Gå til innhold

I morgen tror jeg psykologen kommer til å revurdere tvangen og jeg er litt redd og ambivalent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altså tvangsinnlagt og har vært det i 4 uker nå. Sist samtale med psykologen snakket han om at han ikke likte ha pasienter på tvang som ikke var klart psykotisk eller manisk (noe jeg ikke er). Også at han tenkte at neste steg var å få til et samarbeid. Men jeg har sterke tanker om at jeg ikke fortjener hjelp og ikke fortjener å leve og det å være her frivillig er noe jeg ikke kan klare takke ja til (hvis det er det han planlegger å spørre om). Samtidig er jeg også veldig redd for å dø og tror jeg er for feig til å gjennomføre et selvmord, men føler meg tvunget til det. Hadde det blitt åpnet opp for å reise hjem hadde jeg gjort det.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: a9d83...cb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det du sier her til psykologen. Vær helt ærlig.

Anonymkode: 790f7...8a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er altså tvangsinnlagt og har vært det i 4 uker nå. Sist samtale med psykologen snakket han om at han ikke likte ha pasienter på tvang som ikke var klart psykotisk eller manisk (noe jeg ikke er). Også at han tenkte at neste steg var å få til et samarbeid. Men jeg har sterke tanker om at jeg ikke fortjener hjelp og ikke fortjener å leve og det å være her frivillig er noe jeg ikke kan klare takke ja til (hvis det er det han planlegger å spørre om). Samtidig er jeg også veldig redd for å dø og tror jeg er for feig til å gjennomføre et selvmord, men føler meg tvunget til det. Hadde det blitt åpnet opp for å reise hjem hadde jeg gjort det.

Hva gjør jeg?

Hvis du vil prøve å få et litt greiere liv, derdu ikke har disse tankene i så stor grad  da tar du i mot hjelp. Dersom du har lyst til å ha disse tankene og fortsette å nekte deg selv ting  da takker du nei til hjelp. 

Anonymkode: 104ce...ce6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Si det du sier her til psykologen. Vær helt ærlig.

Det er vanskelig, men jeg skal prøve.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du vil prøve å få et litt greiere liv, derdu ikke har disse tankene i så stor grad  da tar du i mot hjelp. Dersom du har lyst til å ha disse tankene og fortsette å nekte deg selv ting  da takker du nei til hjelp. 

Anonymkode: 104ce...ce6

Det er bare så vanskelig, jeg vet ikke om jeg klarer det. Hvordan kan jeg klare å ta i mot hjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vanskelig, men jeg skal prøve.

Det er bare så vanskelig, jeg vet ikke om jeg klarer det. Hvordan kan jeg klare å ta i mot hjelp?

Det er jo det du må spørre psykologen om, det er en av tingene de må hjelpe deg med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva gjør jeg?

Langvarig tvangsinnleggelse vil kunne bidra til at du ikke selv tar aktivt del i arbeidet med å få det bedre. Slik det er nå, så kan du fortsette å si at du ikke fortjener hjelp og overlate ansvaret til sykehuset. Ved etter hvert å gjøre innleggelsen frivillig, så blir det tydeligere at du trenger å utfordre deg selv og overta din del av ansvaret for behandlingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det du må spørre psykologen om, det er en av tingene de må hjelpe deg med.

Jeg klarer ikke spørre om det for det blir jo det samme som å spørre om og godta hjelp.

frosken skrev (36 minutter siden):

Langvarig tvangsinnleggelse vil kunne bidra til at du ikke selv tar aktivt del i arbeidet med å få det bedre. Slik det er nå, så kan du fortsette å si at du ikke fortjener hjelp og overlate ansvaret til sykehuset. Ved etter hvert å gjøre innleggelsen frivillig, så blir det tydeligere at du trenger å utfordre deg selv og overta din del av ansvaret for behandlingen. 

Jeg skjønner for så vidt logikken bak det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å utfordre meg selv og overta min del av ansvaret for behandlingen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg klarer ikke spørre om det for det blir jo det samme som å spørre om og godta hjelp.

Men hvordan klarer du da spørre her om hjelp?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner for så vidt logikken bak det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å utfordre meg selv og overta min del av ansvaret for behandlingen?

Det vet ikke vi heller. Du må snakke med psykologen din om dette. 

Anonymkode: a8cdf...a51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare gjør det!

Anonymkode: 127be...338

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Du må takke ja til frivillig innleggelse! Jeg forstår hva du sier. Men andre kan ikke ta valget om du skal leve i evig tid. Hvor mye lenger tenker du at de skal ta valget for deg? Har du fått noe behandling som skal gjøre at du har mindre lyst til å dø? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2026 den 10.26):

Men hvordan klarer du da spørre her om hjelp?

Det er et godt spørsmål, kanskje fordi jeg er anonym her så ingen vet jeg spør om hjelp.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bare gjør det!

Det er skikkelig vanskelig, er som at jeg har en indre sperre.

Den forsvunne diamanten skrev (13 timer siden):

Du må takke ja til frivillig innleggelse! Jeg forstår hva du sier. Men andre kan ikke ta valget om du skal leve i evig tid. Hvor mye lenger tenker du at de skal ta valget for deg? Har du fått noe behandling som skal gjøre at du har mindre lyst til å dø? 

Jeg vet ikke helt hvor mye lenger jeg tenker de skal ta valget for meg, jeg har jo vært her en måned nå og det har ikke blitt noe bedre. Jeg har ikke fått noe behandling, bare samtaler men det hjelper jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke fått noe behandling, bare samtaler men det hjelper jo ikke.

Hva slags behandling utenom samtaler ser du for deg kan hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags behandling utenom samtaler ser du for deg kan hjelpe?

Jeg vet ikke, jeg har egentlig mistet alt håp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med ECT?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med medisin? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med ECT?

Jeg har fått ECT en gang før og det funket ikke, så har ikke lyst til å prøve igjen fordi jeg tenker det ikke vil funke nå heller også syntes jeg det var litt skummelt også.

stjernestøv skrev (56 minutter siden):

Hva med medisin? 

Jeg bruker allerede 3 forskjellige medisiner så har ikke så lyst å bruke flere.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker allerede 3 forskjellige medisiner så har ikke så lyst å bruke flere.

Det forstår jeg men hvordan gikk det? Tar du imot hjelp? Håper det for det fortjener du ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Det forstår jeg men hvordan gikk det? Tar du imot hjelp? Håper det for det fortjener du ❤️ 

Jeg er fortsatt tvangsinnlagt, tok feil når jeg trodde at psykologen kom til å revurdere tvangen. Men det ligger vel i kortene at det blir snart da. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fortsatt tvangsinnlagt, tok feil når jeg trodde at psykologen kom til å revurdere tvangen. Men det ligger vel i kortene at det blir snart da. 

Ok bra du er ivaretatt da og håper du fortsetter med å ta imot hjelp etter tvangen er opphevet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...