Gå til innhold

Bygda som sto sammen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

24

• XbellaX

8

• laban

5

• Elis31

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Jeg har femhevet Venstres håndtering av 'deres' sak som bedre enn Aps.

Der både Frp og Venstres representanter har trukket seg, har AP gjenvalgt en overgrepsanklaget ordfører. Jeg har ikke hørt noe i Ap snakke om at de skal ta vare på jenta. Men det har vært en hel del mer eller mindre tildekket støtte til ordføreren. Ikke bare som person, men også i sak.

Kan ikke huske at noen på sentralt hold i Ap ba ordføreren stoppe sin medieprosedering av saken. Heller ikke at noen har tatt tydelig avstand fra hans fremgangsmåte. Dette finner jeg svært kritikkverdig.

Så får du oppfatte det som en svertekampanje.

Jeg er rimelig sikker på at hadde dette vært et nesten hvilket som helst annet parti, hadde media gått adskillig hardere til verks.

Ap det er både riktig og sunn overlevelse i at Ap nå har fått det bråtravelt med å distansere seg fra deres en gang prakteksemplar av ordfører.

mvh

''Kan ikke huske at noen på sentralt hold i Ap ba ordføreren stoppe sin medieprosedering av saken. Heller ikke at noen har tatt tydelig avstand fra hans fremgangsmåte. Dette finner jeg svært kritikkverdig.''

Nei, du er jo ikke synsk heller går jeg ut i fra.

''Kan ikke huske at noen på sentralt hold i Ap ba ordføreren stoppe sin medieprosedering av saken. Heller ikke at noen har tatt tydelig avstand fra hans fremgangsmåte. Dette finner jeg svært kritikkverdig.''

Nei, du er jo ikke synsk heller går jeg ut i fra.

???

Nå går Ap ganske tydelig ut i media og tar avstand fra Øygard. Kan ikke se hvordan det å huske / ha fått med seg at noen har gjort dette i forhold til Øygards medieprosedering av saken har med synskhet å gjøre.

Om du har linker til medieoppslag om dette, leser jeg dem gjerne.

mvh

Gjest Nickløsheletida

Utrolig at han ikke trekker seg nå synes jeg. Han er jo ikke engang ønsket av AP.

Syntes det var bra å lese at Stoltenberg ønsket han fjernet. Godt å se de reagerte når alle opplysningene om hans griseprat med en ung jente kom fram

''Syntes det var bra å lese at Stoltenberg ønsket han fjernet. Godt å se de reagerte når alle opplysningene om hans griseprat med en ung jente kom fram''

Enig!

Nei, han har ikke akkurat styrket sin troverdighet.

Glad jeg ikke skal dømme i den saken.

mvh

Jeg hadde dømt han sønder og sammen. Hvis du er i stand til å skrive sånne meldinger til en 13åring, og atpåtil vet vi at de har overnattet i samme seng på hotell, så er det etter min mening ingen tvil.

Annonse

Gromgutt? He he, Han er vel alt annet enn det. Jeg ante ikke hvem han var en gang.

Jagland har fremhevet ham som en framifra ordfører. (Vet ikke nøyaktig vilke ord Statsministeren har brukt.)

Dagen saken eksploderte skulle Øygarden i middag med Jagland og hadde planlagt å ta med jenta. Så han har nok vært i øvre kremsikt av Ap-ordførere.

mvh

Tro nå ikke at media forvalter sannheten i denne saken (heller).

For en uke siden eller noe sånt, var det en fra Vågå som hevdet i en lang artikkel Aftenposten eller A-magasinet at saken omtrent ikke hadde blitt snakket om der. Det tror jeg ikke et øyeblikk på, derimot er det nok en god del som har lagt vekt på å ikke forhåndsdømme noen av partene og dermed avventet rettsaken.

Media vil gjerne ha overskrifter, helst så bastante som mulig. Men husk at vi snakker om Vågå og Skjåk her, der bygdedyret garantert lever i beste velgående - og hvor det er stor forskjell på hva man sier til en osloavis og privat på bygda (eller Facebook).

Skillelinjene i disse bygdene følger neppe noen partibok. Dette er en suppe av slektsbånd, gamle og nye lojalitetsbånd rykter og sladder. Uansett hovedpersonens politiske tilhørighet tror jeg partiet hadde hatt svært begrenset makt over folks reaksjoner på saken. Verken Ap, Venstre eller noen andre kan vedta at

Gjest Nickløsheletida

Jagland har fremhevet ham som en framifra ordfører. (Vet ikke nøyaktig vilke ord Statsministeren har brukt.)

Dagen saken eksploderte skulle Øygarden i middag med Jagland og hadde planlagt å ta med jenta. Så han har nok vært i øvre kremsikt av Ap-ordførere.

mvh

Det har han nok, selv om jeg aldri hadde hørt om han.

Gjest Nickløsheletida

Jeg hadde dømt han sønder og sammen. Hvis du er i stand til å skrive sånne meldinger til en 13åring, og atpåtil vet vi at de har overnattet i samme seng på hotell, så er det etter min mening ingen tvil.

''Hvis du er i stand til å skrive sånne meldinger til en 13åring, og atpåtil vet vi at de har overnattet i samme seng på hotell, så er det etter min mening ingen tvil''

Jeg tror også det, men så finner de ingen spor, så man bør være litt forsiktig med å slå fast at det virkelig er slik.

''Hvis du er i stand til å skrive sånne meldinger til en 13åring, og atpåtil vet vi at de har overnattet i samme seng på hotell, så er det etter min mening ingen tvil.''

Måten han omtaler og omskriver ting på, er det som i mine øyne svekker hans troverdighet mest. Men jeg tørr ikke å dømme han bare på grunnlag av dette.

mvh

Gjest night bird

For en uke siden eller noe sånt, var det en fra Vågå som hevdet i en lang artikkel Aftenposten eller A-magasinet at saken omtrent ikke hadde blitt snakket om der. Det tror jeg ikke et øyeblikk på, derimot er det nok en god del som har lagt vekt på å ikke forhåndsdømme noen av partene og dermed avventet rettsaken.

Media vil gjerne ha overskrifter, helst så bastante som mulig. Men husk at vi snakker om Vågå og Skjåk her, der bygdedyret garantert lever i beste velgående - og hvor det er stor forskjell på hva man sier til en osloavis og privat på bygda (eller Facebook).

Skillelinjene i disse bygdene følger neppe noen partibok. Dette er en suppe av slektsbånd, gamle og nye lojalitetsbånd rykter og sladder. Uansett hovedpersonens politiske tilhørighet tror jeg partiet hadde hatt svært begrenset makt over folks reaksjoner på saken. Verken Ap, Venstre eller noen andre kan vedta at

Enig med deg her. Måten saken håndteres på handler sannsynligvis mindre om partitilhørighet og mest om bygdedyr og en typisk måte folk forholder seg til overgrep på. Man forsvarer (antatt) overgriper og ikke offer. Forstå det den som kan.

Annonse

Bygda har hatt en, eller helst mange roller. Ap lokalt og sentralt sine.

Noen jeg blir mer og mer i stuss på er at tilsynelatende ingen innen partiet har reagert når ordføreren har hatt jenta med på slep i mange politiske sammenhenger. Noen må da ha sett noe og stusset.

Kan virke som at når folk bare får tilstrekkelig posisjon, forsvinner noe av omgivelsenes evnen og viljen til å stille de riktige kritiske spørsmålene. Nå skriver jeg generelt, ikke Ap spesielt. Tror den er allmennmenneskelig.

mvh

Enig med deg her. Måten saken håndteres på handler sannsynligvis mindre om partitilhørighet og mest om bygdedyr og en typisk måte folk forholder seg til overgrep på. Man forsvarer (antatt) overgriper og ikke offer. Forstå det den som kan.

Det som er så vansklig med 'uskyldig til det motsatte er bevist' i slike saker, er at det er vanskelig å gjennomføre uten å samtidig lage et 'løgner til det motsatte er bevist' overfor (det antattet) offeret.

Så veldig mye står og faller på å bli trodd - for begge parter, ikke bare juridisk.

mvh

Det er mange - både etterforskere i kriminalsaker og journalister - som har erfart at de ikke kommer til bunns i saker som foregår på småsteder, på den vanlige raske og litt overfladiske måten.

Send en politimann fra Oslo til Lesja (eller Kolvereid eller Valldal eller Masi) for å etterforske et dobbeltdrap som har bakgrunn i en sak av typen "gården hadde vært i slekta i fem generasjoner før han innflytterslasken lurte den til seg", så blir det fort klart hvor lett han er å lure og hvor lojaliteten ligger.

Bygda har hatt en, eller helst mange roller. Ap lokalt og sentralt sine.

Noen jeg blir mer og mer i stuss på er at tilsynelatende ingen innen partiet har reagert når ordføreren har hatt jenta med på slep i mange politiske sammenhenger. Noen må da ha sett noe og stusset.

Kan virke som at når folk bare får tilstrekkelig posisjon, forsvinner noe av omgivelsenes evnen og viljen til å stille de riktige kritiske spørsmålene. Nå skriver jeg generelt, ikke Ap spesielt. Tror den er allmennmenneskelig.

mvh

Han har sikkert en stor omgangskrets, både fra samme parti og utenom, og det er ytterst merkelig at ingen har reagert på det. Hvis han er så populær som det påstås, er det veldig rart at ingen har bedt ham vurdere hvordan sånt ser ut utenfra.

''Hvis du er i stand til å skrive sånne meldinger til en 13åring, og atpåtil vet vi at de har overnattet i samme seng på hotell, så er det etter min mening ingen tvil''

Jeg tror også det, men så finner de ingen spor, så man bør være litt forsiktig med å slå fast at det virkelig er slik.

Hvordan skal man finne spor egentlig?

Det at de ikke har funnet spor betyr overhodet ikke at det ikke har skjedd.

Og nei jeg er ikke forsiktig med å mene noe som helst om dette kreket.

Han har sikkert en stor omgangskrets, både fra samme parti og utenom, og det er ytterst merkelig at ingen har reagert på det. Hvis han er så populær som det påstås, er det veldig rart at ingen har bedt ham vurdere hvordan sånt ser ut utenfra.

Kan det ha noe med at personer kan bli så 'opphøyde' og uangripelige at man lager unntak for dem i forhold til hva man vanligvis vil forvente og kreve. Og hvordan man vanligvis vil tolke en situasjon.

Man lager egne relgler for spesielle personer.

Er nok også mye keiserens-nye-klær-effekt. Denne mannen skal likes og respekteres, ikke kritiseres.

Tror som sagt denne type dynamikk kan oppstå i en hvilken som helst sammenheng og at nær sagt hvem som helst kan gå på limpinnen.

mvh

Var det ikke en sak Sverige der alle trodde at en jente løy om voldtekt. Alle snudde henne ryggen og skrev stygt på facebook. Husker ikke om han hadde voldtatt flere, men når det var bevist, snudde det seg mot han istedenfor.

Fant ikke den saken fra Sverige. Men her er en tilsvarende fra Norge.

http://www.dagbladet.no/2011/07/10/nyheter/innenriks/voldtekt/mobbing/sosiale_medier/17243437/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...