Gå til innhold

Hvem bestemmer når barnet skal til basseng?

Anbefalte innlegg

Gjest irritert far
Skrevet

Det er ujevne svømmeferdigheter i klassen. Vi hadde sagt fra (til de voksne) at sønnen vår skulle være i det bassenget der han skal stå, da de dro med hele klassen til bassenget. Han trenger mer svømmetrening før han skal være på dypt vann, mener vi. To andre barn var også i det bassenget der man kan stå. De andre elevene gikk litt til og fra og var mest i det store der det er for dypt til å stå.

Etterpå viste det seg sønnen vår hadde fått lov gå mye i det dype bassenget også. Det vi reagerer på, er at de voksne lot ham være der når vi hadde gitt beskjed om det motsatte. De sa at han "følte seg trygg" i det dype bassenget. Vi mener at de voksne uansett må respektere og følge opp det foreldrene har bestemt, og heller ta det opp med oss etterpå.

Nei, vi er ikke overbeskyttende foreldre, men vi kjenner sønnen vår godt og vet at han lett kan overvurdere seg selv.

Hva mener dere om spørsmålet: Hvem kan bestemme i dette tilfelle?

Fortsetter under...

Skrevet

Hva slags anledning var dette - var det kosetur med klassen eller svømmeundervisning?

Og hvilket trinn/alder snakker vi om?

Skrevet

Kompetente lærere må kunne bestemme progresjonen i alle fag.

Hold fingrene av fatet.

Skrevet

Hvis dette var med skolen, synes jeg lærerne kan la barna prøve seg på gradvis økende utfordringer dersom de vil det selv. Altså ikke presse dem. I tilfellet du beskriver, virker det som om alt gikk fint.

De er der jo for å få den treningen du ønsker han skal få, under kyndig veiledning. Forutsatt at dette var en "svømmetime" med klassen, altså.

Gjest irritert far
Skrevet

Hva slags anledning var dette - var det kosetur med klassen eller svømmeundervisning?

Og hvilket trinn/alder snakker vi om?

Det var SFO, ikke skolen. Det er 4.klasse. Min sønn har ikke hatt så mye svømmeundervisning (i mots til de andre), for vi er tilflyttet.

Poenget mitt er at mht slike ting må foreldrene bestemme.

Skrevet

Det var SFO, ikke skolen. Det er 4.klasse. Min sønn har ikke hatt så mye svømmeundervisning (i mots til de andre), for vi er tilflyttet.

Tja, jeg er vel ikke helt enig i at det er foreldrene som ska bestemme alt som skjer med ungene i skolen, for som flere påpeker handler det jo også om å la ungene sprenge grenser, ta utfordringer osv.

Når det var i regi av SFO syns jeg det stiller seg litt annerledes, forsåvidt. Det er jo ungenes fritid, dere betaler for at ungen skal ha et tilbud, og således kunne man forvente at de voksne i større grad føyde seg etter deres ønsker.

Allikevel: Jeg syns man skal ha tillitt til at de voksne vet hva de gjør. Helt greit å si fra på forhånd at sønnen er lite svømmedyktig, at han kanskje helst bør holde seg der han kan stå og at han kan være overmodig. Og da forvente at de voksne har et skarpere øye på dette barnet.

Når det nå ble som det ble, så ville jeg overhode ikke laget noen sak ut av dette. Det gikk jo tydeligvis helt fint, han håndterte vannet bedre enn dere trodde, og brøt sannsynligvis noen barrierer. Hvis jeg overhode skulle sagt noe til de SFO-ansatte ville det vært noe sånt som "så gøy at x klarte seg så bra i vannet i går! Det hadde vi neimen ikke trodd, han som ikke kan svømme." Å "gå i krigen" for dette hadde jeg aldri valgt, og i alle fall ikke om dere er tilflyttere og således ikke er godt kjent med skolen/SFO/de ansatte.

Annonse

Skrevet

Nix. I skolen og undervisningssammenheng er det IKKE opp til foreldrene å bestemme noe som helst. Så lenge læreren følger lover og regler som pålagt, så er det opp til denne å vurdere elevens ferdigheter, og utfordre på det.

Hands off!

Skrevet

Jeg synes dere skal overlate til skolen / SFO å vurdere hvilket basseng barnet kan gå uti. Det hadde ikke blitt mange aktiviteter og turer på ungene dersom 30-40 unger hadde forskjellige regler om hva de fikk lov til eller ikke hjemmefra...

Skrevet

Tja, jeg er vel ikke helt enig i at det er foreldrene som ska bestemme alt som skjer med ungene i skolen, for som flere påpeker handler det jo også om å la ungene sprenge grenser, ta utfordringer osv.

Når det var i regi av SFO syns jeg det stiller seg litt annerledes, forsåvidt. Det er jo ungenes fritid, dere betaler for at ungen skal ha et tilbud, og således kunne man forvente at de voksne i større grad føyde seg etter deres ønsker.

Allikevel: Jeg syns man skal ha tillitt til at de voksne vet hva de gjør. Helt greit å si fra på forhånd at sønnen er lite svømmedyktig, at han kanskje helst bør holde seg der han kan stå og at han kan være overmodig. Og da forvente at de voksne har et skarpere øye på dette barnet.

Når det nå ble som det ble, så ville jeg overhode ikke laget noen sak ut av dette. Det gikk jo tydeligvis helt fint, han håndterte vannet bedre enn dere trodde, og brøt sannsynligvis noen barrierer. Hvis jeg overhode skulle sagt noe til de SFO-ansatte ville det vært noe sånt som "så gøy at x klarte seg så bra i vannet i går! Det hadde vi neimen ikke trodd, han som ikke kan svømme." Å "gå i krigen" for dette hadde jeg aldri valgt, og i alle fall ikke om dere er tilflyttere og således ikke er godt kjent med skolen/SFO/de ansatte.

Bra svar! Jeg visste at hvis jeg ventet med å svare så ville noen skrive det jeg mente. Og det gjorde du, bedre enn jeg kunne selv! :-)

Skrevet

Bra svar! Jeg visste at hvis jeg ventet med å svare så ville noen skrive det jeg mente. Og det gjorde du, bedre enn jeg kunne selv! :-)

Hehe, god taktikk! :-)

Skrevet

Når dere har overlatt ansvaret for sønnen til kompetente voksne på en klassetur må dere også ha tillit til at de tar vurderinger underveis. Det kan jo hende ungen plutselig knakk en kode og fikk til noe han ikke har fått til før?

Jeg vil tro de ansatte har mer kompetanse på svømmeopptrening og livredding enn oss vanlige foreldre også.

Skrevet

Det er en stor misforståelse hos dagens foreldre, at de skal ha det siste ordet om alt i alle situasjoner når det gjelder deres barn. Er barna på skolen/SFO, så ligger ansvaret og alle vurderingene hos dem. Hvordan skal f.eks. svømmeundervisning kunne gjennomføres, om lærerne må ta spesialhensyn x 20?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er en stor misforståelse hos dagens foreldre, at de skal ha det siste ordet om alt i alle situasjoner når det gjelder deres barn. Er barna på skolen/SFO, så ligger ansvaret og alle vurderingene hos dem. Hvordan skal f.eks. svømmeundervisning kunne gjennomføres, om lærerne må ta spesialhensyn x 20?

''Er barna på skolen/SFO, så ligger ansvaret og alle vurderingene hos dem''

I denne saken bør det gjøre det, men nei det er ikke slik at alle vurderinger ligger hos dem.

Annonse

Skrevet

''Er barna på skolen/SFO, så ligger ansvaret og alle vurderingene hos dem''

I denne saken bør det gjøre det, men nei det er ikke slik at alle vurderinger ligger hos dem.

"Alle" var uheldig valg av ord, ja. Selvsagt mener jeg ikke det :)

Skrevet

Lærerne på skolen er fullt ut i stand til å vurdere hva barn mestrer i slike sammenhenger. Når barnet er på skolen, da er det skolens vurderinger som teller. Lærerne utsetter ikke barn for unødig fare.

Skrevet

Amen!

Skrevet

''Det var SFO, ikke skolen. Det er 4.klasse. Min sønn har ikke hatt så mye svømmeundervisning (i mots til de andre), for vi er tilflyttet.''

Da er det nok de voksne på sfo som vurderer ja. De har også gått livredningskurs for å få ha med barna på dette. Du burde ha valgt å svømme mer med din sønn på fritiden og ventet med å melde ham på sfo-svømmingen.

Skrevet

Her i bygda hadde vi også en unge som ikke fikk dra i badekulpen før han kunne svømme. Og ja, han hadde også overbeskyttende foreldre og lærte vel aldri å svømme.

Når barnet er på skole/SFO så er det alltid sikkerhetsansvarlige til stede. Fint dere sa ifra om manglende svømmeferdigheter og overmot, men den tilliten lærerne har gitt han var han tydeligvis verdig.

Håper dere er flinke til å ta han med i bassenget på fritida, slik at han får tatt igjen de andre snart. Velg dine kamper, og jeg tror det er lurt å velge bort denne.

Skrevet

Lærerne på skolen er fullt ut i stand til å vurdere hva barn mestrer i slike sammenhenger. Når barnet er på skolen, da er det skolens vurderinger som teller. Lærerne utsetter ikke barn for unødig fare.

''Lærerne på skolen er fullt ut i stand til å vurdere hva barn mestrer i slike sammenhenger. Når barnet er på skolen, da er det skolens vurderinger som teller. Lærerne utsetter ikke barn for unødig fare.''

Et vesentlig poeng, full støtte fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...