Gå til innhold

Vågå-saken - hva tror dere?

Anbefalte innlegg

''Det er nok ikke "like synd", selv om det er løgn. Det er nok vesentlig verre og mer alvorlig med overgrep ''

Det er 2 vidt ulike traumer som selvsagt ikke bør sammenlignes i utgangspunktet.

Vel, de ble sammenlignet, og derfor kommenterte jeg.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• XbellaX

21

• Mrs D

17

• Mandolaika

7

Mest aktive i denne tråden

''I tillegg så blir ofte den utsatte også mistenkt for å dikte det opp, og lyve om det - og det fortsetter gjerne selv ETTER at kreket er dømt og fenglset''

Ja, det må jo være det verste. Jeg hadde aldri turd å anmelde overgrep. Er sikkert for feig, men jeg hadde en nabosak gående for mange år siden og har sett hva dette kan medføre. Bedre å holde kjeft.

Jeg forstår de som ikke anmelder, men man bør alltid anmelde hvis man er sterk nok til det - om ikke annet så for å forhindre at kreket begår overgrep mot andre.

Med vennlig hilsen

Gjest old man

Jeg kjenner ikke til nok fakta i denne saken til å kunne uttale meg seriøst, jeg har til nå kun lest overskrifter men jeg kommer klart til å følge den fremover. Det er endel som skurrer i dette, -og det gjelder på h v e r part i saken. Uansett hvordan dette ender er det en tragedie.

Da står vi likt her.

Jeg ønsker ikke dømme hverken den ene eller den andre.

Jeg håper virkelig at sannheten kommer frem.

That's it.

Jeg fikk med meg det, men du fortsetter med å si at noe er verre enn det andre, derfor følte jeg for å komme med en korrigering.

''Jeg fikk med meg det, men du fortsetter med å si at noe er verre enn det andre, derfor følte jeg for å komme med en korrigering. – XbellaX''

Fra serien: "Pappaen min er sterkere enn pappaen din."

''Jeg fikk med meg det, men du fortsetter med å si at noe er verre enn det andre, derfor følte jeg for å komme med en korrigering. – XbellaX''

Fra serien: "Pappaen min er sterkere enn pappaen din."

''Fra serien: "Pappaen min er sterkere enn pappaen din''

Nei, det er fra serien om Sør`s diskusjonsteknikk, evt mangelen på sådan.

Du er lynende rask til å ta det du mener er offeret i saken i forsvar, som du gjør når du sier det vil være verst for jenta. Uansett Sør, så er dette et helvete på jord for begge parter, de går igjennom det som uten tvil vil være noe av det vanskeligste de har gjort. Det er ingen vinnere eller tapere i denne saken, ingen har mer vondt enn den andre, dette er traumer for begge 2 på sitt helt ulike vis.

Annonse

''Fra serien: "Pappaen min er sterkere enn pappaen din''

Nei, det er fra serien om Sør`s diskusjonsteknikk, evt mangelen på sådan.

Du er lynende rask til å ta det du mener er offeret i saken i forsvar, som du gjør når du sier det vil være verst for jenta. Uansett Sør, så er dette et helvete på jord for begge parter, de går igjennom det som uten tvil vil være noe av det vanskeligste de har gjort. Det er ingen vinnere eller tapere i denne saken, ingen har mer vondt enn den andre, dette er traumer for begge 2 på sitt helt ulike vis.

Men (forutsatt at han er skyldig (og det er ikke bekreftet enda)) så har man en som selv er ansvarlig for hva han har påført seg selv, er ansvarlig for hva han har påført henne, og en utsatt jente, som ikke er skyld i noe av dette, men som er sterk nok til å stå opp og anmelde.

Gjest gjentakelser ikke uvanlig

Det kommer nok til å vinkles mot at hun/familien har sett spøkelser på høylys dag og tolket uskyldige ting feil. (Dette er ikke min personlige mening, altså...) At dette er et mønster. Jeg tror neppe dette kommer til å tale til jentas fordel.

Enig. Det blir dessverre ofte tolket slik. Selv om det slett ikke er uvanlig at man blir utsatt for seksuelle grenseoverskridelser flere ganger hvis man har blitt det en gang. Mange mister på en måte selvbildet og egne grenser og klarer ikke å si nei like tydelig, hvis de først har opplevd overgrep. Dette kjenner jeg til gjennom pasienter jeg har hatt.

Men (forutsatt at han er skyldig (og det er ikke bekreftet enda)) så har man en som selv er ansvarlig for hva han har påført seg selv, er ansvarlig for hva han har påført henne, og en utsatt jente, som ikke er skyld i noe av dette, men som er sterk nok til å stå opp og anmelde.

'''Men (forutsatt at han er skyldig (og det er ikke bekreftet enda)) så har man en som selv er ansvarlig for hva han har påført seg selv, er ansvarlig for hva han har påført henne, og en utsatt jente, som ikke er skyld i noe av dette, men som er sterk nok til å stå opp og anmelde''

Definitivt! Og det gjelder også for jenta men her må en og se litt på alder. Jeg burde poengtert at jeg mente dersom han faktisk var uskyldig.

''Hvis jenta har rett så synes jeg oppriktig synd på henne. Ser grunnen til at mange overgrep aldri blir anmeldt. På den andre siden er det like synd på ordføreren om han ikke er skyldig. Det må være fryktelig å bli beskylt for overgrep man aldri har begått. Uansett om han blir dømt uskyldig eller ikke, vil enkelte bevare denne tvilen. – poncho''

Det er nok ikke "like synd", selv om det er løgn. Det er nok vesentlig verre og mer alvorlig med overgrep (som man ikke kan flykte fra) når man er barn, sammenlignet med å bli falskt anklaget for å ha utført overgrep - når man er voksen og i langt bedre stand til å takle noe slikt.

I tillegg så blir ofte den utsatte også mistenkt for å dikte det opp, og lyve om det - og det fortsetter gjerne selv ETTER at kreket er dømt og fenglset.

Med vennlig hilsen

''sammenlignet med å bli falskt anklaget for å ha utført overgrep - når man er voksen og i langt bedre stand til å takle noe slikt.''

På generelt grunnlag: Mennesker har fått livene sine totalt ødelagt på grunn av grunnløse beskyldninger. Det er ikke bare hvordan en selv takler dette, men også hvordan andre mennesker reagerer.

''sammenlignet med å bli falskt anklaget for å ha utført overgrep - når man er voksen og i langt bedre stand til å takle noe slikt.''

På generelt grunnlag: Mennesker har fått livene sine totalt ødelagt på grunn av grunnløse beskyldninger. Det er ikke bare hvordan en selv takler dette, men også hvordan andre mennesker reagerer.

Hei,

Jeg bestrider selvsagt ikke at det er svært alvorlig med falske anklager. Helt enig.

Det jeg derimot påpekte var at det ikke er "like synd" på en voksen (som har langt bedre muligheter og erfaring til å håndtere en anklage eller andre livskriser) og et barn, som utsettes for seksuelle overgrep uten noen erfaring, rømningsvei, eller annet.

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke tenke meg at påtalemakta tar ut tiltale i en slik sak hvis de ikke har meget god grunn til det. Såpass tillit har jeg til systemet. Men om de har nok håndfast til retten er jo en annen sak.

Uansett lovbrudd eller ikke, så har den voksne i denne saken oppført seg tåpelig etter min oppfatning.

''I tillegg så blir ofte den utsatte også mistenkt for å dikte det opp, og lyve om det - og det fortsetter gjerne selv ETTER at kreket er dømt og fenglset''

Ja, det må jo være det verste. Jeg hadde aldri turd å anmelde overgrep. Er sikkert for feig, men jeg hadde en nabosak gående for mange år siden og har sett hva dette kan medføre. Bedre å holde kjeft.

''Jeg hadde aldri turd å anmelde overgrep. Er sikkert for feig, men jeg hadde en nabosak gående for mange år siden og har sett hva dette kan medføre'' Skjønner hva du mener. På Jrs skole var det for noen år tilbake en svært stygg sak der jenta faktisk tilslutt avsluttet livet seks uker etter en gruppevoldtekt. Selv om hun fikk mye god støtte fra nærmiljø, venner og familie var nok både medietrykket og alle meningene på folkemunne om hvor foreldrene var/ hva en så ung jente hadde ute å gjøre så sent på kvelden/ om det var så lurt å bli med ukjente gutter i parken etc. Jeg frykter og tror desverre at de som kjente jenta og husker historien også vil kvi seg for å stå åpent fram med en tilsvarende historie etter dette :(

Annonse

Det er vel slik at unger som har blitt utsatt for seksuelle tilnærmelser blir det mer enn en gang fra forskjellige menn så det styrker vel saken hennes framfor å gjøre den mindre troverdig

Det er nok sant.... To av mine venninner har vært utsatt for gjentatte seksuelle overgrep i oppveksten fra voksne menn de har hatt relasjoner til (voksne menn som ikke har kjent hverandre) - Det sies at en overgriper ser hvilke barn som er "lettest tilgjengelige" :/

Jeg kan ikke tenke meg at påtalemakta tar ut tiltale i en slik sak hvis de ikke har meget god grunn til det. Såpass tillit har jeg til systemet. Men om de har nok håndfast til retten er jo en annen sak.

Uansett lovbrudd eller ikke, så har den voksne i denne saken oppført seg tåpelig etter min oppfatning.

''Jeg kan ikke tenke meg at påtalemakta tar ut tiltale i en slik sak hvis de ikke har meget god grunn til det.''

Jeg kjenner en som ble dømt i en lignende sak, og hvor det etter hvert viste seg at jenta hadde vevd seg inn i løgn etter løgn. Da de endelig, da anken skulle opp, sjekket spesifikke datoer hun påsto overgrep hadde funnet sted, så hadde den påståtte overgriperen vært helt andre steder da.

Hei,

Jeg bestrider selvsagt ikke at det er svært alvorlig med falske anklager. Helt enig.

Det jeg derimot påpekte var at det ikke er "like synd" på en voksen (som har langt bedre muligheter og erfaring til å håndtere en anklage eller andre livskriser) og et barn, som utsettes for seksuelle overgrep uten noen erfaring, rømningsvei, eller annet.

Med vennlig hilsen

Jo, det er "like synd på" en voksen som får livet ødelagt pga andres løgn. Syns i grunnen ikke det er helt sammenlignbart, og jeg syns det blir meningsløst å skulle måle dem opp mot hverandre. Seksuelle overgrep er grusomme, men å bli maktesløst offer for andres løgn kan ødelegge et liv helt.

''Jeg kan ikke tenke meg at påtalemakta tar ut tiltale i en slik sak hvis de ikke har meget god grunn til det.''

Jeg kjenner en som ble dømt i en lignende sak, og hvor det etter hvert viste seg at jenta hadde vevd seg inn i løgn etter løgn. Da de endelig, da anken skulle opp, sjekket spesifikke datoer hun påsto overgrep hadde funnet sted, så hadde den påståtte overgriperen vært helt andre steder da.

Selvsagt kan det skje, men for hver gang det skjer så er det 1000+ skyldige overgripere som går fri, og den utsatte som sitter knust igjen.

Så ja, det er virkelig alvorlig når noen blir falskt anklaget, men det er meget sjeldent sammenliget med hvor mange overgrep som skjer.

Med vennlig hilsen

Jo, det er "like synd på" en voksen som får livet ødelagt pga andres løgn. Syns i grunnen ikke det er helt sammenlignbart, og jeg syns det blir meningsløst å skulle måle dem opp mot hverandre. Seksuelle overgrep er grusomme, men å bli maktesløst offer for andres løgn kan ødelegge et liv helt.

Du skriver dette:

''Jo, det er "like synd på" en voksen som får livet ødelagt pga andres løgn.''

og motsier deg selv med dette:

''Syns i grunnen ikke det er helt sammenlignbart, og jeg syns det blir meningsløst å skulle måle dem opp mot hverandre.''

Selvsagt har en voksenperson - med nettverk, mulighet til å flytte, livserfaring, tilgang til advokat og hele samfunnets støttesystemer (psykologer osv) en langt bedre forutsetning til å takle en falsk anklage enn et barn har til å takle et overgrep. Et barn har ingen av de mulighetene som barn har, er "fanget" og utsettes for noe som er langt mer alvorlig.

Barn blir rammet dobbelt!

Helt enig i at saken må gjennomgås grundig, for å sikre at det ikke er en falsk anklage. Men jenta har uansett vært under et heftig press fra den voksne, med den mengden sms og tlf han har overøst henne med. Og selv om hun evt har sendt like mye, så har han opptrådt ufattelig uklokt med å følge opp i samme tempo, og å sove sammen med henne. Det er ikke greit, og jeg er forundret om ingen har hintet til han om det.

Selvsagt kan det skje, men for hver gang det skjer så er det 1000+ skyldige overgripere som går fri, og den utsatte som sitter knust igjen.

Så ja, det er virkelig alvorlig når noen blir falskt anklaget, men det er meget sjeldent sammenliget med hvor mange overgrep som skjer.

Med vennlig hilsen

Amen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...