Gå til innhold

Den nye kjøkkenlampa durer

Anbefalte innlegg

Gjest reklamasjonsrett?

Vi måtte skifte ut den gamle kjøkkenlampen med en ny, fordi den gamle var ødelagt. Den nye er samme stil som den gamle (men ikke helt lik), Begge lampene er til lysrør.

Den nye lampen summer hele tiden. Den gamle var stille.

Det er så irriterende at jeg rett og slett ikke orker å ha den lampen likevel, kommer til å skru den ned.

1) Er det reklamasjonsgrunn?

2) Hvordan kan jeg finne ut på forhånd hvilke lysrørlamper som ikke durer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385300-den-nye-kj%C3%B8kkenlampa-durer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''1) Er det reklamasjonsgrunn?''

Jeg ville definitivt prøvd å reklamere på den.

''2) Hvordan kan jeg finne ut på forhånd hvilke lysrørlamper som ikke durer?''

Da må man se/høre dem oppkoblet i butikken. Kanskje ikke så enkelt med mange andre lamper ved siden av.

En annen mulighet er å si at en lampe som lager lyd er helt uaktuelt. De må kunne garantere at den ikke durer før man kjøper den. Evt. garantere at man får pengene tilbake om lampa støyer.

Er man riktig mistroisk kan man be om å få det skriftlig.

mvh

Gjest trådstarter

''1) Er det reklamasjonsgrunn?''

Jeg ville definitivt prøvd å reklamere på den.

''2) Hvordan kan jeg finne ut på forhånd hvilke lysrørlamper som ikke durer?''

Da må man se/høre dem oppkoblet i butikken. Kanskje ikke så enkelt med mange andre lamper ved siden av.

En annen mulighet er å si at en lampe som lager lyd er helt uaktuelt. De må kunne garantere at den ikke durer før man kjøper den. Evt. garantere at man får pengene tilbake om lampa støyer.

Er man riktig mistroisk kan man be om å få det skriftlig.

mvh

Ja men noen ville vel si at det er selve lysrøret som lager støyen, ikke lampa?

Ja men noen ville vel si at det er selve lysrøret som lager støyen, ikke lampa?

Kjøpte du lysrøret i samme butikk som lampa?

Hadde uansett forsøkt å reklamere. Fikk jeg ikke lampe stille, ville den blitt byttet ut selv om jeg tapte pengene.

mvh

Gjest trådstarter

1) Ja, det er det. Avhengig av hvor høyt den durer så er det en feil på ballasten. Det at den durer tilsier også at det er en gammel (ikke elektronisk) ballast.

2) Velg en med elektronisk ballast.

Med vennlig hilsen

Kjære Sør, kan du forklare mer hva dette med ballast betyr i dette tilfelle? Lamper med elektronisk ballast som du sier, de lager altså ingen lyd? Jeg trodde kanskje det var selve lysrørene som støyet, men den gamle lampen vår (også med lysrør) støyet jo ikke.

Det er mulig jeg ikke reklamerer den, bare kjøper en ny, for den kostet bare 199 kroner og jeg må uansett ha den oppe til jeg får hjelp igjen til å skru den av.

Men jeg vil bare være sikker på at hvis jeg kjøper en ny, at den ikke durer den også.

Annonse

Kjære Sør, kan du forklare mer hva dette med ballast betyr i dette tilfelle? Lamper med elektronisk ballast som du sier, de lager altså ingen lyd? Jeg trodde kanskje det var selve lysrørene som støyet, men den gamle lampen vår (også med lysrør) støyet jo ikke.

Det er mulig jeg ikke reklamerer den, bare kjøper en ny, for den kostet bare 199 kroner og jeg må uansett ha den oppe til jeg får hjelp igjen til å skru den av.

Men jeg vil bare være sikker på at hvis jeg kjøper en ny, at den ikke durer den også.

''Kjære Sør, kan du forklare mer hva dette med ballast betyr i dette tilfelle? Lamper med elektronisk ballast som du sier, de lager altså ingen lyd? Jeg trodde kanskje det var selve lysrørene som støyet, men den gamle lampen vår (også med lysrør) støyet jo ikke.

Men jeg vil bare være sikker på at hvis jeg kjøper en ny, at den ikke durer den også. – trådstarter''

Nei, det er ikke lysrørene som støyer, men noen "gammeldagse" ballaster vibrerer hvis de er uheldig i fabrikasjonsprosessen. Denne type ballaster er vanligvis tunge, fordi de inneholder en metallkjerne og mye kopper.

Moderne ballaster støyer ikke (eller, hvis de gjør det er det på en frekvens som er alt for høy til at du kan høre den). De er også lette. Folkene i butikken bør vite hvilken type ballast lampene har.

Ballasten er en komponent som er nødvendig for at lysrøret skal fungere.

Hvis du velger "moderne lamper med mindre lysrør" så vil disse ha elektronisk ballast.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...