Gå til innhold

Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Hordaland78
Skrevet

Håper dere kan si hva dere syns om dette. Det er to personer. Den ene jobber i kommunen, den andre bruker en tjeneste der den første(han jobber ikke innen helse og omsorg) jobber. Det varte ca. ett år. Så en uke etter hadde de sex. De hadde begynt å snakke om det to måneder tidligere, bare tilfeldig at de ikke hadde sex før. Det er kanskje ikke noe klart svar, men har han utnyttet henne? Var det galt av ham på noen måte? Eller er det noen lover/regler mot dette?

M.v.h.

Gjest Bare lurer på dette
Skrevet

Er hun tilbakestående på noen måte? Mindreårig? Hvis ikke er det vel to voksne som har hatt sex med hverandre, uavhengig av jobb og tittel?

Gjest Hordaland78
Skrevet

Er hun tilbakestående på noen måte? Mindreårig? Hvis ikke er det vel to voksne som har hatt sex med hverandre, uavhengig av jobb og tittel?

Hun er ikke det nei. Var bare en som sa han ikke burde gjort det. Derfor jeg ville vite hva andre synes.

M.v.h.

Skrevet

Hvis begge er/var voksne, ved sine fulle fem og ønsket om sex var gjensidig, så ser jeg ikke at noen av dem har utnyttet den andre.

Gjest Bare lurer på dette
Skrevet

Hun er ikke det nei. Var bare en som sa han ikke burde gjort det. Derfor jeg ville vite hva andre synes.

M.v.h.

Er jo ganske mange som ikke kan ha sex med hverandre om man skal ta hensyn til jobb. Så lenge det ikke er sex i jobbsammenheng, men på fritiden der den ene er en klart svakere part enn den andre, så er det vel greit?

Gjest Hordaland78
Skrevet

Er jo ganske mange som ikke kan ha sex med hverandre om man skal ta hensyn til jobb. Så lenge det ikke er sex i jobbsammenheng, men på fritiden der den ene er en klart svakere part enn den andre, så er det vel greit?

Forsto ikke helt hva du mente med den siste setningen?

Skrevet

Jeg tror vel dette skulle være greit nok hvis hun er over den seksuelle lavalder og ikke ble presset til å ha sex.

Gjest Hordaland78
Skrevet

Jeg tror vel dette skulle være greit nok hvis hun er over den seksuelle lavalder og ikke ble presset til å ha sex.

Hun er det og ble ikke presset. Derfor jeg synes det var rart da vår felles venn sa hun følte det var noe feil med det som skjedde. Men de er jo voksne og oppegående begge to. Hadde jo uansett vært noe annet hvis han var/hadde vært psykologen hennes eller noe. Men han er jo ikke noe i nærheten av det. Hun hadde ikke noen forklaring på hvorfor hun mente det heller. Kanskje hun er sjalu.

Skrevet

Det ligger nok på grensen. Hadde de hatt sex mens person A var i jobbsammenheng og person B var bruker, ville det vært klart lovstridig. Å ha sex kort tid etter, kan være uetisk dersom det kan sies å ha vært noen form for avhengighetsforhold fra B til A.

Skrevet

Skjønner det slik at den kommuneansatte er en mann og brukeren ei kvinne, ergo mine følgende referanser til han / ho:

Om han ikke er hennes behandler eller saksbehandler ift f.eks barnevern, bør det ikke være noe problem. Han kan eksempelvis være lærer til hennes barn (evt henne, da kan det bli problematisk), jobbe i kommuneadministrasjonen, på eldrehjemmet der hennes forldre bor etc, etc.

Jobber sjøl i offentlig forvaltning og påberoper meg inhabilitet så snart skjønnsmessige vurderinger er påkrevet for brukere jeg kjenner personlig, evt ved tett oppfølging for de jeg kjenner som innebærer tilgang til sensitive opplysninger.

Utfra det du skriver bør et forhold mellom dem være uproblematisk, tenker jeg

Gjest Hordaland78
Skrevet

Det ligger nok på grensen. Hadde de hatt sex mens person A var i jobbsammenheng og person B var bruker, ville det vært klart lovstridig. Å ha sex kort tid etter, kan være uetisk dersom det kan sies å ha vært noen form for avhengighetsforhold fra B til A.

Kanskje et rart spørsmål, men hvordan vil du definere et avhengighetsforhold? Denne personen hjalp til med absolutt nødvendige gjøremål i hverdagen, men andre på samme stedet kunne jo også gjort det.

Gjest Hordaland78
Skrevet

Skjønner det slik at den kommuneansatte er en mann og brukeren ei kvinne, ergo mine følgende referanser til han / ho:

Om han ikke er hennes behandler eller saksbehandler ift f.eks barnevern, bør det ikke være noe problem. Han kan eksempelvis være lærer til hennes barn (evt henne, da kan det bli problematisk), jobbe i kommuneadministrasjonen, på eldrehjemmet der hennes forldre bor etc, etc.

Jobber sjøl i offentlig forvaltning og påberoper meg inhabilitet så snart skjønnsmessige vurderinger er påkrevet for brukere jeg kjenner personlig, evt ved tett oppfølging for de jeg kjenner som innebærer tilgang til sensitive opplysninger.

Utfra det du skriver bør et forhold mellom dem være uproblematisk, tenker jeg

Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).

Skrevet

Nå har det kommet fram noen flere opplysninger. Jeg leste det først som at disse to ikke skulle ha hatt noe med hverandre å gjøre, men du sier bare at bransjen ikke var helse og omsorg. Jeg tror du må si litt mer om hva slags tjenester det dreier seg om, og omfanget av det. Hvis det har foregått i et år, kan det være litt "suspekt". Men jeg vet ikke om det trenger å være det, for å si det sånn.

Gjest Hordaland78
Skrevet

Nå har det kommet fram noen flere opplysninger. Jeg leste det først som at disse to ikke skulle ha hatt noe med hverandre å gjøre, men du sier bare at bransjen ikke var helse og omsorg. Jeg tror du må si litt mer om hva slags tjenester det dreier seg om, og omfanget av det. Hvis det har foregått i et år, kan det være litt "suspekt". Men jeg vet ikke om det trenger å være det, for å si det sånn.

Det var "arbeidsforholdet" som varte i litt over ett år. De hadde sex noen få ganger etter dette var avsluttet.

Skrevet

Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).

''Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).''æv

Gjest Hordaland78
Skrevet

''Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).''æv

Han ville visst ikke ta noen sjanser, ble kanskje litt feil det jeg skrev. Han la aldri skjul på at det bare var sex, var hun som håpet han kom til å ombestemme seg etterhvert.

Skrevet

Det var "arbeidsforholdet" som varte i litt over ett år. De hadde sex noen få ganger etter dette var avsluttet.

Nei, nei, jeg mente at hvis arbeidsforholdet varte i over ett år, kan det være litt suspekt at de har sex etterpå. Men det kommer altså an på hva samarbeidet besto i, tenker jeg.

Skrevet

Jeg synes den delen i alle fall er suspekt - her har personen benyttet seg av kjennskapet (sier ikke at det er noen relasjon) til å skaffe seg sex, og når det er i boks, bruker han kjennskapet som påskudd til å ikke inngå i noen forpliktelse. :-O

Skrevet

''Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).''

Usj, jeg har seriøse dataproblemer med PC'n min for tida - da jeg skreiv mitt forrige svar blei PC'n plutselig "blå" og jeg logga av. "æv" er ikke et svar jeg bevisst har skrevet eller sendt :-/

Prøver igjen: Slik du framstiller det virker det som en sak mellom disse to voksne, ikke en habilitetssak. Vennen din har kanskje opptrådt ufint, men det kan neppe relateres til jobbdirektivet hans.

Gjest Hordaland78
Skrevet

''Hun fikk ingen fordeler av det og "arbeidsforholdet" var avsluttet da dette skjedde. Det var bare sex, ikke noe mer. Hun sa hun ville mer, men at han hadde sagt det ikke ville sett bra ut pga. omstendighetene. Så vår felles venn har kanskje rett alikevel(?).''

Usj, jeg har seriøse dataproblemer med PC'n min for tida - da jeg skreiv mitt forrige svar blei PC'n plutselig "blå" og jeg logga av. "æv" er ikke et svar jeg bevisst har skrevet eller sendt :-/

Prøver igjen: Slik du framstiller det virker det som en sak mellom disse to voksne, ikke en habilitetssak. Vennen din har kanskje opptrådt ufint, men det kan neppe relateres til jobbdirektivet hans.

Ikke at det er så viktig for saken, men min venn er ikke han som jobber i kommunen, det er hun andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...