Gå til innhold

Hvor høy terskel for å oppsøke fastlege?

Anbefalte innlegg

Gjest germimate

Hvor høy er dere andres terskel for å oppsøke fastlegen?

Går du hvis du bekymrer deg for alvorlig sykdom, men samtidig tenker at det sikkert ikke er noe galt?

Hvor høy, eller lav, bør terskelen for å oppsøke fastlegen være?

Min er høy. Kanskje alt for høy, så jeg lurer på hva andre gjør.

Fortsetter under...

Skal føle meg skikkelig dårlig før jeg går til lege, så min terskel er høy. Liker ikke gå til lege. Har gått på kur mot UVI nå, og legen sa jeg måtte levere ny urinprøve en uke etter endt kur, det kommer jeg ikke til å gjøre.

Jeg fyker ikke til legen for den minste ting nei, ikke med ungene heller. Om jeg får UVI (symptomene hos meg er ikke til å ta feil av!) så går jeg så fort jeg kan og som stjernestøv så har vel også jeg enda til gode å gidde å stukke innom igjen med en ny urinprøve etter en uke... *hehe*

Gjest annlovinda

Min terskel er nok ikke veldig høy før jeg oppsøker lege, men løper ikke dit for den minste ting. Heller ikke så fort noe oppstår. Det er nå ofte slik at vondter og slikt kan forsvinne av seg selv, så prøver ofte det først.

Men er jeg bekymret for noe så oppsøker jeg legen min. Som han sier, bedre en gang for mye enn for lite...

Oppsøker stort sett bare fastlegen når jeg trenger legeattest for å fornye førerkortet (har lastebil-lappen). Og i sommer var jeg innom pga allergisk reaksjon etter et vepsestikk. Bortsett fra det er jeg vel innom ca. hvert tiende år, og da som regel med skade, ikke sykdom.

Gjest best å gå i tide av og til ja

Min er nok altfor høy. Gikk noen dager med press for brystet, men tenkte vente til det ble verre...

Kul i brystet? Neh, sikkert bare kjertelvev... Tør ikke kjenne for godt etter.

Sylta forkjøla, halsbetennelse. Neida, går hjemme og på jobb og venter til det går over av seg selv, skulle vel hatt penicillin og sykemelding, men pyttsan...

De sier mannfolka er så treige med å komme seg til lege... vel, jeg er ikk e bedre selv.

Annonse

Gjest germimate

Skal føle meg skikkelig dårlig før jeg går til lege, så min terskel er høy. Liker ikke gå til lege. Har gått på kur mot UVI nå, og legen sa jeg måtte levere ny urinprøve en uke etter endt kur, det kommer jeg ikke til å gjøre.

Jeg liker heller ikke å gå til lege..

Jeg går til legen om jeg kjenner at jeg har streptokokker, rett og slett fordi jeg ikke orker å gå med det lenger enn jeg må...

Jeg har vært hos legen hvis jeg har vært forkjølet m/feber og sinnsyk hoste i mange uker ("alle" fortalte meg at jeg hadde lungebetennelse, noe som visst stemte).

Jobber i barnehage, så det er lett å pådra seg et eller annet...

Ellers har jeg høy terskel, særlig hvis det er noe jeg faktisk bekymrer meg for....

Jo, jeg gikk til legen også fordi jeg hadde vondt i skulderen og ville få noe f.eks.betennelsesdempende (upraktisk om man lar sånt gå langt i forhold til løfting, bæring osv på jobb). Viste seg at jeg hadde en kraftig prolaps i nakken...

Men hver gang jeg har vært hos legen, så har det vært et eller annet hun har kunnet gjøre noe med, så sånn sett føler jeg jo ikke at jeg flyr dit i utide....

Gjest bealotte

Man skal lytte til kroppen sin men ikke lytte for mye for da kan det lett bli en psykisk belastning.

Jeg gikk til lege fordi jeg var redd alvorlig sykdom, med et symptom som jeg har blitt rådet til gjennom det jeg har lest å oppsøke oppsøke lege for.

Da ble det iverksatt blodprøver av stor dimensjon, og den som leter finner.

det viste seg at det som ble funnet var en forvarsel på at jeg er mer disponert for å få en alvorlig sykdom, samtidig om det ikke er noe å gjøre for å forebygge det.

Så det å gå til lege å spørre om en utredning kan i noen tilfeller være uheldig, det kan ødelegge livskvaliteten.

Legen min sa at hvis alle hadde tatt mange forskjellige blodprøver så hadde veldig mange funnet noe å sette fingeren på.

Bekymringene om kommer i ettertid , er en bivirkning av at folk går og tester seg.

Samtidig så er det mange som går alt for lenge med symptomer,som blir fortrengt , som kan føre til for sen behandling.¨

Så jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som er lurt i forhold til å oppsøke lege for å lete etter div.ting.

Det spørs hva du mener med høy eller lav i grunn, men jeg tror ikke den er altfor lav egentlig. Synes selv jeg er der altfor ofte i forhold til hva jeg ønsker selv, men det er fordi jeg blir "fulgt opp" (eller hva man nå skal kalle det for) då og då pga. epilepsi og diabetes.

Passe høy kanskje? Jeg går ikke til legen og får beskjed om at det går over av seg selv for å si det sånn. Har du hatt ubegrunnet bekymring for alvorlig sykdom før, som har vist seg å ikke stemme, eller er dette første gang? Om du har grunn til å tro at noe er galt bør du nok bestille time, mens har du lett for å tro at du er syk uten å være det kan du kanskje heller jobbe med angsten for sykdom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...