Gå til innhold

Ville dere ha jobbet i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jeg forklarte meg dårlig. Jeg mistet jobben nylig da arbeidsplassen min ble nedlagt, men har etterlønn ut januar. Er for øyeblikket sykemeldt og får sykepenger i tillegg til etterlønn. (spesiell regel). Når jeg ikke lenger er sykemeldt må jeg enten søke jobb eller gå over på dagpenger i februar (siden man ikke kan motta etterlønn og få dagpenger samtidig). Så i verste fall blir det dagpenger februar-april. Foreldepengene blir beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel, SÅFREMT jeg går på dagpenger i det øyeblikket jeg går ut i permisjon. Har jeg et vikariat e.l. fram til permisjon blir foreldrepengegrunnlaget beregnet ut fra det. Så det er et økonomisk spørsmål oppi det hele også.

Ettersom de beregner de 6 beste av de 10 siste månedene og etterlønn teller med så får jeg foreldrepenger basert på min tidligere lønn.

Hvis jeg bare blir sykemeldt ut denne måneden f.eks. må jeg ta valget om å søke jobb eller gå hjemme fram til permisjon.

Økonomisk klarer jeg meg fint på å gå hjemme uansett.

Når det gjelder sykemelding nå så kan jo ikke arbeidsplassen tilrettelegge e.l. i og med at jeg ikke har noen arbeidplass.

Vet ikke hvordan det hadde blitt om jeg hadde blitt f.eks sykemeldt 50%. Da blir det i praksis å motta 50% sykepenger og søke på 50% stillinger som gravid (og det er jo enkelt)

Dette forandret saken for meg. Jeg er generelt skeptisk til å ha lange perioder borte fra arbeidsmarkedet, og ville synes at det var litt risky å ikke ha en jobb å gå til etter permisjon. Det å ta vilkårlige vikariat vil uansett ikke ha store betydningen for deg (ut over at du gjør deg og din kompetanse kjent for arbeidsgiver), og jeg ville nok derfor kun vært på hugget om jeg så noen gode jobber å søke på. Ville nok dessuten ha vurdert om det var et etterutdanningskurs eller noe jeg kunne tatt i perioden med etterlønn. Rent CV-messig vil det kunne gi vel så god uttelling som tilfeldige vikariat det halvåret det her er snakk om :)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

6

• Lillemus

4

• Bella Dotte

2

• PieLill

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min venninne var i nøyaktig samme situasjon. Men hun gikk på jobbintervju på skikkelige jobber, og en plass ble hun lovet jobb den dagen hun var ferdig med permisjonen sin. Hun var helt ærlig om at hun var gravid.

Nå valgte hun derimot å begynne å studere i stedet, -så hun tok noen eksamener før fødsel og noen etter - og fikk alt dekket av NAV,- nå bor hun og barnet på studenthybel og tar Høyskole.

Ikke lett - men hun trives i alle fall :)

Gjest gravid78
Skrevet

''Hun er uansett gravid og det er snakk om veldig kort tid'' Nå må jeg nesten lure meg inn i tråden; Mener du virkelig at det at hun er 10 uker gravid (dvs ikke engang tre mnd på veg) betyr at hun bare kan slappe av og heller ta imot dagpenger??

Bare for å skyte inn: Det er kun snakk om dagpenger i perioden februar-april i verste fall hvis jeg ikke får meg fast jobb vel å merke

Gjest gravid78
Skrevet

Dette forandret saken for meg. Jeg er generelt skeptisk til å ha lange perioder borte fra arbeidsmarkedet, og ville synes at det var litt risky å ikke ha en jobb å gå til etter permisjon. Det å ta vilkårlige vikariat vil uansett ikke ha store betydningen for deg (ut over at du gjør deg og din kompetanse kjent for arbeidsgiver), og jeg ville nok derfor kun vært på hugget om jeg så noen gode jobber å søke på. Ville nok dessuten ha vurdert om det var et etterutdanningskurs eller noe jeg kunne tatt i perioden med etterlønn. Rent CV-messig vil det kunne gi vel så god uttelling som tilfeldige vikariat det halvåret det her er snakk om :)

Har ikke råd til noe kurs fra egen lomme nå, disse kursene koster fort 30 000.-. Dette er kurs man som regel får betalt av arbeidsgiver hvis nødvendig uansett.

Som en jeg snakket med på en mulig arbeidsplass så kurser de folk kun rett før de skal bruke kompetansen, ellers glemmer man det. Skulle jeg tatt et slikt kurs nå og ikke fått satt det i praksis før om over 1 år er det ikke noe poeng.

Skrevet

Bare for å skyte inn: Det er kun snakk om dagpenger i perioden februar-april i verste fall hvis jeg ikke får meg fast jobb vel å merke

Ja jeg så det når du kom med flere opplysninger. Ut fra hovedinnlegget fikk jeg ikke ikke med meg hvor lenge du hadde etterlønn, hvor lenge du var forespeilet å være sykemeldt etc, og svarte ut fra at du kun er 10 uker på veg. Hadde du ikke hatt etterlønn til februar hadde jeg nok svart annerledes :)

Skrevet

''Hun er uansett gravid og det er snakk om veldig kort tid'' Nå må jeg nesten lure meg inn i tråden; Mener du virkelig at det at hun er 10 uker gravid (dvs ikke engang tre mnd på veg) betyr at hun bare kan slappe av og heller ta imot dagpenger??

Nei, nå er hun jo sykmeldt og så får hun etterlønn til januar.

Skrevet

Nei, nå er hun jo sykmeldt og så får hun etterlønn til januar.

Har sett i ettertid hvordan sykepenger, etterlønn og arbiedsledighetsperiode fordeler seg :)

Skrevet

I teorien er det slik, men ikke i praksis. Av de jeg kjenner som har gått på dagpenger har NAV aldri noensinne kommet med en jobb til dem. Og de sjekker jo ikke at man søker heller.

Tviler på at de tvinger en høygravid kvinne ut i et arbeid hun ikke vil ha, og som i tillegg straffer seg økonomisk når det kommer til foreldrepenger

Du er da ikke høygravid! Bare noen få uker på vei!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...