EnolaGay Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Jeg kjenner at i dag synes jeg veldig synd i mennesker som sliter med kronisk smerte. :oX Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet? 0 Siter
frosken Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 ''Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet?'' På samme måten som andre pasientgrupper; på individnivå ved å kontakte eller bli henvist til relevante fagpersoner og som gruppe gjennom sin relativt sterke pasientforening. Flere forhold relevante for kroniske smertepasienter har blitt vesentlig bedret de siste årene. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. november 2012 Forfatter Skrevet 14. november 2012 ''Hvordan får sånne pasienter frem saken sin i helsevesenet overhodet?'' På samme måten som andre pasientgrupper; på individnivå ved å kontakte eller bli henvist til relevante fagpersoner og som gruppe gjennom sin relativt sterke pasientforening. Flere forhold relevante for kroniske smertepasienter har blitt vesentlig bedret de siste årene. Det virker så enkelt, men er det det for de som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn for smertene? Og hvordan kan man behandle disse? Med ingen åpenbar grunn mener jeg da ting som ikke kommer frem med blodprøver, bilder eller undersøkelser. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Det virker så enkelt, men er det det for de som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn for smertene? Og hvordan kan man behandle disse? Med ingen åpenbar grunn mener jeg da ting som ikke kommer frem med blodprøver, bilder eller undersøkelser. Jeg tror smertespesialistene bare ser på smertene og prøver å hjelpe til med dem og overlater til andre leger å finne ut grunnen hvis det er mulig. Og det er vel allerede gjort for de fleste før de havner hos smertespesialisten. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. november 2012 Forfatter Skrevet 14. november 2012 Jeg tror smertespesialistene bare ser på smertene og prøver å hjelpe til med dem og overlater til andre leger å finne ut grunnen hvis det er mulig. Og det er vel allerede gjort for de fleste før de havner hos smertespesialisten. Jeg fant en del info på forskning.no. :0) Interessant. 0 Siter
frosken Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Det virker så enkelt, men er det det for de som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn for smertene? Og hvordan kan man behandle disse? Med ingen åpenbar grunn mener jeg da ting som ikke kommer frem med blodprøver, bilder eller undersøkelser. Uklare smertetilstander skaper større utfordringer enn de som har opplagte årsaker, men det er jo alt annet enn uvanlig at smertetilstander har uklart opphav. Spesialister i smertemedisin vil ofte kunne avgjøre hva som er fornuftig behandling å teste ut gjennom nøye kartlegging av hvordan smertene kommer til uttrykk. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. november 2012 Forfatter Skrevet 14. november 2012 Uklare smertetilstander skaper større utfordringer enn de som har opplagte årsaker, men det er jo alt annet enn uvanlig at smertetilstander har uklart opphav. Spesialister i smertemedisin vil ofte kunne avgjøre hva som er fornuftig behandling å teste ut gjennom nøye kartlegging av hvordan smertene kommer til uttrykk. Forutsatt man kommer så langt som til spesialist da. Ganske mange neder med SSRi i stedet. Tipper jeg. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 14. november 2012 Forfatter Skrevet 14. november 2012 Uklare smertetilstander skaper større utfordringer enn de som har opplagte årsaker, men det er jo alt annet enn uvanlig at smertetilstander har uklart opphav. Spesialister i smertemedisin vil ofte kunne avgjøre hva som er fornuftig behandling å teste ut gjennom nøye kartlegging av hvordan smertene kommer til uttrykk. "Neder"... faktisk. E n d e r. *stave* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.