Gå til innhold

Hipp hurra for nynorsken! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm.. egentlig ikke så overraskende :)

Jeg vet ikke om det er riktig å si jeg, men gratulerer :) Jeg håper nynorskfolk snart får lov å bruke målformen sin alltid.

Skrevet

Forskning er så lurt! Man kan også snu om på resultatene, men da blir det ikke like spennende!

Jeg tipper at de som er gode i språk og har anlegg og interesse for språk, i større grad enn andre behersker og derfor bruker flere målformer og språk, og leser fortere og lærer bedre enn mennesker som sliter med dette.

Skrevet

50 deltakere i undersøkelsen, er det nok til å konkludere..? Hørtes litt tynt ut, eller? (Jeg bare synser, har ikke peiling på slike grenser)

En annen ting er at jeg synes at nynorskundervisning - skriftlig er en anelse bortkastet og tror det hadde hatt en bedre totaleffekt for elevene om man satte mer innsats inn på realfag f.eks....

*dukkar meg for dei rotne tomatane som kjem susande mot meg*

Skrevet

50 deltakere i undersøkelsen, er det nok til å konkludere..? Hørtes litt tynt ut, eller? (Jeg bare synser, har ikke peiling på slike grenser)

En annen ting er at jeg synes at nynorskundervisning - skriftlig er en anelse bortkastet og tror det hadde hatt en bedre totaleffekt for elevene om man satte mer innsats inn på realfag f.eks....

Eg hugheilar deg av heile mi blodpumpe... Og er enig med deg. Nynorsk har sin misjon og er passende i en del sammenhenger.

Men det er få ting på denne kloden som klinger falskere enn anleggsarbeidere fra Odalen når de må igjennom en nynorskeksamen for å få fagbrevet sitt.

Eg seier ikkje meir.

Skrevet

Kan være du har rett i at vi hadde hatt bedre nytte av å bruke tiden på annet. Jeg "hatet" nynorsk når jeg gikk på skolen og kunne ikke forstå hvorfor jeg måtte lære dette. Likevel tror jeg det kom godt med når jeg fikk en masse nynorskpensum på høyskolen. På den annen side, det kan hende det ikke hadde hatt noe å si om jeg fikk pensum på svensk eller nynorsk. Blir bare spekulasjoner. Uansett tror jeg folk bare har godt av å lese nynorsk i offentlige brev og i media.

Skrevet

Jeg hater nynorsk. Jeg synes det er aldeles grusomt stygt, og det vil jo uansett dø ut om ikke så altfor lenge. Hvorfor dra pinen ut over mange år? Jeg synes de stakkars barna som ikke bor i nynorskland bør få slippe nå med det samme. De kan heller ha fransk eller dansk noe annet nyttig. *s*

Skrevet

Hmm.. egentlig ikke så overraskende :)

Jeg vet ikke om det er riktig å si jeg, men gratulerer :) Jeg håper nynorskfolk snart får lov å bruke målformen sin alltid.

Takk:)

Man får jo alltid bruke den målformen man ønsker, så også om man skriver nynorsk. Det som er problemet er at det er altfor "populært" å diskriminere nynorsk som målform. Nynorsk er liksom ikke kult nok osv. Det gleder meg å se at flere og flere av den yngre generasjon av nynorskelever synes det er kult med nynorsk, og liker å vise det. Det er helst foreldre- og besteforeldregenerasjonen som har problemer med å akseptere at man faktisk kan ha to ulike målformer i samme språk ;)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg hater nynorsk. Jeg synes det er aldeles grusomt stygt, og det vil jo uansett dø ut om ikke så altfor lenge. Hvorfor dra pinen ut over mange år? Jeg synes de stakkars barna som ikke bor i nynorskland bør få slippe nå med det samme. De kan heller ha fransk eller dansk noe annet nyttig. *s*

*Liker*

Skrevet

Forskning er så lurt! Man kan også snu om på resultatene, men da blir det ikke like spennende!

Jeg tipper at de som er gode i språk og har anlegg og interesse for språk, i større grad enn andre behersker og derfor bruker flere målformer og språk, og leser fortere og lærer bedre enn mennesker som sliter med dette.

Det er klart at om man er god i språk, så går dette lettere :)

Det interessante med denne forskningen er jo at nynorskelever leser bedre bokmål enn bokmålselever gjør (generelt) - og det er på en måte en eller annen logikk i dette, i og med at man de siste årene har bevist at beherskelse av flere enn et språk fra tidlig alder er et gode (bedre analytisk tenkning osv). Da kan det være naturlig å tenke at å beherske to målformer i samme språk også er et gode ;)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er klart at om man er god i språk, så går dette lettere :)

Det interessante med denne forskningen er jo at nynorskelever leser bedre bokmål enn bokmålselever gjør (generelt) - og det er på en måte en eller annen logikk i dette, i og med at man de siste årene har bevist at beherskelse av flere enn et språk fra tidlig alder er et gode (bedre analytisk tenkning osv). Da kan det være naturlig å tenke at å beherske to målformer i samme språk også er et gode ;)

Men vi lærer å beherske nynorsk vi som hadde bokmål også. Jeg hadde samme karakter i begge fagene.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Takk:)

Man får jo alltid bruke den målformen man ønsker, så også om man skriver nynorsk. Det som er problemet er at det er altfor "populært" å diskriminere nynorsk som målform. Nynorsk er liksom ikke kult nok osv. Det gleder meg å se at flere og flere av den yngre generasjon av nynorskelever synes det er kult med nynorsk, og liker å vise det. Det er helst foreldre- og besteforeldregenerasjonen som har problemer med å akseptere at man faktisk kan ha to ulike målformer i samme språk ;)

Jeg har snakket med noen vgs-elever som er stolt av nynorsken sin og bruker den konsekvent.

Det er en stor endring her fra jeg gikk på vgs føler jeg.

Selv skriver jeg jo begge deler.

Skrevet

Det er godt mulig det er tynt.... Jeg har bare lest konklusjonene ;)

Uansett er det en slags logikk i det siden man vet at tospråklighet fra tidlig alder er et stort pluss. Selv om nynorsk og bokmål kommer av samme språk, kan man allikevel tenke seg at noen av de samme tingene skjer med barnets hjerne dersom de behersker begge målformene.

Hvorfor er nynorsk mer bortkasta enn bokmål? Sidemålsundervisning er en annen sak, men her er det snakk om noens målform - og hva er bortkasta med å ha sin egen målform?

Skrevet

Da blir det mer en diskusjon om man skal kutte ut sidemålsundervisningen i skolen, og der har jeg ingen bestemt formening ;)

Men nynorsken min vil eg ha i fred ;)

Skrevet

Men vi lærer å beherske nynorsk vi som hadde bokmål også. Jeg hadde samme karakter i begge fagene.

Det er flott:) Samme som meg... Jeg hadde samme karakter i bokmål som sidemål som jeg hadde i nynorsk som hovedmål :)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1352826559' post='4835430]

Jeg har snakket med noen vgs-elever som er stolt av nynorsken sin og bruker den konsekvent.

Det er en stor endring her fra jeg gikk på vgs føler jeg.

Selv skriver jeg jo begge deler.

Jeg ser også at det skjer endringer nå.... Datra mi i 10.klasse skriver begge målformer like godt, og hun blir eitrende sinna dersom rakker ned på den ene målformen ;)

Det flotte er at endel "kule" kjendiser konsekvent skriver nynorsk, og det er bra! Tone D.Aaberge gjør vel det? Og kanskje Mariann Thomassen?

Skrevet

Det er godt mulig det er tynt.... Jeg har bare lest konklusjonene ;)

Uansett er det en slags logikk i det siden man vet at tospråklighet fra tidlig alder er et stort pluss. Selv om nynorsk og bokmål kommer av samme språk, kan man allikevel tenke seg at noen av de samme tingene skjer med barnets hjerne dersom de behersker begge målformene.

Hvorfor er nynorsk mer bortkasta enn bokmål? Sidemålsundervisning er en annen sak, men her er det snakk om noens målform - og hva er bortkasta med å ha sin egen målform?

Jeg mente det var bortkastet energi og ressurser med å skulle skrive på _to_ språk... (Dessuten synes jeg det er greit å lære en viss mengde nynorsk for å forstå, men ikke å skulle skrive stiler (ille nok på eget mål) på sidemål...)

Jeg ser jo selvsagt personlig bokmålsformen som den som burde "vunnet" om man skulle lande på en - det er vel flest som bruker noe som er nærmest bokmål...eller? Skal ikke påstå at jeg har belegg for det, da - og hvem skal definere hva de forskjellige dialektene ligger nærmest...

Det koster nok atskillig å skulle opprettholde to offisielle språk - både i elevers energi og resultater - og i rene penger...to formularer av alle typer som skal vedlikeholdes osv. Kjekt :P Og ingen av de to språkene gir oss noen fortrinn internasjonalt - sånn som f.eks. Belgia har det med flere språk...

Skrevet

Det er flott:) Samme som meg... Jeg hadde samme karakter i bokmål som sidemål som jeg hadde i nynorsk som hovedmål :)

Jeg hadde faktisk bedre karakter i nynorsk enn bokmål (så jeg gråter ikke for min syke mor) - dette fordi jeg hatet å skrive stiler generelt, og de var mer slepphendte med innholdet i nynorsk, der holdt det at man skrev korrekt :-)

Skrevet

Jeg mente det var bortkastet energi og ressurser med å skulle skrive på _to_ språk... (Dessuten synes jeg det er greit å lære en viss mengde nynorsk for å forstå, men ikke å skulle skrive stiler (ille nok på eget mål) på sidemål...)

Jeg ser jo selvsagt personlig bokmålsformen som den som burde "vunnet" om man skulle lande på en - det er vel flest som bruker noe som er nærmest bokmål...eller? Skal ikke påstå at jeg har belegg for det, da - og hvem skal definere hva de forskjellige dialektene ligger nærmest...

Det koster nok atskillig å skulle opprettholde to offisielle språk - både i elevers energi og resultater - og i rene penger...to formularer av alle typer som skal vedlikeholdes osv. Kjekt :P Og ingen av de to språkene gir oss noen fortrinn internasjonalt - sånn som f.eks. Belgia har det med flere språk...

Bokmål stammer opprinnelig fra dansk, og adelsmennene ønsket at Norge skulle ha denne skriftformen. Etterhvert begynte almuen (var det ikke det de kaltes?) å klage over at alt skulle være dansk og man ønsket å løsrive seg fra dansken. Ivar Aasen reiste rundt i hele landet i flere år for å samle inn så mange dialektformer som mulig, da han mente vi burde ha et skriftspråk som var tilnærmet dialektene våre. Han skrev nynorsk ordbok der han fant en slags mellomting mellom de norske dialektene, så sånn sett burde jo nynorsken vært den "riktige" språkformen her i landet ;) Nå var det slik at adelen "vant" til fordel for almuen ;)

Det er vel forøvrig få land i verden som har så få målformer som Norge, og når vi faktisk får bevist at to målformer er et gode (som linken beskriver), så tenker jeg vi bør unngå å klage ;)

Skrevet

Eg hugheilar deg av heile mi blodpumpe... Og er enig med deg. Nynorsk har sin misjon og er passende i en del sammenhenger.

Men det er få ting på denne kloden som klinger falskere enn anleggsarbeidere fra Odalen når de må igjennom en nynorskeksamen for å få fagbrevet sitt.

Eg seier ikkje meir.

''Eg hugheilar deg av heile mi blodpumpe... ''

Haha :)) Det verste er at enkelte faktisk innbiller seg at man skriver slik nynorsk idag :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...