Gå til innhold

Ha ha, nå flirer jeg meg ihjel !

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Jo stemmer det, men har da ikke hatt noen plager man ikke må regne med etter i fjor høst? Skjønte ikke helt spørsmålet :)

Unnskyld, men jeg prøvde bare å være hyggelig og glad for at det ordnet seg.

Da var det altså deg og jeg har ikke blandet deg med en annen. Begynte å lure på om det var to av dere, siden du svarte meg slik ;-)

Unnskyld, men jeg prøvde bare å være hyggelig og glad for at det ordnet seg.

Da var det altså deg og jeg har ikke blandet deg med en annen. Begynte å lure på om det var to av dere, siden du svarte meg slik ;-)

Skjønner, har bare ikke tenkt på at det skulle være noe med armen på så lang tid at jeg ikke helt greide å plassere det. Vurderer å ta ut en real klump stål, har tilbud om det, men vet ærlig talt ikke om jeg gidder. Ble mer enn mettet av sykehusturer forrige høst ;-)

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes det er komisk at alle skal behandles likt, ja. Din mann er jo en veldig ressursterk person, som sikkert vet hvordan han skal skaffe seg ny jobb,og ikke har noe stort ønske om et passivt liv i sofaen:-) Men alle som oppsøker Nav er jo i utgangspunktet noen slabbedasker som må strammes opp.

Pst. Sjekk meldinger på facebook.

Annonse

Gjest lille vero

Jeg syns ikke det var såå morsomt. Tror du nav har ressurser til å holde ulike kurs tilpasset hver enkelt bruker? Det er slettes ikke alle som havner i nav-systemet som trenger jobbsøkerkurs. Nav kjenner ikke til deres personlige grunner til at han melder seg arb.ledig.

Jeg ser lenger nede i tråden at han har fått et standardbrev tilsendt. Det er da ikke så veldig rart. Skal de kunne gi ham et tilbud, må de begynne et sted. Det er nok av søkere som enten overvurderer eller undervurderer egne kvalifikasjoner.

Det er slik Nav fungerer:-) Trodde du at de var fornuftige og virkelighetsorienterte? Her behandles alle likt, og de har som mål og holde den arbeidsledige i aktivitet - for enhver pris:-) Og det er sikkert velment.

Du tar feil.

Her behandles alle likt. --) Ordinære arbeidssøkere får ikke tilbud om annet enn jobbklubb. Blir det registrert at en har større behov så er det snakk om andre tiltak.

..og de har som mål og holde den arbeidsledige i aktivitet - for enhver pris:-) Og det er sikkert velment. ..NEI Målet er at folk skal komme i jobb igjen og forsørge seg selv. Men at folk lettere gjør det ved å holde seg i aktivitet. JA.

''Han fikk "spesialtilbud" fra nav om å være med i et opplegg som innebar å sitte på et kontor 8-16, 5 dager pr uke, for å søke jobber. I ett år! Han var 60 år gammel.''

På 7,5 time dagen, rekker en vel å sende søknader til alle arbeidsgivere i hele landet i løpet av uke.

Han får seg nok jobb raskt igjen. Det er vel mer spørsmål om hva han har lyst til å gjøre (han har ikke lyst til å pendle på en stund), så personlig synes jeg det bare er tull å melde seg ledig.

For mange vil jo slike tilbud være svært konstruktivt. Men for en mann som har vært i jobb siden han var ferdigutdannet og verken har vært arbeidsledig eller sykemeldt, så virker det litt pussig at nav har et så sterkt behov for å kunne kontrollere hele tiden at han forsøker å få jobb.

Jeg syns ikke det var såå morsomt. Tror du nav har ressurser til å holde ulike kurs tilpasset hver enkelt bruker? Det er slettes ikke alle som havner i nav-systemet som trenger jobbsøkerkurs. Nav kjenner ikke til deres personlige grunner til at han melder seg arb.ledig.

''Tror du nav har ressurser til å holde ulike kurs tilpasset hver enkelt bruker?''

Det burde de, i alle fall bedre enn nå. På veien mot uførestønad måtte også jeg på et sånt kurs, avklaringskurs. Der jeg blant annet skulle lære å finne ledige jobber og skrive jobbsøknad (noe jeg har gjort plenty den tida jeg var i stand til å jobbe.) Deler av kurset gikk også på å klikke på interesser man hadde for å fastslå hva slags yrker som kunne passe. Jeg med mine smerter, dårlige nakke og skuldre fikk kiropraktor og fysioterapeut og slike yrker på topp. Klinisk psykolog etter det. Ja, og så pedagog da, som var yrket jeg måtte gi meg på da helsa svikta.

Ja, så fikk jeg jo en dag med nyttig nybegynneropplæring i data, jeg med mine tre år høyskoleutdanning innen IT, to av dem relatert til internett og bruk av dette. Sånn at jeg skulle lære å slå på en datamaskin og sette opp et Word-dokument. Og lære å søke på internett og lese/skrive e-post.

Der var alt fra 20 åringer som aldri hadde søkt jobb, en på 61 som hadde store problemer med hoftene og ikke lenger kunne jobbe i fiskeindustrien, pluss en bonde på 64 som var der fordi hun ikke greide mer enn 50% av jobben sin etter hofteoperasjoner. Pluss pluss... Kurset var totalt meningsløst for alle sammen, nettopp fordi det er umulig å nå en så mangfoldig gruppe med den samme informasjonen.

Forresten, h*n på 20 mente selvfølgelig at han hadde nytte av å lære seg å skrive jobbsøknad i og med at han aldri hadde gjort det før.

''Det er slettes ikke alle som havner i nav-systemet som trenger jobbsøkerkurs.''

Nei, men alle får det uansett.

Annonse

Gjest skremtihjel

''Tror du nav har ressurser til å holde ulike kurs tilpasset hver enkelt bruker?''

Det burde de, i alle fall bedre enn nå. På veien mot uførestønad måtte også jeg på et sånt kurs, avklaringskurs. Der jeg blant annet skulle lære å finne ledige jobber og skrive jobbsøknad (noe jeg har gjort plenty den tida jeg var i stand til å jobbe.) Deler av kurset gikk også på å klikke på interesser man hadde for å fastslå hva slags yrker som kunne passe. Jeg med mine smerter, dårlige nakke og skuldre fikk kiropraktor og fysioterapeut og slike yrker på topp. Klinisk psykolog etter det. Ja, og så pedagog da, som var yrket jeg måtte gi meg på da helsa svikta.

Ja, så fikk jeg jo en dag med nyttig nybegynneropplæring i data, jeg med mine tre år høyskoleutdanning innen IT, to av dem relatert til internett og bruk av dette. Sånn at jeg skulle lære å slå på en datamaskin og sette opp et Word-dokument. Og lære å søke på internett og lese/skrive e-post.

Der var alt fra 20 åringer som aldri hadde søkt jobb, en på 61 som hadde store problemer med hoftene og ikke lenger kunne jobbe i fiskeindustrien, pluss en bonde på 64 som var der fordi hun ikke greide mer enn 50% av jobben sin etter hofteoperasjoner. Pluss pluss... Kurset var totalt meningsløst for alle sammen, nettopp fordi det er umulig å nå en så mangfoldig gruppe med den samme informasjonen.

Forresten, h*n på 20 mente selvfølgelig at han hadde nytte av å lære seg å skrive jobbsøknad i og med at han aldri hadde gjort det før.

''Det er slettes ikke alle som havner i nav-systemet som trenger jobbsøkerkurs.''

Nei, men alle får det uansett.

Var du på samme kurset som meg? Et slikt kurs og behandlingen jeg fikk av de ansatte er direkte årsak til at jeg endte som ufør. Det var toppen av kaka som veltet hele lasset.

Var du på samme kurset som meg? Et slikt kurs og behandlingen jeg fikk av de ansatte er direkte årsak til at jeg endte som ufør. Det var toppen av kaka som veltet hele lasset.

''Et slikt kurs og behandlingen jeg fikk av de ansatte er direkte årsak til at jeg endte som ufør.''

For meg har akkurat kurset ingen innvirkning sånn sett. Helsa ble hverken bedre eller dårligere av det kurset. Men bevares, det var totalt meningsløst.

''Det er ingen regler som sier at alle nyregistrerte arbeidssøkere må på jobbsøkerkurs, langt mindre på arbeidspraksis!!''

Han har knaptt rukket å melde seg ledig og hadde ikke giddet å melde seg ledig heller, hvis ikke en kamerat mente at det var lurt.

Det står sånn i brevet:

I forbindelse med vår service ber vi deg møte på veiledningskurs ved Nav lokalt.

Varighet 1 time. Møtet omhandler NAVs tilbud til deg, med hovedvekt på jobbsøk og rettigheter/plikter som arbeidssøker. Ha oppdatert CV (med minst 3 jobbønsker) og vi ber deg-forut for møtet- å ha vurdert kurstilbud til arbeidssøkere i Oslo, som du finner på www.nav.no. I løpet av dagen vil vi førsøke å få meldt deg som søker på aktuelt kurs. Øvrige møteinnkalte vil få tilbud om Jobbklubb. Det blir også satt fokus på tiltakene Arbeidspraksis og Lønnstilskudd.

Så ikke svaret ditt før nå :-/

OK, dette var tydeligvis en fellesinnkalling / informasjonsmøte for nye arbeidssøkere, ikke et jobbsøkerkurs eller et tilbud om praksisplass.

Personlig er jeg ikke tilhenger av disse fellesinnkallingene (har hatt ansvaret for disse i fleire år tidligere) nettopp fordi arbeidssøkere er like forskjellige som 'folk flest'. I den grad fellesmøter er rasjonelt, det bedre å innkalle grupper med fellesnevnere som f.eks "permitterte", "fremmedspråklige som behersker dårlig norsk", "ungdom", "selvstendig næringsdrivende" osv, osv.

Alle nyregistrerte skal få tilbud om en registreringssamtale. Det er effektivt for NAV å få "telling" på 50 stk pr uke i en fellesinnkalling, men ikke nødvendigvis nyttig for hver enkelt arbeidssøker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...