Gå til innhold

De nye LED-tv ene er så flimrete

Anbefalte innlegg

Gjest Savner tjukkas tv...

Jeg har endelig fått kvittet meg meg "tjukkas-tv" og skaffet meg ett nytt, ganske dyrt Grndig LED tv. Tv ska visst være veldig bra og har fått flere gode anmeldelser.

Jeg synes derimot det er litt slitsomt å se på. bevegelsene på skjermen går på en måte så hurtig alt virker så naturtro at jeg får en følelse av å se på dokumentar/dogmefilm uansett hva jeg ser på. Det er rett og slett flimrete og slitsomt å se på til tider. Blir sliten i øynene (på samme måte som jeg kan bli hvis jeg feks har sett en 3D film).

Er alle LED-tver slik og noe jeg bare må vende meg til? Eller er det jeg som ikke har stilt inn tv riktig? Har jo stilt litt og prøvd meg fram, men blir liksom aldri fornøyd.

En annen ting er at det ikke går an å se dvd filmer på tv med min gamle dvd-spiller. Bildet blir rett og slett helt forferdelig og rett og slett skurrete til tider. Kan dette være pga at det er en gammel dvd-spiller og ikke feks bluray spiller?

Huff, jeg vurderer virkelig å bytte dette tv, men hjelper jo ikke om alle LED-tver har sånne urolige og naturtro bilder.

Kanskje det bare r jeg som er gammelsdags?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385259-de-nye-led-tv-ene-er-s%C3%A5-flimrete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk innstillinger og slå av all mulig digitalt dill-dall som angivelig skal forbedre bildet men faktisk gjør det motsatte, spesielt slik som skal forbedre bevegelser.

Har du type og modell, så er det lettere å komme med konkrete tips.

Sjekk innstillinger og slå av all mulig digitalt dill-dall som angivelig skal forbedre bildet men faktisk gjør det motsatte, spesielt slik som skal forbedre bevegelser.

Har du type og modell, så er det lettere å komme med konkrete tips.

Takk for gode tips!

Her er forøvrig tv mitt :)

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/40VLE7139BR/grundig-40-led-smart-tv-40-vle-7139-br

Jeg har Grundig LED-tv og den er ikke slik, den er krystallklar

Det er riktignok krystallklart ja, men syns du ikke bevegelsene av og til blir litt for hurtige slik at det kan virke forstyrrende og "flimrete"?

Jeg tipper jeg bare har det på feil bilde innstillinger...

Skru av/på både filmodusinnstillingen og MEMC(hvis den har det på din modell) for å sjekke om det blir noe bedre. Slå av Dynamisk kontrast, Dynamisk bakgrunnslys, MPEG NR, og DNR da disse suger ressurser fra TVens bildebehandlingsproseessor uten å tilføre noe positivt.

Hjelper ikke noe av dette og du har kjøpt den på Elkjøp så benytt deg av 30-dagers angrefristen og kjøp en Panasonic plasma, som fortsatt ligger flere hestehoder foran alt av LED når det kommer til bildekvalitet/pris.

Annonse

Skru av/på både filmodusinnstillingen og MEMC(hvis den har det på din modell) for å sjekke om det blir noe bedre. Slå av Dynamisk kontrast, Dynamisk bakgrunnslys, MPEG NR, og DNR da disse suger ressurser fra TVens bildebehandlingsproseessor uten å tilføre noe positivt.

Hjelper ikke noe av dette og du har kjøpt den på Elkjøp så benytt deg av 30-dagers angrefristen og kjøp en Panasonic plasma, som fortsatt ligger flere hestehoder foran alt av LED når det kommer til bildekvalitet/pris.

Takk for hjelpen. Skal prøve dette og gi deg en tilbakemelding i morgen :)

Takk for hjelpen. Skal prøve dette og gi deg en tilbakemelding i morgen :)

Gjør det. Kan ut fra bekrivelsen din høres ut som du opplever en såkalt "soap opera effect"som er et kjent fenomen spesielt på LED grunnet ulike teknologier for å forbedre bildet.

Gjør et google-søk så finner du masse info om det.

Det er riktignok krystallklart ja, men syns du ikke bevegelsene av og til blir litt for hurtige slik at det kan virke forstyrrende og "flimrete"?

Jeg tipper jeg bare har det på feil bilde innstillinger...

Hmm, når du sier det, så lurer jeg kanskje på om jeg også mente at det var sånn i starten, men det legger jeg ikke merke til nå lenger. Så enten har jeg gjort noen innstillinger eller så har jeg blitt vant til det, men tror neppe at jeg har gjort noe aktiv for å fjerne det.

Hmm, når du sier det, så lurer jeg kanskje på om jeg også mente at det var sånn i starten, men det legger jeg ikke merke til nå lenger. Så enten har jeg gjort noen innstillinger eller så har jeg blitt vant til det, men tror neppe at jeg har gjort noe aktiv for å fjerne det.

''Så enten har jeg gjort noen innstillinger eller så har jeg blitt vant til det,''

Ja, kanskje du har gjort noen innstillinger i hjernen? ;)

Tror uansett dette handler mye om en vanesak ja!

Gjør det. Kan ut fra bekrivelsen din høres ut som du opplever en såkalt "soap opera effect"som er et kjent fenomen spesielt på LED grunnet ulike teknologier for å forbedre bildet.

Igjen,takk for tips :)

''Så enten har jeg gjort noen innstillinger eller så har jeg blitt vant til det,''

Ja, kanskje du har gjort noen innstillinger i hjernen? ;)

Tror uansett dette handler mye om en vanesak ja!

Kan hende jeg har skrudd på noen knotter i hjernen ja:-)

Jeg har hatt mitt nåværende LED-tv i snart to år, så jeg husker ikke dette, men jeg mener nå at jeg syntes det var plagsomt å se på, men et er ikke noe jeg legger merke til nå.

Annonse

Gjest Savner (ikke) tjukkas tv...

Det hjalp faktisk veldig å gjøre de innstillingene du nevnte! :-D

Det kan fortsatt bli litt flimmer i detaljer i bildet ved raske bevegelser og jeg blir fortsatt bli litt sliten i øynene innimellom av å se på skjermen for nærme, men dette handler nok mer om å vende seg til det. Om noen måneder tenker jeg sikkert ikke lengre over det.

Det hjalp faktisk veldig å gjøre de innstillingene du nevnte! :-D

Det kan fortsatt bli litt flimmer i detaljer i bildet ved raske bevegelser og jeg blir fortsatt bli litt sliten i øynene innimellom av å se på skjermen for nærme, men dette handler nok mer om å vende seg til det. Om noen måneder tenker jeg sikkert ikke lengre over det.

''Det hjalp faktisk veldig å gjøre de innstillingene du nevnte! :-D''

Bra:-) Var de spesielt filmmodudinnstillingen som gjorde det største utslaget?

Stemmer at det nok fortsatt kan være noe treghet i skjermen uansett innstillinger, siden det er LED. Mange modeller har ikke all verdens god responstid og er av den grunn dårlig likt av gamere.

''Det hjalp faktisk veldig å gjøre de innstillingene du nevnte! :-D''

Bra:-) Var de spesielt filmmodudinnstillingen som gjorde det største utslaget?

Stemmer at det nok fortsatt kan være noe treghet i skjermen uansett innstillinger, siden det er LED. Mange modeller har ikke all verdens god responstid og er av den grunn dårlig likt av gamere.

Jeg skrev ned det du sa og gjorde likegodt alle innstillingene på en gang :)

Har prøvd litt ulike varianter nå i ettertid, men synes det er litt vanskelig. Bilde varierer nemlig så veldig mellom de ulike kanalene og etter om det er film, serie eller feks nyhetssending.

Ved noen sendinger er bilde mer flimrete enn andre. Feks så er det helt umulig å se "God morgen Norge" pga flimring ved bevegelser. Har også merket meg at tekst i bevegelse, feks ulike former for rulletekst blir svært uklart. Teksten må være i ro.

Sa ja, jeg ser at dette tv ville funket dårlig til tv-spill.

Alt i alt er det fortsatt mye sannsynlig at jeg bytter dette tv. Usikker på om dette gjelder LED-tv generelt eller om det bare er mitt som er litt dårlig. Må tenke litt mer på dette. Du anbefalte Plasma tv, men er litt skeptisk til dette også, da flere har advart meg mot det av ulike grunner.

Jeg skrev ned det du sa og gjorde likegodt alle innstillingene på en gang :)

Har prøvd litt ulike varianter nå i ettertid, men synes det er litt vanskelig. Bilde varierer nemlig så veldig mellom de ulike kanalene og etter om det er film, serie eller feks nyhetssending.

Ved noen sendinger er bilde mer flimrete enn andre. Feks så er det helt umulig å se "God morgen Norge" pga flimring ved bevegelser. Har også merket meg at tekst i bevegelse, feks ulike former for rulletekst blir svært uklart. Teksten må være i ro.

Sa ja, jeg ser at dette tv ville funket dårlig til tv-spill.

Alt i alt er det fortsatt mye sannsynlig at jeg bytter dette tv. Usikker på om dette gjelder LED-tv generelt eller om det bare er mitt som er litt dårlig. Må tenke litt mer på dette. Du anbefalte Plasma tv, men er litt skeptisk til dette også, da flere har advart meg mot det av ulike grunner.

Ja, det er bare LCD/LED som har dette problemet i dag. Men det er stor forskjell mellom dem også. Blir det aktuelt å bytte så noter ned modelltype på ulike kandidater og let etter opplysninger vedrørende responstid på nettet.

Ellers er det riktig at plasma også har sine ulemper. Den perfekte TV lar nok vente på seg en stund til..

"Soap opera effect" ja! Har lest litt om det nå og det var akkurat det jeg mente i den første beskrivelsen min.

Det ser forøvrig ut som denne "effekten" har kommet for å bli og at produsentene heller forsøker å få oss til å vende oss til det!.. ;-/

Jeg kjenner plutselig at jeg er glad i den gamle plasma-tv'en min. Bildet flyter liksom litt når det er analoge signaler (tv-signaler gjennom dvd-opptakeren) - men ellers er den veldig god!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...