Gå til innhold

Å sykmelde seg fordi en er sliten

Anbefalte innlegg

Gjest jobb mindre
Skrevet

Hører stadig om flere som sykemelder seg fordi de er slitne. Noen søreger også for å få sykmelding hele jula fordi de er slitne.

Hvis man først hart tatt på seg full jobb i tillegg til barn og hjem så må en da skjønne at det blir for mye.

Selv jobber jeg 50 prosent. Det er passe. Har aldri vært sykmeldt. Mens flere jeg kjenner har vært sykmeldt forid de har jobbet fullt.

Dette koster flesk for samfunnet og må innrømme at det provoserer meg litt at folk bare går til legen og får så lett sykmedling for en situsajon de har satt seg i selv. Jobb mindre heller og spar samfunnet for sykepenger. Snylting er dette.

Fortsetter under...

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

24

• PieLill

13

• tonie

11

• tzatziki1365380058

9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Liker :-)

Gjest syk av og til jeg også
Skrevet

''Hører stadig om flere som sykemelder seg fordi de er slitne''

Nå er det vel strengt tatt legen som sykmelder da, og ikke pasienten selv.

Men det er helt sikkert mange som utnytter systemet, tviler ikke på det. Jeg jobber 100%, og har vært svært sjelden sykmeldt. Jeg vet jeg har vært det når jeg hadde influensa for snart 6 år siden, når jeg hadde lungebetennelse, det må være minst 14 år siden. I tillegg var jeg sykmeldt en uke for to år siden, da trodde de jeg hadde brukket ankelen. Men heldigvis viste det seg at det var bare en svært kraftig overtråkk.

Ingen av disse gangene har jeg vært sykmeldt mer enn maks 1 uke. Også glemte jeg en gang, da lå datteren min på psykiatrisk avdeling etter et selvmordforsøk.

Mulig du ser på dette som utnytting av systemet også, men det må du gjerne gjøre

Skrevet

Er veldig veldig enig med deg. Er møkklei av folk som sykmelder seg for ingenting. Og jo, det er det mange som gjør. De får litt motgang på jobb, noen litt vanskelige oppgaver og vips, så er de sykemeldt.

Det er en ting å gjøre da og det er å jobb mindre eller finne en annen jobb. Klart det er fryktelig lettvint å tjene 100% mens en suller rundt og gjør det en vil istedenfor å gå på jobb!! Men at så mange har samvittighet til det, det skjønner jeg ikke.

Jeg snakker ikke om de som har psykiske problemer og sykdom som ikke er lett å se, men om de som faktisk jukser og sniker til seg penger de ikke skulle hatt.

Skrevet

''Hører stadig om flere som sykemelder seg fordi de er slitne''

Nå er det vel strengt tatt legen som sykmelder da, og ikke pasienten selv.

Men det er helt sikkert mange som utnytter systemet, tviler ikke på det. Jeg jobber 100%, og har vært svært sjelden sykmeldt. Jeg vet jeg har vært det når jeg hadde influensa for snart 6 år siden, når jeg hadde lungebetennelse, det må være minst 14 år siden. I tillegg var jeg sykmeldt en uke for to år siden, da trodde de jeg hadde brukket ankelen. Men heldigvis viste det seg at det var bare en svært kraftig overtråkk.

Ingen av disse gangene har jeg vært sykmeldt mer enn maks 1 uke. Også glemte jeg en gang, da lå datteren min på psykiatrisk avdeling etter et selvmordforsøk.

Mulig du ser på dette som utnytting av systemet også, men det må du gjerne gjøre

kjære vene, du har da ikke utnyttet systemet, men vært syk og hatt alvorlige problem som har gjort at sykemelding er det eneste riktige. Det er ikke slike som deg vi snakker om, men alle de som syns det ville passet fint med en sykemelding. Og tro meg, det finnes altfor mange av disse....

Gjest syk av og til jeg også
Skrevet

kjære vene, du har da ikke utnyttet systemet, men vært syk og hatt alvorlige problem som har gjort at sykemelding er det eneste riktige. Det er ikke slike som deg vi snakker om, men alle de som syns det ville passet fint med en sykemelding. Og tro meg, det finnes altfor mange av disse....

''Og tro meg, det finnes altfor mange av disse....''

Jada, jeg vet at det dessverre er veldig mange som utnytter systemet.

Jeg fikk også slengt i trynet at jeg utnyttet systemet når jeg ble sykmeldt når datteren min var innlagt... Både av arbeidsgiver, kollegaer og venner... Det var ikke noe særlig ok. For jeg var så langt nede da, at jeg klarte ikke å jobbe en periode da

Annonse

Skrevet

Enig med deg. Nylig snakket jeg med ei som skal takke ja til jobb hun vet på forhånd at hun ikke vil klare, fordi jobben er for krevende og stillingsprosenten for stor. Men, sier hun, hun kan jo bare sykmelde seg når det ikke går lenger. Vedkommende kunne fungert veldig godt i en mindre stilling, men denne nye har høyere status og bedre lønn. Hun har en mann som tjener bra, og kunne klart seg fint med en halv stilling. Vi har det ganske bra her i Norge som får penger på kontoen for ingenting. Jeg innrømmer det glatt, jeg blir provosert av all sutringa fra de som ikke synes at staten gir dem nok. Enkelte later til å mene at de burde ha samme lønn som statsministeren for å gå hjemme, bare fordi de eksisterer og er seg selv og fortjener det.

Skrevet

Jeg er enig. Men så tenker jeg at hvis det virkelig er slik at folk "sykmelder seg", så er det jo noe galt hos fastlegene, som på bestilling skriver ut sykmeldinger til litt slitne, men friske folk.

Gjest ingen ønskesituasjon
Skrevet

Jeg er delvis sykemeldt fordi jeg er sliten. Har vært det i en måned, og regner med at det tar en stund før jeg er klar for full jobb igjen.

Årsaken til at jeg er sliten er familiære ting med et barn som krever ekstra mye. Jeg har strukket strikken altfor langt i lang tid (flere år), og særlig nå i 2012. I løpet av de siste årene har vi prøvd ut det vi har kunnet av ulike hjelpetiltak - men situasjonen er ikke bedret.

Dette gav seg utslag i ekstremt liten konsentrasjon på jobben. Jeg klarte ikke å utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende, klarte ikke å levere innen fristene. Jeg har veldig lite overskudd til å takle uforutsette ting som kommer, både hjemme og på jobb, og jeg klarer i perioder ikke å være en god nok mor for barna mine.

Etter noen uker med lavere tempo, begynner jeg å kjenne at jeg får mer krefter til å jobbe når jeg er på jobb, og litt mer overskudd til å ta meg av barna hjemme. Sammen med psykologhjelp håper jeg på å komme tilbake for fullt om en tid.

Jeg har jobbet i 16 år, og aldri vært sykemeldt før, bortsett fra i forbindelse med et par operasjoner. Det er ikke noen drømmesituasjon å være sykemeldt fordi en er helt på bunnen av slitenhet og oppgitthet - verken på hjemmebane eller på jobben - men noen ganger er det nødvendig.

Hadde jeg ikke gått til legen og spurt om hjelp i september, og kanskje holdt ut til jul - hadde jeg trolig knekt helt sammen og ville måtte hatt 100% sykemelding lenge.

At noen utnytter systemet, er synd. Men å generalisere og si at det er tull og juks med sykemelding fordi en er sliten, er trangsynt og lite empatisk.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg er enig. Men så tenker jeg at hvis det virkelig er slik at folk "sykmelder seg", så er det jo noe galt hos fastlegene, som på bestilling skriver ut sykmeldinger til litt slitne, men friske folk.

'' Men så tenker jeg at hvis det virkelig er slik at folk "sykmelder seg", så er det jo noe galt hos fastlegene, som på bestilling skriver ut sykmeldinger til litt slitne, men friske folk.''

Det slo meg også..

Gjest jobb mindre
Skrevet

Jeg er delvis sykemeldt fordi jeg er sliten. Har vært det i en måned, og regner med at det tar en stund før jeg er klar for full jobb igjen.

Årsaken til at jeg er sliten er familiære ting med et barn som krever ekstra mye. Jeg har strukket strikken altfor langt i lang tid (flere år), og særlig nå i 2012. I løpet av de siste årene har vi prøvd ut det vi har kunnet av ulike hjelpetiltak - men situasjonen er ikke bedret.

Dette gav seg utslag i ekstremt liten konsentrasjon på jobben. Jeg klarte ikke å utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende, klarte ikke å levere innen fristene. Jeg har veldig lite overskudd til å takle uforutsette ting som kommer, både hjemme og på jobb, og jeg klarer i perioder ikke å være en god nok mor for barna mine.

Etter noen uker med lavere tempo, begynner jeg å kjenne at jeg får mer krefter til å jobbe når jeg er på jobb, og litt mer overskudd til å ta meg av barna hjemme. Sammen med psykologhjelp håper jeg på å komme tilbake for fullt om en tid.

Jeg har jobbet i 16 år, og aldri vært sykemeldt før, bortsett fra i forbindelse med et par operasjoner. Det er ikke noen drømmesituasjon å være sykemeldt fordi en er helt på bunnen av slitenhet og oppgitthet - verken på hjemmebane eller på jobben - men noen ganger er det nødvendig.

Hadde jeg ikke gått til legen og spurt om hjelp i september, og kanskje holdt ut til jul - hadde jeg trolig knekt helt sammen og ville måtte hatt 100% sykemelding lenge.

At noen utnytter systemet, er synd. Men å generalisere og si at det er tull og juks med sykemelding fordi en er sliten, er trangsynt og lite empatisk.

Det hadler om å ta på seg mer jobb enn man kan klare. Jeg tror selv jeg også ville blitt oversliten og sykmeldt om jeg jobbet 100 prosent, derfor jobber jeg bare 50 prosent.

Gjest germimate
Skrevet

Det hadler om å ta på seg mer jobb enn man kan klare. Jeg tror selv jeg også ville blitt oversliten og sykmeldt om jeg jobbet 100 prosent, derfor jobber jeg bare 50 prosent.

Kanskje det er viktig for fastlegene å forklare nettop dette - at det er viktig å ikke ta på seg for mye?

Men de gjør det sikkert allerede da..

Skrevet

Som en artig anekdote: For 10 år siden ble jeg påkjørt på sykkel på vei til jobb en mandag morgen. Havnet på akuttmottaket på Ullevål og gikk gjennom all verdens tester. Resultat: kraftig forslått, men ingen skader annet enn det. Jeg ble sykmeldt ut uken. Torsdag hadde jeg fått nok og gikk på jobb. Jeg sitter stort sett foran en skjerm hele dagen, noe jeg fint kan gjøre med noen blåmerker her og der. Ringte NAV og lurte på hva jeg skulle gjøre med papirene mine siden jeg gikk tilbake på jobb tidligere enn det det stod i sykmeldingspapirene fra legen på Ullevål. Det ble helt stille i andre enden av røret, den problemstillingen hadde de visstnok ALDRI vært ute for før.....

Annonse

Gjest jobb mindre
Skrevet

'' Men så tenker jeg at hvis det virkelig er slik at folk "sykmelder seg", så er det jo noe galt hos fastlegene, som på bestilling skriver ut sykmeldinger til litt slitne, men friske folk.''

Det slo meg også..

Mange av de som blir sykmeldte er nok veldig slitne. Ingen tvil om det. Men de er skyld i det selv da de visste at de tok på seg for alt mye jobb.En må ta ansvar for seg selv og ikke forvente at andre skal lønne en når en har tatt på seg for mye.

Gjest germimate
Skrevet

Mange av de som blir sykmeldte er nok veldig slitne. Ingen tvil om det. Men de er skyld i det selv da de visste at de tok på seg for alt mye jobb.En må ta ansvar for seg selv og ikke forvente at andre skal lønne en når en har tatt på seg for mye.

Jeg skjønner det, og er fullstendig enig med deg i det du skriver.

Skulle ønske alle tenkte sånn..

Gjest må vinne i lotto først
Skrevet

Hadde jeg jobbet 50 % hadde jeg ikke hatt råd til mat og klær til ungene.

Det er travelt med fullt, men jeg har ikke noe valg. For ungenes skyld må jeg bare jobbe såpass mye. Skulle gjerne hatt mer tid med ungene, men samtidig så trenger de jo mat og klær..

Gjest må vinne i lotto først
Skrevet

Tør jeg spørre hva din timelønn er? Og hva din mann tjener?

Jeg har dårlig timelønn og min mann likeså, han må jobbe masse overtid

for å få en grei lønn.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hvis det er en grunn til at man er slikten da, feks begynnende kronisk sykdom?

Bør man gå ned i stilling da heller enn å holde ut så lenge man kan i 100% jobb?

Mange kvinner (for dette gjelder vel ikke menn?) som vil tape vanvittig mye penger i så fall...

Gjest germimate
Skrevet

Hadde jeg jobbet 50 % hadde jeg ikke hatt råd til mat og klær til ungene.

Det er travelt med fullt, men jeg har ikke noe valg. For ungenes skyld må jeg bare jobbe såpass mye. Skulle gjerne hatt mer tid med ungene, men samtidig så trenger de jo mat og klær..

Hvor mange barn har du?

Gjest melmøll
Skrevet

Høy sysselsetting gir også høyere andel sykemelding. Det er kvinner som er mest sykemeldt og det er også fortsatt kvinner som tar det meste ansvaret hjemme. Jeg tror ikke det er noen løsning for samfunnet at kvinner flest skal begynne å jobbe redusert.

Jeg er forøvrig enig i at det finnes mange med dårlig moral som synes det er ok å utnytte systemet, disse finnes av begge kjønn. Det er komplisert. Jeg opplever på min arbeidsplass at noen mistenker de som er syke for ikke være det, og bruker det for å legalisere sitt egen fravær. De er åpne om det så det er ikke noe jeg mistenker. Hører også at noen mener det er greit å ta egenmelding om en ikke får fri når en ønsker det, eller har sovet dårlig en natt osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...