Gå til innhold

Egypt i vinter?

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1352844251' post='4835621]

Ja, Cairo gir inntrykk. Slum på ene siden av gata, luksusboliger på andre siden.

Forsøplingen av Nilen, de som lever i den søpla og spiser forgiftet fisk fra Nilen fordi de ikke har oe valg, det gjør inntrykk.

Kaoset, alle folkene, hest og kjerre side om side med Mercedes. Ja, det er en opplevelse!

Var du på museumet? Det var jo enormt! Trengte ca 8 dager for å se alt visstnok.

Ja, var på museet :) Båttur i felluka på Nilen var bra, tur til Giza og pyramidene.. for ikke å snakke om besøk på Khan El Khalili-markedet :))

Jeg var der i forbindelse med studier, så jeg fikk hilst på Fathi Arafat (bror til Yassir Arafat) som da var leder for palestinske Røde Halvmåne:) Var også på audiens hos den koptiske paven Pope Shenouda som døde for noen mnd siden. I den forbindelse kom jeg til og med på egyptisk tv :P

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Ja, var på museet :) Båttur i felluka på Nilen var bra, tur til Giza og pyramidene.. for ikke å snakke om besøk på Khan El Khalili-markedet :))

Jeg var der i forbindelse med studier, så jeg fikk hilst på Fathi Arafat (bror til Yassir Arafat) som da var leder for palestinske Røde Halvmåne:) Var også på audiens hos den koptiske paven Pope Shenouda som døde for noen mnd siden. I den forbindelse kom jeg til og med på egyptisk tv :P

Hatt en skikkelig opplevelse du da!

Jeg fikk ikke besøkt markedet, jeg var for skral på den tida, så vi droppet det. For arabiske markedet er jo litt hektisk, he he.

Guttungen snakker enda om pyramidene, han var inni også, det gjorde stort inntrykk.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1352847300' post='4835645]

Hatt en skikkelig opplevelse du da!

Jeg fikk ikke besøkt markedet, jeg var for skral på den tida, så vi droppet det. For arabiske markedet er jo litt hektisk, he he.

Guttungen snakker enda om pyramidene, han var inni også, det gjorde stort inntrykk.

Jeg turte IKKE gå inn i pyramidene.. prøvde, men fikk klaus :P

Markedet er virkelig verdt et besøk, men det er meget hektisk, ja ;)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1352843476' post='4835616]

Vi har brukt Ving 2 ganger til Hurghada. Vi valgte Hurghada siden det er en by, ikke kun turistby. Eller dvs vi bodde i Makadi Bay (hadde gratis by til Hurghada, men da selvsagt til turistområdet)

Makadi er ren turiststed, men hotellene er jo flotte. Vi valgte å bo på Makadi Palace siden der er det ekte korallrev så snorkling der er bare fantastisk! Det er all inclusive. MP har 7-8 restauranter å velge i, alt fra buffet til thai, karibisk, italiens m.m Dermed gikk vi ikke lei. Og det er relativt trygg mat siden det er på hotellområdet.

Cairo er fantastisk! Masete, kavete, stress, men fy for en opplevelse å stå ved pyramidene, se Sfinxen, museumet var jo bare helt utrolig! Gammel kultur har de så mye av. Utrolig å tenke på at når vi drev å klubbet hverandre ned her på berget, satt egypterne og filosoferte over livet mens de luktet av god parfyme.

Det fine syns jeg, er at det er pålagt med utdannet egyptiske guider på turer, så turene koster, men det er ikke guiding på "svorsk", selv om det selvsagt er Ving-guide med. Gode i engelsk var de, så guttungen som da var 7 og 8 år fikk mye med seg.

Ørkensafari ute hos beduinene er også artig og lærerikt, selv om det er lagt opp for turister. Bare det å se ørkene, se fossiler fra rødehavet langt langt der ute i ørkenen.

Så det er litt hva en gjør det til selv. Vi hadde solferie, men også kultur, på tross av at det var Ving som arrangerte utfluktene.

Snorkle i Rødehavet er også stas! Vi har snorklet i Thailand, men Rødehavet og ekte korallrev er bare utrolig!

Så jeg hadde prioritert hotell i nærheten av korallrev og ikke kunstig laget strand. MP hadde forøvrig egen strand, så vi slapp selgere.

Ellers er det jo ett arbisk land på godt og vondt.

Hurghada by i seg selv er ikke vakker, men jeg likte å rusle rundt (vi dro litt utenom selve turistgata og kikket på det lokale markedet).

Flytiden er jo grei, 5.5 timer og med charter er det maks for meg ;o)

Flyplassen var grusom, men de drev å bygget ut. Lange køer, kaos, men vi var forberedt så vi tok det med ro. Det er kø, sånn er det bare. Jeg hadde rullestol ene gangen, he he det er eneste gangen vi har rast igjennom flyplassen, ellers tar det tid.

Vi dro jo dit på stort all inclusive siden jeg var så dårlig og vil at guttungen skal boltre seg uansett, og at jeg kan være litt mer "med". Men vi hadde det bra. Nå har vi vært der 2 ganger og det holder, men sol og badeferie var det absolutt. Som sagt, det er hva du gjør det til og hva du innstiller deg på. Vi hadde med en tenåring og ei venninne av meg ei uke siste gangen, begge de stortrivdes en uka.

Tusen takk for tips :).

Annonse

Jeg turte IKKE gå inn i pyramidene.. prøvde, men fikk klaus :P

Markedet er virkelig verdt et besøk, men det er meget hektisk, ja ;)

''Jeg turte IKKE gå inn i pyramidene.. prøvde, men fikk klaus :P''

Jeg får klaus bare av å tenke på det. Men vil gjerne se pyramidene utenpå og barna vil sikkert gjerne inni - med far :).

Jeg har et tips. IKKE dra til egypt,de har fæl mat der og det er shit kaldt om kveldene,og det blir fort mørkt på denne tiden.

''Jeg har et tips. IKKE dra til egypt,de har fæl mat der og det er shit kaldt om kveldene,og det blir fort mørkt på denne tiden.

''

Rene ord for penga. Takk for innspill uansett.

Har hørt slike ting tidligere, i tillegg til mye fattigdom, tilnærmet slum og masete selgere. Men har liksom håpet at sol og flotte strender, samt komfortable hoteller med god mat, skal veie opp. Og at pyramidene og øvrige historiske steder er reisen verd alene.

Litt kjølige og mørke kvelder skal jeg takle :§

Har kun vært en gang i Egypt, det var en impulstur til Sharm El Sheik for et par år siden. Stedet er jo bygd opp rundt turisme, men er heilt OK for sol&bad-ferie; flotte strender, nydelige korallrev og snorklemuligheter, trygt og familievennlig, rent og pent, bredt utvalg av restauranter, muligheter for utflukter til pyramidene, Sinai osv.

Dette var i mars, temperaturen var fin både på dagtid og natta da vi var der. Barna kosa seg veldig og vil gjerne tilbake, jeg tenker "been there, done that"...

Om du velger Sharm El Sheik kan jeg absolutt anbefale hotellet vi bodde på (vi hadde ikke all inclusive):

http://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297555-d889766-Reviews-Oriental_Rivoli_Hotel-Sharm_El_Sheikh_South_Sinai_Red_Sea_and_Sinai.html

Annonse

Har kun vært en gang i Egypt, det var en impulstur til Sharm El Sheik for et par år siden. Stedet er jo bygd opp rundt turisme, men er heilt OK for sol&bad-ferie; flotte strender, nydelige korallrev og snorklemuligheter, trygt og familievennlig, rent og pent, bredt utvalg av restauranter, muligheter for utflukter til pyramidene, Sinai osv.

Dette var i mars, temperaturen var fin både på dagtid og natta da vi var der. Barna kosa seg veldig og vil gjerne tilbake, jeg tenker "been there, done that"...

Om du velger Sharm El Sheik kan jeg absolutt anbefale hotellet vi bodde på (vi hadde ikke all inclusive):

http://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297555-d889766-Reviews-Oriental_Rivoli_Hotel-Sharm_El_Sheikh_South_Sinai_Red_Sea_and_Sinai.html

Takker for tips :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...