Gå til innhold

Trekkes pensjon av lønna?

Anbefalte innlegg

Gjest pensjon

Der jeg jobbet tidligere ble vi ikke trukket pensjon av lønna. Arbeidsgiver betalte inn dette utenom. På den måten fikk vi vel ca 10 000 mer i inntekt i året, som ellers ville blitt trukket i pensjon. Er det ikke vanlig å trekke 2,5% direkte av lønna til den ansatte? Eller det vanlig slik de gjorde på min jobb?

Hvis jeg har et vikariat e.l hvor de ikke trekker pensjonen, blir det likestilt å sette inn penger til pensjon selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385110-trekkes-pensjon-av-l%C3%B8nna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

Det er helt individuelt avhengig av hvilke pensjonsavtaler det er på arbeidsplassen din og om det er en kommunal, statlig eller privat arbeidsplass.

OTP eller obligatorisk tjenestepensjon er lovpålagt og minstekravet er at arbeidsgiver innbetaler 2% av lønnen mellon 1G og 12G.

https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Get/getee8c2eed905525276e67407ef6715ab2/$FILE/OfteStilteSporsmaalOmOTP.pdf

Gjest pensjon

Det er helt individuelt avhengig av hvilke pensjonsavtaler det er på arbeidsplassen din og om det er en kommunal, statlig eller privat arbeidsplass.

OTP eller obligatorisk tjenestepensjon er lovpålagt og minstekravet er at arbeidsgiver innbetaler 2% av lønnen mellon 1G og 12G.

https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Get/getee8c2eed905525276e67407ef6715ab2/$FILE/OfteStilteSporsmaalOmOTP.pdf

Men da er det vanlig at det trekkes fra lønna slik at man får 2% mindre utbetalt? Eller betaler normalt arb.giver dette utenom ,slik at månedslønna di blir månedslønna di

Gjest Høstløvet

Men da er det vanlig at det trekkes fra lønna slik at man får 2% mindre utbetalt? Eller betaler normalt arb.giver dette utenom ,slik at månedslønna di blir månedslønna di

Hva som er vanlig er et godt spørsmål for jeg tror ikke det finnes et entydig svar på, det er veldig mange forskjellige typer pensjonsavtaler.

Arbeidsgiver er lovpålagt å betale 2% av lønnen til OTP, dette kommer i tillegg til vanlig lønn. I tillegg kan arbeidsgiver og arbeidstakerne avtale at arbeidstaker betaler inn 1 eller 2% av lønnen sin og slik det blir innbetalt 3 eller 4% av lønnen til OTP, da blir arbeidstakeren trukket 1 eller 2% av lønnen sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...