Gå til innhold

Feriepengespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest skattespørsmål

Skjønner ikke helt dette med skatt av feriepenger. De feriepengene jeg får utbetalt i 2013 har jeg jo skattet av gjennom hele 2012 slik at de blir skattefritt utbetalt, sant?

La oss si jeg har en inntekt på 400 000.- uten feriepenger i 2013, og 450 000.- med feriepenger. Når jeg skal få meg skattekort i januar så oppgir jeg jo at jeg kommer til å tjene 450 000.- i 2013. Men er ikke da skatteprosenten jeg får oppgitt INKLUDERT feriepengene, slik at man skatter av dem en gang til?

En annen ting. Jeg endte et arbeidsforhold nylig og vi får utbetalt feriepengene i desember. Skatteetaten sier at vi må skatte av dem etter del 2 på skattekortet, som i mitt tilfelle er samme prosenten som på del 1. Men disse er jo allerede skattet av i år, så hvorfor skatte av dem en gang til? Får vi dem i januar istedet får vi jo hele beløpet skattefritt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385014-feriepengesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at du får feriepenger for to år dette året. Skattekortet ditt tar utgangspunkt i feriepenger for et år, som er det vanlige. Skulle det ikke bli trukket skatt av feriepengene, ville din totale trukne skatt bli altfor liten. Og du kunne risikere en stor restskatt. For 1913 vil du derimot nesten ikke få utbetalt feriepenger, og du vil sannsynligvis betale for mye skatt.

Og, nok en gang, feripenger er skattepliktige, på lik linje med annen lønnsinntekt.

Gjest skattespørsmål

Du skriver at du får feriepenger for to år dette året. Skattekortet ditt tar utgangspunkt i feriepenger for et år, som er det vanlige. Skulle det ikke bli trukket skatt av feriepengene, ville din totale trukne skatt bli altfor liten. Og du kunne risikere en stor restskatt. For 1913 vil du derimot nesten ikke få utbetalt feriepenger, og du vil sannsynligvis betale for mye skatt.

Og, nok en gang, feripenger er skattepliktige, på lik linje med annen lønnsinntekt.

Ja, men er de ikke allerede skattet av gjennom i hele år? Såvidt jeg har hørt så skatter man av de året før man får dem utbetalt. Hvis jeg allerede har skattet av de gjennom hele år, hvorfor skal jeg da skatte av de en gang til i desember?

Gjest Høstløvet

''For 1913 vil du derimot nesten ikke få utbetalt feriepenger, og du vil sannsynligvis betale for mye skatt.''

Obs, du er hundre år for sent ute ;-)

Gjest Høstløvet

Ja, men er de ikke allerede skattet av gjennom i hele år? Såvidt jeg har hørt så skatter man av de året før man får dem utbetalt. Hvis jeg allerede har skattet av de gjennom hele år, hvorfor skal jeg da skatte av de en gang til i desember?

Fordi feriepenger opptjent i 2012 egentlig skal utbetales i 2013 og dermed skattepliktig inntekt i dette året.

Du får feriepengene opptjent i 2012 utbetalt i desember 2012, dermed blir de skattepliktige i 2012, og er ikke medberegnet ved utskriving av skattekortet for 2012.

Derimot er feriepengene som du har opptjent i 2012 medregnet i skattekortet for 2013 og du vil bli trukket for mye i skatt neste år. Et det store beløp kan du endre skattekortet for neste år.

Annonse

Om du ikke forstår det jeg skriver (vanskelig å forklare), håper jeg du forstår det Høstløvet skriver.

Du blir trukket skatt i 10 og en halv måned. Det skal dekke skatt i 11 mnd + feriepenger for 1 år. Dette året får du dobbelt opp med feriepenger. Det er derfor du blir trukket for feriepenger i den ene utbetalingen.

Du har ikke betalt skatt for årets skattepenger i fjor. De feriepengene du får utbetalt i år skatter du av i år. De skal være en del av det som beregnes som din totale inntekt i år, og så finner man ut hvor mye du må betale i skatt pr måned for å dekke opp feriepengene. Dvs at du i årets øvrige 11 måneder betaler skatt for det du får uten skattetrekk i ferien.

Dersom du får utbetalt feriepenger samme år som du har tjent de opp, så skal det trekkes skatt ved ubetalingen. Dette fordi disse pengene da ikke blir med i neste års grunnlag og neste års måndelige trekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...