Gå til innhold

Vågå-saken - hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Har du tenkt å bli religiøs nå, hæ? ;-)

Med vennlig hilsen

Jepp, dette er et av områdene jeg grenser til religiøs. (Dessuten er PC'n bankeånd-besatt, så jeg må fatte meg i korthet)

Og ja, bedre med 100 undersøkelser der voksne går fri 4enn ETT tilfelle der barnet går til grunne pga det motsatte.

Ortodoks hil4sen fra

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• XbellaX

21

• Mrs D

17

• Mandolaika

7

Mest aktive i denne tråden

Jeg sidestiller at det er en tragedie for begge, absolutt. Og jeg sier også dette: ''så er dette et helvete på jord for begge parter, de går igjennom det som uten tvil vil være noe av det vanskeligste de har gjort. Det er ingen vinnere eller tapere i denne saken, ingen har mer vondt enn den andre, dette er traumer for begge 2 på sitt helt ulike vis.''

Skjønner hva du sier, men vi snakker BARN her.

Helt enig i at saken må gjennomgås grundig, for å sikre at det ikke er en falsk anklage. Men jenta har uansett vært under et heftig press fra den voksne, med den mengden sms og tlf han har overøst henne med. Og selv om hun evt har sendt like mye, så har han opptrådt ufattelig uklokt med å følge opp i samme tempo, og å sove sammen med henne. Det er ikke greit, og jeg er forundret om ingen har hintet til han om det.

Det er jeg helt enig i!

Du skriver dette:

''Jo, det er "like synd på" en voksen som får livet ødelagt pga andres løgn.''

og motsier deg selv med dette:

''Syns i grunnen ikke det er helt sammenlignbart, og jeg syns det blir meningsløst å skulle måle dem opp mot hverandre.''

Selvsagt har en voksenperson - med nettverk, mulighet til å flytte, livserfaring, tilgang til advokat og hele samfunnets støttesystemer (psykologer osv) en langt bedre forutsetning til å takle en falsk anklage enn et barn har til å takle et overgrep. Et barn har ingen av de mulighetene som barn har, er "fanget" og utsettes for noe som er langt mer alvorlig.

Barn blir rammet dobbelt!

Det er du som sammenligner de to, som egentlig får det til å høres ut som det å bli falskt anklaget er en liten fillesak. Det er ikke en fillesak for den som får livet ødelagt. Hvordan skal du sette en pris på hvordan liv ødelegges? Et ødelagt liv er et ødelagt liv Det medfører kanskje angst, mistanker mot samfunnet som sviktet en og kaldte en løgner, opplevelser en havner uskyldig i (tøffe forhør der en presses og presses om ting en selv vet er løgn, rettsak og fengsel). Og en følelse av maktesløshet enhver nok ikke ønsker sin verste fiende. Venner og jobb forsvinner, kanskje familien også. Det er ikke BARE å flytte, f.eks. En får ikke livet sitt tilbake bare fordi man flytter.

Jeg syns egentlig ikke man kan sette opp det å bli seksuelt misbrukt opp mot falske og ødeleggende anklager. Begge ødelegger liv og gjør uopprettelig skade.

Du forenkler det så naivt herlig. Hans karriere vil mest trolig være over, han vil mest trolig fryses ut fra venner og bygd. Du undervurderer ganske grådig hvor isolert og ødelagt en uskyldig anklaget kan bli, det er ikke noe som går over etter en måned eller et år, det sitter i deg for resten av livet.

Det er ikke om å gjøre å vinne kampen i hvem det er mest synd på her, som jeg skrev kan det ikke sammenlignes.

Amen!

:)

Annonse

''Det ser nå ut som du deltar iherdig i den kampen.'' Som du kan se i tråden så skriver jeg flere ganger at jeg ikke har tatt stilling og at det er en tragerdie uansett hvilken vei det går. Det som alltid forbauser meg er at du er, som vanlig, lynrask til å trå til med "støtte" for jenta, mannen er det ikke så viktig med virker det som, han har jo tross alt et støtteapparat. Jeg synes det er så forunderlig hvordan du omtrent har dømt ham uten å vite, og du kan jo umulig vite siden jeg antar du ikke var tilstede da alt dette skjedde?

''Og for å fortsette, jo, selvsagt er det langt verre når noe skjer med et barn enn en voksen, av årsaker som allerede er forklart.'' Barn stller langt svakere, uansett hva det gjelder. Utover det synes jeg vi skal være grådig forsiktig med å si at noe er "verre enn"/ "mest synd på". Jeg blir helt kvalm av å sitte å sammenligne slike skjebner.

''Som du kan se i tråden så skriver jeg flere ganger at jeg ikke har tatt stilling og at det er en tragerdie uansett hvilken vei det går. ''

Det er dessverre ikke alle som klarer å se at man kanskje svarer på generelt grunnlag, at man ikke nødvendigvis snakker om saka på Vågå spesielt. :)

''Men du er jo blitt en av de mest aktive i tråden til å gjøre nettopp det...''

Kan du si meg et sted i tråden hvor jeg sier at noen har det mye verre enn en andre? Kopier og lim, please.

Du får trøste deg med at det ikke er alle som leser det du skriver slik som Sør tolker deg. Ikke for at jeg tror det er noen bombe, akkurat... ;)

Skjønner hva du sier, men vi snakker BARN her.

Men i verste konsekvens et barn som har vært med på å ødelegge en annen persons liv. OM hun har løyet. La oss håpe og tro hun snakker sant, men det er det ikke noen av oss som VET.

tzatziki1365380058

Jeg har naturligvis ingen peiling på om ordføreren er skyldig eller ikke, men 5000 sms, mms osv i løpet av en måned og mange hotellturer med overnatting i dobbeltseng er så sprøtt at det er galt uansett.

Jeg begriper ikke at han har vært så dum å inngi seg på noe sånt, dersom han er uskylig. Og jeg begriper ikke at foreldrene har vært så idiotiske å la henne reise rundt med en godt voksen mann på den måten som hun har gjort.

Det finnes ikke et eneste scenario i min verden, hvor jeg hadde tillatt et sånt forhold mellom en14 - 15 årig datter og en mann på ordførerens alder. Hadde ikke akseptert det om det så hadde vært broren min hun hadde reist rundt med.

Eneste jeg kan se for meg, er at det dreier seg om en slags fosterhjemssituasjon, hvor ordføreren har vært en slags farsfigur. Men 5000 sms osv er uansett for vilt. Jeg fikk ny mobil for en stund tilbake, og på den gamle, hadde jeg ca 2000 sms- utvekslinger med en av mine døtre, over 2,5 år. Og jeg synes vi meldes ofte.

Jeg aner ikke om dette er en overgrepssak, men er det ikke det, er det likevel temmelig galt, etter min mening.

tzatziki1365380058

Det er du som sammenligner de to, som egentlig får det til å høres ut som det å bli falskt anklaget er en liten fillesak. Det er ikke en fillesak for den som får livet ødelagt. Hvordan skal du sette en pris på hvordan liv ødelegges? Et ødelagt liv er et ødelagt liv Det medfører kanskje angst, mistanker mot samfunnet som sviktet en og kaldte en løgner, opplevelser en havner uskyldig i (tøffe forhør der en presses og presses om ting en selv vet er løgn, rettsak og fengsel). Og en følelse av maktesløshet enhver nok ikke ønsker sin verste fiende. Venner og jobb forsvinner, kanskje familien også. Det er ikke BARE å flytte, f.eks. En får ikke livet sitt tilbake bare fordi man flytter.

Jeg syns egentlig ikke man kan sette opp det å bli seksuelt misbrukt opp mot falske og ødeleggende anklager. Begge ødelegger liv og gjør uopprettelig skade.

Det er ikke en fillesak å bli utsatt for løgn, men det er da åpenbart at en voksen person uansett har større mulighet til å ivareta seg selv i en slik situasjon, enn et barn har!

Hvordan ugjerninger mot barn kan sidstilles med ugjerninger mot voksne, går over min forstand.

Annonse

Det er ikke en fillesak å bli utsatt for løgn, men det er da åpenbart at en voksen person uansett har større mulighet til å ivareta seg selv i en slik situasjon, enn et barn har!

Hvordan ugjerninger mot barn kan sidstilles med ugjerninger mot voksne, går over min forstand.

''Hvordan ugjerninger mot barn kan sidstilles med ugjerninger mot voksne, går over min forstand.''

Hvordan noen kan rangere verdien av et menneskeliv og menneskelig lidelse etter alder er over min forstand.

''Det er du som sammenligner de to, som egentlig får det til å høres ut som det å bli falskt anklaget er en liten fillesak. ''

Nei, det gjør jeg ikke ikke.

Jeg påpeker at en voksen har veldig mye bedre forutsetninger til å overleve noe slikt enn det et barn har.

Men i verste konsekvens et barn som har vært med på å ødelegge en annen persons liv. OM hun har løyet. La oss håpe og tro hun snakker sant, men det er det ikke noen av oss som VET.

''Men i verste konsekvens et barn som har vært med på å ødelegge en annen persons liv. OM hun har løyet. La oss håpe og tro hun snakker sant, men det er det ikke noen av oss som VET. – Mrs Doolittle''

Her blander du hummer og kanari.

For det første, den originale sammenligningen var mellom å bli utsatt for et overgrep som barn, og at en voksen blir utsatt for en falsk anklage.

For det andre, på mange måter er det "bedre" (less verre) hvis hun har løyet (ingenting har funnet sted), for da har hun jo ikke blitt utsatt for overgrep.

For det tredje, det er vel ingen spesiell grunn til å insinuere at hun ikke snakker sant.

Det eneste jeg vet er at det lukter ekkelt av gamlingens oppførsel her, uansett om hun har oppmuntret til det, om de har vært forelsket eller hva fanden som egentlig har skjedd. Gammel mann i høy stilling burde visst bedre enn å gå inn i noe sånt. Håper andre menn tar lærdom av dette og lar unger være i fred.

tzatziki1365380058

''Hvordan ugjerninger mot barn kan sidstilles med ugjerninger mot voksne, går over min forstand.''

Hvordan noen kan rangere verdien av et menneskeliv og menneskelig lidelse etter alder er over min forstand.

Du har misforstått fullstendig. Det dreier deg ikke om rangering av liv. Det dreier seg om at voksne pr definisjon er bedre i stand til å beskytte seg, forsvare seg, fortså og bearbeide det som skje.

At barn har større behov for beskyttelse enn voksne, er for øvrig et anerkjent prinsipp i alle siviliserte samfunn. Er blant annet derfor det finnes barnevern og ikke "voksenverrn".

Du har misforstått fullstendig. Det dreier deg ikke om rangering av liv. Det dreier seg om at voksne pr definisjon er bedre i stand til å beskytte seg, forsvare seg, fortså og bearbeide det som skje.

At barn har større behov for beskyttelse enn voksne, er for øvrig et anerkjent prinsipp i alle siviliserte samfunn. Er blant annet derfor det finnes barnevern og ikke "voksenverrn".

Vi har ingen ting i rettspleien som på generelt grunnlag gir strafferabatt fordi offeret var gammel og/eller kunne forsvare seg. Slik er det heldigvis i alle siviliserte land.

Det er derfor den bomastiske uttalelsen to innlegg over er hinsides.

Man kan heller ikke på generelt grunnlag hevde at voskne er så mye mer i stand til å bearbeide traumer enn barn. Evnen til å forsvare seg er også selvsagt helt avhengig av hvilken overmakt man står ovenfor, fysisk styrke, hanidicap osv. Alder er bare en av flere faktorer i så måte.

Et drap på en 90-åring både skal bør og må vurderes på linje med drap på en 9-åring. Man driver ikke relativisering og verdimåling av menneskelivet, det er ukrenkelig. Og nei,det er ikke hinisdes og mene det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...