Gå til innhold

Median - hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at median er middelverdien av en gruppe med tall. La oss si at medianverdien i en undersøkelse som går på overlevelse er 15.8 måneder. Antall mennesker med i undersøkelsen er 1195. Er det noen måte å finne ut på hvor lenge de forskjellige personene i undersøkelsen levde? Er det så enkelt at det spenner fra 0 til 32 måneder siden 15.8 er halvparten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384655-median-hvordan-fungerer-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Median overlevelse er kort sagt når halvparten er døde og halvparten lever.

Om du trekker en horisontal strek fra +50% survival bort til den fete kurven (den lengst til høyre) og så går med på x-aksen, vil du finne at tallet er 15,8

Median overlevelse er kort sagt når halvparten er døde og halvparten lever.

Om du trekker en horisontal strek fra +50% survival bort til den fete kurven (den lengst til høyre) og så går med på x-aksen, vil du finne at tallet er 15,8

Takk for svar, og det var det jeg antok, men jeg skjønner likevel ikke helt. Hvis du ser til venstre var det toalt 1195 (797 + 398) mennesker med i undersøkelsen og hvis median betyr at halvparten er døde, og du ser ned på x-aksen ved 15 er tallet overlevende igjen kun henholdsvia 68 og 30, totalt 98 av 1195, og det er jo ikke halvparten.

Gjest tenke sjæl

Hvia du gidder så se på grafen på side 16. Skjønner ikke hvordan median overlevelse kan være på 15.8 måneder?

http://www.zytigahcp.com/pdf/prescribing_information.pdf

Jeg er ikke så god på å forklare, me denne siden gjør det jo ganske greit:

http://no.wikipedia.org/wiki/Median

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Takk for svar, og det var det jeg antok, men jeg skjønner likevel ikke helt. Hvis du ser til venstre var det toalt 1195 (797 + 398) mennesker med i undersøkelsen og hvis median betyr at halvparten er døde, og du ser ned på x-aksen ved 15 er tallet overlevende igjen kun henholdsvia 68 og 30, totalt 98 av 1195, og det er jo ikke halvparten.

Vet vi sikkert hva den tallrekken betyr? Jeg greier ikke å finne en tydelig beskrivelse av den.

Hvia du gidder så se på grafen på side 16. Skjønner ikke hvordan median overlevelse kan være på 15.8 måneder?

Jo, ser du på side 15 er det totalt 1195 personer med i undersøkelsen, og det er logisk å tro at tallrekken bortover er hvor mange som faller fra underveis. Tar man f.eks. 797-736 og summerer dette sammen med 736-657 osv, hele veien ender man på 795 av 797 som er 2, som igjen betyr 2 overlevende etter ca. 20 måneder. Dermed skjønner jeg ikke at median kan være 15,8 da det kun er igjen ca. 98 overlevende av 1195

Vet vi sikkert hva den tallrekken betyr? Jeg greier ikke å finne en tydelig beskrivelse av den.

Jo, ser du på side 15 er det totalt 1195 personer med i undersøkelsen, og det er logisk å tro at tallrekken bortover er hvor mange som faller fra underveis. Tar man f.eks. 797-736 og summerer dette sammen med 736-657 osv, hele veien ender man på 795 av 797 som er 2, som igjen betyr 2 overlevende etter ca. 20 måneder. Dermed skjønner jeg ikke at median kan være 15,8 da det kun er igjen ca. 98 overlevende av 1195

Gjest Hulderen

Så man kan ikke vite hvor lenge den som overlevde lengst levde?

Median vil si at det er like mange over og under denne verdien. Det er ikke det samme som gjennomsnittet. Median sier ikke noe om hva som er maksimum og minimum verdi. Maksverdien kan ligge langt unna medianen, og minimum verdi kan være like under medianen (eller motsatt).

Medianverdi brukes i stedet for gjennomsnitt, fordi et gjennomsnitt kan bli ødelagt av en høy verdi. Tallene 1, 2, 3, 4, 110 har medianveri på 3, mens gjennomsnittet er 60. Dermed sier medianen mye mer om tallgruppen enn gjenomsnittet.

Annonse

Median er den midterste verdien, det midertse tallet. Dersom 230 har dødd i en alder av 13 men kun 3 har dødd ien alder av 17 vil median forskyves nedover i forhold til gjennomsnittsverdien.

Om du setter en linjal på y-aksen på 50 (halvparten) treffer du hhv 15 og 10 (eller hva det var) på de to linjene.

Om du setter en linjal på y-aksen på 50 (halvparten) treffer du hhv 15 og 10 (eller hva det var) på de to linjene.

Som jeg skrev til legen her oppe skjønner jeg likevel ikke helt. Hvis du ser til venstre (og på side 15) var det totalt 1195 (797 + 398) mennesker med i undersøkelsen og hvis median betyr at halvparten er døde, og du ser ned på x-aksen ved 15 er tallet overlevende igjen kun henholdsvis 68 og 30, totalt 98 av 1195, og det er jo ikke halvparten. Jeg har kontrollsjekket at tallrekken bortover er antall overlevende.

Jeg er ikke så god på å forklare, me denne siden gjør det jo ganske greit:

http://no.wikipedia.org/wiki/Median

Har forstått det nå, tror jeg.

Men da må det jo også bety at hvis man har 1200 personer med i en undersøkelse om overlevelse, så vil medianen bli der person nr. 600 dør? F.eks hvis person nr. 600 dør etter 16 måneder så blir medianen 16 måneder. Man trenger ikke å vite hvor lenge de resterende 600 lever vel? Midten er jo uansett på nr. 600.

Som jeg skrev til legen her oppe skjønner jeg likevel ikke helt. Hvis du ser til venstre (og på side 15) var det totalt 1195 (797 + 398) mennesker med i undersøkelsen og hvis median betyr at halvparten er døde, og du ser ned på x-aksen ved 15 er tallet overlevende igjen kun henholdsvis 68 og 30, totalt 98 av 1195, og det er jo ikke halvparten. Jeg har kontrollsjekket at tallrekken bortover er antall overlevende.

Igjen, median er ikke halvparten, det er den midterste verdien, og her den midterste verdien mht antall mnd hhv 10 og noe og 15 og noe. Median av N er jo ikke noe hokus pokus å finne, det er jo n/2. På x-aksen kan du imidlertid lese også hvor mange av N er på ant mnds median. See?

Igjen, median er ikke halvparten, det er den midterste verdien, og her den midterste verdien mht antall mnd hhv 10 og noe og 15 og noe. Median av N er jo ikke noe hokus pokus å finne, det er jo n/2. På x-aksen kan du imidlertid lese også hvor mange av N er på ant mnds median. See?

Trodde jeg hadde forstått det jeg men. Som legen her oppe så betyr median overlevelse når halvparten lever, og halvparten er døde. Hvis det er 1200 personer med i undersøkelsen, så antok jeg da at median overlevelse ble antall måneder på x-aksen der person nr. 600 dør, og det er iallefall ikke på 15.8.

Hvis det er 1200 personer med, og hver enkelt av de representerer et visst antall måneder så må jo medianen bli antall måneder som har gått når person 600 dør?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...