jasåsånnerdet Skrevet 10. oktober 2012 Skrevet 10. oktober 2012 Begynte for snart 2 uker siden å trappe ned med Cipralex, da jeg fikk ekle bivirkninger som forverret mine symptomer (sosial angst spesielt). Dosen var opprinnelig 20 mg mot sosial fobi og depresjon. Bruker nå 5 mg Trappet ned til 10 mg første uka, deretter 5 mg. Er kvitt bivirkningene, men er ganske tung til sinns. Er spent på om dette vil gå over, eller må jeg øke dosen igjen? Kjenner at jeg ikke orker å begynne på en ny runde med ny medisin, og det er deilig å være kvitt de ekle bivrkningene (spesielt økt svette og følelse av å være varm hele tida). Jeg har ikke lyst til å gå på antidepressiva lenger, kjenner jeg. Jeg mister en stor del av min empati og følelsesliv. Merker at jeg har fått tilbake empatien, og følelsene igjen. Det er litt godt å kjenne på, men er skeptisk til dette tungsinnet som er kommet. Den første halvannen uke med nedtrapping gikk egentlig bra, men akkurat nå føler jeg meg ikke bra. Har sovet lite og dårlig de siste 3-4 døgnene, og man kan jo bli litt emosjonell av lite søvn. Har et lite håp om at det har en sammenheng med humøret mitt. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 10. oktober 2012 Skrevet 10. oktober 2012 Hvor lang tid brukte du cipralex før du begynte å seponere? Kunne det være en ide å stå på 10 mg en stund for å se om du klarer deg med dette? Det kan være store forskjeller på bivirkninger fra 20-10 mg. Du bør også prøve 10 mg over tid. Bare noe jeg erfarte selv en gang i tiden. Dette er ikke noe legesvar :-) 0 Siter
jasåsånnerdet Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Skrevet 10. oktober 2012 Hvor lang tid brukte du cipralex før du begynte å seponere? Kunne det være en ide å stå på 10 mg en stund for å se om du klarer deg med dette? Det kan være store forskjeller på bivirkninger fra 20-10 mg. Du bør også prøve 10 mg over tid. Bare noe jeg erfarte selv en gang i tiden. Dette er ikke noe legesvar :-) Ja, idag tok jeg 5 mg til, for å fungere... Skal prøve 10 mg en periode. Da dempes jo bivirkningene og... Takk for tilbakemelding! 0 Siter
jasåsånnerdet Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Skrevet 10. oktober 2012 Hvor lang tid brukte du cipralex før du begynte å seponere? Kunne det være en ide å stå på 10 mg en stund for å se om du klarer deg med dette? Det kan være store forskjeller på bivirkninger fra 20-10 mg. Du bør også prøve 10 mg over tid. Bare noe jeg erfarte selv en gang i tiden. Dette er ikke noe legesvar :-) Brukte cipralex i 3 år før jeg begynte å seponere. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 10. oktober 2012 Skrevet 10. oktober 2012 Ja, idag tok jeg 5 mg til, for å fungere... Skal prøve 10 mg en periode. Da dempes jo bivirkningene og... Takk for tilbakemelding! Bare hyggelig :-) 0 Siter
jasåsånnerdet Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Skrevet 14. mai 2013 Bare hyggelig :-) Nå går jeg på 10 mg, og er klar for å slutte helt med cipralex. Prøvde å kutte helt ut, men det er jo ikke noe sjakktrekk. Er det nok å trappe ned til 5 mg i en uke, for så å kutte helt? Jeg sluttet på fredag, og var helt fin de to første dagene. Men igår og idag har jeg hatt en rar og ubehagelig fornemmelse i hodet. Tok derfor 5 mg igår og idag, og har tenkt til å fortsette med dette i 5 dager til - altså en uke. Lurer på om dette er nok? Prøver å trøste meg med at jeg bare må "hang in there", og at det kommer til å gå over. Jeg er ikke lenger deprimert, og har ikke noe behov for å bruke medisin. Lei av å gå rundt som en såkalt "zombie" i tillegg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Hvis du skal slutte med utgangspunkt 20 mg, skal du ha en mnd på 15 mg, en mnd på 10 og en mnd på 5 mg.Hvis du kun tar Cipralex for depresjon og ikke for sosial angst, vil Wellbutrin være et utmerket alternativ uten de bivirkninger du nevner. 0 Siter
jasåsånnerdet Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Skrevet 14. mai 2013 Hvis du skal slutte med utgangspunkt 20 mg, skal du ha en mnd på 15 mg, en mnd på 10 og en mnd på 5 mg. Hvis du kun tar Cipralex for depresjon og ikke for sosial angst, vil Wellbutrin være et utmerket alternativ uten de bivirkninger du nevner. Det er 10 mg jeg skal slutte på. Jeg er ikke lenger deprimert, så ser ikke noe behov for å bruke medisin. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.