Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en rygg som stivner når jeg ligger lenge i en stilling (både i side-, mage og rygg-leie). Dette begynte ca en mnd. etter fødselen. I begynnelsen trodde jeg årsaken var dårlige madrasser på sommerferie, men vi er for lengst hjemme og det gjør fremdeles vondt. Enkelte morgener trenger jeg hjelp til å reise meg opp, litt upraktisk når jeg er hjemme med et lite barn på dagtid ;-)

* Det gjør vondt øverst i ryggen, langs ryggraden, ca 10-15 cm omtrent ved BH-stroppen.

* Fødte for 4 mnd siden, keisersnitt spinal

* Fremdeles 15 kg tyngre enn vanlig - jobber med saken!

* Har fremdeles hovne ledd (?) etter fødsel, ringer kommer ikke over knokene - det hadde jeg også etter forrige svangerskap.

* Ribbeina er fremdeles utspilt etter tvillingsvangerskap for 4 ½ år siden

* Jeg begynte å trene for 2 mnd siden (apparater for å styrke bla. rygg og magemuskler). Treningen har ikke påvirket smertene i noen retning (virker ikke som dette er muskulært)

* Det gjør ikke vondt når jeg trener.

* Vanligvis ikke vondt når jeg er i bevegelse

* Varme er effektivt og myker opp.

* Det spraker ;-) mellom ribbeina og i ryggen når jeg presser skuldrene bakover.

* Det sluttet å være vondt i et par dager etter at min fireåring i vanvare dumpet ned på ryggen min mens jeg lå på magen på gulvet (det virket som noe knakk på plass, det spraket i hvertfall godt ;-) Etter noen dager begynte det å gjøre vondt igjen.

* Det gjør vondt å henge i en ribbevegg, eller når noen holder meg rundt brystkassen og løfter meg opp (dette er det jo forsåvidt lett å unngå...)

Har bestilt time hos lege, men vil gjerne være litt forberedt på hva jeg skal be ham sjekke. Har du noen ide om hva dette kommer av, og hva jeg kan gjøre for å få det bort???? Tar imot alle råd!

På forhånd takk :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38497-vond-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære agate,

Etter å ha jobbet sammen med kiropraktorer i mange år har jeg erfaring med at lignende plager kan skyldes en låsning/feilfunksjon av leddene mellom rygghvirvlene. Dette kan undersøkes og behandles av en kiropraktor eller manuell terapeut (fysioterapeut). Behandlingen ligner på den du fikk av din sønn og bør gjentas noen få ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38497-vond-rygg/#findComment-146193
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...