Gjest HHP58 Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 I dagens samfunn er fremdeles stress og mas en stor del av hverdagen.Spesielt i byer og store barnefamilier. Vet vi ikke lenger at alle under 40 trenger minst 8 timers søvn hver natt? Når man blir eldre trenger man kanskje bare 7 timer.Hviler man mye,trenger man kanskje bare 5-6? Jeg sover altid 7-9 timer i døgnet selv om jeg snart er 55. Gjerne 1-2 timer om dagen og 5-8 om natten. Hvorfor synes slanking og trening å være dagens mantra? Er det umulig for en voksen på 50 kilo( og 120-160 cm) å være usunn og en på 120-140 å være frisk? Det finnes da mange mennesker på 190-210 cm i verden? Tipper at det finnes mange både alkoholikere og narkomane som også er små? Trøtt type. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Det går an å sove for mye også. http://www.forskning.no/artikler/2007/september/1190879512.76 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3404420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Det går an å sove for mye også. http://www.forskning.no/artikler/2007/september/1190879512.76 1.Det er ikke mulig å sove "for mye".Du våkner altid når du er uthvilt,om du er frisk da. 2.Sover du mer en 9 timer i døgnet flere netter,har du en sykdom. 3.Jeg er frisk somatisk da jeg har drukket melk i 55 år og stort sett sover godt.Drikker ikke alkohol eller røyker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3404715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 1.Det er ikke mulig å sove "for mye".Du våkner altid når du er uthvilt,om du er frisk da. 2.Sover du mer en 9 timer i døgnet flere netter,har du en sykdom. 3.Jeg er frisk somatisk da jeg har drukket melk i 55 år og stort sett sover godt.Drikker ikke alkohol eller røyker. Det er klart det går an å sove for mye. Det er mange som gjør det - akkurat som det er folk som sover for lite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3404755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det er klart det går an å sove for mye. Det er mange som gjør det - akkurat som det er folk som sover for lite. Det skjønner jeg ikke.Har jeg sovet 8-9 timer har jeg den leie uvanen å våkne.Forsøker jeg å sove mer våkner jeg etter 5-15 min.Jeg klarer aldri å sove mer enn 9 timer i døgnet uten medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Søvnbehov er litt individuelt. Det finnes voksne som ikke fungerer med mindre enn ca. 7 timer pr. natt, mens andre klarer seg med kortere netter. Folk har helt forskjellig liv - aktivitetsnivå, livsfase (småbarn eller ikke), medisinbruk, type jobb og når man må opp for å rekke den - det er ikke så enkelt for alle å prioritere 7-8 timer i senga når de har fler enn seg selv å ta hensyn til. TV og Internett er nok også med på å holde folk oppe, det er lenge siden NRK ønsket hele folket god natt kl. 2315. Man kan godt være slank og usunn eller slank og syk, akkurat som at man kan være overvektig og ikke feile noe som helst. Det er såpass opplagt at jeg synes du skal slutte å ta opp dette igjen og igjen. Jeg tror også du vet at man ser på BMI (som tar hensyn til høyden), når man vurderer folks vekt. Men generelt er _sterk_ overvekt en risikofaktor når det gjelder en god del livsstilssykdommer, akkurat som røyking og stort alkoholinntak er det. Den innbitte troen på at melk er livsnødvendig for et godt liv, som vi som ble født på 50-tallet ble innprentet i hele barndommen (ref. svaret ditt lenger ned), er heller ikke så sterk lenger. Det er mange andre måter å få i seg kalsium etc. på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Søvnbehov er litt individuelt. Det finnes voksne som ikke fungerer med mindre enn ca. 7 timer pr. natt, mens andre klarer seg med kortere netter. Folk har helt forskjellig liv - aktivitetsnivå, livsfase (småbarn eller ikke), medisinbruk, type jobb og når man må opp for å rekke den - det er ikke så enkelt for alle å prioritere 7-8 timer i senga når de har fler enn seg selv å ta hensyn til. TV og Internett er nok også med på å holde folk oppe, det er lenge siden NRK ønsket hele folket god natt kl. 2315. Man kan godt være slank og usunn eller slank og syk, akkurat som at man kan være overvektig og ikke feile noe som helst. Det er såpass opplagt at jeg synes du skal slutte å ta opp dette igjen og igjen. Jeg tror også du vet at man ser på BMI (som tar hensyn til høyden), når man vurderer folks vekt. Men generelt er _sterk_ overvekt en risikofaktor når det gjelder en god del livsstilssykdommer, akkurat som røyking og stort alkoholinntak er det. Den innbitte troen på at melk er livsnødvendig for et godt liv, som vi som ble født på 50-tallet ble innprentet i hele barndommen (ref. svaret ditt lenger ned), er heller ikke så sterk lenger. Det er mange andre måter å få i seg kalsium etc. på. Nå er jeg kjent for å være ganske sta,og mener bestemt at melk er sunnere enn appelsinjuice og andre fruktjuicer.Tror vel at melk inneholder mye sunnere og bedre næringsstoffer,og i allefall mindre sukker.Ekspertene sier at juice inneholder like mye sukker som brus. Tar man en hvilken som helst frisk 18-58 åring vil man nok aldri få noen av de til å sove mer enn 9 timer i døgnet over noe tid.Tipper på alt mellom 6 og 9 timer. BBC hadde en undersøkelse fra 2007 som påstor at for mye søvn var skadelig.Det tror jeg ikke noe på. Spør man 10 eksperter om noe,vil minst 10 andre si det stikk motsatte. Vi hadde ikke noen ordentlig sykepleie før Florence Nightinggale,og neppe noen bra psytiatri før 1960. Forskning finner stadigvekk nye "sannheter".Tror vel fremdeles at melk,vann,poteter,brød,ris og pasta er ganske sundt. Hvile kan man aldri få for mye av,bare spør idrettsfolk.De kutter gjerne ut norgesmesterskap om de har sjangsen på europa eller verdensmesterskap innen 60 dager etter norgesmesterskapet.Hvorfor bli best i Norge når man kan bli best i verden? Kl 14 skal jeg sove en time.kl 02.00 skal jeg sove i 7 timer.+ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Nå er jeg kjent for å være ganske sta,og mener bestemt at melk er sunnere enn appelsinjuice og andre fruktjuicer.Tror vel at melk inneholder mye sunnere og bedre næringsstoffer,og i allefall mindre sukker.Ekspertene sier at juice inneholder like mye sukker som brus. Tar man en hvilken som helst frisk 18-58 åring vil man nok aldri få noen av de til å sove mer enn 9 timer i døgnet over noe tid.Tipper på alt mellom 6 og 9 timer. BBC hadde en undersøkelse fra 2007 som påstor at for mye søvn var skadelig.Det tror jeg ikke noe på. Spør man 10 eksperter om noe,vil minst 10 andre si det stikk motsatte. Vi hadde ikke noen ordentlig sykepleie før Florence Nightinggale,og neppe noen bra psytiatri før 1960. Forskning finner stadigvekk nye "sannheter".Tror vel fremdeles at melk,vann,poteter,brød,ris og pasta er ganske sundt. Hvile kan man aldri få for mye av,bare spør idrettsfolk.De kutter gjerne ut norgesmesterskap om de har sjangsen på europa eller verdensmesterskap innen 60 dager etter norgesmesterskapet.Hvorfor bli best i Norge når man kan bli best i verden? Kl 14 skal jeg sove en time.kl 02.00 skal jeg sove i 7 timer.+ Jeg har aldri påstått at man skal erstatte melk med juice og tro at man da får i seg det samme, eller at man generelt skal drikke mye juice. Det jeg pirket på, var påstanden din om at ''Jeg er frisk somatisk da jeg har drukket melk i 55 år og stort sett sover godt.'' Du får det til å se ut som om melken er en svært viktig årsak til at du er frisk. Så enkelt er det ikke. Jeg drikker selv melk, men reagerer likevel på 60-tallets overbevisning om at hvis man drikker melken sin og legger seg tidlig, er det en garanti for et langt og lykkelig liv. ''Hvile kan man aldri få for mye av, bare spør idrettsfolk.'' Selvfølgelig har toppidrettsutøvere stort behov for hvile og restitusjon. Men de balanserer jo ofte på kanten av hva kroppen kan tåle av trening. Du og jeg og hvermansen kan lett komme til å hvile altfor mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Nå er jeg kjent for å være ganske sta,og mener bestemt at melk er sunnere enn appelsinjuice og andre fruktjuicer.Tror vel at melk inneholder mye sunnere og bedre næringsstoffer,og i allefall mindre sukker.Ekspertene sier at juice inneholder like mye sukker som brus. Tar man en hvilken som helst frisk 18-58 åring vil man nok aldri få noen av de til å sove mer enn 9 timer i døgnet over noe tid.Tipper på alt mellom 6 og 9 timer. BBC hadde en undersøkelse fra 2007 som påstor at for mye søvn var skadelig.Det tror jeg ikke noe på. Spør man 10 eksperter om noe,vil minst 10 andre si det stikk motsatte. Vi hadde ikke noen ordentlig sykepleie før Florence Nightinggale,og neppe noen bra psytiatri før 1960. Forskning finner stadigvekk nye "sannheter".Tror vel fremdeles at melk,vann,poteter,brød,ris og pasta er ganske sundt. Hvile kan man aldri få for mye av,bare spør idrettsfolk.De kutter gjerne ut norgesmesterskap om de har sjangsen på europa eller verdensmesterskap innen 60 dager etter norgesmesterskapet.Hvorfor bli best i Norge når man kan bli best i verden? Kl 14 skal jeg sove en time.kl 02.00 skal jeg sove i 7 timer.+ ''Tror vel at melk inneholder mye sunnere og bedre næringsstoffer,og i allefall mindre sukker.'' Litt mindre sukker stemmer, men melk er slimdannende og det er veldig mange som ikke tåler melk i en eller annen form. Jeg tror juice og frukt er sunnere enn melk. ''BBC hadde en undersøkelse fra 2007 som påstor at for mye søvn var skadelig.Det tror jeg ikke noe på.'' Du tror på de ekspertene som passer deg med andre ord? ;o) ''Tror vel fremdeles at melk,vann,poteter,brød,ris og pasta er ganske sundt.'' Sunt for noen, ikke sunt for andre. Hvit ris og hvit pasta er like farlig for blodsukkeret som rent sukker, poteter også til en viss grad. ''Hvile kan man aldri få for mye av,bare spør idrettsfolk.'' Du kan ikke sammenligne deg og meg med en idrettsmann eller kvinne som trener 20-40 timer i uka gitt. Selvfølgelig kan man få for mye hvile. Hvorfor tror hvermannsen stadig blir i dårligere form og feitere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 ''Tror vel at melk inneholder mye sunnere og bedre næringsstoffer,og i allefall mindre sukker.'' Litt mindre sukker stemmer, men melk er slimdannende og det er veldig mange som ikke tåler melk i en eller annen form. Jeg tror juice og frukt er sunnere enn melk. ''BBC hadde en undersøkelse fra 2007 som påstor at for mye søvn var skadelig.Det tror jeg ikke noe på.'' Du tror på de ekspertene som passer deg med andre ord? ;o) ''Tror vel fremdeles at melk,vann,poteter,brød,ris og pasta er ganske sundt.'' Sunt for noen, ikke sunt for andre. Hvit ris og hvit pasta er like farlig for blodsukkeret som rent sukker, poteter også til en viss grad. ''Hvile kan man aldri få for mye av,bare spør idrettsfolk.'' Du kan ikke sammenligne deg og meg med en idrettsmann eller kvinne som trener 20-40 timer i uka gitt. Selvfølgelig kan man få for mye hvile. Hvorfor tror hvermannsen stadig blir i dårligere form og feitere? Når jeg skriver hvile,mener jeg søvn.Leger anbefaler 8 timer,men det passer ikke for alle.Men at det er skadelig å sove 9 timer i døgnet er bare tull. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Når jeg skriver hvile,mener jeg søvn.Leger anbefaler 8 timer,men det passer ikke for alle.Men at det er skadelig å sove 9 timer i døgnet er bare tull. ''Når jeg skriver hvile,mener jeg søvn.'' Søvn og hvile er jo ikke det samme, fint om du skriver det du faktisk mener. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384957-s%C3%B8vn-og-hvilehvorfor-nedprioritert/#findComment-3405230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.