Gjest ikke gøy i det hele tatt Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''At jentene i klassen gikk inn i ett rituale som gikk ut på å spise minst mulig døgnet før veiingen sier jo litt....'' Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det, det var aldri snakk om slanking og vekt ellers. Bortsett fra en av jentene som jeg vet prøvde å slanke seg, men det var aldri noe tema egentlig. ''Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det'' Var så klart for at dere skule veie minst mulig det, er ikke vanskelig å skjønne det. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er også født på 80-tallet, og dette husker jeg godt. På slutten av barneskolen og i ungdomsskolen varierte kroppsstørrelsen min mellom litt kraftig og overvektig... Jeg var uansett den kraftigste/nest kraftigste av jentene i klassen og hadde svært dårlig selvbilde, samt etterhvert også spiseforstyrrelser... På spørsmål fra de andre jentene om hva jeg veide (i forbindelse med de årlige veiingene... tror ihvertfall det var årlig) pleide jeg alltid å trekke fra noen kg, for å unngå den verste drittslengingen... Tror alle skjønte at det var løgn, men det var mange andre som løy angående vekten også, jo mindre man veide jo bedre var det... Fæl tid. Synd at vekt skal være så avgjørende for andres vurderinger og personlig status... Man er jo tross alt bare et menneske. 0 Siter
Gjest grublendeikveld Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg tenker sånn: det er nok "kult" å bli veid så lenge en har normal bmi... synes det er litt synd at en må veie seg når en går på barneskolen. Det burde egentlig bli gjort i "fritiden", så ingen behøvde å spørre om noe. Alle som er overvektige, vet det selv. og når barn er overvektige, så må en henvende seg til foreldrene. jeg har selv vært veldig overvektig, men har klart å forbedre helsen ved å ta av MANGE kg. og barna mine har visst om dette hele tiden. mine barn er heldigvis ikke overvektige. men det skal jo ikke mye til, før en blir det. De er nå blitt veldig sunne i tankegangen og handlinger. Men liker ikke at barn skal bli satt i gapestokken. Er et barn overvektig, så burde helsesøster tatt kontakt med foreldre, og hjulpet dem. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 ''Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det'' Var så klart for at dere skule veie minst mulig det, er ikke vanskelig å skjønne det. Jeg tror nok det var en eller to som dro det i gang, for som sagt var det aldri snakk om vekt og slakning ellers - ikke generelt i hele klassen i alle fall. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg tenker sånn: det er nok "kult" å bli veid så lenge en har normal bmi... synes det er litt synd at en må veie seg når en går på barneskolen. Det burde egentlig bli gjort i "fritiden", så ingen behøvde å spørre om noe. Alle som er overvektige, vet det selv. og når barn er overvektige, så må en henvende seg til foreldrene. jeg har selv vært veldig overvektig, men har klart å forbedre helsen ved å ta av MANGE kg. og barna mine har visst om dette hele tiden. mine barn er heldigvis ikke overvektige. men det skal jo ikke mye til, før en blir det. De er nå blitt veldig sunne i tankegangen og handlinger. Men liker ikke at barn skal bli satt i gapestokken. Er et barn overvektig, så burde helsesøster tatt kontakt med foreldre, og hjulpet dem. ''Alle som er overvektige, vet det selv.'' Det har vært undersøkelser som har vist at mange foreldre med overvektige barn nekter å innse at barna deres er overvektige. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg ønsker tiltak mot overvekt, men er usikker på hvilke tiltak som vil gi effekt og hvorfor. En ting som er helt sikkert er at eiing + litt lett og klønete småprat med gode trenings- og kostholdsråd neppe vil gi den helt store effekten. Veiing må i mitt hode være et utgangspunkt for en god og individuell oppfølgibg av den som veies. Når det er sagt tror jeg ikke det er en stor sammenheng mellom spiseforstyrrelser og veiing, selv om jeg skjønner at veiing kan være en svært ubehagelig og kanskje triggende øvelse for de som er i faresonen. Jeg håper virkelig mao at det er tanken å bruke resultat av veiing som noe annet enn data for folkehelsen. 0 Siter
laban Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Nei dette er ikke det samme. Hva mener du? Jeg spurte deg om det var gjeninnføringen av veiing i 3. og 8. klasse eller Barnevekstprosjektet som var i media i går, du ville diskutere? 0 Siter
Gjest Helt humant etter min smak Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Det er etter min mening helt greit å bli veid og målt i skoletiden. Er for å ta opp kampen mot overvekt, og kan ikke se at det blir noe bedre utenfor skoletiden. En kan ikke skåne barn for alt mulig, verden er ikke rettferdig, og hverdagene står i kø, like greit å venne seg til det. Jeg er imot det systemet som er idag, at en kan velge selv om en ønsker å bli veid. 0 Siter
fineline Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 ''Og dette synes du er morsomt?'' Har jeg ikke lov til å synes det var komisk det vi gjorde i min klasse på ungdomsskolen? Det var aldri snakk om vekt og sånt såvidt jeg kan huske, bare ved dette tilfelle da veiing sto på timeplanen - det ble veldig sjeldent diskutert ellers. ''Synes du det er morsomt også at det er et økende problem i 'finere' kretser at barn er underernærte siden foreldrene er hysterisk opptatt av at de ikke skal vei for mye?'' Det er jo helt sykt og barnevernet bør jo inn i bildet om det virkelig er tilfelle. Selv har jeg et normalvektig og et undervektig barn og gjør det jeg kan for å få i sistnevnte kalorier. ''Har jeg ikke lov til å synes det var komisk det vi gjorde i min klasse på ungdomsskolen?'' I siste klasse på ungdomsskolen ble jeg mobbet bl.a. pga. min vekt så jeg synes overhodet ikke at du eller andre har lov til å synes alt er komisk som dere gjorde på ungdomsskolen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.