Gå til innhold

Lønnsomt å bygge ut hus?

Anbefalte innlegg

Vi har et rekkehus som vi vurderer å bygge på slik at vi får større entre og kjøkken. Gangen er idag 1,77 m2 og vil da bli på 7,41 m2. Kjøkkenet er idag på 11,41 m2 og vil bli på 17,6 m2.Tror dere det vil øke verdien tilsvarende det man bruker av penger på det? Eller kanskje t.o.m. mer?

Bor rett utenfor Oslo i en kommune det er lett å få solgt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385390-l%C3%B8nnsomt-%C3%A5-bygge-ut-hus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det rekkehus må du vel søke og få nabotillatelser osv da det har noe å si for utseendet på huset og det ved siden? Vet ikke de reglene der.

Greit å få større plass... men det koster jo å bygge ut da, om det blir dyrere å bygge ut enn verdistigning etterpå....

Det er temmelig vanskelig å få tillatelse til å bygge ut et rekkehus. Jeg ville ha undersøkt det før jeg planla for mye.

Det varierer veldig. I enkelte borettslag (og sameier) finnes det ferdige regler for utbygging, hvor det bare er en formalitet å få tillatelse til å bygge ut det antall kvadratmeter som er fastsatt.

Det er temmelig vanskelig å få tillatelse til å bygge ut et rekkehus. Jeg ville ha undersøkt det før jeg planla for mye.

Jepps, men er en del rekkehus i huseierforeningen som har bygget ut, og det blir ikke store fasaseendringen heller.

Annonse

Ikke for å ødelegge noen forhåpninger om god gevinst ved salg, så kommer det nok litt an på hvor mye penger det brukes og boligmarkedet.

Ved å øke str på gang og kjøkken, gjør du det lettere for en familie å bo der. Men det mange leter etter, er mange nok rom. Vet ikke om dere har det fra før.

Svigerforeldrene bygget nettopp ut ganga her i huset. Var ikke mange kvm større, men det kom på ca 100 000,-. Verdiøkningen på huset har ikke vært like stor.

Ikke for å ødelegge noen forhåpninger om god gevinst ved salg, så kommer det nok litt an på hvor mye penger det brukes og boligmarkedet.

Ved å øke str på gang og kjøkken, gjør du det lettere for en familie å bo der. Men det mange leter etter, er mange nok rom. Vet ikke om dere har det fra før.

Svigerforeldrene bygget nettopp ut ganga her i huset. Var ikke mange kvm større, men det kom på ca 100 000,-. Verdiøkningen på huset har ikke vært like stor.

Det er ikke så viktig at vi tjener på det, men vil ikke tape på det heller.

Nå har jeg en bror som er snekker så det blir nok en del billigere hvis han gjør det vel og merke.

Gjest Elextra

''Tror dere det vil øke verdien tilsvarende det man bruker av penger på det?''

For at det skal "lønne" seg å bygge på på den måten må huset virkelig bli radikalt bedre etter påbygging, tror jeg. Er gangen håpløst liten som den er, kan det nok lønne seg, men jeg er skeptisk - det er alltid dyrere å bygge enn man tror.

Det er ikke så viktig at vi tjener på det, men vil ikke tape på det heller.

Nå har jeg en bror som er snekker så det blir nok en del billigere hvis han gjør det vel og merke.

Her var det en kamerat av svigermor som gjorde jobben. 250 kr timen. Endte på ca 45 000,- i snekkerregning. Så kom elektrikker, rørlegger, materialer, varmekabler, vinduer og dører i tillegg.

Sånn generelt, så har jeg på de stedene jeg har bodd, aldri hørt om noen som har fått tilbake det samme som de har lagt ut ved oppussing eller utbygging. Men nå kjenner jeg ikke til Oslo området. Alt jeg vet, er at både her og der jeg bodde før, fikk man mye høyere standar for samme beløp enn i Oslo. Så om det kan lønne seg mer der, vet jeg ikke.

Men som jeg nevnte, så ser jeg jo for meg at ei større gang, kan være praktisk for familier. Lettere å holde orden på jakker, sko osv da. Og med et større kjøkken, blir det lettere for hele familien å samles her. Både til mat og andre ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...