Gjest arbeidstakeren Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hei, nå trenger jeg noen råd. Jeg jobber under en jeg anser som en veldig dårlig sjef. Han er min nærmeste sjef, og vi jobber tett sammen, noe vi var gjort i nærmere 6 måneder nå, uten at jeg syns det har blitt bedre. Jeg trenger ikke gå i detaljer på hva jeg reagerer på i forhold til han, men helt generelt går det på dårlige holdninger, veldig ovenfra-og-ned, lite flink til å samarbeide, har aldri i løpet av 6 mnd gitt en positiv tilbakemelding, mye (ubegrunnet, syns jeg) kritikk, det er ikke "lov" å være syk, det er ikke "lov" å velge en tillitsvalgt og det er ikke "lov" å levere egenmelding. Noen av de ansatte er relativt unge, og det virker som han prøver å skremme de til å gjøre som han sier og ikke stå opp for seg selv og sine rettigheter som man faktisk har som arbeidstaker. I vår avdeling kan jeg virkelig stå inne for å si at ALLE de ansatte under han gjør en utmerket jobb, alle jobber hardt, og innad i gruppen vår er det et godt arbeidsmiljø hvor alle hjelper hverandre, og alle står på. Men når denne sjefen kom inn i bildet har det blitt dårligere stemning, og jeg vet at det er flere enn meg som reagerer på måten han velger å utføre sin jobb som sjef. (Kan forøvrig nevne at jeg har jobbet under flere ulike sjefer gjennom mange år, og aldri hatt noen problemer med noen, så jeg tror ikke det er jeg som er problemet, men man vet jo aldri;)) Uansett - til problemet. Jeg skal nå ha et møte med han, bare oss to, hvor vi skal snakke generelt om hvordan det går på arbeidsplassen, og hvordan ting fungerer etter at han begynte hos oss som sjef og innførte nye rutiner osv. Og da lurer jeg på: skal jeg ta opp alt jeg mener er galt med han, eller skal jeg bare la være, si ja og ha, og la bedriften suse og gå? (Noe som vil ende med at flere av oss kommer til å slutte etter hvert). Jeg er veldig usikker her. Jeg har allerede tatt opp de tingene hvor han direkte bryter arbeidsmiljøloven, og det ble ikke tatt godt i mot for å si det sånn, men akkurat det var det uaktuelt å finne seg i. Og da lurer jeg på hvor lurt det er av meg hvis jeg i tillegg tar opp alt annet jeg mener han gjør feil. Han virker ikke som en person som er åpen for (konstruktiv) kritikk og andre forslag på hvordan ting kan gjøres. Dessuten tenker jeg at holdningene hans får jeg ikke gjort noe med uansett, det er bare synd at han ikke ser at de ansatte blir mer og mer demotivert pga det for hver dag som går. Hva ville du gjort? Til slutt kan jeg si at det ikke er aktuelt å klage til ledelsen som står over han igjen, de er det rett og slett umulig å snakke med, vi har prøvd ved flere anledninger når ting ikke har vært som det skulle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384578-misforn%C3%B8yd-med-sjefen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest veldig vanskelig Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Situasjonen du beskriver er veldig lik den jeg var i en tidligere jobb for noen år siden. Der var det også sjefen som var hovedårsaken til et dårlig arbeidsmiljø, og de som jobbet tettest med ham, merket det mest. De som var mer perifere i forhold til ham, syntes han var helt ok og ville ikke være med på å stå sammen om kritikken mot ham. Det ble holdt utallige medarbeidersamtaler (sjef + 1 ansatt), bedriftshelsetjenesten ble involvert med dialogmøter og møter med de ansatte som hadde det vanskelig, det ble holdt medarbeiderundersøkelser som ble presentert for alle ansatte og også for styret. Det endte med at flere sa opp. De to første i nøkkelroller som sa opp, begrunnet ikke sine svar på en måte der sjefens oppførsel var hovedårsaken. Da jeg skulle si opp, valgte jeg å skrive et notat som ble sendt til styret, med kopi til sjef og tillitsvalgt. Styret valgte å lytte til sjefen og hans fremstilling av saken, og han er fremdeles sjef der. Etter meg har det sluttet flere, og jeg vet at mye er ved det samme som da jeg var der. De som jobber tettest sammen med ham, merker best de dårlige sidene. De nye som kommer, merker det etter en stund. Jeg vet ikke hva jeg vil råde deg til. Når du sier at ledelsen over ikke er til å snakke til, er det veldig vanskelig å nå frem med en kritikk av sjefen. Du kan henvende deg til bedriftshelsetjenesten og be om råd der. Vær konkret og noter ned hendelser som er kritikkverdige, særlig om det er lovstridig. Dersom du skal gjøre noe skriftlig, er det viktig å ha faktaopplysninger og ikke "følelser". Hvis du ønsker å fortsette i jobben, er det kanskje ikke verdt å ta kampen med ham. Dersom du er på vei videre til en annen jobb, kan du ta kampen for at kollegaene dine skal få det bedre (det var slik jeg tenkte). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384578-misforn%C3%B8yd-med-sjefen/#findComment-3400185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanskelig ja Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er litt måten ting blir sagt på. Du kan si mye uten å være ufin... men du må ikke gå for mye rundt grøten slik at han ikke tar hintet heller. Tenk over hvordan du skal si ting, du trenger kanskje ikke si alt? Finn ut hva som er viktigst... Husk at også sjefer er mennesker, å bli overkjørt med at en er helt elendig på alle punkter tror jeg gjør mer ugagn enn gang... da kan det hende han heller går i forsvar. Kanskje heller starte med å si det som er positivt. Så tar du opp ting som engster deg litt... Men som sagt, tenk over hvordan du sier ting. Unngå å si ting som Du gjør sånn og du gjør sånn. Si heller - jeg føler .... Det hadde vært fint hvis du heller kunne gjøre det sånn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384578-misforn%C3%B8yd-med-sjefen/#findComment-3400202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Ta med deg en i samtalen (feks tillitsvalgt), slik at du har et vitne på det som blir sagt. Høres uansett ut som dere må trekke inn flere her (tillitsvalgt, verneombud osv) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384578-misforn%C3%B8yd-med-sjefen/#findComment-3400729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cinnamongirl Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jeg tror ikke du kommer noen vei med å ta det opp. Dessverre. Anbefaler deg å bytte arbeidsplass.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384578-misforn%C3%B8yd-med-sjefen/#findComment-3401113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.