Gjest kjæresten hans Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Vår tillit til offentlig helsevesen er lav, for å si det mildt. Derfor har vi vært hos privat spesialist. De var veldig imøtekommende da vi bestilte time, en rekke prøver ble tatt. Vi ba om at det også skulle tas spyttprøver for kortisol, noe som var helt greit. Så var vi hos legen, og det virket greit nok. Helt til det kom frem at kjæresten min har en historie fra psykiatrien (som altså har kommet til at han trenger en grundig fysisk utredning). Da skyldtes plutselig alle problemene angst. Kortisolprøvene var for høye, og de gikk ikke ned på kvelden som de skal. Normalt skal verdien åtte om kvelden være halvparten av morgenverdien. Den var høyere. Senere var den gått litt ned, men ikke så mye som den skulle. Vi fikk med utskrift av resultatene (bortsett fra en blodprøve, som de ikke fant da vi ringte og etterlyste den). Kommentaren til spyttprøven fra laboratoriet var at spyttprøven burde tas på nytt, og ev starte en utredning for cushings. Legen avfeide de unormale prøvene med begrunnelse at det kunne skyldes et lite sår i munnen el. (Nettopp for å unngå den feilkilden var vi veldig nøye med å følge prosedyren til punkt og prikk. Ikke en pastill, ikke en tannbørste eller så mye som en dråpe vann var innom munnen siste timen før han tok prøven.) Unormale prøver skal ikke avfeies med at det sikkert er noe feil, det naturlige er da å ta en ny prøve for å dobbeltsjekke. Tviler på om legen hadde godtatt det om det var han som var syk. Hva gjør vi nå? Å oppsøke den private spesialisten på nytt er ikke et alternativ. Det var jo ikke mye hjelp å få der, 2000 kr for "det er psykisk" er ikke verdt pengene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384710-h%C3%A5pl%C3%B8se-leger-hva-gj%C3%B8r-vi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Kortisolverdiene har enorme referanseområder, og er meget sensitivt for stress. Hvis jeg ikke husker feil er det 200 til 600 om morgenen, og 60 til 200 om kvelden. For å utredes må man jo også måle ACTH samtidig. Hva sier denne? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384710-h%C3%A5pl%C3%B8se-leger-hva-gj%C3%B8r-vi/#findComment-3401738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjæresten hans Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Kortisolverdiene har enorme referanseområder, og er meget sensitivt for stress. Hvis jeg ikke husker feil er det 200 til 600 om morgenen, og 60 til 200 om kvelden. For å utredes må man jo også måle ACTH samtidig. Hva sier denne? Med vennlig hilsen Referanseverdiene har stor spennvidde, men du har nok vært borti en annen måleenhet enn den som ble brukt her. Vi ville gjerne sjekke det i spytt i tillegg til i blod nettopp fordi det er så sensitivt i forhold til stress, og alt som har med leger/sykehus å gjøre er angstfremkallende. Kortisolverdiene endres også mye i av døgnet, høyt om morgen og lavt om kvelden. Hans verdier var 15,2 08.00, 15,5 20.00 og 12,7 23.30. Normalt skal verdien 20.00 være halvparten av verdien 08.00. ACTH er den prøven vi ikke fikk med, og da jeg ringte kunne de ikke finne den på legekontoret heller. Blodprøver og spyttprøver ble dessuten sendt samlet, til samme laboratorium, ser ikke de også prøvene i sammenheng når de gir anbefalinger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384710-h%C3%A5pl%C3%B8se-leger-hva-gj%C3%B8r-vi/#findComment-3401766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Referanseverdiene har stor spennvidde, men du har nok vært borti en annen måleenhet enn den som ble brukt her. Vi ville gjerne sjekke det i spytt i tillegg til i blod nettopp fordi det er så sensitivt i forhold til stress, og alt som har med leger/sykehus å gjøre er angstfremkallende. Kortisolverdiene endres også mye i av døgnet, høyt om morgen og lavt om kvelden. Hans verdier var 15,2 08.00, 15,5 20.00 og 12,7 23.30. Normalt skal verdien 20.00 være halvparten av verdien 08.00. ACTH er den prøven vi ikke fikk med, og da jeg ringte kunne de ikke finne den på legekontoret heller. Blodprøver og spyttprøver ble dessuten sendt samlet, til samme laboratorium, ser ikke de også prøvene i sammenheng når de gir anbefalinger? ACTH skal kanskje til et annet hormonlaboratorie, eller kjøres bare noen dager. Jeg vet ikke. Uten å være ekspert på det, vil jeg tro at stress kan få kortisolverdiene til å være så høye. Ser han "cushingoid" ut? Har han månefjes? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384710-h%C3%A5pl%C3%B8se-leger-hva-gj%C3%B8r-vi/#findComment-3401770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Om dere oker, klager dere på legen til klinikken. Pass i så fall på at klagen er hypersaklig og adjektivfri. Hvis ikke finner dere enda en lege. Og holder nøye kjeft om psyken. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384710-h%C3%A5pl%C3%B8se-leger-hva-gj%C3%B8r-vi/#findComment-3401772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.