Gå til innhold

Ville dere ha jobbet i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest gravid78
Skrevet

Står uten jobb og er gravid 10 uker på vei. Skal på et intervju i overimorgen og kommer til å fortelle til dem at jeg er gravid, fordi jeg vil spille med åpne kort, og ikke får meg til å la være. Så får jeg heller ta konsekvensene hvis jeg ikke får jobben. Er uansett sykemeldt så frister ikke så mye å jobbe nå uansett.

Jeg klarer meg fint på etterlønn og dagpenger fram til permisjon og får også permisjonspenger, så det økonomiske er jeg ikke bekymret for.

Ville dere giddet å stresset rundt med å søke jobber nå, eller bare vært hjemme og slappet av fram til termin? Har en sønn fra før.

En venninne av meg sier jeg burde benytte muligheten til å være hjemme nå og bare slappe av, for den muligheten kommer garantert ikke tilbake. Jeg kan selvsagt ta vikariater o.l., men jeg får mer i dagpenger så det lønner seg ikke. Og fast jobb er vanskelig å få, magen syns også veldig allerede.

Det eneste jeg er bekymret for er at det skal bli vanskelig å få seg jobb etter permisjonen når jeg har vært hjemme i kanskje opptil 1,5 år.

Så hva ville dere ha gjort?

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

6

• Lillemus

4

• Bella Dotte

2

• PieLill

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror jeg minimum ville søkt på 'drømmejobber'. Å pese rundt etter strøjobber er jeg mer usikker på.

mvh

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg tror jeg ville benyttet tiden til å være hjemme. Iallefall så lenge du klarer deg økonomisk.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt kombinasjonen å stå uten jobb, være sykmeldt og frisk nok til å søke ny jobb?

Hvis du er sykmeldt, så er du vel sykmeldt fra et arbeidsforhold?

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt kombinasjonen å stå uten jobb, være sykmeldt og frisk nok til å søke ny jobb?

Enig. Du kan vel ikke regne med at du får fortsatt sykemelding sånn uten videre? NAV har strammet inn på kravene, og dersom du kan jobbe så må du.

Det kan dessuten telle positivt til senere om det så er bare kortere vikariater og sånn.

Kanskje du kan melde deg til Adecco eller et annet vikarbyrå?

Gjest Melis37
Skrevet

Vært hjemme å slappet av og tatt livet helt med ro.

Annonse

Gjest gegemora
Skrevet

Om det er reell fare for arbeidsledighet etter fullført permisjonstid avhenger av din kompetanse, arbeidsmarkedet der du bor osv.. Er generelt verre å søke jobb når en ikke er i jobb og permisjonstida gjør at en kommer ut av "jobbmodus".

Kan hende et stort hull i CV vil slå dårlig ut for deg. Ikke godt å si.

Foreldrepengene dine blir vel ikke spesielt bra, siden de beregnes ut fra dagpengene? Ellers sier du også at du er sykmeldt? Er du egentlig arbeidssøker eller er du for syk til å jobbe?

Graviditet er ingen sykdom og du er ikke langt på vei. Personlig ville jeg har jobbet om jeg hadde helse til det. At det er vondt å holde tilbake opplysninger om graviditet er en annen sak og det kan jeg godt forstå. Moralsk sett bør du jobbe om du kan,- men liker du å være hjemme uten å jobbe så ser det ut til at du har muligheten ja.

Gjest gravid78
Skrevet

Ser jeg forklarte meg dårlig. Jeg mistet jobben nylig da arbeidsplassen min ble nedlagt, men har etterlønn ut januar. Er for øyeblikket sykemeldt og får sykepenger i tillegg til etterlønn. (spesiell regel). Når jeg ikke lenger er sykemeldt må jeg enten søke jobb eller gå over på dagpenger i februar (siden man ikke kan motta etterlønn og få dagpenger samtidig). Så i verste fall blir det dagpenger februar-april. Foreldepengene blir beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel, SÅFREMT jeg går på dagpenger i det øyeblikket jeg går ut i permisjon. Har jeg et vikariat e.l. fram til permisjon blir foreldrepengegrunnlaget beregnet ut fra det. Så det er et økonomisk spørsmål oppi det hele også.

Ettersom de beregner de 6 beste av de 10 siste månedene og etterlønn teller med så får jeg foreldrepenger basert på min tidligere lønn.

Hvis jeg bare blir sykemeldt ut denne måneden f.eks. må jeg ta valget om å søke jobb eller gå hjemme fram til permisjon.

Økonomisk klarer jeg meg fint på å gå hjemme uansett.

Når det gjelder sykemelding nå så kan jo ikke arbeidsplassen tilrettelegge e.l. i og med at jeg ikke har noen arbeidplass.

Vet ikke hvordan det hadde blitt om jeg hadde blitt f.eks sykemeldt 50%. Da blir det i praksis å motta 50% sykepenger og søke på 50% stillinger som gravid (og det er jo enkelt)

Gjest gravid78
Skrevet

Om det er reell fare for arbeidsledighet etter fullført permisjonstid avhenger av din kompetanse, arbeidsmarkedet der du bor osv.. Er generelt verre å søke jobb når en ikke er i jobb og permisjonstida gjør at en kommer ut av "jobbmodus".

Kan hende et stort hull i CV vil slå dårlig ut for deg. Ikke godt å si.

Foreldrepengene dine blir vel ikke spesielt bra, siden de beregnes ut fra dagpengene? Ellers sier du også at du er sykmeldt? Er du egentlig arbeidssøker eller er du for syk til å jobbe?

Graviditet er ingen sykdom og du er ikke langt på vei. Personlig ville jeg har jobbet om jeg hadde helse til det. At det er vondt å holde tilbake opplysninger om graviditet er en annen sak og det kan jeg godt forstå. Moralsk sett bør du jobbe om du kan,- men liker du å være hjemme uten å jobbe så ser det ut til at du har muligheten ja.

Jeg trodde "stell og pass av barn" og sykemelding ved graviditet var gode grunner for hull på cv'n?

Er vel verre for de som bare går hjemme og dasser uten å gidde å jobbe??

Uansett, jobber innen IT og arbeidsmarkedet burde være greit også etter permisjon. Spørsmålet er om det blir vanskeligere å få jobb når man har vært borte kanskje opptil 1,5 år. (selvom vi snakker sykemelding og permisjon)

Skrevet

Ser jeg forklarte meg dårlig. Jeg mistet jobben nylig da arbeidsplassen min ble nedlagt, men har etterlønn ut januar. Er for øyeblikket sykemeldt og får sykepenger i tillegg til etterlønn. (spesiell regel). Når jeg ikke lenger er sykemeldt må jeg enten søke jobb eller gå over på dagpenger i februar (siden man ikke kan motta etterlønn og få dagpenger samtidig). Så i verste fall blir det dagpenger februar-april. Foreldepengene blir beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel, SÅFREMT jeg går på dagpenger i det øyeblikket jeg går ut i permisjon. Har jeg et vikariat e.l. fram til permisjon blir foreldrepengegrunnlaget beregnet ut fra det. Så det er et økonomisk spørsmål oppi det hele også.

Ettersom de beregner de 6 beste av de 10 siste månedene og etterlønn teller med så får jeg foreldrepenger basert på min tidligere lønn.

Hvis jeg bare blir sykemeldt ut denne måneden f.eks. må jeg ta valget om å søke jobb eller gå hjemme fram til permisjon.

Økonomisk klarer jeg meg fint på å gå hjemme uansett.

Når det gjelder sykemelding nå så kan jo ikke arbeidsplassen tilrettelegge e.l. i og med at jeg ikke har noen arbeidplass.

Vet ikke hvordan det hadde blitt om jeg hadde blitt f.eks sykemeldt 50%. Da blir det i praksis å motta 50% sykepenger og søke på 50% stillinger som gravid (og det er jo enkelt)

Takk for oppklaringen. :-) Nå er du jo uansett sykmeldt og du får etterlønn ut januar. Jeg ville ha chilla'n fram til da i alle fall, så kan du evt. melde deg ledig for vikaroppdrag etter januar?

Du kan også søke jobber nå hvis du føler for det, du taper jo ikke noe på det....

Gjest gravid78
Skrevet

Enig. Du kan vel ikke regne med at du får fortsatt sykemelding sånn uten videre? NAV har strammet inn på kravene, og dersom du kan jobbe så må du.

Det kan dessuten telle positivt til senere om det så er bare kortere vikariater og sånn.

Kanskje du kan melde deg til Adecco eller et annet vikarbyrå?

Som jeg skrev over her, så får jeg mer i dagpenger enn i et vikariat. Dessuten MÅ jeg gå på dagpenger i det øyeblikket jeg går ut i perm for å få de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel som permisjonsgrunnlag.

Skal det lønne seg med et vikariat må det minst ha samme lønn som jeg hadde, og det får jeg ikke

Gjest gegemora
Skrevet

Jeg trodde "stell og pass av barn" og sykemelding ved graviditet var gode grunner for hull på cv'n?

Er vel verre for de som bare går hjemme og dasser uten å gidde å jobbe??

Uansett, jobber innen IT og arbeidsmarkedet burde være greit også etter permisjon. Spørsmålet er om det blir vanskeligere å få jobb når man har vært borte kanskje opptil 1,5 år. (selvom vi snakker sykemelding og permisjon)

Ikke godt å si hvordan arbeidsgivere tenker i alle tilfeller. Men at arbeidsgivere ha folk som strekker seg litt og som er friske og med lite sykefravær kan jo være sannsynlig. Sånn sett kan det hende noen arbeidsgivere ser negativt på en sykeperiode som varer en hel graviditet. Klart,- de vet ikke hvor syk du eventuelt er - eller om du utnytter muligheten til å slippe å jobbe siden de fleste fastleger er slapphendte med sykmelding ovenfor gravide.

Har du lite hull i CV fra før, så kan det hende det ikke har noe å si om du får dette fraværet fra jobb.

Hvordan arbeidsgiver vurderer 1,5 år borte fra jobb ift kompetanse kommer vel og an på hva slags jobber du søker... Kan hende det ikke blir noe problem.

Gjest Åshilda
Skrevet

Du kommer antagelig ikke til å få jobben, men jeg hadde nok gått på det intervjuet lievel. Det er en god erfaring og det kan gjøre at du får "en fot inn forbi" på et senere tidspunkt.

Jeg ville forøvrig ikke nevnt at jeg var gravid på intervjuet. Tror de færreste ville gjort det, ihvertfall ikke på et så tidlig stadie. Veldig mange "vet ikke" at de er gravide så tidlig og de kan ikke vite hvorvidt du visste det. Jeg kjenner mange som søkte jobb mens de var gravide og uten å spille med helt åpne kort her. Ingen har dømt dem av den grunn.

Annonse

Gjest gravid78
Skrevet

Ikke godt å si hvordan arbeidsgivere tenker i alle tilfeller. Men at arbeidsgivere ha folk som strekker seg litt og som er friske og med lite sykefravær kan jo være sannsynlig. Sånn sett kan det hende noen arbeidsgivere ser negativt på en sykeperiode som varer en hel graviditet. Klart,- de vet ikke hvor syk du eventuelt er - eller om du utnytter muligheten til å slippe å jobbe siden de fleste fastleger er slapphendte med sykmelding ovenfor gravide.

Har du lite hull i CV fra før, så kan det hende det ikke har noe å si om du får dette fraværet fra jobb.

Hvordan arbeidsgiver vurderer 1,5 år borte fra jobb ift kompetanse kommer vel og an på hva slags jobber du søker... Kan hende det ikke blir noe problem.

Nå er jeg ansatt på papiret fram til 31.12 i min gamle jobb, så jeg blir jo ikke sykemeldt hele graviditeten. Hvis jeg blir sykemeldt fram til permisjon blir det max 4 måneder. Og hvis ikke, så er jo ikke problemet at jeg ikke vil jobbe, men at jeg kanskje ikke får meg jobb pga. graviditet, og det burde jo arbeidsgivere forstå med tanke på hull på cv.

Kan man forresten sette "svangerskapspermisjon" på cv'n? Isåfall blir hullet mitt max 4 måneder.

Gjest gravid78
Skrevet

Du kommer antagelig ikke til å få jobben, men jeg hadde nok gått på det intervjuet lievel. Det er en god erfaring og det kan gjøre at du får "en fot inn forbi" på et senere tidspunkt.

Jeg ville forøvrig ikke nevnt at jeg var gravid på intervjuet. Tror de færreste ville gjort det, ihvertfall ikke på et så tidlig stadie. Veldig mange "vet ikke" at de er gravide så tidlig og de kan ikke vite hvorvidt du visste det. Jeg kjenner mange som søkte jobb mens de var gravide og uten å spille med helt åpne kort her. Ingen har dømt dem av den grunn.

Jeg er altfor samvittighetsfull til det og vil ikke starte et evt. nytt arbeidsforhold med sure miner og dårlig stemning. Dessuten kan man se ganske bra på meg allerede at jeg er gravid.

Jeg har blitt rådet av mange til å spille med åpne kort og min samvittighet ber meg gjøre det også

Skrevet

Nå er jeg ansatt på papiret fram til 31.12 i min gamle jobb, så jeg blir jo ikke sykemeldt hele graviditeten. Hvis jeg blir sykemeldt fram til permisjon blir det max 4 måneder. Og hvis ikke, så er jo ikke problemet at jeg ikke vil jobbe, men at jeg kanskje ikke får meg jobb pga. graviditet, og det burde jo arbeidsgivere forstå med tanke på hull på cv.

Kan man forresten sette "svangerskapspermisjon" på cv'n? Isåfall blir hullet mitt max 4 måneder.

''Kan man forresten sette "svangerskapspermisjon" på cv'n? Isåfall blir hullet mitt max 4 måneder.''

Du er jo ikke i svangerskapspermisjon 4 mnd før termin. Jeg vet ikke hva som er tidligst mulig tidspunkt man kan gå ut i permisjon på nå, men da jeg var gravid (yngstemann er 12 år nå) var det max. 3 uker før termin.

Skrevet

Jeg ville vært hjemme og tatt livet med ro! Helt klart.

Skrevet

Jeg ville nok ha jobbet. Å "kose seg hjemme" er kjedelig. I mitt yrke hadde det også vært vanskelig å komme innpå igjen etter så langt avbrekk.

Gjest gravid78
Skrevet

''Kan man forresten sette "svangerskapspermisjon" på cv'n? Isåfall blir hullet mitt max 4 måneder.''

Du er jo ikke i svangerskapspermisjon 4 mnd før termin. Jeg vet ikke hva som er tidligst mulig tidspunkt man kan gå ut i permisjon på nå, men da jeg var gravid (yngstemann er 12 år nå) var det max. 3 uker før termin.

Nei jeg vet jo det. Men hvis jeg setter opp "permisjon" på cv'n når jeg faktisk går ut i permisjon i begynnelsen av mai så blir hullet mitt på max 4 måneder (februar-begynnelsen av mai), ja faktisk bare litt over 3 måneder. 3 måneder med dagpenger mest sannsynlig pga vanskeligheter med å få jobb som gravid

Gjest gravid78
Skrevet

Jeg ville nok ha jobbet. Å "kose seg hjemme" er kjedelig. I mitt yrke hadde det også vært vanskelig å komme innpå igjen etter så langt avbrekk.

Hva slags yrke er det da?

Hadde jeg fått meg fast jobb nå hadde jeg nok jobbet, problemet er jo at det får jeg sannsynligvis ikke. Så korte vikariater var det også vanskelig å få innen IT sa vikarbyrået. Da måtte jeg tatt kontorjobber o.l. Så jeg får uansett ikke vedlikeholdt kunnskapene med mindre jeg får meg fast jobb med en gang.

Dilemmaet er også at jeg jo er sykemeldt for øyeblikket og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å få noe fast før jeg går ut i permisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...