Gå til innhold

Hvordan fortelle barnet

Anbefalte innlegg

Gjest støttende venn

Hvordan ville dere fortalt en 11-12 åring at mor eller far er deprimert? (hva det innebærer, ikke gjøre det for pessimistisk men likevel realistisk). Er ikke snakk om innleggelse. Den voksne tar ansvar for seg selv og er opptatt av å ikke gi unødig ansvar til barnet, men ønsker forklare situasjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384970-hvordan-fortelle-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolar mor

En 13 åring vil skjønne enkel skriftlig informasjon og vil også kunne snakke om psykisk helse på et visst nivå. At man har en sykdom, som heter depresjon - og så kan en forklare hvordan dette kan være.. og hvordan en selv opplever det. Kan legges vekt på at det ikke trenger være farlig, at mange opplever det i løpet av livet og at det er viktig å prøve å gjøre noe med det når en har det slik.. Feks å snakke med noen, komme seg ut, være i aktivitet osv - men at det noen ganger kan være vanskelig...?

Jeg fortalte mine barn at jeg er bipolar for noen år siden. Yngstemann var vel rundt ni år gammel. Jeg forklarte dem at det ikke er farlig, at jeg står på medisiner og at jeg får hjelp til å takle det. Jeg sa også at de ikke trengte å være redde og at mamma klarer seg fint.

Jeg har kontakt med en spesialpedagog på bup for å diskutere morsrollen min. Min mellomste sønn har gått der i mange år. Jeg er bekymret for morsrollen min siden jeg har eneansvar og er bipolar. Hun gir meg mange gode tips og råd. Blant annet understreker hun at jeg ikke må gi barna ansvar for dette. Jeg kan si at jeg er sliten og trenger hjelp til husarbeid etc men mine bekymringer tar jeg med til mine behandlere.

Kan anbefales!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...