Gå til innhold

2 åringen min tror på spøkelser :D

Anbefalte innlegg

I dag når hun våknet, ropte på meg at jeg måtte komme opp....

Spøkelse sa hun, og pekte inn på soverommet sitt....

hvor da? Inn i leketeltet... nei, der er det bare bamser!

Der sa hun og viste meg inn på søsteren sitt soverom, nei der var det bare en spyflue... en ekkel en sådan. Hun liker ikke fluer, tror det er bier...

Jeg klarte å slippe ut fluen, så sa hun ikke mer.

Men fortsatte med at det var spøkelse på loftet.

Er nok søsteren som har lært henne ordet spøkelse tipper jeg :-)

Før hun ble to år var hun redd noen skygger hun hadde sett på loftet.

Nå skal det nevnes at begge mine små er redde for å ligge på loftet,

særlig eldstejenta på 4, hun tør av og til ikke gå opp alene.

Jeg tror ikke på spøkelser da, men.. hvor har de det fra? jeg har aldri nevnt ordet,

men de hører vel så mye på barnehagen. Husker jeg selv var loftsredd da jeg var liten....

Vet ikke hva det er med loft, men det er kanskje litt mørkere og skumlere der....

Vi bor forøvrig i et hus som er 60 år gammelt. Hvem vet hvem som lusker på loftet :D

Fortsetter under...

Om det ikke er spøkelser, hekser eller troll, blir det løver, tigre eller dinosaurer. Et eller annet 'konkret' må den difuse frykten kanaliseres ut i.

Har fått forklart at det er en del av at ungene blir bevisste på at det finnes farlige ting i verden også.

Jeg valgte å ikke diskutere fakta med ungene, men erklærte at hva-det-nå-enn-var var livredd for meg og ikke turde å yppe seg siden jeg bodde i huset.

Vi har jaget mange løver vekk fra under sengen...

:-)

mvh

Om det ikke er spøkelser, hekser eller troll, blir det løver, tigre eller dinosaurer. Et eller annet 'konkret' må den difuse frykten kanaliseres ut i.

Har fått forklart at det er en del av at ungene blir bevisste på at det finnes farlige ting i verden også.

Jeg valgte å ikke diskutere fakta med ungene, men erklærte at hva-det-nå-enn-var var livredd for meg og ikke turde å yppe seg siden jeg bodde i huset.

Vi har jaget mange løver vekk fra under sengen...

:-)

mvh

Du har superkrefter du og altså? *Svart belte i no can do* ;0)

''Jeg tror ikke på spøkelser da, men.. hvor har de det fra? ''

Det er spøkelser både i barnebøker, på BarneTV og i barns fantasi. Med en 4-åring i huset er du garantert noen runder med denslags. Som PieLill skriver, kan det variere hva som "rammer" akkurat dere.

Du kan jo fortelle den eldste at den yngste lett blir skremt, hvis det blir et problem at storesøster "lærer opp" lillesøster i for stor grad. Men de fleste slike skapninger er lette å jage bort ;-)

Gjest trådstarter

''Jeg tror ikke på spøkelser da, men.. hvor har de det fra? ''

Det er spøkelser både i barnebøker, på BarneTV og i barns fantasi. Med en 4-åring i huset er du garantert noen runder med denslags. Som PieLill skriver, kan det variere hva som "rammer" akkurat dere.

Du kan jo fortelle den eldste at den yngste lett blir skremt, hvis det blir et problem at storesøster "lærer opp" lillesøster i for stor grad. Men de fleste slike skapninger er lette å jage bort ;-)

Ja, vi hadde en liten lek i stad med at spøkelset ikke var farlig, kanskje vi skulle jage bort spøkelse. Vi kunne jo skremme spøkelset? :D

Annonse

Jeg hadde en gang en "spøkelsessprayflaske" stående på vaskerommet. De gangene ungene så spøkelser, så spraya vi spøkelsene og de forsvant ;)

Forøvrig kan barn som er så små se ting vi ikke kan se (for de som tror på det)... så sånn sett er det greit å ikke le det bort som tull og tøys slik at barnet evt slipper å bli forvirra.

Niesa mi hadde en gammel mann stående ved senga si flere kvelder i uka i flere år. Foreldrene skjønte tilslutt at hun ikke tulla, men at dette var virkelig for henne. Hun beskrev ham i detalj, og han hadde alltid de samme klærne - rødrutete skjorte og blå bukse med seler. Når foreldrene våget seg på å fortelle noen om dette, så fikk de fort vite at mannen som bodde der noen år før (død nå) så ut akkurat slik, og at han alltid hadde de samme klærne - rødrutete skjorte og blå bukse med seler ;)

Min sønn fulgte flere ganger usynlige mennesker med blikket i toårsalderen! "Mamma, se damen!" Det sa han, og fulgte et eller annet med blikket mens det passerte og forsvant opp trappen til loftet. Så fortsatte han med sitt. Spooky:)

Min sønn fulgte flere ganger usynlige mennesker med blikket i toårsalderen! "Mamma, se damen!" Det sa han, og fulgte et eller annet med blikket mens det passerte og forsvant opp trappen til loftet. Så fortsatte han med sitt. Spooky:)

Moro at andre har opplevd det samme:)

Jeg hadde en gang en "spøkelsessprayflaske" stående på vaskerommet. De gangene ungene så spøkelser, så spraya vi spøkelsene og de forsvant ;)

Forøvrig kan barn som er så små se ting vi ikke kan se (for de som tror på det)... så sånn sett er det greit å ikke le det bort som tull og tøys slik at barnet evt slipper å bli forvirra.

Niesa mi hadde en gammel mann stående ved senga si flere kvelder i uka i flere år. Foreldrene skjønte tilslutt at hun ikke tulla, men at dette var virkelig for henne. Hun beskrev ham i detalj, og han hadde alltid de samme klærne - rødrutete skjorte og blå bukse med seler. Når foreldrene våget seg på å fortelle noen om dette, så fikk de fort vite at mannen som bodde der noen år før (død nå) så ut akkurat slik, og at han alltid hadde de samme klærne - rødrutete skjorte og blå bukse med seler ;)

Hei,

Det der er faktisk et ganske velkjent tegn på høy IQ for barn.

(Hvis man derimot fremdeles ser dem som voksen.... ;-) )

Med vennlig hilsen

Hei,

Det der er faktisk et ganske velkjent tegn på høy IQ for barn.

(Hvis man derimot fremdeles ser dem som voksen.... ;-) )

Med vennlig hilsen

Er det sant? Lover godt det ;)

Mormora mi så dem også som voksen, og jeg skal love deg at det ikke var noe galt med hennes IQ :)

Annonse

Rådet vi fikk angående barn og redsel var å tro barnet i den opplevelsen barnet har. Del opplevelsen, for så å ufarligjøre situasjonen.

Ikke si at du må ha sett feil, for spøkelser finnes ikke. Da føler barnet at du ikke tror på h*n og blir sint.

F.eks hvis du sier til noen at du har hodepine, og de svarer med -nei det har du ikke! Det er bare noe du innbiller deg! Da vil du mest sannsynlig bli sint.

Ufarliggjør spøkelsene, og snakk gjerne positivt om de. De er her bare for å passe på at du har det bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...