Gå til innhold

kan vi begge stå som forsikringstaker?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har kjøpt oss et hus sammen. Vi ordnet med forsikring og fikk et bevis vi skulle levere sammen med kjøpekontrakten til banken.

På dette beviset sto vi begge oppført som forsikringstakere.

Vi forsikret også bilene våre der.

Når vi logger inn for å se på forsikringene er det bare samboeren min som står oppført på både bilene og huset. Jeg er ikke nevnt et sted, og bilen min står han som forsikrer på.

Når jeg søker på mitt fødselsnummer får jeg opp at jeg ikke er kunde i forsikringsselskapet.

Hva skjer med prosentene mine på bilen etter en stund da?

Jeg vil stå som forsikringstaker på huset sammen med samboer.

Er det mulig at to står som forsikringstaker på hus og bil?

Noen som vet.

Fortsetter under...

Jeg står som eier av den ene bilen vår og samboer som medeier. Vi satte mine bonuspoeng på bilen. Har mikset litt i ettertid med bonuspoengene ettersom biler har blitt byttet ut osv. Jeg er medlåner på huset. Og vi får tilsendt forsikringspapirene med begges navn på.

Den ene motorsykkelen er for eksempel bare min, men den går inn i den totale forsikringsregningen når den kommer. Så om vi ønsker å dele opp forsikringen slik at jeg bare betaler for mine ting, så må vi ordne dette hjemme.

Da jeg slang på en barneforsikring for mitt særkullsbarn - så kom det i min manns navn som ikke er faren hennes - da jeg spurte, så fikk jeg beskjed om at det ikke hadde noen praktisk betydning - at det var satt som standard at det var mannen som stod som forsikringstager - GRRRRRR

Mannen som 'hovedperson' i familien er en seiglivet vane. Tipper lånet også står i hans navn uten at noen har spurt dere hva dere ønsker.

Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-)

I min personlige statistikk er dette en så utbrett uting at jeg etter hvert har valgt å påpeke det hver gang det skjer. Bruker da både humor og vennlig ironi, og mange har takket meg for at jeg tar det opp.

Slike inngrodde holdninger kommer ikke til å endres før mange gjør seg umaken med å ikke akseptere det.

mvh

Mannen som 'hovedperson' i familien er en seiglivet vane. Tipper lånet også står i hans navn uten at noen har spurt dere hva dere ønsker.

Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-)

I min personlige statistikk er dette en så utbrett uting at jeg etter hvert har valgt å påpeke det hver gang det skjer. Bruker da både humor og vennlig ironi, og mange har takket meg for at jeg tar det opp.

Slike inngrodde holdninger kommer ikke til å endres før mange gjør seg umaken med å ikke akseptere det.

mvh

Som meg du :)

Annonse

mvh

''Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-) ''

Jeg har hatt forsikringspolisen i mitt navn selv om mannen står som eier av huset og en av bilene.

Dessuten liker jeg å bestille ting i manns sitt navn, for da må han betale det ;-)

''Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-) ''

Jeg har hatt forsikringspolisen i mitt navn selv om mannen står som eier av huset og en av bilene.

Dessuten liker jeg å bestille ting i manns sitt navn, for da må han betale det ;-)

''Dessuten liker jeg å bestille ting i manns sitt navn, for da må han betale det ;-)''

Etter som jeg levde et selvstendig liv i flere år før jeg giftet meg, var jeg på ingen måte forberedt på hvordan man blir nullifisert som gift kvinne.

Men når min mann får regningen for noe jeg har bestilt i mitt navn, er det igrunn helt supert. Han har ikke bestilt noe og trenger selvsagt ikke å betale. Jeg har ikke fått noen regning og kan følgelig ikke betale...

;-)

For meg ville det være helt bakvendt å sette noe annet enn mitt eget navn på bestillingen. Vi har felles økonomi, så hvem som til syvende og sist legger regningen inn på nettbanken spiller ingen rolle.

Vi har fordelt forsikring, lån, strøm, telefon etc. mellom oss etter hva vi synes er praktisk. Der tredjepart velger hvem som skal stå ansvarlig, f.eks. kommunale avgifter står det konsekvent i hans navn.

mvh

''Dessuten liker jeg å bestille ting i manns sitt navn, for da må han betale det ;-)''

Etter som jeg levde et selvstendig liv i flere år før jeg giftet meg, var jeg på ingen måte forberedt på hvordan man blir nullifisert som gift kvinne.

Men når min mann får regningen for noe jeg har bestilt i mitt navn, er det igrunn helt supert. Han har ikke bestilt noe og trenger selvsagt ikke å betale. Jeg har ikke fått noen regning og kan følgelig ikke betale...

;-)

For meg ville det være helt bakvendt å sette noe annet enn mitt eget navn på bestillingen. Vi har felles økonomi, så hvem som til syvende og sist legger regningen inn på nettbanken spiller ingen rolle.

Vi har fordelt forsikring, lån, strøm, telefon etc. mellom oss etter hva vi synes er praktisk. Der tredjepart velger hvem som skal stå ansvarlig, f.eks. kommunale avgifter står det konsekvent i hans navn.

mvh

Vi har også felles økonomi ;-)

Jeg har valgt å ha kontoen som vi betaler alle regninger fra, stående i hans navn, derfor sier jeg at det er han som betaler alle regninger, men sannheten er at vi overfører like beløp til denne kontoen hver måned og dermed deler vi likt.

Jeg får regninger skrevet ut i hans navn, fordi det er mest praktisk at samme navn står på regning og betalingskonto.

mvh

''Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-)'' Samme her. Jeg er den som har kontakt med banken, men dette brukte banken utrolig lang tid på å akseptere. Vi drev og reforhandlet lån/ forsikringer, etc en periode, og de tok konsekvent kontakt med min mann, og jeg husker det kom bankens egen undersøkelse som gull fra himmelen i denne perioden der de konkluderte med at "fremdeles forholder norske hustander seg tradisjonelt til økonomisk håndtering. Jeg spurte dem på neste møte hvordan undersøkelsen hadde kysset av for oss? ;-) Etter dette ringte de faktisk meg...;-)

''Jeg har flere ganger opplevd at etter at jeg har hatt kontakt med bilverkstedet, banken, forsikringen, posten eller hva det nå er, ender min manns navn opp på papirene. Min mann har fått regningen for tjenester jeg har bestilt. ;-)'' Samme her. Jeg er den som har kontakt med banken, men dette brukte banken utrolig lang tid på å akseptere. Vi drev og reforhandlet lån/ forsikringer, etc en periode, og de tok konsekvent kontakt med min mann, og jeg husker det kom bankens egen undersøkelse som gull fra himmelen i denne perioden der de konkluderte med at "fremdeles forholder norske hustander seg tradisjonelt til økonomisk håndtering. Jeg spurte dem på neste møte hvordan undersøkelsen hadde kysset av for oss? ;-) Etter dette ringte de faktisk meg...;-)

Står kvinden for innkjøp av bil, bli det virkelig ineressant...

:-)

mvh

mvh

Jeg har samme erfaring. Da vi kjøpte hus var det jeg som hadde all kontakt med megler, men da vi kom i kontraktsmøte var det mannen mitt sitt navn som sto på alle papirer. Men megleren hadde vett til å beklage og si at han jo skjønte at det var en feil. ;-)

Annonse

Jeg har samme erfaring. Da vi kjøpte hus var det jeg som hadde all kontakt med megler, men da vi kom i kontraktsmøte var det mannen mitt sitt navn som sto på alle papirer. Men megleren hadde vett til å beklage og si at han jo skjønte at det var en feil. ;-)

Jeg hadde også all kontakt med megler, men min manns navn kom først på kontrakten. Lånet ble også satt på min mann med samme selvfølgelighet.

For meg fremstår det som absurd at man ikke blir spurt hvem sitt navn det skal stå i.

mvh

tzatziki1365380058

mvh

''I min personlige statistikk er dette en så utbrett uting at jeg etter hvert har valgt å påpeke det hver gang det skjer. ''

Åh, du tålmodige sjel!!

Skulle ønske at alle - meg selv inkludert - gjorde som deg. Jeg er for lat, dessverre. Har endt med å trekke på skuldrene hver gang det skjer.

''I min personlige statistikk er dette en så utbrett uting at jeg etter hvert har valgt å påpeke det hver gang det skjer. ''

Åh, du tålmodige sjel!!

Skulle ønske at alle - meg selv inkludert - gjorde som deg. Jeg er for lat, dessverre. Har endt med å trekke på skuldrene hver gang det skjer.

Etter hvert blir det en rutine - og mindre krevende.

Hmm...

Hvordan få media ineteressert...

mvh

Sånn var det ho oss også - og jeg ba han endre alle papirene for det er bare jeg som skal eie huset.- Da så han rart på meg. Men sånn var det.

mvh

Hmm... Nå er vi ikke gift, men jeg har faktisk aldri opplevd det du og andre her beskriver.

Både lån og forsikring kommer i begges navn. På samme måte som begges navn kommer på brev og saker fra for eksempel barnehagen.

Har jeg vært i kontakt med megler eller selger, så har mitt navn kommet på brev i ettertid. Der vi begge har vært i kontakt, kommer begges navn, eller den som var i kontakt først.

Jeg må vel bare takke for at jeg har vært såpass heldig. :-)

Hmm... Nå er vi ikke gift, men jeg har faktisk aldri opplevd det du og andre her beskriver.

Både lån og forsikring kommer i begges navn. På samme måte som begges navn kommer på brev og saker fra for eksempel barnehagen.

Har jeg vært i kontakt med megler eller selger, så har mitt navn kommet på brev i ettertid. Der vi begge har vært i kontakt, kommer begges navn, eller den som var i kontakt først.

Jeg må vel bare takke for at jeg har vært såpass heldig. :-)

''Jeg må vel bare takke for at jeg har vært såpass heldig. :-)''

Godt å høre at det ikke alltid er slik.

:-)

I min personlige statistikk er mannen konsekvent valgt hvor det er anledning til det.

mvh

mvh

Nei, lånet står i begges navn, og vi skal eie 50% hver. Vi er ikke gift, bare samboere. Noe vi ikke er nå, men kommer til å bli det når vi flytter inn i huset.

Bilen er min, men forsikringen kom altså i hans navn både på huset og bilen min.

Jeg har ringt forsikringselskapet og de hevder at til tross for at jeg ikke en gang er registrert som kunde hos dem, og ikke har et eneste papir å vise for meg at jeg har forsikret tingene mine, så er jeg medforsikrer både på huset og bilen fra dag 1 vi er samboere.

De hevder at de ikke har system så de kan sette mitt navn på policene.

Og ved å ønske feks å ville forsikre min egen bil i mitt eget navn, spå mister vi mange prosenter og får en mye dyrere forsikring på både hus og to biler.

Det føles ikke bra i det hele tatt, og jeg har bare forsikringselskapet sitt ord på at dette er i orden og at alt vil gå knirkefritt ved skade..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...