget. Det har fullstendig skandale når det finnes bedervet mat i et profft kjøkken. Det bør gjøre en hver kokk med yrkesstolthet bestyrtet. Har også sans for hans fokus på råvarer. Dessuten har Hellstrøm i motsetning til Gordon Ramsey et velutviklet ordforåd. Ramsy klarer ikke en gang å variere banningen. Jeg har stor sans for at Hellstrøm bruker sin offentlige stemme til å kjempe både kjempe for bedre råvarer og mindre industrimat. Ikke minst i offentlige institusjoner. mvh ''Dessuten har Hellstrøm i motsetning til Gordon Ramsey et velutviklet ordforåd. Ramsy klarer ikke en gang å variere banningen.'' Enig! (hahaha). Du bruker toro og buljongterninger og trives med det, da fortsetter du med det. De ekstreme tilfellene vi ser på tv med grandiosa til en barnefamilie på 7(?) og superkost (eller hva det heter) og knekkebrød som fullverdige måltider er det han ønsker å gjøre noe med. Det koster så lite å lage mat fra bunnen, og lage ren mat fremfor å putte i seg så mye "dritt" som det vi faktisk gjør, men det betyr ikke at man trenger å ha dårlig samvittighet for å tine en Grandiosa på en travel onsdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Ja, men årsakene er ikke så vesentlige. Man oppnår mye mer ved å ta tak i tingene uten å være skrike/sinne. Derimot skaper man et dårlig arbeidsmiljø ved å være sint, uansett hvem man er sint på. De færreste liker et arbeidsmiljø hvor man løser konflikter på et slikt lavnivå. Det er, for å si det høflig, ikke noen god promotering av det yrket, og det er nettopp det som blir påpekt. Med vennlig hilsen ''Det er, for å si det høflig, ikke noen god promotering av det yrket, og det er nettopp det som blir påpekt.'' Jeg er sannelig ikke så sikker på det er Hellstrøm sin feil men mer at han, som PieLill skriver, viser frem på norsk tv hvor elendig det står til med arbeidsforholdene til yrket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Vel, hans stadige utbrudd og aggressivitet vitner jo ikke om noe arbeidsmiljø som "normale" folk er tiltrukket av. Jeg ville ikke likt å arbeide under slike forhold, og jeg kan ikke tenke meg at du heller ønsket det. Med vennlig hilsen Du ... *hviske* ... Du ER klar over at det er snakk om TV-underholdning? Legg særlig merke til det siste ordet: Underholdning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Det er, for å si det høflig, ikke noen god promotering av det yrket, og det er nettopp det som blir påpekt.'' Jeg er sannelig ikke så sikker på det er Hellstrøm sin feil men mer at han, som PieLill skriver, viser frem på norsk tv hvor elendig det står til med arbeidsforholdene til yrket. Det har vært fokus på arbeidsforholdene i yrket også utenom Hellstrøm. Mulig disse programmene kan ha bidratt til økt mediefokus. Blant annet var det en sak om resturanter i Oslo hvor de ansatte måtte jobbe så mange gratise 'interessetimer' at de ville hatt høyere timelønn på McDonald's. Det er mye tull i bransjen. Og det er mange sjefer som har mer til felles med den tidligere landslagstreneren for det russiske damehåndballslaget enn Marit Breivik. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det har vært fokus på arbeidsforholdene i yrket også utenom Hellstrøm. Mulig disse programmene kan ha bidratt til økt mediefokus. Blant annet var det en sak om resturanter i Oslo hvor de ansatte måtte jobbe så mange gratise 'interessetimer' at de ville hatt høyere timelønn på McDonald's. Det er mye tull i bransjen. Og det er mange sjefer som har mer til felles med den tidligere landslagstreneren for det russiske damehåndballslaget enn Marit Breivik. mvh Tror jeg du har veldig rett i. Jeg tror at det er blitt enda mer synlig for oss "vanlige folk"- vi som ikke jobber innen bransjen, enn det noensinne har vært tidligere. ''Det er mye tull i bransjen. Og det er mange sjefer som har mer til felles med den tidligere landslagstreneren for det russiske damehåndballslaget enn Marit Breivik.'' lol! Så sant :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 ''Dessuten har Hellstrøm i motsetning til Gordon Ramsey et velutviklet ordforåd. Ramsy klarer ikke en gang å variere banningen.'' Enig! (hahaha). Du bruker toro og buljongterninger og trives med det, da fortsetter du med det. De ekstreme tilfellene vi ser på tv med grandiosa til en barnefamilie på 7(?) og superkost (eller hva det heter) og knekkebrød som fullverdige måltider er det han ønsker å gjøre noe med. Det koster så lite å lage mat fra bunnen, og lage ren mat fremfor å putte i seg så mye "dritt" som det vi faktisk gjør, men det betyr ikke at man trenger å ha dårlig samvittighet for å tine en Grandiosa på en travel onsdag. Jeg gidder sjeldent å ha dårlig samvittighet... Men ut fra TV-programmene tror jeg knapt jeg kan lage et eneste måltid som ikke Hellstrøm ville klag over. På den måte virker Hellstrøm deinspirerende for meg. Det blir for storslått og omstendelig. Jeg får sjeldent lyst til å lage mat selv av hans programmer. Da blir jeg mer inspirert av matprogrammer som er litt mindre høymoralsk og litt mer forenelig med en praktisk hverdag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg gidder sjeldent å ha dårlig samvittighet... Men ut fra TV-programmene tror jeg knapt jeg kan lage et eneste måltid som ikke Hellstrøm ville klag over. På den måte virker Hellstrøm deinspirerende for meg. Det blir for storslått og omstendelig. Jeg får sjeldent lyst til å lage mat selv av hans programmer. Da blir jeg mer inspirert av matprogrammer som er litt mindre høymoralsk og litt mer forenelig med en praktisk hverdag. mvh Jeg blir i motsetning veldig inspirert av hans programmer men jeg ser at den storslåttheten kunne vært tonet noe ned. Det er spesielt på travle ukedager at Hellstrøm definitivt har hjulpet meg, feks i forbindelse med planlegging og matvarekjøp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg blir i motsetning veldig inspirert av hans programmer men jeg ser at den storslåttheten kunne vært tonet noe ned. Det er spesielt på travle ukedager at Hellstrøm definitivt har hjulpet meg, feks i forbindelse med planlegging og matvarekjøp. Jeg var veldig imponert over det programmet der han hjalp en enslig mor med dårlig råd til å lage herlig mat for 1000,- kroner i uka til 5(?) personer. Hadde også sansen for innfallvinkelen med den ungen moren som spiste bare noen få typer mat. Det som blir deinspirerende for meg er den noen kritiske grunnholdning jeg opplever Hellstrøm har. Synes f.eks. Brimi eller J.Oliver formidler matglede på en bedre måte. Men det kan selvsagt ha med programkonseptet å gjøre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384510-kokkel%C3%A6rere-skylder-p%C3%A5-sinna-hellstr%C3%B8m/#findComment-3399383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.