Gå til innhold

"Guttegal" jente - 11 år...

Gjest hvordan håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan håndtere dette?

Trenger noen gode råd ang. datteren min, legger det på åpent siden hun hverken er småbarn eller tenåring :-)

Datteren min er (blant de barna jeg kjenner, ihvertfall) over gjennomsnittet opptatt av gutter og kjæresterier og slikt. Det har hun vært helt siden barnehagen. Til å begynne med ikke i større grad enn mange andre, men allerede for et drøyt år siden syns jeg at hun begynte å bli for opptatt av det å ha kjæreste, spørre om sjans osv.

Da vi flyttet i høst begynte hun på ny skole, og nå har det rett og slett tatt av. På den gamle skolen fikk hun ikke innpass i miljøet, var mye alene og har sannsynligvis ikke hatt særlig muligheter til å lære seg sosiale spilleregler og slikt. På den nye skolen har hun fått venner i klassen, men hun har også blitt veldig opptatt av spesielt en gutt.

Snakket med kontaktlæreren hennes allerede et par uker etter skolestart, hun sa da at det hadde vært problemer i forhold til denne gutten, i form av masing fra min datters side. Dette hadde foregått både pr. sms og på skolen, og denne gutten (som er et par år eldre) hadde gått grundig lei. Læreren hadde tatt opp dette med datteren min, og ettersom hun hadde lovet bot og bedring, ba læreren meg om ikke å gjøre noen sak ut av det hjemme.

Jeg har lagt merke til at det har vært en del trafikk på mobilen hennes den siste tida, og tok en titt nå i kveld. Det viser seg at hun har sendt ham en god del meldinger de siste par ukene, til tross for at han tydelig gir uttrykk for at han vil ha fred. Til slutt hadde han sagt fra i klare ordelag om at hun skulle slutte å melde ham. På spørsmål om hun forsto det, svarte hun ja, og det er ikke flere meldinger etter dette (som var på lørdag).

Jeg syns ikke dette er noen trivelig situasjon. For det første syns jeg hun er alt for unge for å være så opptatt av gutter (og tenker på hvordan det skal bli når hun blir litt eldre), og for den andre syns jeg det er trist at hun skal drive å plage noen på denne måten uten å klare å ta de signalene hun har fått. Jeg syns synd i gutten, og jeg tenker også på hvorvidt dette skal føre til nye problemer ift. venner/skolemiljø på sikt.

Hvordan skal jeg gripe dette an? Tenker jeg må ta en prat med læreren igjen og høre om de merker noe på skolen, men er det noe annet jeg kan gjøre?

Man kan jo si at jeg har gått i den gode, gamle fella med å snoke i andres saker, men dette syns jeg faktisk ikke jeg kan la passere.

Hjelp - råd - tips...please?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385042-guttegal-jente-11-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamta - den gode gamle

Jeg skjønner frustrasjonen.Vet jo ikke hvordan hun har det ellers, om hun er med på fritidsaktiviteter som kan oppta tankene hennes i større grad? Hvis ikke, kan det være en måte å både minske og forebygge problemet. Barn som er opptatt av hobbyer, vil i mindre grad ty til dagdrømmerier som denne guttefascinasjonen mest sannsynlig er.

tillegg snakke med jenta om vennskap, hvordan man er en god venn og hva hun tenker om det og å være kjæreste med noen,hva det innebærer av gjensidighet osv. Ellers kan det være en god ide å stille opp for henne det scenarioet hun skaper ved å mase på denne gutten og spørre hvordan hun selv ville føle det dersom noen hun ikke brydde seg om drev og maste slik på henne.

I forhold til skolen, ville jeg avvente at de sier fra dersom problemet fortsetter eller eskalerer.

Høres for meg ut som datteren din rett og slett trenger en hest! :0) Med så inderlig mye kjærlighet innabords må det jo ut et sted. Og hester er takknemlige skapninger i den retninga.

Så kan utakknemlige mannfolk stå der med sjegget fullt av postkasser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...