Gå til innhold

Smertepasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at i dag synes jeg veldig synd i mennesker som sliter med kronisk smerte.

:oX

Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet?

Skrevet

''Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet?''

På samme måten som andre pasientgrupper; på individnivå ved å kontakte eller bli henvist til relevante fagpersoner og som gruppe gjennom sin relativt sterke pasientforening.

Flere forhold relevante for kroniske smertepasienter har blitt vesentlig bedret de siste årene.

Skrevet

''Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet?''

På samme måten som andre pasientgrupper; på individnivå ved å kontakte eller bli henvist til relevante fagpersoner og som gruppe gjennom sin relativt sterke pasientforening.

Flere forhold relevante for kroniske smertepasienter har blitt vesentlig bedret de siste årene.

Det virker så enkelt, men er det det for de som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn for smertene? Og hvordan kan man behandle disse? Med ingen åpenbar grunn mener jeg da ting som ikke kommer frem med blodprøver, bilder eller undersøkelser.

Skrevet

Det virker så enkelt, men er det det for de som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn for smertene? Og hvordan kan man behandle disse? Med ingen åpenbar grunn mener jeg da ting som ikke kommer frem med blodprøver, bilder eller undersøkelser.

Jeg tror smertespesialistene bare ser på smertene og prøver å hjelpe til med dem og overlater til andre leger å finne ut grunnen hvis det er mulig. Og det er vel allerede gjort for de fleste før de havner hos smertespesialisten.

Skrevet

Jeg tror smertespesialistene bare ser på smertene og prøver å hjelpe til med dem og overlater til andre leger å finne ut grunnen hvis det er mulig. Og det er vel allerede gjort for de fleste før de havner hos smertespesialisten.

Jeg fant en del info på forskning.no. :0) Interessant.

Skrevet

Uklare smertetilstander skaper større utfordringer enn de som har opplagte årsaker, men det er jo alt annet enn uvanlig at smertetilstander har uklart opphav. Spesialister i smertemedisin vil ofte kunne avgjøre hva som er fornuftig behandling å teste ut gjennom nøye kartlegging av hvordan smertene kommer til uttrykk.

Skrevet

Uklare smertetilstander skaper større utfordringer enn de som har opplagte årsaker, men det er jo alt annet enn uvanlig at smertetilstander har uklart opphav. Spesialister i smertemedisin vil ofte kunne avgjøre hva som er fornuftig behandling å teste ut gjennom nøye kartlegging av hvordan smertene kommer til uttrykk.

Forutsatt man kommer så langt som til spesialist da. Ganske mange neder med SSRi i stedet. Tipper jeg.

Skrevet

"Neder"... faktisk. E n d e r. *stave*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...