Gjest Åshilda Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er altfor samvittighetsfull til det og vil ikke starte et evt. nytt arbeidsforhold med sure miner og dårlig stemning. Dessuten kan man se ganske bra på meg allerede at jeg er gravid. Jeg har blitt rådet av mange til å spille med åpne kort og min samvittighet ber meg gjøre det også Denne type situasjon er vel en av de få situasjonene hvor det på en måte er tillatt å ikke spille med åpne kort, uten at noen dømmer deg for det. Men det er uansett en god holdning og alltid spille med åpne mkort, så kan jo ikke kritisere deg for det 0 Siter
Gjest gravid78 Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Denne type situasjon er vel en av de få situasjonene hvor det på en måte er tillatt å ikke spille med åpne kort, uten at noen dømmer deg for det. Men det er uansett en god holdning og alltid spille med åpne mkort, så kan jo ikke kritisere deg for det Har hørt om mange som nærmest har blitt fryst ut fordi de holdt graviditeten skjult. En dårlig start med arbeidsgiver vil jeg ikke ha. Jeg klarer å se det fra arbeidsgivers side og jeg hadde ikke blitt blid om noen som var nyansatt fortalte at de snart skal ut i permisjon. 0 Siter
Gjest har ike lest de andre kommentarene Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Har ikke så mange kommentarer til det du spør om egentlig, men reagerer på: ''Jeg kan selvsagt ta vikariater o.l., men jeg får mer i dagpenger så det lønner seg ikke.'' for du har faktisk ikke krav på dagpenger hvis du ikke er villig til å ta ethvert arbeid. 0 Siter
Gjest gravid78 Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Har ikke så mange kommentarer til det du spør om egentlig, men reagerer på: ''Jeg kan selvsagt ta vikariater o.l., men jeg får mer i dagpenger så det lønner seg ikke.'' for du har faktisk ikke krav på dagpenger hvis du ikke er villig til å ta ethvert arbeid. I teorien er det slik, men ikke i praksis. Av de jeg kjenner som har gått på dagpenger har NAV aldri noensinne kommet med en jobb til dem. Og de sjekker jo ikke at man søker heller. Tviler på at de tvinger en høygravid kvinne ut i et arbeid hun ikke vil ha, og som i tillegg straffer seg økonomisk når det kommer til foreldrepenger 0 Siter
Gjest Åshilda Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Har hørt om mange som nærmest har blitt fryst ut fordi de holdt graviditeten skjult. En dårlig start med arbeidsgiver vil jeg ikke ha. Jeg klarer å se det fra arbeidsgivers side og jeg hadde ikke blitt blid om noen som var nyansatt fortalte at de snart skal ut i permisjon. ''Har hørt om mange som nærmest har blitt fryst ut fordi de holdt graviditeten skjult'' Ikke min erfaring. Men kanskje litt annerledes om man jobber i kommunen. Du er uansett så tidlig på vei at folk bare ville tenkt at du ikke visste det selv enda. Om du ikke var gravid men planla å bli dette i nærmeste framtid, ville du fortalt det også? Ikke SÅ stor forskjell her etter min mening. Og det er jo faktisk forbudt i følge likestillingsloven å spørre om slike ting på et jobbintervju! 0 Siter
Gjest har ikke lest de andre svarene Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 I teorien er det slik, men ikke i praksis. Av de jeg kjenner som har gått på dagpenger har NAV aldri noensinne kommet med en jobb til dem. Og de sjekker jo ikke at man søker heller. Tviler på at de tvinger en høygravid kvinne ut i et arbeid hun ikke vil ha, og som i tillegg straffer seg økonomisk når det kommer til foreldrepenger Det sier uansett oe om holdningene dine. Jeg vet forøvrig av flere som har gått på dagpenger som har fått tilbud om jobb. Men det skulle selvfølgelig vært fler, så hadde man avverget de mange som sniker til seg dagpenger på feil grunnlag. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Det sier uansett oe om holdningene dine. Jeg vet forøvrig av flere som har gått på dagpenger som har fått tilbud om jobb. Men det skulle selvfølgelig vært fler, så hadde man avverget de mange som sniker til seg dagpenger på feil grunnlag. ''Det sier uansett oe om holdningene dine.'' Jeg synes det virker som om gravid78 har svært gode holdninger. 0 Siter
Gjest har ikke lest de andre kommentarene Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Det sier uansett oe om holdningene dine.'' Jeg synes det virker som om gravid78 har svært gode holdninger. Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger. Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Kan man forresten sette "svangerskapspermisjon" på cv'n? Isåfall blir hullet mitt max 4 måneder.'' Du er jo ikke i svangerskapspermisjon 4 mnd før termin. Jeg vet ikke hva som er tidligst mulig tidspunkt man kan gå ut i permisjon på nå, men da jeg var gravid (yngstemann er 12 år nå) var det max. 3 uker før termin. Hvorfor ikke svangerskapspernisjon? Det du beskriver høres ut som fødsels/barselpermisjon. 0 Siter
alida Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger. Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om. Enig! 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Har hørt om mange som nærmest har blitt fryst ut fordi de holdt graviditeten skjult'' Ikke min erfaring. Men kanskje litt annerledes om man jobber i kommunen. Du er uansett så tidlig på vei at folk bare ville tenkt at du ikke visste det selv enda. Om du ikke var gravid men planla å bli dette i nærmeste framtid, ville du fortalt det også? Ikke SÅ stor forskjell her etter min mening. Og det er jo faktisk forbudt i følge likestillingsloven å spørre om slike ting på et jobbintervju! ''Ikke min erfaring. Men kanskje litt annerledes om man jobber i kommunen.'' På en tidligere arbeidsplass, i fylkeskommunen, var man temmelig oppgitt over en som søkte jobb mens hun var gravid og siden hun var best kvalifisert fikk hun jobben og gikk rett ut i permisjon (mulig hun var sykemeldt litt først). Under permisjonen søkte hun andre jobber og fikk napp der - ergo satte hun aldri sin fot på min arbeidsplass! Temmelig dårlig gjort overfor arbeidsplassen egentlig. 0 Siter
Gjest gravid78 Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger. Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om. Det er jo ikke mine holdninger, men arbeidsgiveres holdninger som er problemet her. Hadde jeg vært garantert fast jobb hadde jeg selvfølgelig ville jobbet. Men når systemet legger opp til at jeg MÅ gå på dagpenger når jeg går ut i permisjon for å ikke tape flere tusen i måneden når jeg skal i foreldrepermisjon så sier det seg selv at jeg er nødt til å gjøre det slik. T.o.m. konsulenten min i vikarbyrået var helt enig og sa at man må jo tenke på seg selv og sin økonomi i en slik situasjon. Helt ærlig: Ville du tatt et vikariat med lik lønn som dagpengene, for så å kanskje tape 10 000 brutto hver måned mens du var i permisjon? 0 Siter
Gjest har ikke lest de andre kommentarene Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Det er jo ikke mine holdninger, men arbeidsgiveres holdninger som er problemet her. Hadde jeg vært garantert fast jobb hadde jeg selvfølgelig ville jobbet. Men når systemet legger opp til at jeg MÅ gå på dagpenger når jeg går ut i permisjon for å ikke tape flere tusen i måneden når jeg skal i foreldrepermisjon så sier det seg selv at jeg er nødt til å gjøre det slik. T.o.m. konsulenten min i vikarbyrået var helt enig og sa at man må jo tenke på seg selv og sin økonomi i en slik situasjon. Helt ærlig: Ville du tatt et vikariat med lik lønn som dagpengene, for så å kanskje tape 10 000 brutto hver måned mens du var i permisjon? Kan selvfølgelig ikke svare hundre prosent sikkert da jeg ikke er i en slik situasjon, men Ja, det ville jeg. Det er ikke riktig at skattepenger skal gå til å dekke livsoppholdet mitt når jeg egentlig kunne være i jobb og tjent min egen inntekt. Iblant tror jeg den norske velferdsstaten er "alt for god". Mye vil ha mer. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Hvorfor ikke svangerskapspernisjon? Det du beskriver høres ut som fødsels/barselpermisjon. Svangerskapspermisjon er vel det samme som barselpermisjon, bare litt feil ord egentlig. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger. Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om. ''Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger.'' Hun er uansett gravid og det er snakk om veldig kort tid. ''Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om.'' De står det mye om i innleggene hennes, god arbeidsmoral, ansvarsfølelse, samvittighet osv. 0 Siter
Gjest Åshilda Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Ikke min erfaring. Men kanskje litt annerledes om man jobber i kommunen.'' På en tidligere arbeidsplass, i fylkeskommunen, var man temmelig oppgitt over en som søkte jobb mens hun var gravid og siden hun var best kvalifisert fikk hun jobben og gikk rett ut i permisjon (mulig hun var sykemeldt litt først). Under permisjonen søkte hun andre jobber og fikk napp der - ergo satte hun aldri sin fot på min arbeidsplass! Temmelig dårlig gjort overfor arbeidsplassen egentlig. ''På en tidligere arbeidsplass, i fylkeskommunen, var man temmelig oppgitt over en som søkte jobb mens hun var gravid og siden hun var best kvalifisert fikk hun jobben og gikk rett ut i permisjon (mulig hun var sykemeldt litt først). Under permisjonen søkte hun andre jobber og fikk napp der - ergo satte hun aldri sin fot på min arbeidsplass! Temmelig dårlig gjort overfor arbeidsplassen egentlig.'' Men dette blir altså gjort og er egentlig tillatt. kvinner skal ikke komme mer uheldig fra det på arbeidsmarkedet fordi hun er/kan bli gravid. (Jf likestillingsloven). Det kan virke litt frustrerende for arbeidsgiver og oss andre der og da, men slik er det bare. Og godt er det! 0 Siter
Gjest gravid78 Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Kan selvfølgelig ikke svare hundre prosent sikkert da jeg ikke er i en slik situasjon, men Ja, det ville jeg. Det er ikke riktig at skattepenger skal gå til å dekke livsoppholdet mitt når jeg egentlig kunne være i jobb og tjent min egen inntekt. Iblant tror jeg den norske velferdsstaten er "alt for god". Mye vil ha mer. Tviler på at du hadde gjort det om du sto i min situasjon men. Å få 10 000 mindre i måneden i 1 år er ganske mye penger, og ikke noe jeg har råd til å tape iallefall med hus, bil og barn. Hadde jeg ikke vært gravid hadde situasjonen selvfølgelig vært en helt annen. Da ville jeg jo helt klart jobbet nå. Jeg mener fremdeles at det er systemet som motarbeider meg her. Hadde jeg uansett fått velge om jeg ville basert foreldrepermisjonen på de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel eller valgt å få den lønna jeg har når jeg går ut i permisjon ville jeg mest sannsynlig ha tatt noen vikariater. Men nå er det nå en gang slik at det kun er de som går på dagpenger når de starter permisjonen som får basert permisjonspengene på de 6 beste månedene, så da må det bli sånn. Jeg tror 99% kommende mødre ville gjort som meg, og jeg tror du er unntaket her. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Tviler på at du hadde gjort det om du sto i min situasjon men. Å få 10 000 mindre i måneden i 1 år er ganske mye penger, og ikke noe jeg har råd til å tape iallefall med hus, bil og barn. Hadde jeg ikke vært gravid hadde situasjonen selvfølgelig vært en helt annen. Da ville jeg jo helt klart jobbet nå. Jeg mener fremdeles at det er systemet som motarbeider meg her. Hadde jeg uansett fått velge om jeg ville basert foreldrepermisjonen på de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel eller valgt å få den lønna jeg har når jeg går ut i permisjon ville jeg mest sannsynlig ha tatt noen vikariater. Men nå er det nå en gang slik at det kun er de som går på dagpenger når de starter permisjonen som får basert permisjonspengene på de 6 beste månedene, så da må det bli sånn. Jeg tror 99% kommende mødre ville gjort som meg, og jeg tror du er unntaket her. ''Jeg tror 99% kommende mødre ville gjort som meg, og jeg tror du er unntaket her.'' Jeg er enig med deg, jeg tror de fleste hadde valgt den løsningen der de hadde fått 10.000,- mer i mnd - det er jo mye penger da! Jeg skal ikke skryte på meg å være så prektig at jeg ikke hadde gjort det i alle fall. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Svangerskapspermisjon er vel det samme som barselpermisjon, bare litt feil ord egentlig. Uhm, ja, jeg henger meg sånn opp i ord... synes særlig det blir så komisk med de to ukene rett etter fødsel hvor far har barselpermisjon...! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 ''Hvis man ikke vil ta vikarjobber fordi man tjener mer med dagpenger er ikke det gode holdninger.'' Hun er uansett gravid og det er snakk om veldig kort tid. ''Hvilke holdninger hun har ellers skal jeg ikke uttale meg om.'' De står det mye om i innleggene hennes, god arbeidsmoral, ansvarsfølelse, samvittighet osv. ''Hun er uansett gravid og det er snakk om veldig kort tid'' Nå må jeg nesten lure meg inn i tråden; Mener du virkelig at det at hun er 10 uker gravid (dvs ikke engang tre mnd på veg) betyr at hun bare kan slappe av og heller ta imot dagpenger?? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.