ekte nick Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg bare rister på hodet jeg, over hvor lite skolen skal kunne bestemme: http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/Mobilen-kan-ikke-lenger-fratas-elever-7041066.html Jeg mener det er en selvfølge at man kan ta mobilen fra barnet resten av dagen hvis barnet ikke følger reglene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Skolen kan bestemme at den skal ligge "på et bestemt sted" (f.eks. i kateterskuffen) resten av dagen. Det skolen ikke kan bestemme, er at eleven ikke får mobilen tilbake når skoledagen er over, eller at den blir inndradd fram til en av foreldrene kan være med til skolen for å hente den. Dette er kanskje et greit kompromiss, man kan jo tenke seg situasjoner der det blir unødig mye styr hvis eleven ikke har telefonen sin om ettermiddagen og kvelden. Jeg tror det er mange elever som ville ha godt av nettopp det, men man risikerer at den blir inndradd akkurat den dagen h*n skal ta toget til en annen by om ettermiddagen og trenger mulighet for kontakt med omverdenen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Skolen kan bestemme at den skal ligge "på et bestemt sted" (f.eks. i kateterskuffen) resten av dagen. Det skolen ikke kan bestemme, er at eleven ikke får mobilen tilbake når skoledagen er over, eller at den blir inndradd fram til en av foreldrene kan være med til skolen for å hente den. Dette er kanskje et greit kompromiss, man kan jo tenke seg situasjoner der det blir unødig mye styr hvis eleven ikke har telefonen sin om ettermiddagen og kvelden. Jeg tror det er mange elever som ville ha godt av nettopp det, men man risikerer at den blir inndradd akkurat den dagen h*n skal ta toget til en annen by om ettermiddagen og trenger mulighet for kontakt med omverdenen. Hvordan klarte man seg før mobiltelefonene sin tid, mon tro? Klarer ikke ungene mine å huske på at telefonen skal være avslått og ikke brukes i timene, er jeg ikke så sikker på om de er modne nok til å ta toget til byen alene heller. Hadde telefonen til ungene mine blitt tatt fra dem på en fredag, tror jeg nok de hadde måttet klare seg uten over helga, selv om det hadde blitt litt "styr" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hvordan klarte man seg før mobiltelefonene sin tid, mon tro? Klarer ikke ungene mine å huske på at telefonen skal være avslått og ikke brukes i timene, er jeg ikke så sikker på om de er modne nok til å ta toget til byen alene heller. Hadde telefonen til ungene mine blitt tatt fra dem på en fredag, tror jeg nok de hadde måttet klare seg uten over helga, selv om det hadde blitt litt "styr" Jeg vet alt om det mobilløse samfunnet, og jeg hadde heller ikke klikket pga. noe sånt. Men jeg ser likevel for meg at det er et greit kompromiss når det gjelder å beslaglegge eiendeler. Det finnes lærere som er rotehuer også, så det skal ikke mye surr til for at en mobil blir innelåst på skolen f.eks. fra torsdag til mandag. Og da kan nok enkelte foreldre oppleve straffen som litt overdreven. Det blir jo ikke akkurat det samme som å inndra en "ulovlig" leke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Skolen kan bestemme at den skal ligge "på et bestemt sted" (f.eks. i kateterskuffen) resten av dagen. Det skolen ikke kan bestemme, er at eleven ikke får mobilen tilbake når skoledagen er over, eller at den blir inndradd fram til en av foreldrene kan være med til skolen for å hente den. Dette er kanskje et greit kompromiss, man kan jo tenke seg situasjoner der det blir unødig mye styr hvis eleven ikke har telefonen sin om ettermiddagen og kvelden. Jeg tror det er mange elever som ville ha godt av nettopp det, men man risikerer at den blir inndradd akkurat den dagen h*n skal ta toget til en annen by om ettermiddagen og trenger mulighet for kontakt med omverdenen. Åja sånn sett. Da er jeg enig. Man kan ikke ta fra eleven mobilen også etter skoletid, for man trenger den jo til bl.a. å kommunisere med foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fineline Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hvordan klarte man seg før mobiltelefonene sin tid, mon tro? Klarer ikke ungene mine å huske på at telefonen skal være avslått og ikke brukes i timene, er jeg ikke så sikker på om de er modne nok til å ta toget til byen alene heller. Hadde telefonen til ungene mine blitt tatt fra dem på en fredag, tror jeg nok de hadde måttet klare seg uten over helga, selv om det hadde blitt litt "styr" Jeg husker en episode fra 70-tallet hvor læreren holdt en hel klasse igjen og skolebussen dro. Elevene måtte gå hjem og mange hadde en til to timer. Jeg kan love deg at det ble bråk og mange sinte foreldre som ikke visste hvor barna oppholdt seg. Dette var før mobiltlf. tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg vet alt om det mobilløse samfunnet, og jeg hadde heller ikke klikket pga. noe sånt. Men jeg ser likevel for meg at det er et greit kompromiss når det gjelder å beslaglegge eiendeler. Det finnes lærere som er rotehuer også, så det skal ikke mye surr til for at en mobil blir innelåst på skolen f.eks. fra torsdag til mandag. Og da kan nok enkelte foreldre oppleve straffen som litt overdreven. Det blir jo ikke akkurat det samme som å inndra en "ulovlig" leke. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å ta ansvar for andres telefoner, og det hadde sikkert ikke vert umulig å få fatt i telefonen om det var krise. Men jeg tror kanskje de som hadde klikket mest er de samme foreldrene som mener de har rett til å ringe elevene i timene, selv om det bare er for å gi beskjed om handleliste..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Synes det er helt håpløst at et kommunestyre skal sitte å bestemme hvordan skolene skal få håndtere ordensproblemer. Vingeklipping av lærerne. Blir jeg fratatt førerkortet etter råkjøring, hjelper det meg ingen ting å si at jeg må kunne kjøre. Elevene får lære seg å følge skolens regler eller ta de ubehagelige konsekvensene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Skolen kan bestemme at den skal ligge "på et bestemt sted" (f.eks. i kateterskuffen) resten av dagen. Det skolen ikke kan bestemme, er at eleven ikke får mobilen tilbake når skoledagen er over, eller at den blir inndradd fram til en av foreldrene kan være med til skolen for å hente den. Dette er kanskje et greit kompromiss, man kan jo tenke seg situasjoner der det blir unødig mye styr hvis eleven ikke har telefonen sin om ettermiddagen og kvelden. Jeg tror det er mange elever som ville ha godt av nettopp det, men man risikerer at den blir inndradd akkurat den dagen h*n skal ta toget til en annen by om ettermiddagen og trenger mulighet for kontakt med omverdenen. ''Jeg tror det er mange elever som ville ha godt av nettopp det, men man risikerer at den blir inndradd akkurat den dagen h*n skal ta toget til en annen by om ettermiddagen og trenger mulighet for kontakt med omverdenen.'' Er mobilen så viktig, får eleven sørge for å ikke få den indratt. Enkelt og greit. Håpløst at kommunestyrer skal kunne detaljstyre og vingeklippe skolene på den måten. Fokuset burde heller være å gi skolene de virkemidlene de trenger for å skape orden, disiplin og trivsel. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg er veldig glad for at jeg slipper å ta ansvar for andres telefoner, og det hadde sikkert ikke vert umulig å få fatt i telefonen om det var krise. Men jeg tror kanskje de som hadde klikket mest er de samme foreldrene som mener de har rett til å ringe elevene i timene, selv om det bare er for å gi beskjed om handleliste..... ''Men jeg tror kanskje de som hadde klikket mest er de samme foreldrene som mener de har rett til å ringe elevene i timene, selv om det bare er for å gi beskjed om handleliste.....'' Slett ikke utenkelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg vet alt om det mobilløse samfunnet, og jeg hadde heller ikke klikket pga. noe sånt. Men jeg ser likevel for meg at det er et greit kompromiss når det gjelder å beslaglegge eiendeler. Det finnes lærere som er rotehuer også, så det skal ikke mye surr til for at en mobil blir innelåst på skolen f.eks. fra torsdag til mandag. Og da kan nok enkelte foreldre oppleve straffen som litt overdreven. Det blir jo ikke akkurat det samme som å inndra en "ulovlig" leke. Er det viktig at ungene har med seg mobil, kan man ha gamle (kjedelige) mobiler med kontantkort til bruk ved mobilkriser. Strenge regler kan være til stor hjelp for surrekopper. Merkelig hvordan selv de verste rotehuene klarer å skjerpe seg når de må. Ser for meg at om jeg var lærer, ville jeg ikke ønsket å konfiskere en mobil bare fordi en elev hadde glemt å slå av lyden med mindre det skjedde svært ofte. Derimot ville jeg ønsket å kunne slå hardt ned på dem som valgte å leke med mobilen i timene. For mine barns del er jeg glad skolen har nulltoleranse for det sistnevnet. Slikt er fullstendig respektløst og dessuten elendig bruk av tid man kunne lært noe samt skattebetalernes resurser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg er selv lærer og mener selvsagt at skolen skal disiplinere elevene, men synes også det kan bli for mye styr rundt mobiltelefoner. Det er elever som rett og slett glemmer å slå av tlf når de kommer på skolen om morgenen, elever som ellers alltid oppfører seg eksemplarisk. Da føles det feil å skulle ta fra dem telefonen. Det kan bli for mange _regler_ og forbud, og dette virker ofte mot sin hensikt. Min erfaring er at dagens elever synes det er pinlig hvis tlf ringer midt i en time, så ingen har den påslått "med vilje". Jeg tror mer på å f.eks. minne elevene på å slå av mobilen (det gjør man gjerne i andre sammenhenger der det er voksne involverte). Skjer det gjentatte ganger at mobilen ikke er avslått kan man få en anmerkning, akkurat som dersom man ikke har gjort leksene, oppført seg dårlig etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hvordan klarte man seg før mobiltelefonene sin tid, mon tro? Klarer ikke ungene mine å huske på at telefonen skal være avslått og ikke brukes i timene, er jeg ikke så sikker på om de er modne nok til å ta toget til byen alene heller. Hadde telefonen til ungene mine blitt tatt fra dem på en fredag, tror jeg nok de hadde måttet klare seg uten over helga, selv om det hadde blitt litt "styr" Problemet er jo de barna som er avengige av mobilen rett etter skoleslutt fordi de har avtalt å melde foreldre for henting e.l. Jeg hadde blitt engstelig om jeg ikke fikk tak i mine tre barn rett etter skoletid. Det hender bussen er forsinka (den ene må ta to busser fra skolen), og de har et stykke å gå fra bussen, så vi har avtale om å sende sms dersom noe skjer på veien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3411922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Er det viktig at ungene har med seg mobil, kan man ha gamle (kjedelige) mobiler med kontantkort til bruk ved mobilkriser. Strenge regler kan være til stor hjelp for surrekopper. Merkelig hvordan selv de verste rotehuene klarer å skjerpe seg når de må. Ser for meg at om jeg var lærer, ville jeg ikke ønsket å konfiskere en mobil bare fordi en elev hadde glemt å slå av lyden med mindre det skjedde svært ofte. Derimot ville jeg ønsket å kunne slå hardt ned på dem som valgte å leke med mobilen i timene. For mine barns del er jeg glad skolen har nulltoleranse for det sistnevnet. Slikt er fullstendig respektløst og dessuten elendig bruk av tid man kunne lært noe samt skattebetalernes resurser. mvh Jeg mener selvfølgelig heller ikke at de skal få leke med mobilen i timene. Jeg tror ikke det er noen som mener det i det hele tatt. Dette handler jo nettopp ikke om detaljstyring, men at regelverkene på enkelte skoler har vært såpass firkantete at noen elever har fått mobilen innelåst på skolen i dagevis fordi de har fått en tekstmelding i timen. Derfor sier nå de overordnede retningslinjene at skolen ikke kan ta mobilen lenger enn skoledagens varighet. Men de kan ta den hele skoledagen hver bidige dag hvis det er behov. Du og jeg og sikkert svært mange andre har fornuftige tanker om når man skal inndra mobiler og ikke, og vi ville aldri glemme å levere den tilbake. Men fordi dette altså ikke gjelder alle lærere, har det blitt nødvendig med noen regler. Jeg er ikke ute etter å forsvare mobilbruk, jeg gikk på skolen lenge før den var oppfunnet. Men jeg synes ikke det betyr at all skoledisiplin raseres fordi elevene får tilbake mobilen når de er ferdige for dagen, hvis de bare har glemt å skru den av i timen. Det er pga. slike saker dette regelverket har blitt nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg er selv lærer og mener selvsagt at skolen skal disiplinere elevene, men synes også det kan bli for mye styr rundt mobiltelefoner. Det er elever som rett og slett glemmer å slå av tlf når de kommer på skolen om morgenen, elever som ellers alltid oppfører seg eksemplarisk. Da føles det feil å skulle ta fra dem telefonen. Det kan bli for mange _regler_ og forbud, og dette virker ofte mot sin hensikt. Min erfaring er at dagens elever synes det er pinlig hvis tlf ringer midt i en time, så ingen har den påslått "med vilje". Jeg tror mer på å f.eks. minne elevene på å slå av mobilen (det gjør man gjerne i andre sammenhenger der det er voksne involverte). Skjer det gjentatte ganger at mobilen ikke er avslått kan man få en anmerkning, akkurat som dersom man ikke har gjort leksene, oppført seg dårlig etc. Poenget med det regelverket er å forhindre at elever blir mobilløse fra f.eks. torsdag til mandag (ja, det finnes lærere som glemmer iblant) fordi de fikk en tekstmelding i timen torsdag morgen. Det er ingen som nekter skolene å ta mobilen fra dem resten av dagen etter forseelsen, hver eneste dag. Så disiplinen raseres neppe pga. dette regelverket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Poenget med det regelverket er å forhindre at elever blir mobilløse fra f.eks. torsdag til mandag (ja, det finnes lærere som glemmer iblant) fordi de fikk en tekstmelding i timen torsdag morgen. Det er ingen som nekter skolene å ta mobilen fra dem resten av dagen etter forseelsen, hver eneste dag. Så disiplinen raseres neppe pga. dette regelverket. Nei, disiplinen blir ikke rasert. Det er tvilsomt at en lærer drar inn telefonen pga en forglemmelse en ( evt to)ganger. Men det er noen som "alltid" glemmer, det er foreldre som forlanger å ha kontakt med eleven alltid/hele tiden( som sender meldinger...osv). Det viser seg at tlf ofte brukes på skolen til både mobbing og anna. Og igjen... det er de samme elevene som gjerne bryter reglene om og om igjen. Og som ikke bryr seg. Anmerkninger betyr ingenting for enkelte elever ( og foreldre) Det er sikkert mange andre gode løsninger. Vi drar ikke inn telefoner. Men jeg er overbevist om at det finnes elever som skulle ha prøvt å være uten telefon og/pc en dag eller to. Kanskje de oppdaget at de overlevde? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg mener selvfølgelig heller ikke at de skal få leke med mobilen i timene. Jeg tror ikke det er noen som mener det i det hele tatt. Dette handler jo nettopp ikke om detaljstyring, men at regelverkene på enkelte skoler har vært såpass firkantete at noen elever har fått mobilen innelåst på skolen i dagevis fordi de har fått en tekstmelding i timen. Derfor sier nå de overordnede retningslinjene at skolen ikke kan ta mobilen lenger enn skoledagens varighet. Men de kan ta den hele skoledagen hver bidige dag hvis det er behov. Du og jeg og sikkert svært mange andre har fornuftige tanker om når man skal inndra mobiler og ikke, og vi ville aldri glemme å levere den tilbake. Men fordi dette altså ikke gjelder alle lærere, har det blitt nødvendig med noen regler. Jeg er ikke ute etter å forsvare mobilbruk, jeg gikk på skolen lenge før den var oppfunnet. Men jeg synes ikke det betyr at all skoledisiplin raseres fordi elevene får tilbake mobilen når de er ferdige for dagen, hvis de bare har glemt å skru den av i timen. Det er pga. slike saker dette regelverket har blitt nødvendig. Ser ditt poeng. Nå som før finnes det lærere som er langt over grensen pedantiske og ivrige etter å finne noe å slå ned på. Husker en fra min skoletid... Likevel er jeg skeptisk til å sentralstyre hvilke virkemiddel skolene får ta i bruk. Sett nå at totalt 10-20 minutter av undervisningen hver dag går med til mobilforstyrrelser, mobilkonflikter og mobilinnsamling/-utdeling. Med 190 skoledager utgjør dette ca 40-80 undervisningstimer i løpet av et skoleår. Med hardere konsekvenser kunne kanskje dette reduseres til 2 minutter per dag. (Tallene er tatt ut av løse luften.) Generelt synes jeg det er alt for mange regler som beskytter elevene mot å lære av sine feil. Etter å ha diskutert med diverse ungdommer, som jeg oppfatter som trivelige og fornuftige, men som ikke ser problemet med mobillek og nettsurfing i timen så lenge det er lydløst, er jeg ennå mer overbevist. Gi lærerne midler til å sette makt bak kravene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bløtkaka Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 At en ellers eksemplarisk elev en gang glemmer å slå av mobilen, bør vel ikke være det store problemet og få de største konsekvensene, men er dette en bråkmaker og dette gjentar seg stadig, kan det kanskje lære eleven noe å få inndratt telefonen fra torsdag til mandag (det kan jo være en ide å ringe foreldrene å si fra sånn at de vet om hvorfor). Kanskje eleven da lærer at det faktisk får konsekvenser når foreldrene ikke får tak en. Tipper det stikker litt dypere å måtte forklare at mobilen ikke var med fordi læreren hadde dratt den inn fordi man ikke hadde oppført seg, enn at bare mobilen ble dratt inn for noen timer uten videre følger. Kanskje foreldrene hadde slått mer ned på det også, når de selv får merke konsekvensene for podens ugjerning ved at det blir litt trøblete akkurat den helga? Det er sjelden sånn i "det virkelige liv" at ugjerninger kun får konsekvenser for en selv, det drar gjerne med seg folk rundt en også, og dette bør unger lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Nei, disiplinen blir ikke rasert. Det er tvilsomt at en lærer drar inn telefonen pga en forglemmelse en ( evt to)ganger. Men det er noen som "alltid" glemmer, det er foreldre som forlanger å ha kontakt med eleven alltid/hele tiden( som sender meldinger...osv). Det viser seg at tlf ofte brukes på skolen til både mobbing og anna. Og igjen... det er de samme elevene som gjerne bryter reglene om og om igjen. Og som ikke bryr seg. Anmerkninger betyr ingenting for enkelte elever ( og foreldre) Det er sikkert mange andre gode løsninger. Vi drar ikke inn telefoner. Men jeg er overbevist om at det finnes elever som skulle ha prøvt å være uten telefon og/pc en dag eller to. Kanskje de oppdaget at de overlevde? Igjen - vi hadde fint klart oss om junior var mobilløs noen dager. Var det en god grunn, hadde jeg støttet skolens avgjørelse fullstendig. Men dette regelverket er laget for å forhindre at elevene ikke mister mobilen på kveldstid fordi noen sendte dem en tekstmelding i timen. De kan inndra mobilene hele skoledagen hver bidige dag hvis det er ønskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385570-skolen-skal-ikke-f%C3%A5-drive-disiplin/#findComment-3412111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.